Philips tar 4K UHD till 40 tums datorskärm

Permalänk
Medlem

Vettig upplösning för en datorskärm i den storleken tycker jag! Hade det varit en TV så hade upplösningen varit onödigt hög och samma sak för en datorskärm i mindre storlek men den här kombinationen av storlek och upplösning går väl ändå inte att klaga på när det gäller datorskärm, för man sitter ganska nära. Inte ens priset kan man klaga på.

Fasen vad ska vi nu klaga på egentligen??? Återstår väl att se vad den får för recensioner och hur den fungerar i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Sweet mother of jesus. Nu börjar det äntligen bli intressant med 4k för skrivbordet. Arbetsytan kommer vara vansinnigt bra Saknar såklart 120hz och IPS skulle inte varit fel, men VA är långt mycket bättre än TN i 9 fall av 10.

Funderar allvarligt på att köpa något i stil med denna. 32" vore kanske bättre, men vem vet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Inget fel på 109ppi på en datorskärm, blir i princip som en 40 tums monitor med samma skärpa som en 27 tums 1440p Kan bli intressant

Permalänk
Medlem

Woo, precis vad jag längtat efter

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

För stort för mig 27" max tycker jag

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Har skrivit detta redan i annan tråd men kanske finns folk som inte sett.

Picture/Display • LCD panel type: VA LCD • Backlight type: W-LED system • Panel Size: 39.56 inch / 100.5 cm • Effective viewing area: 878.11 (H) x 485.35 (V) • Aspect ratio: 16:9 • Optimum resolution: 3840 x 2160 @ 60Hz • Response time (typical): 8.5 (Gray to Gray) ms • SmartResponse (typical): 3 ms (Gray to Gray) • Brightness: 300 cd/m² • Contrast ratio (typical): 5,000:1 • SmartContrast: 50,000,000:1 • Viewing angle: 176º (H) / 176º (V), @ C/R > 20 • Picture enhancement: SmartImage • Display colors: 8 bit • Scanning Frequency: VGA/HDMI: 30 - 99 kHz ; DP: 30 - 160 kHz (H) / VGA: 56 - 80 Hz ; HDMI/DP: 23 - 80 Hz (V) • MHL: 1080P @ 60Hz • sRGB • Brightness uniformity: 96% ~ 105% • Delta E: <3 (sRGB mode)

Fact Sheet: http://download.p4c.philips.com/files/b/bdm4065uc_11/bdm4065u...

Manual:
Engelska: http://download.p4c.philips.com/files/b/bdm4065uc_11/bdm4065u...
Svenska: http://download.p4c.philips.com/files/b/bdm4065uc_11/bdm4065u...

Har beställt denna, ser ut att bli nice, VA är inte så dåligt.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Äntligen äntligen äntligen! När det kommer 40"-are med IPS byts U2711:an ut!

Permalänk
Medlem

7500? Ni har en köpare.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

antar att den inte är tänkt för skrivbord ändå.. men jag har lite svårt att se hur det skulle funka. för mig iaf.

som en liten bioskärm eller liknande kan den däremot säkert vara toppen, om nu bilden den ger funkar för det. skalningskvalitet bör vara en fråga för många då med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

4k skärm på 40" för 7,5k spänn, ja tack, det låter billigt. Men o andra sidan kan 40" vara för stort när man sitter nära som man gör vid ett skrivbord...har testat 32" och bara det känns lite för stort heh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

7500? Ni har en köpare.

https://www.dustinhome.se/product/5010807741/bdm4065uc-40-4k-...

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Fan, vad schysst! Ska lägga en beställning. Tack!

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

jo den är säkert tänkt främst för mötessalar och liknande. eller i en övervakningscentral.

enda mer skaparinriktade område jag kan tänka på där den borde funka bra är videoredigering.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Den är givetvis tänkt för feta battlestations. Jag vill ha en, men även om 7k kanske är prisvärt, så är det mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Ruskigt frestade..det skulle innebära en helt vansinnigt stor uppgradering för mig.
Nästan dubblering i antalet tum och mer än 4x fler pixlar xD
Frågan är om den skulle kännas för stor på ett relativt litet Ikea skrivbord

Edit: I lager 12 december

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Ohoo, som en 30" 2560x1600 ägare är detta intressant, väldigt intressant :). Dock måste grafikkorten komma ikapp några generationer för att kunna driva 4K i spel.

GTX980 med 8GB är ju på gång enligt rykten. Men personligen tror jag det är Pascal-korten som gäller som minimum vid spelande i 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

GTX980 med 8GB är ju på gång enligt rykten. Men personligen tror jag det är Pascal-korten som gäller som minimum vid spelande i 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Syftade mer på högre presterande GPUer, avsaknad av minne kommer lösa sig självt vid årsskiftet. Både AMD och nvidia ligger långt efter i väntan på TSMC som stötte på problem efter problem, så mycket att intel övervägde att låta dem använda sina fabriker, intel tjänar inget på att grafikkorten är så långt efter att ingen behöver en ny CPU till vardagsgöra/spelande utan sitter kvar på sina gamla.

