Permalänk
Medlem

enda som saknas nu är någon slags trådlös bildöverföring Jäkla snyggt byggt!
Hur startar du datorn och lampan?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oscarmattsson:

Skulle du kunna lägga ut lite mer bilder på hur du fick ner strömmen till datorn?

Jag har inte glömt bort dig! Men det är ganska omständligt att ta bilder där den hänger upphängd. Men jag kommer ta bilder så fort det finns läge.
Men jag kan ju försöka beskriva lite bättre.
På golvet ligger transformatorn till pico-psu:n. Den i sin tur är kopplad till en tjock kabel (6mm i diameter. Det krävs för att inte få förluster när man skickar 12V DC så pass långa sträckor som 4 meter).
Den kabeln går upp i den lilla kåpan som sitter i taket ovanför lampan, där den är ihopkopplad med strömsladden som kom med lampan (den genomskinliga som lampan hänger i).
Väl nere i lampan så har jag tagit bort lampsockeln och istället bara kopplat sladden till pico-psu:n.
Alla kopplingar är gjorda med sockerbitar.

Skrivet av Haptic:

enda som saknas nu är någon slags trådlös bildöverföring Jäkla snyggt byggt!
Hur startar du datorn och lampan?

Tackar ^^
Ja trådlöst hade varit nice, har dock inte sett någon stationär dator med det än. Men det är nog löst om några år när det är dags för en ny htpc.

Att starta den kan nog ses som lite primitivt, har nämligen ingen startknapp till den, så man får pilla lite med en skruvmejsel. Dock har jag inte behövt starta den sedan jag satte upp den. Den har auto power-on vid strömavbrott och annars ligger den alltid i viloläge, så att jag kan väcka den med ett trådlöst tangentbord.

Själva lampan tänder jag med en liten strömbrytare som sitter på undersidan av datorn, precis som de flesta golvlampor

Permalänk
Medlem

Den transistorn som är kopplad till strömkretsen för den "superstarka lysdioden" vad fyller den för funktion ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m3rnel:

Den transistorn som är kopplad till strömkretsen för den "superstarka lysdioden" vad fyller den för funktion ?

Enligt instruktionerna till lysdioden så behöver den en "strömbegränsande drivare" och det är det den lilla kretsen gör

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

Permalänk
Medlem

Så himla coolt. Fan va innovativa folk är.

När jag väl skaffar något eget ska jag lätt följa den här guiden och fixa ihop en htpc.

Vajjert att du delar med dig och; snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Underhålande projekt. Hatten av för både innovation och kreativitet!

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem

Väldigt fint gjort, bra jobbat !

Permalänk
Medlem

Ja imponerande, första gången på år som jag är imponerad på riktigt ! Tidigare har jag blivit imponerad av en del handtverk, men detta är ju innovation på riktigt. Borde gå att sälja den idèn til IKEA exempelvis...

Permalänk

Riktigt orginel och en ide som gick igenom bra och resultatet blev bra, vissa här på detta forum gör kanske coola saker men som inte är speciellt nödvändiga. Denna var det smartaste jag sätt på länge 5/5.
Jag förstår dock inte hur htpc är kopplad till tv.
Det verkar som du är på en budget men om du kommer över lite pengar så vore det riktigt nice för dig om du satte in ett trådlöst nätverk till den som sedan är kopplat till en nas där du har en massa filmer och sånt. Och så skulle du kunna byta ut båda fläktarna mot en 120mm noctua fläkt dom är sjukt tysta.
men fortfarande 5/5!!!!

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HardcoreHardware:

Riktigt orginel och en ide som gick igenom bra och resultatet blev bra, vissa här på detta forum gör kanske coola saker men som inte är speciellt nödvändiga. Denna var det smartaste jag sätt på länge 5/5.
Jag förstår dock inte hur htpc är kopplad till tv.
Det verkar som du är på en budget men om du kommer över lite pengar så vore det riktigt nice för dig om du satte in ett trådlöst nätverk till den som sedan är kopplat till en nas där du har en massa filmer och sånt. Och så skulle du kunna byta ut båda fläktarna mot en 120mm noctua fläkt dom är sjukt tysta.
men fortfarande 5/5!!!!

Kul att du gillar den

Den hade ganksa begränsad budget när den gjordes, men den har haft wifi hela tiden. Nu sen nån månad tillbaka har jag dessutom en nas. Det enda som saknas är att byta ut hårddisken mot en pytteliten mSata SSD som ligger här på bordet. Den kommer bli knäpp-tyst ^^ (den är visserligen rätt tyst redan).

Permalänk

Riktigt coolt och kreativt gjort
Men måste ändå fråga vad temps ligger på? borde inte top plexin kväva fläkten en hel del?
Flesta brukar ju såga/borra ut så den kan suga igenom men har du bra temps så har du
5/5

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem

coolt bygge

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ordningsvakt:

Riktigt coolt och kreativt gjort
Men måste ändå fråga vad temps ligger på? borde inte top plexin kväva fläkten en hel del?
Flesta brukar ju såga/borra ut så den kan suga igenom men har du bra temps så har du
5/5

Nah, där är ett gapp på typ 2 cm, så det är inga problem med luften. Den ligger på runt 40ºC när man kollar på 1080p film, 13 grader över rumstemperatur.
Visst, inte jättelämpad ifall man vill göra något krävande men det är den inte till för heller.
Kan tillägga att den drar ganska precis 36W när man kollar på film, så där är ju inte så mycket värme att fläkta bort.

Har även bytt hårddisken mot en SSD, så nu är den ännu tystare än innan

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Nah, där är ett gapp på typ 2 cm, så det är inga problem med luften. Den ligger på runt 40ºC när man kollar på 1080p film, 13 grader över rumstemperatur.
Visst, inte jättelämpad ifall man vill göra något krävande men det är den inte till för heller.
Kan tillägga att den drar ganska precis 36W när man kollar på film, så där är ju inte så mycket värme att fläkta bort.

Har även bytt hårddisken mot en SSD, så nu är den ännu tystare än innan

asså idén är så extremt mummsig! vi använder min dunderburk för film.. och med min kraftiga pump så ja.. hörs den.. så något liknande verkar otroligt nyfiket.. kanske faktiskt blir någon kreativ bygglogg från mig med innom en snar framtid!
bra jobbat iaf! jävligt strömsnålt

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem

haha, BALLT!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Fyfan va fräscht !

Permalänk
Inaktiv

Fräck idé och bra genomfört...om man bortser från plexiskivorna, det var nog det sorgligaste jag har sett, hehe.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha, sjukt att den lille dioden gör så att hela lampan lyser... man kunde tro att det inte fanns någon dator i

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Taklampa med socket 1155

Cool som fasen!

Permalänk
Avstängd

Haha häftigt!

Permalänk
Frida 🥐

I år fyller SweClockers 20 år. Det vill vi fira genom att bland annat lyfta fram gallerier som vi minns genom tiderna. Detta är ett av gallerierna vi väljer att lyfta på framsidan idag. @Blargmode

Läs mer om SweClockers 20 år här!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Genialt, Vill fan testa detta

Visa signatur

Tangentbord. Massa tangentbord.