Comhems modem från Netgear innehåller sedan länge känd bakdörr

Permalänk

ComHem är ju bara för mycket. Undvik dem om ni kan. Värsta skitföretaget och värsta supporten som finns, och säljarna lurar en. Man får saker som man inte beställt, typ. Bara massa strul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MichaelJackson:

ComHem är ju bara för mycket. Undvik dem om ni kan. Värsta skitföretaget och värsta supporten som finns, och säljarna lurar en. Man får saker som man inte beställt, typ. Bara massa strul.

Har inga problem med varken deras service eller support och än en gång, vilka säljare pratar du om eftersom de inte har några egna säljare på fält? De anlitar ett företag när de har kampanjer och de säljer på provision, så de vill sälja så mycket som möjligt sen spelar det ingen roll för dem ifall de säljer för ComHem, Telenor, Viasat, Tele2 etc, de skiter i vad de säljer så länge de säljer.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Har inga problem med varken deras service eller support och än en gång, vilka säljare pratar du om eftersom de inte har några egna säljare på fält? De anlitar ett företag när de har kampanjer och de säljer på provision, så de vill sälja så mycket som möjligt sen spelar det ingen roll för dem ifall de säljer för ComHem, Telenor, Viasat, Tele2 etc, de skiter i vad de säljer så länge de säljer.

När det gäller säljarna så är det ju ändå Comhem som är ansvariga eftersom de säljare de hyr in, oavsett vem det är anställda av, representerar Comhem. Känns lagom proffsigt med säljare som ringer på dörren och frågar vilka tjänster från dem (Comhem) man köper och ber om ens personnummer (eftersom jag redan är kund bör dom ju redan veta allt detta). Då stängs dörren väldigt kvickt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

När det gäller säljarna så är det ju ändå Comhem som är ansvariga eftersom de säljare de hyr in, oavsett vem det är anställda av, representerar Comhem. Känns lagom proffsigt med säljare som ringer på dörren och frågar vilka tjänster från dem (Comhem) man köper och ber om ens personnummer (eftersom jag redan är kund bör dom ju redan veta allt detta). Då stängs dörren väldigt kvickt.

De som ringer på dörren har inte dessa uppgifter, redan där märker du att det inte är ComHems personal och de ansvarar inte för dem, de köper en tjänst av dem, ansvaret har chefen på det företag de anlitar.
Som du resonerar så ska du bygga en kåk so anlitar du hantverkare (köper en tjänst av dem) men det är du som är ansvarig för bygget så om något går fel med bygget så är det du som är ansvarig, låter det rimligt?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

För min del tycker jag det är tråkigt att svenska ISPer allt mer börjar bete sig som sina amerikanska motsvarigheter. https://www.youtube.com/watch?v=HL3sl3Yb89w

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

De som ringer på dörren har inte dessa uppgifter, redan där märker du att det inte är ComHems personal och de ansvarar inte för dem, de köper en tjänst av dem, ansvaret har chefen på det företag de anlitar.
Som du resonerar så ska du bygga en kåk so anlitar du hantverkare (köper en tjänst av dem) men det är du som är ansvarig för bygget så om något går fel med bygget så är det du som är ansvarig, låter det rimligt?

Stopp nu. Om någon uppträder i företagets kläder och med deras legitimation (på deras uppdrag alltså - jag pratar inte maskerad), så representerar personen företaget i fråga - oavsett vem dom skrivit anställningsavtal med. Förklara gärna varför de annars har Comhems kläder och leg.

Svaret på din liknelse tror jag beror på vilken form av entreprenad man valt: http://sv.wikibooks.org/wiki/Bygghandboken/Byggprocessen

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Ett modem i bryggat läge kommer inte sköta någon form utav routing/nat/dns. Därför behövs ingen publik ip. Däremot är det fullt möjligt att den får en IP som terminerar i ett L3-VPN (detta för management utav boxen). Av denna anledningen skulle ett modem i bryggat läge vara säkrare än ett i routat läge (då den forwardar DNS queries). Modemets främsta syfte är ju att omvandla analog signal till digital.

Å andra sidan kan man sonika ge enheten dubbla IP, en för att fungera som router till användaren, och en för den interna administrativa konfigureringen. Där den andra då är vLAN2

Skrivet av skruvis:

Känt sedan länge, hur har comhem annars kunnat hjälpa kunderna genom att logga in på modemet utan ett "superuser" konto tror ni?

Det är ju inte att de kan logga in som är problemet, utan att säkerheten för inloggningen är för låg.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ska det krävas att en jävla dagstidning drar upp detta för att problemet över huvud taget ska erkännas?

Efter att ha läst igenom ⅔ av tråden blir jag inte riktigt klok på vad det egentligen är för säkerhetsproblem. Kan någon enkelt och utförligt förklara?

