Söker prisvärd router för flera enheter och utmärkt räckvidd.

Permalänk
Medlem

Söker prisvärd router för flera enheter och utmärkt räckvidd.

Hejsan! Behöver införskaffa mig en ny router, då min gamla NETGEAR EVG2000 från Tele2 inte håller upp till de kraven jag har.

Söker en router under 1000 lappen, helst runt 500 kronor.
Minst 2 datorer kommer vara upp kopplade samtidigt, samt ett PS4 och en IPTV box. Dvs, behöver en router som klarar av att ha flera enheter upp kopplade samtidigt.

Bor i ett två våningshus, och routern kommer att ligga på nedervåningen. Min nuvarande router har extremt dålig/nonexistent signal till övervåningen, och kan därför inte surfa med mobilen/bärbara datorn såvida jag inte kopplar upp mig med kabel.

Jag betalar för 100/10 och behöver därför en router som klarar av minst det.
Spelar även mycket spel, och portforwarding möjligheter är ett krav, något som inte existerar på min nuvarande router.

Att det finns någon sorts Access-point inställning på routern skulle vara ett stort plus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirtaboy:

Hejsan! Behöver införskaffa mig en ny router, då min gamla NETGEAR EVG2000 från Tele2 inte håller upp till de kraven jag har.

Söker en router under 1000 lappen, helst runt 500 kronor.
Minst 2 datorer kommer vara upp kopplade samtidigt, samt ett PS4 och en IPTV box. Dvs, behöver en router som klarar av att ha flera enheter upp kopplade samtidigt.

Bor i ett två våningshus, och routern kommer att ligga på nedervåningen. Min nuvarande router har extremt dålig/nonexistent signal till övervåningen, och kan därför inte surfa med mobilen/bärbara datorn såvida jag inte kopplar upp mig med kabel.

Jag betalar för 100/10 och behöver därför en router som klarar av minst det.
Spelar även mycket spel, och portforwarding möjligheter är ett krav, något som inte existerar på min nuvarande router.

Att det finns någon sorts Access-point inställning på routern skulle vara ett stort plus!

Någon av dessa 2 bör kunna funka för dig. http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/d-link-dir-65... eller http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/tp-link-arche...

Permalänk
Medlem

Har också kollat på D-link routern. Hur står den mot N56U?
Hur är räckvidden? Finns det några kända problem?

Googlade lite runt efter information om D-link routern, hör inte mycket bra alls om den

Permalänk
Medlem

TP-Link Archer C7 har jag själv och den fungerar utmärkt för vårt 100/10 nät.

Du kan läsa om den på smallnetbuilder där den ligger på #1 av AC1750 routrarna
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3219...

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är bättre wifitäckning på en annan våning du behöver ska du montera en accesspunkt på den våningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Asus n56u, värd varenda krona.. Säger någon något annat så ljuger de!

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Asus n56u, värd varenda krona.. Säger någon något annat så ljuger de!

/ethnic

Bästa svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Asus n56u, värd varenda krona.. Säger någon något annat så ljuger de!

/ethnic

Hur är täckningen på Asus n56u?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirtaboy:

Har också kollat på D-link routern. Hur står den mot N56U?
Hur är räckvidden? Finns det några kända problem?

Googlade lite runt efter information om D-link routern, hör inte mycket bra alls om den

Jag skulle säga att räckvidden är bättre med Antenner än integrerad antenn.

ang negativiteten så är det väl blandat vissa har problem och andra inte med firmware.

Som Ptolv om TP-Link Archer C7 så är det en bra kandidat också men att båda alt har lite småfel kan bli bra med nyare firmware om det skulle hända ditt exemplar om du köper en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirtaboy:

Hur är täckningen på Asus n56u?

Bor i en 4a (lägenhet) med en pool 40 meter utanför, täckningen räcker ut till poolen iaf

EDIT: och självklart i hela lägenheten, dock kör jag med 2.4ghz på alla "portabla" enheter då det har längre räckvidd än 5.0ghz

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Inaktiv

D-Link DIR-655 har ju typ 7 år på nacken.. saknar 5ghz (och ac). inte nåt jag skulle betala mer än 100kr för iaf

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Asus n56u, värd varenda krona.. Säger någon något annat så ljuger de!

/ethnic

Då ljuger jag! Värdelös täckning.
när den funkar är det bra. Men den tappar mkt ofta .

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Då ljuger jag! Värdelös täckning.
när den funkar är det bra. Men den tappar mkt ofta .

Alltid är det någon!
Den har fungerat utmärkt för mig och mina tre bekanta som även dem använder den.

Ska man även tala prestanda / krona på den så kan du knappast hitta något som är prisvärdare?

Bor du i en bunker?

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Tele2 skickar väl ut den routern för att ip-telefoni skall fungera, är väl inte så hemma just på det och voip, men mycket möjligt att de finns särskilda konfigurationer. Så byter du ut den till en Asusu router är det mycket möjligt att din ip telefoni inte kommer fungera, om du har en sådan tjänst.

Sedan så kanske dina krav är för höga där du kanske måste dra en trådad access punkt dessutom, kostnaden kan i slut ändan rulla iväg långt över 500kr. Men en Asus, t.ex en N56U är väl mest prisvärd.

Sedan så borde du kunna gå in och öppna portarna helt till de som används för dina spel utan att använda port forwarding, har tyvärr ingen erfarhet av tele2 och deras router om det går eller inte.