Det enda tråkiga med dessa skärmar är att man fortfarande kommer behöva AA för att inte få jaggade kanter i spel etc. Men större skärmyta är klart välkommet, min 30" känns inte så stor längre, en 40" skulle sitta fint.

Permalänk
Avstängd

144hz och med g-sync, då kan det tänkas bli intressant!

Har en PG278Q och det är tveklöst den ultimata gaming skärmen, en gång g-sync = ALLTID g-sync för inget annat duger och såklart 8bit + 144hz, ja det smäller bra mycket bättre än denna slötask på 60hz

Permalänk
Medlem

Nått sånt här kan vara intressant till vissa ändamål, kanske inte spelriktigt ännu, men jag som pysslar en hel del med foto + daytrading där man behöver gott om yta och flera fönster

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JnLoader:

144hz och med g-sync, då kan det tänkas bli intressant!

Har en PG278Q och det är tveklöst den ultimata gaming skärmen, en gång g-sync = ALLTID g-sync för inget annat duger och såklart 8bit + 144hz, ja det smäller bra mycket bättre än denna slötask på 60hz

Du kan ändå inte driva 4k i 144hz så sluta drömma nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den här istället för tv så har man ju igen pengarna på tre år när man slipper tv-avgiften

Permalänk
Medlem

Min "datorskärm" har varit en 42" Plasma TV i över fyra år.

Jag hoppas på en 4K till nästa år, men en datorskärm istället för en tv.

Permalänk
Skrivet av JnLoader:

144hz och med g-sync, då kan det tänkas bli intressant!

Har en PG278Q och det är tveklöst den ultimata gaming skärmen, en gång g-sync = ALLTID g-sync för inget annat duger och såklart 8bit + 144hz, ja det smäller bra mycket bättre än denna slötask på 60hz

Antar att detta enbart är intressant i spelsammanhang, eller finns det andra lägen där det är bra med 144 Hz och G-sync?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Sådär ja nu snackar vi!
Detta är precis vad jag väntat på, dags att se till att bli lite rik så man har råd. För att gå över till detta räcker det nog inte bara med att köpa skärmen
En kurvad sån här med lite mer hz vore dock ännu bättre.

Permalänk

Men seriöst, ni som klagar på att era grafikkort inte kan driva denna UHD skärm, varför gör ni inte som jag tänker göra? Köra denna skärm för arbete och programmering, och spela på en mindre skärm (t.ex. 24" eller 27"). Båda skärmarna är inkopplade men jag spelar bara på den lilla för att få vettiga FPS. Annars måste jag köpa nytt graffe och det orkar jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaelJackson:

Men seriöst, ni som klagar på att era grafikkort inte kan driva denna UHD skärm, varför gör ni inte som jag tänker göra? Köra denna skärm för arbete och programmering, och spela på en mindre skärm (t.ex. 24" eller 27"). Båda skärmarna är inkopplade men jag spelar bara på den lilla för att få vettiga FPS. Annars måste jag köpa nytt graffe och det orkar jag inte.

Eller sänka upplösningen ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Men jaha. Apple släpper 5K med lagom storlek och skalning som funkar som det ska. Meanwhile i PC-världen får vi skitstora skärmar som fortfarande har låg dpi för att de ska vara användbara.
Börjar bli en smula frustrerande att jag kan ha 1080p i fickan, och det funkar. Men på skrivbordet kan jag knappt ha mer än så utan att behöva sitta och kisa...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

I den här storleksklassen blir betraktningsvinkeln viktig då man inte sitter "framför" hela skärmen. Men kul med lite utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ska man ha den som datorskärm bör den stödja 4:4:4 färg ordentligt också, vilket är mycket ovanligare än man tror...
Kolla den här tråden för exempel på det:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Så jag tror inte det kommer säljas någon 4k TV med IPS, 60hz, med vettig färghantering (och vettigt input-lag mm) för under 6000 kr under denna mellandagsrea...

Kikade i LGs manualer.

De billigaste 4K modellerna, UB800/820/830, stödjer endast 2160p60 4:2:0.

De dyrare UB850/950/980 kirrar 2160p60 4:4:4/RGB via HDMI ingång 3 (övriga som ovan).

Finns ju andra tillverkare än LG men jag tror Roger har rätt i att årets "4K fynd" lär ligga i den förstnämda kategorin.

Permalänk

Citat:
Ursprungligen inskrivet av str8forthakill Visa inlägg
Ohoo, som en 30" 2560x1600 ägare är detta intressant, väldigt intressant . Dock måste grafikkorten komma ikapp några generationer för att kunna driva 4K i spel.
GTX980 med 8GB är ju på gång enligt rykten. Men personligen tror jag det är Pascal-korten som gäller som minimum vid spelande i 4k.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19161-acer-xb280hk-med-4k-och-g-sync-i-samband-med-geforce-gtx-880-serien

Skaffade precis en 4K-monitor med G-sync, och har 2 st GTX 780Ti i SLI; det ger mig 50-55 FPS i BF4 med maxad grafik; så nja, tunga spel i 4K kan du driva redan med dagens grafikkort. Visst, de får slita ordentligt: fläktarna går för fullt och belastningen går upp till max. Men det går.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"