Tappat bort lösenordet till routerinställningarna

Permalänk
Medlem

Tappat bort lösenordet till routerinställningarna

Tjääna
Jag har ett problem här hemma som nämligen är att jag har tappat bort mitt lösen ord till routerns inställningar. Alltså inte lösenordet till själva routern så man kan komma in på routerns internet. Min router är en Cisco Linksys e4200. Är det någon som vet hur man gör för att få tillbaka/ byta lösenordet?

Tack på förhand, MvH

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapeX:

Tjääna
Jag har ett problem här hemma som nämligen är att jag har tappat bort mitt lösen ord till routerns inställningar. Alltså inte lösenordet till själva routern så man kan komma in på routerns internet. Min router är en Cisco Linksys e4200. Är det någon som vet hur man gör för att få tillbaka/ byta lösenordet?

Tack på förhand, MvH

Det enklaste är väl att fabriksåterställa hela routern, men då går lösenordet tillbaka till den standard som kanske står i någon manual som följde med.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Du menar alltså, skriver du gateway i ett fönster ex 192.168.2.1 så minns du inte lösenordet för att logga in?
Om du menar det då tror jag inte att man kan göra så mycket än att reseta så då blir det fabriksåterställd.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Det enklaste är väl att fabriksåterställa hela routern, men då går lösenordet tillbaka till den standard som kanske står i någon manual som följde med.

Skrivet av Nepo:

Du menar alltså, skriver du gateway i ett fönster ex 192.168.2.1 så minns du inte lösenordet för att logga in?
Om du menar det då tror jag inte att man kan göra så mycket än att reseta så då blir det fabriksåterställd.

Japp det är det jag menar.

Fabriksåterställer man på någon knapp på routern och det är inget som händer med den då? tex att den inte skulle kunna ansluta till modemet eller något så man måste göra massa inställningar med det för att få routern och modemet att funka tillsammans?

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem

Det sitter nog någon reset knapp bak på routern håll in den i minst 10 sekunder och sedan släpp knappen så borde den resettas till default.

Standard ip efter det borde vara 192.168.1.1 och login/pass borde även vara admin

Permalänk
Medlem

Det du behöver ställa in efter reset är sådant som du konfigurerade när du köpte routern. Tex. nat och wifi-lösenord

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det du behöver ställa in efter reset är sådant som du konfigurerade när du köpte routern. Tex. nat och wifi-lösenord

jag gjorde inget sådant när jag körde den för första gången, kopplade bara in den och så funkade det sen. Så då borde jag väl inte behöva ändra några inställningar egentligen?

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapeX:

jag gjorde inget sådant när jag körde den för första gången, kopplade bara in den och så funkade det sen. Så då borde jag väl inte behöva ändra några inställningar egentligen?

Nej, oftast behövs det inte gjorde du det inte första gången så är det lungt nu också.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Bytte du lösenord första gången då? Annars är det bara googla på defaultlösenordet på den modellen och skriva in det. Brukar vara admin utan password eller admin/admin för det mesta.

Permalänk
Medlem

Standard för Linksys-E4200 är iaf
login: admin
password: admin

Edit: såg att det stod tidigare i tråden hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts