Google Sverige-lanserar HTC Nexus 9

Permalänk
Melding Plague

Google Sverige-lanserar HTC Nexus 9

Surfplattan Nexus 9 från Google och HTC finns nu att beställa på Google Play och levereras till slutkund imorgon, men varianten med 4G/LTE dröjer till ett ännu okänt datum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att enheter utan 4G alltid har mindre lagringsutrymme, dessa har ju nytta av att kunna lagra mer saker lokalt.

(priset är såklart ett argument, men köper man en high-end tablet så är nog priset inte en så stor faktor)

Edit: Jag läste fel, det finns ju faktiskt en modell utan 4g och med 32gb lagring, doh!

Permalänk
Medlem

Varför fick Nexus 9 Tegra k1 men inte Nexus 6??

//Ledsen specsnörd

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jontebert:

Varför fick Nexus 9 Tegra k1 men inte Nexus 6??

//Ledsen specsnörd

Tegra K1 drar för mycket ström för att sitta i en telefon. Möjligen gör Nvidia något likt Tegra4 och Tegra4i där den senare är nedskalad för att passa mobiler.

En annan väldigt stor bidragande orsak är säkert att Qualcomm just nu har bättre systemkretsar för mobiler än de andra tillverkarna. De har inte den snabbaste CPU- eller GPU-delen, men de har den bästa helheten för en komplett systemkrets med 4G-stöd till ett bra pris.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så (google) har också börjat ta ut massa pengar för minne nu, precis som Apple. 1000 spänn för 16GB är rätt saftigt. Dessutom börjar priset på själv plattan dra iväg rejält, känns om om det som kännetecknat Nexus-modellerna tidigare är borta nu.

Permalänk
Medlem

De tar alltså 900 kronor extra för 16 GB extra minne, vilket är nödvändigt för de flesta med tanke på att den saknar kortplats. Är inte det lite...mycket..? 16 GB micro-SD-minne kostar 55 kronor på Prisjakt, om man vill jämföra lite.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Synd att priserna drar iväg. Kanske är hårdvaran så pass bra att det motiverar detta men det har jag i gen koll på.

Det som fick mig att köpa Nexus 7 var ett bra pris i förhållande till vad jag fick.
och med min användning så har hårdvaran aldrig varit begränsande.
Kunde tänka mig en Nexus9 men inte till dessa priser.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

Bra pris... inget idiot-pris som med iPadsen och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Sen att The Verge är kanske de största Apple fanboys på planeten har nog inget med saken och göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

De tar alltså 900 kronor extra för 16 GB extra minne, vilket är nödvändigt för de flesta med tanke på att den saknar kortplats. Är inte det lite...mycket..? 16 GB micro-SD-minne kostar 55 kronor på Prisjakt, om man vill jämföra lite.

Här är argumenten varför de inte inkluderar någon sd-kortplats, enligt mig till stora delar skitsnack då systemet med sd-kort fungerar i hundratals miljoner enheter helt utan problem alls, och dessutom till en bråkdel av priset:
http://www.androidcentral.com/why-nexus-devices-have-no-sd-ca...

Permalänk
Medlem

Hade det varit 3,5k för 32GB så hade det varit ett bra pris. Just nu känns det lite ovärt. Liknande pris som IPad air 1 som känns mer high-end

Permalänk
Medlem

Lite för saftig prislapp för min smak, då får jag stanna kvar på min 7a ett tag till.
Tycker den verkar hur trevlig som helst, får invänta lite fler recensioner.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

1080p på 15-18'' skärm hade varit mer intressant, så man kan smidigt sitta i soffan se film, serier etc

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Avstängd

2 GB börjar kännas något lite på en i annan så high-end enhet.
Speciellt då många nya high-end telefoner har 3 GB.

Permalänk
Snusfri

På tok för dyr och ej minnesplats är en dealbreaker.
Min Nook HD+ för ~900:- ink frakt från USA håller riktigt bra än, dock så funderar jag på att införskaffa mig en Win8 platta istället då man kan få tag på en duglig sådan för runt 1400:- numera.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Besviken på årets Nexusar.
Fattar inte hur de tänker ang deras telefon och denna känns inte prisvärd (jag köpte en samsung tab 8.4 för ett halvår sedan med minnesplats för 2000, känns betydligt mycket mer prisvärt)

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Sen att The Verge är kanske de största Apple fanboys på planeten har nog inget med saken och göra.

Håller med. Läser sällan deras recensioner längre, då det enda som verkar kunna vara bra är prylar från Apple...

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Vill man ha K1 och SD-kortläsare finns ju alltid Shield Tablet för runt 2600kr, iofs bara 8 tum och lägre upplösning men ändå?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

en tablet med 4:3 format är ju helt åt helvete..

