Asus X99s med 5820k, speedstep fungerar ej?

Permalänk
Medlem

Asus X99s med 5820k, speedstep fungerar ej?

Hej,

Jag kör datorn i 4.3 ghz och 1.3 volt, allt fungerar helt 100%.
Problemet jag har är att cpun ALLTID ligger på exakt 4.3 ghz enligt cpu-z och trottlar altså inte ner när det inte behövs.

Jag har kollat i BIOS och speedstep är enabled där samt under processor power i windows 8.1 så är minsta 5% och max 100%

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Entusiast

Manual, Offset eller Adaptive Voltage? Det låter nämligen som att du kör med Manual.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Manual, Offset eller Adaptive Voltage? Det låter nämligen som att du kör med Manual.

Bra tanke, dock borde det kvitta.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Puvve:

Bra tanke, dock borde det kvitta.

Jag har för mig att det är ett krav på de nyare 1150/2011-3 systemen att köra Adaptive Voltage för att utnyttja Speedstep helt?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av justize:

Hej,

Jag kör datorn i 4.3 ghz och 1.3 volt, allt fungerar helt 100%.
Problemet jag har är att cpun ALLTID ligger på exakt 4.3 ghz enligt cpu-z och trottlar altså inte ner när det inte behövs.

Jag har kollat i BIOS och speedstep är enabled där samt under processor power i windows 8.1 så är minsta 5% och max 100%

Vad gör jag för fel?

Skrivet av Jonssown:

Jag har för mig att det är ett krav på de nyare 1150/2011-3 systemen att köra Adaptive Voltage för att utnyttja Speedstep helt?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag kör typ som TS; 5820k på 4.2Ghz, x99-S och 1.3V, manual voltage.

Speedstep fungerar utmärkt, går ner på 1.6ghz när den inte används

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WoG:

Speedstep fungerar utmärkt, går ner på 1.6ghz när den inte används

Märkligt, det gör inte min G3258'a på Maximus VI Gene.
Som jag förstått det så låter Adaptive Voltage CPUn att använda C-state funktionerna i vila, men samtidigt använda den satta OCn efter behov.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jonssown:

Märkligt, det gör inte min G3258'a på Maximus VI Gene.
Som jag förstått det så låter Adaptive Voltage CPUn att använda C-state funktionerna i vila, men samtidigt använda den satta OCn efter behov.

Adaptive voltage påverkar ENDAST spänningen och inget annat. Speed-step och c-states är det som behöver vara på för att processorn ska klocka ner sig och sänka frekvensen vid låg belastning. Vissa moderkort har också en inställning som som heter ungefär "Dynamic multiplier". Eller multiplier mode som ska vara i läge "Dynamic". Terminologin kan variera lite mellan tillverkare.

Prova att köra med Windows energischema "balanserat" och se till att du kör med det schemats orginalinställningar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Märkligt, det gör inte min G3258'a på Maximus VI Gene.
Som jag förstått det så låter Adaptive Voltage CPUn att använda C-state funktionerna i vila, men samtidigt använda den satta OCn efter behov.

Okej, låter logiskt antar jag?

Jag är inte direkt insatt i ämnet, allt jag vet är att jag satt spänningen till manual 1.3v och C-state är enabled i bios. Den hoppar mellan 1.6-4.2Ghz i windows, men har inte kollat om spänningen hoppar något.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Bara sa att du vet sa spelar det ingen storre roll vare sig din processor ligger pa 1.2GHz eller 4.4GHz (eller vad din processor nu ligger pa i idle/load). Det som spelar roll ar mangden med volts som processorn anvander.

Permalänk
Medlem

Exakt lika dator

Vi har verkligen identiska system du och jag, tom samma vattenkylning
Jag har dock ett annat chassie.

Tack för alla svar, jag får kolla vidare i BIOS och se om jag har missat något. Jag är manual på volt också.

Skrivet av WoG:

Okej, låter logiskt antar jag?

Jag är inte direkt insatt i ämnet, allt jag vet är att jag satt spänningen till manual 1.3v och C-state är enabled i bios. Den hoppar mellan 1.6-4.2Ghz i windows, men har inte kollat om spänningen hoppar något.

Permalänk
Medlem

Stämmer

Hur fungerar adaptive då? Om jag vill ha 1.3 volt tex?

Skrivet av Jonssown:

Manual, Offset eller Adaptive Voltage? Det låter nämligen som att du kör med Manual.

Permalänk
Medlem

Intressant och kul att jag hittade din tråd för har nämligen samma problem själv med ganska likvärdiga komponenter, well, jag kör med X99-A men i övrigt 5820K och med samma fenomen som du upplever.
Nämligen det irriterande fenomenet med multin på x43, konstant. Läste i nåt Engelskt forum att jag skulle gå in i bios/eufi och ändra C state ifrån auto till på och jag vet inte om det var en tillfällighet eller inte men nu backar iaf min multi ner till x12 igen i idle, ja ärligt talat så ligger den fortfarande högt en stor del av tiden även i idle men det växlar hela tiden men det kanske är normalt?

Trodde först att det berodde på att jag pressade cpu´n för mycket ev i kombination med fel inställningar?
Dock så måste jag säga att jag inte har nån erfarenhet av Haswell och har inte överklockat särskilt mycket senaste åren så kan ha missat nåt el t.o.m massor här? Lite nyfiken på att ni sägen att era multis går ner till x16?
AIDA64 säger x12 för mig, har jag missat nåt?

OT så förlåt för det men undrar ifall det finns nåt bra X99 OC tråd här på Swec? Typ officiell Haswell E överclock med postade resultat samt bios inställningar? Jag vet förvisso redan nu att jag inte fått nåt dunder ex till cpu då den verkar behöva nästan 1.4v för 4.5GHz men ändå vill läsa på lite.

Permalänk
Medlem

Update: Svarar mig själv då jag lyckades få till det! Precis som Xyborg skrev så fungerade detta så for jag ställde in in "balancerat" strömläge i windows.... Tack för alla svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fark:

OT så förlåt för det men undrar ifall det finns nåt bra X99 OC tråd här på Swec? Typ officiell Haswell E överclock med postade resultat samt bios inställningar? Jag vet förvisso redan nu att jag inte fått nåt dunder ex till cpu då den verkar behöva nästan 1.4v för 4.5GHz men ändå vill läsa på lite.

http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide...

Battre OC guide for Haswell finns inte.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av fark:

Intressant och kul att jag hittade din tråd för har nämligen samma problem själv med ganska likvärdiga komponenter, well, jag kör med X99-A men i övrigt 5820K och med samma fenomen som du upplever .

Se mitt tidigare svar samt nedan.

Skrivet av justize:

Update: Svarar mig själv då jag lyckades få till det! Precis som Xyborg skrev så fungerade detta så for jag ställde in in "balancerat" strömläge i windows.... Tack för alla svar!

Skrivet av justize:

Hur fungerar adaptive då? Om jag vill ha 1.3 volt tex?

Du ställer in spänning på 1.3v sen så väljer du Voltage mode: Adaptive. Klart! Då kommer din processor få 1.3v när den belastas som mest och sen få den spänning den får original när den inte belastas Det bästa av två världar helt enkelt.

OBS!! : Adaptive är INTE att rekommendera om du kör program med AVX instruktioner (Exempelvis Prime95). Detta eftersom Haswell då skjuter över den satta spänningsnivån ibland ,och därmed medför att du riskerar att överhetta/skada din processor. Som referens kan vi ta min processor (se settings i sign): Om jag kör Adaptive voltage när jag stresstestar i Prime95 så levererar den stundtals 1.28v till min processor.. något över vad jag annars har.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Se mitt tidigare svar samt nedan.

