Permalänk

gtx 970 problem

Tjena är ny på forumet här.

Jag har precis byggt ihop min dator som består utav

i5 4690
ssd 120gb
z97 gaming 3
gigabyte gtx 970 g1 gaming
750w psu

Till min fundering, det är så att när jag ställer in högsta på grafikinställningar på diverse spel, så känns det som att det inte är "högsta". Det är mer som "tecknat", får inte den där HD kvalitén som jag får på min andra sketna dator med ett gtx 760, (använder samma skärm på båda) .

Har varit inne i Nvidia Kontrollpanelen, men hjälper inte ett smack att ändra ngt där i. Ser ingen skillnad i spel.

Permalänk
Skrivet av skunkjersey:

Tjena är ny på forumet här.

Jag har precis byggt ihop min dator som består utav

i5 4690
ssd 120gb
z97 gaming 3
gigabyte gtx 970 g1 gaming
750w psu

Till min fundering, det är så att när jag ställer in högsta på grafikinställningar på diverse spel, så känns det som att det inte är "högsta". Det är mer som "tecknat", får inte den där HD kvalitén som jag får på min andra sketna dator med ett gtx 760, (använder samma skärm på båda) .

Har varit inne i Nvidia Kontrollpanelen, men hjälper inte ett smack att ändra ngt där i. Ser ingen skillnad i spel.

Syns de på skärmdumpar? Ladda upp en sådan här i så fall.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
99:e percentilen

Förstår inte riktigt vad du menar, men prova Pixelmappat för att utesluta problem med upplösning eller skalning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är det bara spel som ser dåligt ut eller allt?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Kör du samma upplösning och samma spel på bägge burkarna?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skunkjersey:

Tjena är ny på forumet här.

Jag har precis byggt ihop min dator som består utav

i5 4690
ssd 120gb
z97 gaming 3
gigabyte gtx 970 g1 gaming
750w psu

Till min fundering, det är så att när jag ställer in högsta på grafikinställningar på diverse spel, så känns det som att det inte är "högsta". Det är mer som "tecknat", får inte den där HD kvalitén som jag får på min andra sketna dator med ett gtx 760, (använder samma skärm på båda) .

Har varit inne i Nvidia Kontrollpanelen, men hjälper inte ett smack att ändra ngt där i. Ser ingen skillnad i spel.

Kört något testprogram för att kolla att allt står rätt till? Vilken drivrutin använder du? Windows ?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du kör inte med DSR på då? Det som gör att du kan välja tex 4k upplösning på en skärm som normalt sett inte stödjer detta? De korta testerna jag gjort får spelen att kännas, konstiga, smetiga på något vis.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

Glömde skriva att jag har 8 gb i minne. Uppdaterat allt till senaste, kör 8.1 i Windows.

Kör hdmi, 1920x1080p på bägge. Samma skärm till bägge dessutom.

Allt ser bra ut annars. Men i spelen så känns det inte helt jäkla bra.

När jag kör samma spel min andra med gtx 760 så ser allt mer verkligt ut grafikmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av _niko_:

Kör du samma upplösning och samma spel på bägge burkarna?

Yes i do!

Skickades från m.sweclockers.com

[quote="KeyPakt;14984634"]Är det bara spel som ser dåligt ut eller

spel.

T.ex spelet jag spelar:
Gtx 760: så ser fordonen helt sjukt verkliga ut, lacken på bilarna är så sjukt detaljerade.

Gtx 970: ser matt och tråkigt ut. Inga wow känslor där.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Albinfiskare:

Syns de på skärmdumpar? Ladda upp en sådan här i så fall.

Yes ska göra det på engång

Skickades från m.sweclockers.com

Citera gärna flera
Permalänk

gtx 970

gtx 760

Permalänk

Säker på att du har samma inställningar in-game? Kanske Geforce Experiance har ställt in det automatiskt? Har du prövat med nåt annat spel?

Och varför köpte du ett 970 för att spela Farming Simulator? XD

Permalänk
Skrivet av AssassinViking:

Säker på att du har samma inställningar in-game? Kanske Geforce Experiance har ställt in det automatiskt? Har du prövat med nåt annat spel?

Och varför köpte du ett 970 för att spela Farming Simulator? XD

Han kanske spelar andra spel också?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Är det FXAA som är i farten kanske?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Han kanske spelar andra spel också?

Precis. Kör massa spel. Men drog ett exempel. Där ser man skillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av alex5555:

Är det FXAA som är i farten kanske?

Avstängt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AssassinViking:

Säker på att du har samma inställningar in-game? Kanske Geforce Experiance har ställt in det automatiskt? Har du prövat med nåt annat spel?

Och varför köpte du ett 970 för att spela Farming Simulator? XD

Exakt samma inställningar Ingame. Har kollat configen i mappen där jag installerat spelet. Allt är samma. Experience hittar inte fs 15. Så det går inte att optimera.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte vafan jag ska göra. Har ändrat allt i Nvidia kontroll panelen men inte ett smack blir förändrat.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla spel ser så där taskigt ut på mitt gtx 970. Har högsta på allt. Exakt allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Citera gärna flera
Permalänk
Medlem

Om du kollar på första bilden så används fler grafikkortskrävande saker där; speglingen i fönstret, mjukare skuggor t ex. Men gillar du inte det och vill ha en råare bild så är det väl bara att sänka grafikinställningarna i spelen så kommer det se ut som när du kör med 760?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skunkjersey:

Alla spel ser så där taskigt ut på mitt gtx 970. Har högsta på allt. Exakt allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Bilderna du lade upp är svåra att jämföra då de inte är exakta lika vad gäller ljussättning, avstånd och vinkel. Men jag ser ingen skillnad på texturkvaliteten.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Lite långsökt kanske, men har du prövat det i en annan dator? ;p
Kanske har nåt med outputs att göra annars, har du prövat att sätta skärmsladden i ett annat uttag på grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Bilderna du lade upp är svåra att jämföra då de inte är exakta lika vad gäller ljussättning, avstånd och vinkel. Men jag ser ingen skillnad på texturkvaliteten.

Det ser man. Kolla gräset det är piss dåligt på mitt 970. Tro mig. Det ser bättre ut på 760

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bakwetu:

Om du kollar på första bilden så används fler grafikkortskrävande saker där; speglingen i fönstret, mjukare skuggor t ex. Men gillar du inte det och vill ha en råare bild så är det väl bara att sänka grafikinställningarna i spelen så kommer det se ut som när du kör med 760?

Alltså. Kolla gräset t.ex på första och jämför med andra bilden. Jag har högsta inställningar på bägge korten. Så nä.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett gtx 970 ska väl ändå kunna ge grym grafik på högsta inställningar. Vilket jag har inställt på bägge korten. Kollar ni gräset på bägge och jämför så ser ni att gtx 970 ser ut som skit jämfört med 760. Och att sänka i farming simulator t.ex. blir ingen större skillnad grafikmässigt.

Nog fan borde ett gtx 970 kunna ge brutal grafik. Bättre än 760.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AssassinViking:

Lite långsökt kanske, men har du prövat det i en annan dator? ;p
Kanske har nåt med outputs att göra annars, har du prövat att sätta skärmsladden i ett annat uttag på grafikkortet?

Kör hdmi:) har bara ett uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Citera gärna flera
Permalänk
Mattecoach

Jag ser verkligen inte vad du pratar om, har inte upplevt något liknande med mitt 970 heller.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av skunkjersey:

Ett gtx 970 ska väl ändå kunna ge grym grafik på högsta inställningar. Vilket jag har inställt på bägge korten. Kollar ni gräset på bägge och jämför så ser ni att gtx 970 ser ut som skit jämfört med 760. Och att sänka i farming simulator t.ex. blir ingen större skillnad grafikmässigt.

Nog fan borde ett gtx 970 kunna ge brutal grafik. Bättre än 760.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du är ute efter att få "bättre grafik" så ser samma inställningar likadana ut, oavsett grafikkort. Däremot kanske grafikkorten kan leverera detta olika bra, men det ser man främst på antalet FPS.

Om ett kort klarar inställningarna med 30 FPS och ett annat med 60 FPS så kommer det fortfarande vara lika detaljerat.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Jag ser verkligen inte vad du pratar om, har inte upplevt något liknande med mitt 970 heller.

Detta är mitt tredje 970.

Kört msi 970 fläkten sluta fungera
Kört evga 970 coilwhine
Och nu 970 g1

Men grafiken på de 2 andra korten jag haft va brutala jämfört med den här....

Kolla bak lyktorna på andra bilden (gtx 760)
Jämför med 970. Inte alls lika detaljerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PuMaH:

Om du är ute efter att få "bättre grafik" så ser samma inställningar likadana ut, oavsett grafikkort. Däremot kanske grafikkorten kan leverera detta olika bra, men det ser man främst på antalet FPS.

Om ett kort klarar inställningarna med 30 FPS och ett annat med 60 FPS så kommer det fortfarande vara lika detaljerat.

Ja men problemet är att det inte är lika detaljerat. Bättre grafik kort borde ju leverera bättre grafik på lika höga inställningar som mitt 760

Skickades från m.sweclockers.com

Citera gärna flera
Permalänk
Medlem
Skrivet av skunkjersey:

Ja men problemet är att det inte är lika detaljerat. Bättre grafik kort borde ju leverera bättre grafik på lika höga inställningar som mitt 760

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror jag ser vad du menar nu, men kan det inte ha att göra med draw distance? Avståndet är ju som sagt längre ifrån på bilden med 970. Ominstallerat drivrutiner?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Jag tror jag ser vad du menar nu, men kan det inte ha att göra med draw distance? Avståndet är ju som sagt längre ifrån på bilden med 970. Ominstallerat drivrutiner?

Däcken, bak lyktorna är klart sämre på gtx 970 bilden än bilden med 760

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av alex5555:

Jag tror jag ser vad du menar nu, men kan det inte ha att göra med draw distance? Avståndet är ju som sagt längre ifrån på bilden med 970. Ominstallerat drivrutiner?

Blåser om hela datorn nu. Så vi får se vad som händer

Skickades från m.sweclockers.com

Tagit bort citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av skunkjersey:

Däcken, bak lyktorna är klart sämre på gtx 970 bilden än bilden med 760

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av skunkjersey:

Blåser om hela datorn nu. Så vi får se vad som händer

Skickades från m.sweclockers.com

Gör så! Men hade du ominstallerat drivrutinerna till grafikkortet?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Ser ut som grafiken är nedskruvad på 970 bilden. Hur det kan komma sig vet jag inte om du nu har exakt samma inställningar.

Det lär inte vara fel på ditt 970, du får nog ta en närmre titt på alla inställningar igen. Alternativt ominstallera drivrutinerna.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skunkjersey:

Tjena är ny på forumet här.

Jag har precis byggt ihop min dator som består utav

i5 4690
ssd 120gb
z97 gaming 3
gigabyte gtx 970 g1 gaming
750w psu

Till min fundering, det är så att när jag ställer in högsta på grafikinställningar på diverse spel, så känns det som att det inte är "högsta". Det är mer som "tecknat", får inte den där HD kvalitén som jag får på min andra sketna dator med ett gtx 760, (använder samma skärm på båda) .

Har varit inne i Nvidia Kontrollpanelen, men hjälper inte ett smack att ändra ngt där i. Ser ingen skillnad i spel.

Verkar som du anslutit skärmen till moderkortet istället för grafikkortet.(Klassiskt fel)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Verkar som du anslutit skärmen till moderkortet istället för grafikkortet.(Klassiskt fel)

Hdmi direkt från skärmen till grafik kortets hdmi.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det vara så att man måste ställa in något i bios ?

Jag har använt mig utav ett program för att avinstallera alla drivrutiner.

Installerat om drivrutinerna 3 - 4 gånger. Först kunde jag inte ändra ngt i Nvidia kontroll panelen var tvungen att ange åtkomst för att inställningarna skulle bestå.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Albinfiskare:

Ser ut som grafiken är nedskruvad på 970 bilden. Hur det kan komma sig vet jag inte om du nu har exakt samma inställningar.

Det lär inte vara fel på ditt 970, du får nog ta en närmre titt på alla inställningar igen. Alternativt ominstallera drivrutinerna.

Menar det. I Nvidia har jag dragit upp allt. Kollat tutorials på tuben. Prövat allt. Men grafik är nerskruvad fast den är på högsta överallt, i spelet och Nvidias kontroll panel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag undrar också en sak. Nu innan jag blåste om datorn så kollade jag i Aktivitetshanteraren, Prestanda, på Hastighet stog det 3,84ghz nonstop, den stog stilla där även fast jag inte gjorde något eller hade ett program igång.

Nu efter att jag blåst om ligger den på 0,84ghz när jag inte gör ngt. kan det ha ngt med saken att göra?

Citera gärna flera
Permalänk
Medlem
Skrivet av skunkjersey:

Jag undrar också en sak. Nu innan jag blåste om datorn så kollade jag i Aktivitetshanteraren, Prestanda, på Hastighet stog det 3,84ghz nonstop, den stog stilla där även fast jag inte gjorde något eller hade ett program igång.

Nu efter att jag blåst om ligger den på 0,84ghz när jag inte gör ngt. kan det ha ngt med saken att göra?

Nja, det tror jag inte. Antagligen var "Hög prestanda" det aktiva energischemat på förra installationen, nu är "Balanserat" (standard) det aktiva energischemat.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

sen har jag nästa problem nu!!! när jag ändrar inställningar i nvidias kontroll panel, sparar och går ut, och in igen, så är allt återställt till där det var från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av skunkjersey:

sen har jag nästa problem nu!!! när jag ändrar inställningar i nvidias kontroll panel, sparar och går ut, och in igen, så är allt återställt till där det var från början

du ska väl inte ändra grafikinställningar i nvidias kontrollpanel, gör det ingame istället?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Försök reklamera kortet då? Men kanske du borde testa det i en annan dator först.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p