Acer avtäcker Aspire V15 Nitro Black Edition med 4K UHD-skärm

Permalänk
Melding Plague

Acer avtäcker Aspire V15 Nitro Black Edition med 4K UHD-skärm

Taiwanesiska Acer uppdaterar den slimmade gamingdatorn Aspire V15 Nitro Black Edition, som mot slutet av november kommer levereras med en 4K UHD-upplöst 15,6-tumsskärm.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spela i 4K på laptop? Bildspela kanske? och på 15" ..sluta.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Första reaktionen var lite gäsp, 4k på 15" med windows dåliga skalning känns som ett sådär val. Sen såg jag resten av specsen å blev betydligt mer intresserad, finns nästan ingen annan slimmad windows-laptop med quadcore i7:a och sen ett 860m på det. Kommer den med en 1080p-skärm och bra byggkvalitet/trackpad/tangentbord så kan det bli en av få windows-laptops som kommer nära en mbp när det kommer till prestanda och mobilitet.

Permalänk
Medlem

Ojojoj helt i min smak

Permalänk
Medlem

970M 4gb minst för en 4k skärm??? 15 tum??

skulle hellre sett WQHD skärm ihop med ett 970m och 256gb SSD för samma prislapp

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Innebär det att den även kan driva en extern skärm i 4k & 60Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenazen:

Spela i 4K på laptop? Bildspela kanske? och på 15" ..sluta.

Måste ju inte köra spelen i 4K. Sen kan man ju faktiskt koppla in en större skärm hemma

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Ett byte från Y50 till denna kanske inte är helt uteslutet. Inget större fel på y50n men om denna har 60Hz och skärmen inte saknar förmågan att visa färgen gul som y50n så!

Edit*
Håller med skribenten under: irriterande att alla portar sitter på höger O.o

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk

Stör mig på att alla utgångarna sitter på höger kanten och vänster kanten är tom, helt klart en dator designad för vänsterhänta personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

970M 4gb minst för en 4k skärm??? 15 tum??

skulle hellre sett WQHD skärm ihop med ett 970m och 256gb SSD för samma prislapp

Tror inte den är tänkt som en gaminglaptop direkt så spelar väl ingen större roll egentligen och spelar man på den så skalar man nog ner upplösningen till 1080p (vilket imo är ett trevligare alternativ än att spela i 1440p). Tvivlar på att kylningen kommer vara bra nog för att spela mycket på, är nog mer för casuallgaming och sen använda GPU:n för hårdvaruaccelerering i andra applikationer. Razor Edge finns ju annars om man vill ha en slimmad gaminglaptop.

Skrivet av MatsSvensson:

Innebär det att den även kan driva en extern skärm i 4k & 60Hz?

Tycker det bara ser ut att finnas hdmi ut så tvivlar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Innebär det att den även kan driva en extern skärm i 4k & 60Hz?

Nej, denna verkar inte ha HDMI 2.0 så extern skärm i 4k & 60Hz kommer inte gå, 30Hz max är vad det blir.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Intressant om den har bra tangentbord. Acer's lite plattare modeller har riktigt skruttiga tangentbord, förstår inte att man lyckats med den bedriften

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt vad poängen är med 4k på en så pass liten skärm.

För att inte nämna vilket bildspel det kommer bli av det hela.

Skrivet av Sonywalk:

Måste ju inte köra spelen i 4K. Sen kan man ju faktiskt koppla in en större skärm hemma

Fast vad är poängen med att köpa en bärbar med 4k om man ändå ska koppla i en annan skärm? Är det inte bara bättre att spara lite pengar och köpa en bärbar utan 4k?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Intressant om den har bra tangentbord. Acer's lite plattare modeller har riktigt skruttiga tangentbord, förstår inte att man lyckats med den bedriften

Jag har då aldrig använt ett "island keyboard" som jag skulle beskriva som bra på något sätt.
Kommer väl inga laptops med bra tangentbord längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenazen:

Spela i 4K på laptop? Bildspela kanske? och på 15" ..sluta.

Swegamers.com ? Det är ju en laptop med redig prestanda, kanske tilltalar några andra än gamers.

Vill man ändå gejma på den så kan man ju ställa upplösningen på 1920x1080, så blir varje renderad pixel förhoppningsvis placerad på fyra fysiska pixlar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Ser fin ut, men med tanke på hur dåligt windows skalar skulle jag inte vilja sitta med en 15 tummare och 4k. Då jag i dagsläger med en 13 tummar och 1440p är katastrofalt med en del mjukvara.

Men jäkla fin och hoppas MS löser skalningen.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag har då aldrig använt ett "island keyboard" som jag skulle beskriva som bra på något sätt.
Kommer väl inga laptops med bra tangentbord längre?

Jag gillar ASUS tangentbord på zenbook serien. Där behöver man inte oroa sig för att tangenten inte bitit. Av andra jag testat så har det alltid varit ett problem och speciellt på acers platta varianter. Har för mig att de ligger nästan lägst på "travel distance" för tangenterna och då går det knappt att använda datorn om man skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ser inte riktigt vad poängen är med 4k på en så pass liten skärm.

För att inte nämna vilket bildspel det kommer bli av det hela.

Fast vad är poängen med att köpa en bärbar med 4k om man ändå ska koppla i en annan skärm? Är det inte bara bättre att spara lite pengar och köpa en bärbar utan 4k?

Jag hör att någon inte har testat 4K på en 15". Poängen är att allt är skarpt som utav helvete och du får mycket skärmyta. Just med extern skärm va ju för att du gnällde på storleken. Jag kan ju bara prata för mig själv, men jag köpte 4K på bärbara för (skol)arbete på språng. Hemma är skärmen för liten så jag kopplar in en extern för att HEMMA har jag inte 4K-behovet då jag spelar.

Jag spelar ibland även på den bärbara. Självklart inga AAA-titlar i 4K men många lättare spel fungerar utmärkt.

Varför skulle jag spara pengarna och strunta i 4K när jag vill ha 4K? Datorn är helt enkelt inte för dig, du har uppenbarligen andra behov är datorns målgrupp.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Inaktiv

Bara namnet får mig att rysa av obehag...och sen är det dessutom en Acer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Sjyst med 4K skärm.

Men 22 mm är inte direkt slimmad. Det ska vara <18 mm.

Stor ful runt tjock kontaktdon för laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Swegamers.com ? Det är ju en laptop med redig prestanda, kanske tilltalar några andra än gamers.

Vill man ändå gejma på den så kan man ju ställa upplösningen på 1920x1080, så blir varje renderad pixel förhoppningsvis placerad på fyra fysiska pixlar.

Jag vet..
Att 4K skalar bra ner till 1080p glömd jag faktiskt bort när jag skrev inlägget.
My bad ^^ arga upp mig lite för fort men är så slut på allt snack om gameande i 4K..
Mvh.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Första reaktionen var lite gäsp, 4k på 15" med windows dåliga skalning känns som ett sådär val. Sen såg jag resten av specsen å blev betydligt mer intresserad, finns nästan ingen annan slimmad windows-laptop med quadcore i7:a och sen ett 860m på det. Kommer den med en 1080p-skärm och bra byggkvalitet/trackpad/tangentbord så kan det bli en av få windows-laptops som kommer nära en mbp när det kommer till prestanda och mobilitet.

Finns redan. Har fått rätt bra reviews också vad jag sett.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Bästa namnet! den borde ha eld på sidorna också.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Touchscreen?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Ser trevlig ut. Men:
1: Samtliga USB-portar på höger sida. Varför?
2: Halvhöjds piltangenter? Varför?

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Första reaktionen var lite gäsp, 4k på 15" med windows dåliga skalning känns som ett sådär val. Sen såg jag resten av specsen å blev betydligt mer intresserad, finns nästan ingen annan slimmad windows-laptop med quadcore i7:a och sen ett 860m på det. Kommer den med en 1080p-skärm och bra byggkvalitet/trackpad/tangentbord så kan det bli en av få windows-laptops som kommer nära en mbp när det kommer till prestanda och mobilitet.

MSI GS60 har samma processor, bättre grafik tillsammans med tunnare profil (19,9mm) och lägre vikt (1,96kg)
Tycker MSI har gjort ett bättre jobb på att slimma datorn faktiskt.
Kanske aningen partisk för att jag sitter på en MSI GS60 Ghost Pro själv men ändå.
MSI's mått och vikt är bra mycket mer imponerande i mina ögon.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Just med extern skärm va ju för att du gnällde på storleken.

Tror du förväxlar mig med någon annan, då det var mitt första inlägg i tråden.

Skrivet av Sonywalk:

Varför skulle jag spara pengarna och strunta i 4K när jag vill ha 4K?

Fin Halmdocka.

Skrivet av Sonywalk:

Datorn är helt enkelt inte för dig, du har uppenbarligen andra behov är datorns målgrupp.

Lugn nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Tror du förväxlar mig med någon annan, då det var mitt första inlägg i tråden.

Fin Halmdocka.

Lugn nu.

Yep, det första var till helt fel, ursäkta ^^

Tycker det var rätt bra logik. Varför bortse från en funktion när jag upplever begär och behov av funktionen?

Kolugn.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070