Kommer inte ut på nätet efter gårdagens åskväder, kan det vara nätverkskortet?

Permalänk
Medlem

Kommer inte ut på nätet efter gårdagens åskväder, kan det vara nätverkskortet?

hej hej alla nu är det så att igår kväll/natt så satt jag o lira utan problem med (kabel till modemet) sen kom det ju ett litet åsk väder förbi vilket jag såklart upptäckte och stängde av datorn med (eldosan oranga knappen ni vet) för det skulle gå fort och drog ur. Nu idag när ja drar igång datorn så funkar det inte alls att komma ut på internet datorn startar som den ska och allt men inget internet alls... funkar dock med brosans trådlösa helt utan problem och usv porten har porten bredvid där ja stoppar in kabeln. så nu undrar jag vad som hänt? jag har senaste drivrutinerna till den samt startat om och stängt av men inget funkar. jätte tacksam för tips eller om det verkligen är så att det är adjöss med nätkortet

Mvh Markus

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Troligen är ditt nätverkskort trasigt, man ska aldrig under några omständigheter dra ur eller stänga av strömmen till datorn. Utan stänga av den genom det aktuella operativsystemet.

Man lär sig av sina misstag.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Plus || AMD Ryzen 7 5800X || ASUS ROG STRIX RTX3070 OC White Edition || ASUS ROG STRIX LCII 360 White Edition || be quiet! Dark Base 700 White Limited Edition || Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W || Logitech G513 Carbon Lightsync Tactile || ZOWIE EC1 Gaming Mouse || Corsair Vengeance 4x8GB CL16

Permalänk
Medlem

Det är fruktansvärt sällan (jag har aldrig varit med om det) som en komponent går sönder för att man drar ur sladden eller felaktigt stänger av datorn.. Detta betyder dock inte att det inte kan hända.. Men att ett nätverkskort skulle gå sönder pga det är väldigt otroligt.. Fungerar din brors dator med kabel till modemet, enkelt sätt att utesluta om det är modemet eller ditt nätverkskort...

Hur ser det ut under nätverkskontrollen? Ser du fortfarande ditt NIC som en enhet där eller saknar du helt nätverkskort enligt datorn? Om du gör det så är något kortet trasigt.. Om du har ett NIC så är nog modemet trasigt.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

såg i en annan tråd där någon skrev.

Är det en Technicolor kan du behöva Inaktivera och Avaktivera anslutningen några gånger för att den ska hoppa igång, har samma problem med min då jag startar datorn.

har nyss fått technicolor av telia då dom trodde vårat gamla var sönder.

DHCP står det dock no på men ska vara yes :s

frågan är hur får jag det till att bli yes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuKraMzE:

såg i en annan tråd där någon skrev.

Är det en Technicolor kan du behöva Inaktivera och Avaktivera anslutningen några gånger för att den ska hoppa igång, har samma problem med min då jag startar datorn.

har nyss fått technicolor av telia då dom trodde vårat gamla var sönder.

DHCP står det dock no på men ska vara yes :s

frågan är hur får jag det till att bli yes?

Du är inte speciellt tydlig.. Är vad en Technicolor? Modemet är ju ganska ointressant om det fungerar för din bror? Har ni testat hans dator med kabel ännu?

Vart står det DHCP NO? på modemet? på din dator? förklara gärna vad du menar..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Hjälper ju inte att stänga v datorn om du ändå har en nätverkskabel som går till ditt modem blir ju ändå kontakt lixom.
Ryker modemet ryker ju även ditt nätverkskort och kanske även mer saker i datorn.

Permalänk
Medlem

Ja hans dator funkar med kabeln min ej.

DHCP står NO i min kommando tolk PÅ datorn.

svårt att förklara när man är piss dålig på datorer x)

trollhattan allt var avstängt

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Hjälper ju inte att stänga v datorn om du ändå har en nätverkskabel som går till ditt modem blir ju ändå kontakt lixom.
Ryker modemet ryker ju även ditt nätverkskort och kanske även mer saker i datorn.

Finns absolut inget som säger att en dator eller nätverkskort behöver gå sönder för att ett modem går sönder av åska. Jag har själv jobbat på support för en bredbandsleverantör och antalet modem som skickas ut i samband med åska är sanslösa, jag har dock aldrig varit med om att en dator har gått sönder i samband med att ett modem har blivit utslaget..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuKraMzE:

Ja hans dator funkar med kabeln min ej.

DHCP står NO i min kommando tolk PÅ datorn.

svårt att förklara när man är piss dålig på datorer x)

trollhattan allt var avstängt

Att DHCP står no i kommandotolken betyder att din dator inte får någon ip-adress.. Detta är inget du kan sätta på, får du en ip-adress från ditt modem så står det helt enkelt YES istället från NO..

Använde ni kabeln till din datorn nu när ni provade i din brors dator? Stängde ni av hans trådlösa när ni provade i hans dator?

Jag förstår att det kan vara svårt, men försök att få med så mycket som möjligt.. Du kanske kan föreställa dig hur svårt det är att försöka hjälpa någon över ett forum när all information är "det fungerar för min bror men inte för mig".. Nu syftar jag inte på dig direkt, men rent generellt..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk

Hej, drog du ur nätverkskabeln också?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Att DHCP står no i kommandotolken betyder att din dator inte får någon ip-adress.. Detta är inget du kan sätta på, får du en ip-adress från ditt modem så står det helt enkelt YES istället från NO..

Använde ni kabeln till din datorn nu när ni provade i din brors dator? Stängde ni av hans trådlösa när ni provade i hans dator?

Jag förstår att det kan vara svårt, men försök att få med så mycket som möjligt.. Du kanske kan föreställa dig hur svårt det är att försöka hjälpa någon över ett forum när all information är "det fungerar för min bror men inte för mig".. Nu syftar jag inte på dig direkt, men rent generellt..

lungt lungt lite frustrerad bara

eftersom vi bor i hus har jag kabel till min dator och bror har trådlöst, nu när vi testade i hans drog vi ut det trådlösa och det funka han sitter just nu och spelar med min kabel funkar fin fint. Just nu sitter jag med hans trådlösa i min dator för och han har kabeln i sin och allt funkar. bara det att kabel är dragen igenom golvet i mitt rum för modemet är nere på. Så just nu ligger det kabel igenom halva huset lite därför vi vill fixa detta haha glad för all hjälp ja kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuKraMzE:

lungt lungt lite frustrerad bara

eftersom vi bor i hus har jag kabel till min dator och bror har trådlöst, nu när vi testade i hans drog vi ut det trådlösa och det funka han sitter just nu och spelar med min kabel funkar fin fint. Just nu sitter jag med hans trådlösa i min dator för och han har kabeln i sin och allt funkar. bara det att kabel är dragen igenom golvet i mitt rum för modemet är nere på. Så just nu ligger det kabel igenom halva huset lite därför vi vill fixa detta haha glad för all hjälp ja kan få!

Jag känner själv till problemet med att bo i hus, har kablar genom golv och tak överallt här hemma.. Men det vi behöver ta reda på i ditt läge är om det är modemet eller dit NIC som är trasigt.. Då du säger att din bror kan använda din kabel och det fungerar är det inte så troligt att det skulle vara modemet utan snarare ditt nic.. Men om jag förstår dig rätt så fungerar internet på din dator med din bror´s Wlan kort, är det korrekt?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad*

Tänk på att en bra och beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum, se §3.1. Denna gången har jag justerat den åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Jag känner själv till problemet med att bo i hus, har kablar genom golv och tak överallt här hemma.. Men det vi behöver ta reda på i ditt läge är om det är modemet eller dit NIC som är trasigt.. Då du säger att din bror kan använda din kabel och det fungerar är det inte så troligt att det skulle vara modemet utan snarare ditt nic.. Men om jag förstår dig rätt så fungerar internet på din dator med din bror´s Wlan kort, är det korrekt?

stämmer som du säger hans wlan funkar klockers på min dator men ej min kabel jag använt i 2 år. Vad är nic om ja får fråga ^^?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuKraMzE:

stämmer som du säger hans wlan funkar klockers på min dator men ej min kabel jag använt i 2 år. Vad är nic om ja får fråga ^^?