Du ställer in spänning på 1.3v sen så väljer du Voltage mode: Adaptive. Klart! Då kommer din processor få 1.3v när den belastas som mest och sen få den spänning den får original när den inte belastas Det bästa av två världar helt enkelt.

OBS!! : Adaptive är INTE att rekommendera om du kör program med AVX instruktioner (Exempelvis Prime95). Detta eftersom Haswell då skjuter över den satta spänningsnivån ibland ,och därmed medför att du riskerar att överhetta/skada din processor. Som referens kan vi ta min processor (se settings i sign): Om jag kör Adaptive voltage när jag stresstestar i Prime95 så levererar den stundtals 1.28v till min processor.. något över vad jag annars har.

Man ska dock aldrig stresstesta med nagot annat an manual voltage da det finns en risk att voltagen stiger for mycket och pa sa sett dodar komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Det där är ju för "vanliga" haswell.

Inte för att det skiljer sig supermycket, men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

OT så förlåt för det men undrar ifall det finns nåt bra X99 OC tråd här på Swec? Typ officiell Haswell E överclock med postade resultat samt bios inställningar? Jag vet förvisso redan nu att jag inte fått nåt dunder ex till cpu då den verkar behöva nästan 1.4v för 4.5GHz men ändå vill läsa på lite.

Letar samma, min 5820 på en asus x99 deluxe går stabilt 4.6 på 1.25v. Jag kan köra genom en 3dmark firestrike på 4.7 med 1.32v, dock kvackar eller blåskärmar den efter bara någon minut av OCCT's stresstest (inte linpack). Det var lite synd, men jag nöjer mig så länge i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Det där är ju för "vanliga" haswell.

Inte för att det skiljer sig supermycket, men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Du fick inte memmot att Haswell-E ar i grunden Haswell? Herregud. Det skiljer sig ingenting.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mars SSX:

Man ska dock aldrig stresstesta med nagot annat an manual voltage da det finns en risk att voltagen stiger for mycket och pa sa sett dodar komponenter.

Precis det jag ville ha sagt. Men bra med ett klargörande.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Du fick inte memmot att Haswell-E ar i grunden Haswell? Herregud. Det skiljer sig ingenting.

Jag följde länken och läste ingressen, vilken klargjorde att guiden var baserad på bland annat tester och jämförelser. Eftersom alla sektioner var spoilers så var nästa sak som syntes en lång lista med resultat, inte ett enda resultat var från en haswell-e processor. Då både jag och personen du citerade ville se lite resultat för att jämföra och artikeln inte levde upp till de förväntningarna så kände jag det var värt att påpeka, jag ber om ursäkt om det gjorde dig upprörd, det var inte min mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Jag följde länken och läste ingressen, vilken klargjorde att guiden var baserad på bland annat tester och jämförelser. Eftersom alla sektioner var spoilers så var nästa sak som syntes en lång lista med resultat, inte ett enda resultat var från en haswell-e processor. Då både jag och personen du citerade ville se lite resultat för att jämföra och artikeln inte levde upp till de förväntningarna så kände jag det var värt att påpeka, jag ber om ursäkt om det gjorde dig upprörd, det var inte min mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Z97 och X99 baseras anda pa samma processorarkitektur; Haswell. Haswell-E ar ju bara HEDT versionen. Dom samma regler och principer galler for bada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Intressant och kul att jag hittade din tråd för har nämligen samma problem själv med ganska likvärdiga komponenter, well, jag kör med X99-A men i övrigt 5820K och med samma fenomen som du upplever.
Nämligen det irriterande fenomenet med multin på x43, konstant. Läste i nåt Engelskt forum att jag skulle gå in i bios/eufi och ändra C state ifrån auto till på och jag vet inte om det var en tillfällighet eller inte men nu backar iaf min multi ner till x12 igen i idle, ja ärligt talat så ligger den fortfarande högt en stor del av tiden även i idle men det växlar hela tiden men det kanske är normalt?