Angående Comhem så har de gått från kassako till förlustbo på väldigt kort tid. Ägarna såg bara pengarna rulla och brydde sig inte om att ha en framtidsplan. Nu när fler och fler får fiberbredband och yterligare andra håller sig till sin smartfån eller helt enkelt skaffar 3G/4G till datorn, och dessutom glor mer "TV" på sin dator än den faktiska TVn, så finns inte Comhem med nånstans och fångar upp dessa förändringar i mediekonsumtionsvanor.

Planen nu verkar vara att försöka mjölka verksamheten så långt det går, genom fula knep mot både kunder och skattemyndigheter, samt hålla personalen på ett minimum, tills konkursen oundvikligen inträffar inom en snar framtid. Vänta bara.

Skrivet av radx:

Att de ska behöva överbevisa comhem bara för att få de att erkänna felet visar bara hur stenåldern deras mentalitet som bolag är. Comhem är sjukt omoderna och riktigt bekväma med att inte göra ett smack mer än vad de måste.

Sjukt nöjd med att jag lämnade de bolaget så fort jag fick chansen.

Skickades från m.sweclockers.com

---

Skrivet av Ozzed:

Ja vad säger man.. Är så jävla glad att jag kan ha Bahnhof som lämnar sina kunder ifred.

Tråkig attityd de har på Comhem förresten...

-Här är ett säkerhetshål.
- Mmm vi vet.. Fixar det snart...
Ett år senare.
- Sökerhetshålet som togs upp för ett år sedan är kvar!
- Finns inga säkerhetshål

Com in i matchen för fan..

Fixed.

Skrivet av Sulle82:

Hoppas det hittar mer än bara ett säkerhets hål i Comhems modem när de granskas.

Djävla skit företag med säljare i vart enda Centrum som blåser våra pensionärer på internet och kabel TV med sina koaxialakablar runt om i Sverige.
Inte nog med det så många nätter utan internet p.g.a driftstörningar.

Näää Bojjkotta koaxialkablar med ComHem länge leve Fiber med Bahnhof!!

Skrivet av Rajat:

ComHem har inga säljare ute på fält.
Jag har haft ComHem i 4 år och haft en enda driftstörning under den tiden och den var pga att några klantar grävde av en kabel när de skulle fixa en vattenläcka, annars har deras nät varit stabilt.

Skrivet av Anitramane:

Jag bor i centrala huvudstaden och har att välja mellan koaxial och ADSL. Det är hemskt.

Jodå, min gamla farsa blev pålurad deras fetaste TV-paket för 500-600kr/månad för att pappa var intresserad av en enda kanal (Eurosport).

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

ComHem har inga säljare ute på fält.
Jag har haft ComHem i 4 år och haft en enda driftstörning under den tiden och den var pga att några klantar grävde av en kabel när de skulle fixa en vattenläcka, annars har deras nät varit stabilt.

Sedan jag lämnade Com"bort" till förmån för en riktig fiber lina så har Comhem varit och ringt på min dörr minst 4 gånger, och försökt sälja in sig.
Visst det må ha varit säljare som inte direkt jobbar på Comhem, men säljer de varorna, så jobbar de enligt mig för det företaget.
Jag lämnade deras mög för att kablarna de använder i vår förening är fullständigt uselt skärmade, lagda och klarar inte av trafiken. Tog mig en månad att ens få ett stabilt internet med dem i början, med samtal till teknisk support var och varannan dag.
Tyvärr har de under många år varit en av de sämsta operatörerna som finns i detta land, och jag skulle inte ens använda dem om DE så betalade mig 299kr/mån för att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Å andra sidan kan man sonika ge enheten dubbla IP, en för att fungera som router till användaren, och en för den interna administrativa konfigureringen. Där den andra då är vLAN2!

Ja? Men då är det ju inte bryggat läge längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Ja? Men då är det ju inte bryggat läge längre...

Självklart inte. Det var liksom poängen. Då kan den fortsätta agera router med vettig säkerhet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sedan jag lämnade Com"bort" till förmån för en riktig fiber lina så har Comhem varit och ringt på min dörr minst 4 gånger, och försökt sälja in sig.
Visst det må ha varit säljare som inte direkt jobbar på Comhem, men säljer de varorna, så jobbar de enligt mig för det företaget.
Jag lämnade deras mög för att kablarna de använder i vår förening är fullständigt uselt skärmade, lagda och klarar inte av trafiken. Tog mig en månad att ens få ett stabilt internet med dem i början, med samtal till teknisk support var och varannan dag.
Tyvärr har de under många år varit en av de sämsta operatörerna som finns i detta land, och jag skulle inte ens använda dem om DE så betalade mig 299kr/mån för att använda det.

Ytterligare ett exempel:
Har idag 50/50 från Com Bort. Faktiska mätningar ger 50-55 ned och 20-22 upp. Deras support säger att det inte är något fel på deras utrustning utan att det måste vara fel på min dator! Så en 2600K med gigabitnätverk som kan LANa trafik i 100 MB / s utan problem orkar inte med att skicka mer än 2,5 MB / s ut på internet, i bästa fall? Har laglig rätt att nedgradera men inte enligt Com Bort eftersom de anser garantin gäller nedhastigheten (Om inte uppen, utan neden haft betydelse hade jag beställt 50/10, eller 100/10 istället). Svinen tar 400 kr / mån för skräpnätet som buggar och går ner titt som tätt och har ganska höga pingtider till Stockholm (25ms-30ms). Har tyvärr inget annat alternativ än att dras med deras koax och det utnyttjar de. Ocker!

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erwya:

Ytterligare ett exempel:
Har idag 50/50 från Com Bort. Faktiska mätningar ger 50-55 ned och 20-22 upp. Deras support säger att det inte är något fel på deras utrustning utan att det måste vara fel på min dator! Så en 2600K med gigabitnätverk som kan LANa trafik i 100 MB / s utan problem orkar inte med att skicka mer än 2,5 MB / s ut på internet, i bästa fall? Har laglig rätt att nedgradera men inte enligt Com Bort eftersom de anser garantin gäller nedhastigheten (Om inte uppen, utan neden haft betydelse hade jag beställt 50/10, eller 100/10 istället). Svinen tar 400 kr / mån för skräpnätet som buggar och går ner titt som tätt och har ganska höga pingtider till Stockholm (25ms-30ms). Har tyvärr inget annat alternativ än att dras med deras koax och det utnyttjar de. Ocker!

Det kan ju vara så att felet inte är i deras utrustning som de säger, många gånger ägs sista biten, dvs det lokala kabelnätet "accessnätet" av nån områdesförening eller hyrsevärden och inte av tjänsteoperatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara så att felet inte är i deras utrustning som de säger, många gånger ägs sista biten, dvs det lokala kabelnätet "accessnätet" av nån områdesförening eller hyrsevärden och inte av tjänsteoperatören.

Jag drabbas av felet var än det ligger. De kan inte leverera 50/50 och då skall de inte agera monopolister och ta ut fullpris för det.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag drabbas av felet var än det ligger. De kan inte leverera 50/50 och då skall de inte agera monopolister och ta ut fullpris för det.

Inte för att vara dryg men ingen annan isp löser heller ett problem om du inte ens testat en annan dator. Dock så håller jag helt med om övriga saker på dina klagomål. Ms och hela koaxial biten suger verkligen.

Förutsatt att jag har förstått dig rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara så att felet inte är i deras utrustning som de säger, många gånger ägs sista biten, dvs det lokala kabelnätet "accessnätet" av nån områdesförening eller hyrsevärden och inte av tjänsteoperatören.

Com Hem äger hela biten fram till uttaget i de hus som de har koax till, linan fram till huset kan dock ägas av någon annan

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Inte för att vara dryg men ingen annan isp löser heller ett problem om du inte ens testat en annan dator. Dock så håller jag helt med om övriga saker på dina klagomål. Ms och hela koaxial biten suger verkligen.

Förutsatt att jag har förstått dig rätt.

Har testat andra, både virtuella och fysiska datorer. Ingen av datorerna kommer över 22 Mbit/s för sig själv. Om jag drar igång och belastar nätverket från två fysiska datorer simultant delar de på dessa 20-22 Mbit. Det går fortfarande alldeles utmärkt att då starta filöverföringar mellan dessa två datorer. Filöverföringen går i flera hundra Mbit/s och nätverkets sammanlagda hastighet upp mot internet är fortfarande 20-22 Mbit/s. Samtidigt som filöverföringen!

Men... det är fortfarande fel på min dator...

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Har testat andra, både virtuella och fysiska datorer. Ingen av datorerna kommer över 22 Mbit/s för sig själv. Om jag drar igång och belastar nätverket från två fysiska datorer simultant delar de på dessa 20-22 Mbit. Det går fortfarande alldeles utmärkt att då starta filöverföringar mellan dessa två datorer. Filöverföringen går i flera hundra Mbit/s och nätverkets sammanlagda hastighet upp mot internet är fortfarande 20-22 Mbit/s. Samtidigt som filöverföringen!

Men... det är fortfarande fel på min dator...

DÅ är det bara att ringa och klaga igen tyvärr. SAmma problem på flera datorer, med kabel, direkt i uttaget, tyder på att problemet är comhems ansvar.