NIC står för Network interface controller.. Alltså ditt nätverkskort..

om du vill, orkar och har tid kan vi prova med TeamViewer om du vet vad det är?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

tyvärr kan inte just nu

Permalänk
Medlem

Hard tid nu dock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuKraMzE:

Ja hans dator funkar med kabeln min ej.

DHCP står NO i min kommando tolk PÅ datorn.

svårt att förklara när man är piss dålig på datorer x)

trollhattan allt var avstängt

Skrivet av Bazile:

Att DHCP står no i kommandotolken betyder att din dator inte får någon ip-adress.. Detta är inget du kan sätta på, får du en ip-adress från ditt modem så står det helt enkelt YES istället från NO..

Använde ni kabeln till din datorn nu när ni provade i din brors dator? Stängde ni av hans trådlösa när ni provade i hans dator?

Jag förstår att det kan vara svårt, men försök att få med så mycket som möjligt.. Du kanske kan föreställa dig hur svårt det är att försöka hjälpa någon över ett forum när all information är "det fungerar för min bror men inte för mig".. Nu syftar jag inte på dig direkt, men rent generellt..

Att dhcp står på no betyder att det är inaktiverat i datorn, dvs någon har manuellt konfigurerat, rätt eller fel vet jag inte men tydligen så fungerar inte nätverket så prova att aktivera dhcp om det finns minsta tvekan om den manuella konfigurationen.
Se till att det står på "automatiskt"

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag va in och ändrade det så den ska ta imot IP automatiskt eller vad man säger men ändrade inget tyvärr.
Vet någon här något ställe man köp åka och köpa en nätverksadapter, typ som denna http://www.alternate.nl/Intel(R)/PRO-1000-GT-Desktop-Adapter-... bor förövrigt i Västmaland så Västerås Eskilstuna vore ju bra om det fanns i

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuKraMzE:

Jag va in och ändrade det så den ska ta imot IP automatiskt eller vad man säger men ändrade inget tyvärr.
Vet någon här något ställe man köp åka och köpa en nätverksadapter, typ som denna http://www.alternate.nl/Intel(R)/PRO-1000-GT-Desktop-Adapter-... bor förövrigt i Västmaland så Västerås Eskilstuna vore ju bra om det fanns i

Nätverkskort borde du få tag på hos vilken datorbutik eller elektroniklada som helst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuKraMzE:

trollhattan allt var avstängt

Är de adsl går det ström i telefonledningen ändå, oavsett om strömmen är igång eller inte, så jo en puls kan gå genom den och sedan till ditt nätverkskort i datorn.

Har själv bränt en iptv box pga det.

Permalänk
Medlem

trollhattan drog ur allt ur datorn samt allt nere på vid modemet inklusive telefon jacket

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Hjälper ju inte att stänga v datorn om du ändå har en nätverkskabel som går till ditt modem blir ju ändå kontakt lixom.
Ryker modemet ryker ju även ditt nätverkskort och kanske även mer saker i datorn.

Skrivet av SuKraMzE:

trollhattan drog ur allt ur datorn samt allt nere på vid modemet inklusive telefon jacket

sådär så ser han

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Troligtvis nätverkskortet, även om det inte är felet så kostar inte 100Mbit pci nätverks kort särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar och tips skaffa en nätverkadapter och det funkar igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Finns absolut inget som säger att en dator eller nätverkskort behöver gå sönder för att ett modem går sönder av åska. Jag har själv jobbat på support för en bredbandsleverantör och antalet modem som skickas ut i samband med åska är sanslösa, jag har dock aldrig varit med om att en dator har gått sönder i samband med att ett modem har blivit utslaget..

Åska dödade mitt nätverkskort för snart 10 år sedan. Modemet bytte comhem kostnadsfritt. När jag fick hem det nya konstaterades det att inte heller nätverkskortet fungerade, så Kjell & Co fick sälja ett nytt.
Vad jag menar är att det kanske är vanligare än du tror, även om det inte är speciellt vanligt. Folk har redan väntat ett tag på ett få en lösning, och när den inte fungerar löser man själv resten av problemet istället för att börja bråka om vems skulden är, och vem som ska ersätta nätverkskortet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.