Permalänk

DDNS funkar inte på lokala nätverket

Har nyligen bytt från Com Hems "standardrouter" till en ny Asus RT-AC66U. Har sedan tidigare en NAS (Synology DS213) som jag har en DDNS, likt minnas.synology.me, kopplad mot. Efter att ha öppnat alla portar som jag ska så kan jag komma åt min NAS via min synology.me-adress när jag INTE är i mitt hemma-nätverk. Men Om jag är uppkopplad via samma Asus-router som min NAS är ansluten till så går det inte att komma in via DDNS utan jag blir tvungen att skriva in den lokala IP-adressen 192.168.x.x...

Någon som har en idé på varför denna router ställer till det så här?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

Har nyligen bytt från Com Hems "standardrouter" till en ny Asus RT-AC66U. Har sedan tidigare en NAS (Synology DS213) som jag har en DDNS, likt minnas.synology.me, kopplad mot. Efter att ha öppnat alla portar som jag ska så kan jag komma åt min NAS via min synology.me-adress när jag INTE är i mitt hemma-nätverk. Men Om jag är uppkopplad via samma Asus-router som min NAS är ansluten till så går det inte att komma in via DDNS utan jag blir tvungen att skriva in den lokala IP-adressen 192.168.x.x...

Någon som har en idé på varför denna router ställer till det så här?...

Den DNS-servern som du slår mot har inte ett A-record (pekare) mot din Synology med det aktuella FQDN som du anget. Antingen får du uppdatera DNS-servern (troligen inget som du har behörighet till) eller så lägger du till i din localhost-fil (en fil på datorn som datorn kan kolla i för att leta upp olika records) en pekare mot det IP Synnlogy enheten har, ett exempel på hur det kan se ut 192.168.x.y minnas.synology.me.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Skrivet av zatheer:

Den DNS-servern som du slår mot har inte ett A-record (pekare) mot din Synology med det aktuella FQDN som du anget. Antingen får du uppdatera DNS-servern (troligen inget som du har behörighet till) eller så lägger du till i din localhost-fil (en fil på datorn som datorn kan kolla i för att leta upp olika records) en pekare mot det IP Synnlogy enheten har, ett exempel på hur det kan se ut 192.168.x.y minnas.synology.me.

Tack för snabbt svar!
Men faktum är ju att min Dynamiska DNS "minnas.synology.me" funkade i hemmanätverket när jag hade (den lite billigare) routern från Com Hem. Då kom jag till NAS:en oavsett om jag var hemma eller borta... Det är nu när jag bytt till routern från ASUS som problemet uppstår. Även om jag bara skriver in min externa IP, typ 83.249.x.x så funkar det inte när jag är i mitt hemmanätverk, men om jag är ansluten via t.ex. 4G på mobilen och skriver in samma IP så kommer jag till min NAS...

Så "felet" måste väl ändå vara i ASUS-routern?? Att det typ blir "error" när den först ska ut på nätet för att sedan "vända tillbaka" till samma IP???

Permalänk
Medlem

Problemet med det där inte bara att vända. Om jag exemplifieras. Din dator har 192.168.1.10, din server 192.168.1.20.

Då går du till 83.249.X.X. ASUS skickar dig till servern på 192.168.1.20, men ändrar inte avsändaradressen. 192.168.1.20 får en anslutning från 192.168.1.10 och svarar därmed direkt till din dator, som INTE tycker om paket från 192.168.1.20 då den tyckte sig ansluta till 83.249.X.X.

Alltså, routern måste inte bara skicka vidare när du surfar från insidan. Den måste även ändra avsändaradress (så kallat NAT) på trafiken så att routern själv ser ut att vara den som surfar till servern. Därför kan det vara krångligt för routern.

Hänger du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

Tack för snabbt svar!
Men faktum är ju att min Dynamiska DNS "minnas.synology.me" funkade i hemmanätverket när jag hade (den lite billigare) routern från Com Hem. Då kom jag till NAS:en oavsett om jag var hemma eller borta... Det är nu när jag bytt till routern från ASUS som problemet uppstår. Även om jag bara skriver in min externa IP, typ 83.249.x.x så funkar det inte när jag är i mitt hemmanätverk, men om jag är ansluten via t.ex. 4G på mobilen och skriver in samma IP så kommer jag till min NAS...

Så "felet" måste väl ändå vara i ASUS-routern?? Att det typ blir "error" när den först ska ut på nätet för att sedan "vända tillbaka" till samma IP???

Till och börja med så kommer jag specificera några uttryck i början så du är med mig.
FQDN - Fully Qualified Domain Name (ex www.aftonbladet.se) ett unikt namn på en enhet eller plats på internet.

Fungerar ditt FQDN (minnas.synology.me) överhuvud taget idag? Oavsett om du är på insidan eller utsidan? Kan vara så att ditt FQDN pekar mot den gamla routerns IP-adress. Jag antar att du använder Windows hemma så i startmenyn sök efter cmd och tryck enter. Det bör komma upp en kommandotolk, skriv in "nslookup <FQDN>". När du slår enter kommer du se en IP-address, den adressen bör stämma överens med din egna IP-adress. Om inte pekar adressen fel. Som jag förstår det nu så har du Com Hem som operatör men det FQDN som du angett tidigare pekar mot Kungälv med Net at Once som operatör.

Men som sagt för internt burk skriv om din localhost-fil. Kolla guiden i följande länk bör hjälpa dig på vägen.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Problemet med det där inte bara att vända. Om jag exemplifieras. Din dator har 192.168.1.10, din server 192.168.1.20.

Då går du till 83.249.X.X. ASUS skickar dig till servern på 192.168.1.20, men ändrar inte avsändaradressen. 192.168.1.20 får en anslutning från 192.168.1.10 och svarar därmed direkt till din dator, som INTE tycker om paket från 192.168.1.20 då den tyckte sig ansluta till 83.249.X.X.

Alltså, routern måste inte bara skicka vidare när du surfar från insidan. Den måste även ändra avsändaradress (så kallat NAT) på trafiken så att routern själv ser ut att vara den som surfar till servern. Därför kan det vara krångligt för routern.

Hänger du med?

@Talisker00:
Mycket bra exempel måste jag säga!! Förstår, typ, hur tänket är... Dock förstår jag inte hur en router i prislappen runt 2000:- inte ska klara av att "förstå" en sån sak när min gamla "gratisrouter" från Com Hem klarade av detta??? Eller borde det finnas en inställning för detta som jag kan ha missat?

@zatheer:
Självklart har jag kollat upp att min adress är uppdaterad så att den pekar mot rätt IP, och JA det funkar att komma till min NAS om jag t.ex. surfar med 4G på min mobil, men så fort jag slår på Wi-Fi och kopplar upp mot samma router som NAS:en ligger på så vill den inte. Det som händer då är att efter några sekunder kommer jag till en sida (förmodligen genererad av routern) med följande meddelande (på kinesiska!!):

IP 位址或埠已變更。您將結束與 RT-AC66U 的連線。
欲設定 RT-AC66U,請重新連線至無線網路並使用新的 IP 位址和埠。

Enligt Google Translate så betyder det:
Inställningar har uppdaterats. Sidan kommer att återställas.
IP-adressen eller porten har ändrats. Du kommer att sluta med RT-AC66U anslutning.
För att ställa in RT-AC66U, vänligen ansluta till det trådlösa nätverket och använda den nya IP-adress och port.

Permalänk

Vet inte om Asus löst det med NAT Loopback i Asus RT-AC66U. Har du uppdaterat till routerns senaste mjukvara (firmware) ?

M.h.a. tredjepartsmjukvara går det att lösa problemet. Men man ska ju inte behöva installera om sin nya router för denna triviala funktion, kan tyckas.

Med vänlig hälsning

Andréas Ö
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

Vet inte om Asus löst det med NAT Loopback i Asus RT-AC66U. Har du uppdaterat till routerns senaste mjukvara (firmware) ?

M.h.a. tredjepartsmjukvara går det att lösa problemet. Men man ska ju inte behöva installera om sin nya router för denna triviala funktion, kan tyckas.

Med vänlig hälsning

Andréas Ö
Epradius

Kontroll av programvaran var något av det första jag gjorde och routern kom faktiskt installerad med den senaste när jag köpte den. Testade dock att installera med en tidigare programvara och vad händer då, jo - det funkar!!

Nyast är visst inte alltid bäst! Mailar ASUS omgående om detta så får jag hoppas att de fixar till det i kommande uppdatering.

Stort tack för all hjälp ni tillfört!!!