Trodde först att det berodde på att jag pressade cpu´n för mycket ev i kombination med fel inställningar?
Dock så måste jag säga att jag inte har nån erfarenhet av Haswell och har inte överklockat särskilt mycket senaste åren så kan ha missat nåt el t.o.m massor här? Lite nyfiken på att ni sägen att era multis går ner till x16?
AIDA64 säger x12 för mig, har jag missat nåt?

OT så förlåt för det men undrar ifall det finns nåt bra X99 OC tråd här på Swec? Typ officiell Haswell E överclock med postade resultat samt bios inställningar? Jag vet förvisso redan nu att jag inte fått nåt dunder ex till cpu då den verkar behöva nästan 1.4v för 4.5GHz men ändå vill läsa på lite.

Skrivet av The-Architect:

Letar samma, min 5820 på en asus x99 deluxe går stabilt 4.6 på 1.25v. Jag kan köra genom en 3dmark firestrike på 4.7 med 1.32v, dock kvackar eller blåskärmar den efter bara någon minut av OCCT's stresstest (inte linpack). Det var lite synd, men jag nöjer mig så länge i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Dold text

Vi är ett gäng som snackar och delar erfarenheter och överklocks i Haswell-E owners club, ni får gärna titta in!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Tackar allra ödmjukast, skall kika lite där såklart.

Skrivet av The-Architect:

Letar samma, min 5820 på en asus x99 deluxe går stabilt 4.6 på 1.25v. Jag kan köra genom en 3dmark firestrike på 4.7 med 1.32v, dock kvackar eller blåskärmar den efter bara någon minut av OCCT's stresstest (inte linpack). Det var lite synd, men jag nöjer mig så länge i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Nöjer mig??

Haha ser ju riktigt bra ut det där önskar att min kunde fixa dessa siffror, ja nöjd skall du vara tycker jag blir lite avund här måste jag erkänna. Behöver 1.4v and change för min i @ 4.6GHz, testade Asus auto klock program och det klättrade till 4.8GHz innan det kraschade och till slut backade av till 4.6GHz fast med alldeles för hög spänning. Klockar hellre på det gamla sättet via bios, känns tryggare på nåt sett men kul att testa saker antar jag? Dessutom klåfingrig så??

Jag önskar att Intel på något sett kunde få till en betydligt jämnare tillverkning fast det kanske är svårt i praktiken samt andra faktorer som spelar in som jag inte har tänkt på el ens förstår? Det minsta jag önskar att dom gjorde är iaf att testa/stressa alla CPU´s lite mer noggrant innan utskick och kanske t.o.m boxar in värstingarna som special utgåvor för en lite högre prislapp, dvs ett premium påslag. Jag skulle helt ärligt lätt betala en tusing extra för en CPU Intel själva har bekräftat kan klocka högt med relativt låg spänning. Intel kan ju alltid stoppa alla "dud´s" i OEM maskiner?

Skulle faktiskt t.o.m hellre ha sparat ihop till en 5930K om dom hade haft dessa garantier men nu är det ju inte riktigt så, även 5960X finns ju som "dud´s" har man sett online medans andra är helt makalösa.

@Xyborg, tackar skall genast testa det såg inte tidigare så måste ha missat det? Hahaha fanken va enkelt det var, återigen stort tack!

Ahh ser nu dessutom att Samsung Magician måste ha ändrat/lagt till detta i Windows då jag körde Performance/OS Optimization?

Permalänk
Medlem

Kör nu på Windows Balanced (under Power Options) samt i Bios: Adaptive satt på Auto + Additional Volatage istället precis som rekommenderat och ja det blir stor skillnad emot förut.

Så enkelt men ack så effektivt även vid relativt höga klocks, överklocken och all extra kraft det innebär finns där nu tillgänglig vi behov utan att jag behöver störa mig något alls på avläsningarna i idle där jag trots allt spenderar en del tid överlag.