Permalänk
Datavetare

Relativt väntat, men ser ut som om Denver delar flera egenskaper med Cyclone. Båda är väldigt "breda" designer (kan potentiellt påbörja väldigt många instruktioner per CPU-cykel) vilket ger dem riktigt bra resultat i många benchmarks för mobiler då dessa tenderar ha relativt små datamängder och läser/skriver data på väldigt förutsägbara sätt.

I mer "verkliga" scenarion så är det ofta väldigt svårt att hålla en "bred" design matad med både instruktioner som är oberoende av varandra (så de kan köras samtidigt) och där alla instruktioner också har det data de behöver.

Futuremark har en väldigt bra förklaring till varför Apples A5/A6-systemkretsar presterar så dåligt i fysik-testet (som kör kod som används i många verkliga spel). Tyvärr verkar Denver lida av samma problem här om de preliminära resultaten AnandTech fått står sig även i den officiella releasen av Android 5. Denver är ändå ett fall framåt då 2 starka kärnor i princip alltid är bättre än 4 klenare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Sen att The Verge är kanske de största Apple fanboys på planeten har nog inget med saken och göra.

http://www.androidpolice.com/2014/11/03/nexus-9-review-a-litt...

Flera som inte är så övertygande av Nexus 9. Känns som den inte lever upp till vad den borde.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

en tablet med 4:3 format är ju helt åt helvete..

Håller inte med.

Skrivet av Perb:

7,8 av 10 är väl rätt bra?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HazZarD:

en tablet med 4:3 format är ju helt åt helvete..

För att?

Jag tycker det är underbart med högre plattor då man får större area, framförallt för browsing och skriva inlägg på forum. Min är visserligen 16:10 men tycker inte apples ipad är fy skam heller i aspekt-ratio.

Kan för övrigt nämna att jag avskyr 16:9, kör 16:10 även på desktopen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

en tablet med 4:3 format är ju helt åt helvete..

Utveckla gärna varför du tycker så.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har den första generationen av Nexus 7, och den rullar på än!
För mig verkar en nvidia shield mer intressant än den här, känns som att man får mer för pengarna där, ungefär som man gjorde med 1:a(och kanske 2:a?) generationen nexus 7.

Fast jag skulle vilja se hur en tablet med 4:3 formatet är att använda.

Permalänk
Medlem

En recension som även visar nya Android:

Nej, den här är dels för dyr för en ren tablet och har på tok för dålig batteritid.

Kör nog vidare med Nexus 7 2013 nått år till. Den passar mig bra för lite läsning och video tittande i sängen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Utveckla gärna varför du tycker så.

Formatet på Nexus 10 och 7 lämpade sig mycket bättre för all form av videouppspelning, med Nexus 9 får man tråkiga blackbars uppe och nere precis som på Ipaden. Å andra sidan tycker jag 4:3 är mycket bättre för allt annat man gör på sin platta.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Aloysius:

De tar alltså 900 kronor extra för 16 GB extra minne, vilket är nödvändigt för de flesta med tanke på att den saknar kortplats. Är inte det lite...mycket..? 16 GB micro-SD-minne kostar 55 kronor på Prisjakt, om man vill jämföra lite.

Ja du, det kan man lugnt tycka.

Såg ett program för ganska länge sedan nu, en dokumentär på hur vissa prisar är helt löjliga. Vet e fan om det var på någon fakta kanal som TV4 Fakta (XL) eller ngn Discovery kanal, men där snackade man bla om PET flaskor (drickor), och att det kostade typ under kronan att tillverka, och då alltså dricka inkl plastflaskan. Vet inte hur man räknar in andra kostnader som transport etc, men det gäller ju för alla varor så. (I Sverige tillkommer ju pant också.) Saken är ju den att det är löjligt att vissa dyra kedjor, typ Pressbyrån och 7-eleven kan ta ut priser på ca 25 kr för en sådan flaska. Ganska bra påslag vill jag säga, hur man än räknar.

Men för att komma tillbaka till själva produkten så är ju inte detta unikt, även om det är jäkla skruvat. Typ alla produkter som kräver minne av något slag, har ju ohyggligt sjuka påslag, oavsett om det är flashminne eller ram. Oavsett om det är telefoner eller plattor. Kollar man digital-tv-boxar, så verkar ju priset ännu mer skruvat, iaf när jag läste en artikel varför påslaget är så stort från 256 till 1024 mb. En tämligen gammal artikel, men den frågade ju lite varför det kostade mer än en svensk tusenlapp (grovt beräknat) att gå från 256mb minne till en Gb.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Blir ingen Nexus 9! Fel aspekt. Gillar inte 4:3 utan kan sträcka mig till 16:10, inte bredare. 900kr extra för 16gb, really? Fu htc / google. Ska de va rövarpriser på onboard-minne så får det finnas en sdläsare men nu gör det inte det.

Kanske blir en SHIELD Tablet istället. Den får ju Lollipop denna månaden. Fan fin service mot sina kunder. Frågan är hur vänlig den är för root å sånt dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum