Permalänk

Köpa ny CPU kylare, vilken då?

Tjena!

Det är dags att investera i en ny CPU kylare då min nuvarande Antec Kuhler H2O 620 börjar balla ur (50 grader i idle och 80-90 grader i load i Borderlands The Pre Sequel samt att pumpen ger ifrån sig ett knorrigt vattnigt ljud, oklockad). Tänkte mig att den får max kosta 700 kr. Jag har kikat lite på Corsair Hydro H60 men tänkte att man kan få höra vad Sweclockers forum tycker, kanske finns något som är bättre och billigare. Spelar ingen roll om det är vatten eller luftkylning men den ska passa socket 1155.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Spelar det ingen roll med vatten eller luft hade jag kört på Luft, typ en Noctua NH-d15. Presterar idiotbra, tyst och 7 års garanti om jag inte missminner mig. Ingen pump i den heller, så bara fläktar som kan gå sönder (som såklart går att byta om man vill). Tar en jävla massa plats dock, så du tänker på det

Permalänk
Medlem

Kör på en dyr Noctua isåfall. Precis som cheben säger så är 7års garanti, knäpptystnad och kylningen oslagbar för det priset.

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att byta kylare då min inte verkar vilja prestera som den skall.. Jag funderar antingen på en Noctua NH-U14S eller en Corsair Hydro H110 men har inte lyckats bestämma mig ännu.. Men det känns som att Noctua kan var en vinnare om man inte kör minnesmoduler som är för stora.. :/

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag nog valt Noctua NH-U14S för under 700. Sweclockers recension: http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s/4#p...

Visa signatur

CASE: NZXT Switch 810 White Edition CPU: Intel core i7 3770K @ 4.3 GHz cooled by Corsair H100(SP120 Push-Pull) GPU: EVGA Geforce GTX 680 SC Signature Edition MOTHERBOARD: MSI Z77A-GD65 MEMORY: Corsair Vengeance 1600 MHz 16GB PSU: Corsair AX850 OS DRIVE: Intel 520 60 GB SSD SECONDARY DRIVE: Samsung 830 256GB SSD STORAGE DRIVE: Silicon Power 1TB external USB3

Permalänk
Skrivet av cheben:

Spelar det ingen roll med vatten eller luft hade jag kört på Luft, typ en Noctua NH-d15. Presterar idiotbra, tyst och 7 års garanti om jag inte missminner mig. Ingen pump i den heller, så bara fläktar som kan gå sönder (som såklart går att byta om man vill). Tar en jävla massa plats dock, så du tänker på det

Vore trevligt med den men den krockar med mina minnen. :/

Skrivet av Haellgren:

Kör på en dyr Noctua isåfall. Precis som cheben säger så är 7års garanti, knäpptystnad och kylningen oslagbar för det priset.

Skrivet av Bazile:

Jag funderar också på att byta kylare då min inte verkar vilja prestera som den skall.. Jag funderar antingen på en Noctua NH-U14S eller en Corsair Hydro H110 men har inte lyckats bestämma mig ännu.. Men det känns som att Noctua kan var en vinnare om man inte kör minnesmoduler som är för stora.. :/

Skrivet av ePPz:

Personligen hade jag nog valt Noctua NH-U14S för under 700. Sweclockers recension: http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s/4#p...

U-14S såg intressant ut. Men den bör ju inte krocka med minnena, eller? Kör inte low profile.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatLinkan:

Vore trevligt med den men den krockar med mina minnen. :/

U-14S såg intressant ut. Men den bör ju inte krocka med minnena, eller? Kör inte low profile.

Den skall fungera med Low profile minnen..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GreatLinkan:

U-14S såg intressant ut. Men den bör ju inte krocka med minnena, eller? Kör inte low profile.

Jag har kylaren och den är ren perfektion prestandamässigt med tanke på storleken men att krocka med minnen är jag nog rädd att den kommer göra beroende på hur ditt moderkort ser ut.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatLinkan:

Vore trevligt med den men den krockar med mina minnen. :/

U-14S såg intressant ut. Men den bör ju inte krocka med minnena, eller? Kör inte low profile.

är det dessa du har så kommer det inte fungera..

EDIT

Ser nu att du bara kör två stickor, då kan det absolut fungera, det är som jag uppfattat det bara den första minnesslotten som det är problem med..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Bazile:

är det dessa du har så kommer det inte fungera..

EDIT

Ser nu att du bara kör två stickor, då kan det absolut fungera, det är som jag uppfattat det bara den första minnesslotten som det är problem med..

Precis, kan bara köra dual channel med den andra och fjärde sloten. Sen verkar det fungera bra för denna snubbe i denna video med första. Kör ju vanligt ATX moderkort, inte den i videon, men det ska ju inte spela någon roll.

EDIT: Här är en bild på mitt moderkort.

EDIT igen: Kanske inte så vackert, men det går, video.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatLinkan:

Precis, kan bara köra dual channel med den andra och fjärde sloten. Sen verkar det fungera bra för denna snubbe i denna video med första. Kör ju vanligt ATX moderkort, inte den i videon, men det ska ju inte spela någon roll.

EDIT: Här är en bild på mitt moderkort.

EDIT igen: Kanske inte så vackert, men det går, video.

Se där! Men jäklar vad stor den är.. Jag har fortfarande beslutsångest.. Noctua känns bättre, mindre saker som kan gå fel, medans H110i sparar på utrymme runt cpu:n och minnen men tar större plats där radiatorn skall sitta.. Plus att det är pump och skit som kan paja..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Bazile:

Se där! Men jäklar vad stor den är.. Jag har fortfarande beslutsångest.. Noctua känns bättre, mindre saker som kan gå fel, medans H110i sparar på utrymme runt cpu:n och minnen men tar större plats där radiatorn skall sitta.. Plus att det är pump och skit som kan paja..

Precis, lutar åt U14S för mig men ska kolla med Antec angående nuvarande kylaren, har fortfarande deras garantin kvar där men det är plus i kanten med mindre saker som kan gå sönder.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11