Får inte ut högre än 30MiB, telia strular bara till det. hjälp behövs ömgående!

Permalänk
Medlem

Får inte ut högre än 30MiB, telia strular bara till det. hjälp behövs ömgående!

Hej, ska under 4månader utan kostad få dubblas hastigheten (60MiB/s) via ADSL av Telia. varit i kontakt med dom ett flertal gånger nu men dom verkar inte veta ett skit vad dom håller på med nästa steg för dom verkar vara att skicka ut tekniker osv.

Dom har lyckats slänga på rätt hastighet så står nu "Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 11.999 / 67.997" (se bild)

Dold text

Men får enbart ut ~30 MiB/s (se bild)

test gjort på bredbandskollen och speedtest

Dold text

Liter saker som jag testat/telia gjort:
* Dom har gjort ändringar osv, och i samband med de återställde jag routern.
* Testat med annan dator
* Testat med allt utom enbart en dator inkopplad
* startat om router/dator
* Kollat så det är inkopplat rätt/alla kablar sitter i
* osv...

En sak jag la märke till är "Internet_VDSL" som inte verkar vara aktivt, (eller det kanske det inte behöver vara för jag ska kunna få ut 60MiB/s) (se bild)

Dold text

Strulat med detta ett par dagar och vill bara få rätt på det så man slipper hålla på, inte så kul :/

Någon som vet vad det kan vara för fel snälla hör av er. behöver ni mer info bara säg till så lägger jag till det!!

Tack på förhand
Dennis

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du bor långt ifrån själva xDSL stationen och inte får ut mer än 32 Mbit, och det verkar som du kan förvänta dig allt mellan 30-60 enligt deras hemsida, 30 Mbit tjänsten är mellan 12-30.

Det enda jag kan tänka mig förutom det är att det har lagt på rätt linje profil för modem sync men att det fortfarande har någon traffic shaping/QoS profil som begränsar hastigheten.

Permalänk
Medlem

Internet_VDSL som inte är aktivt kör på IPv6 medan du kör på IPv4 & det är rätt.
En sak dom du kan kolla är, högerklicka på Computer & välj Properties --> Device Manager --> Network adapters, högerklicka på ditt nätverkskort (kan heta ex. Intel Gigabit netowkr connection) & välj Properties --> Link Speed.

Vad står det under Speed & Duplex? Den ska vara på Auto Negotiation men man kan även välja & se om det blir någon skillnad ex. 100Mbps Full duplex.
Det kan hjälpa, sen kör du tptest igen.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

En till sak, inte alltid som man får ut hastigheten man betalar för, jag har 100/10 får ut max 10 mbit/s vid nedladdning.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Kör du med kabel eller använder du wifi?

Permalänk
Skrivet av Nepo:

En till sak, inte alltid som man får ut hastigheten man betalar för, jag har 100/10 får ut max 10 mbit/s vid nedladdning.

Å fy fan, vilken leverantör?? Du menar inte 100Mbit/s -> 12.5MByte/s så då borde du ju ha 80Mbit/s -> 10MByte/s

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Hej, ska under 4månader utan kostad få dubblas hastigheten (60MiB/s) via ADSL av Telia. varit i kontakt med dom ett flertal gånger nu men dom verkar inte veta ett skit vad dom håller på med nästa steg för dom verkar vara att skicka ut tekniker osv.

Dom har lyckats slänga på rätt hastighet så står nu "Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 11.999 / 67.997" (se bild)

Men får enbart ut ~30 MiB/s (se bild)

http://i.gyazo.com/b32eb0306f5886af6518915aa6b16b77.png

test gjort på bredbandskollen och speedtest

Dold text

Liter saker som jag testat/telia gjort:
* Dom har gjort ändringar osv, och i samband med de återställde jag routern.
* Testat med annan dator
* Testat med allt utom enbart en dator inkopplad
* startat om router/dator
* Kollat så det är inkopplat rätt/alla kablar sitter i
* osv...

En sak jag la märke till är "Internet_VDSL" som inte verkar vara aktivt, (eller det kanske det inte behöver vara för jag ska kunna få ut 60MiB/s) (se bild)

Strulat med detta ett par dagar och vill bara få rätt på det så man slipper hålla på, inte så kul :/

Någon som vet vad det kan vara för fel snälla hör av er. behöver ni mer info bara säg till så lägger jag till det!!

Tack på förhand
Dennis

Ja du, jag betalar för "upp till 30 Mb/s" från Telia och får ut cirka 16. Men om du läser noggrannare står det att hastigheten är mellan 12 och 30 Mb/s. Kan tänka mig något liknande för deras "60 Mb/s" abonnemang.
Vad fick du för hastighet innan din gratis uppdatering?

Skrivet av Nepo:

En till sak, inte alltid som man får ut hastigheten man betalar för, jag har 100/10 får ut max 10 mbit/s vid nedladdning.

Skrivet av krillekernel:

Å fy fan, vilken leverantör?? Du menar inte 100Mbit/s -> 12.5MByte/s så då borde du ju ha 80Mbit/s -> 10MByte/s

Sen beror det ju på servern/seeders hur mycket som faktiskt kan utnyttjas också...

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!!!

Skrivet av VexedRelic:

Kan vara så att du bor långt ifrån själva xDSL stationen och inte får ut mer än 32 Mbit, och det verkar som du kan förvänta dig allt mellan 30-60 enligt deras hemsida, 30 Mbit tjänsten är mellan 12-30.

Det enda jag kan tänka mig förutom det är att det har lagt på rätt linje profil för modem sync men att det fortfarande har någon traffic shaping/QoS profil som begränsar hastigheten.

det är inte att jag bor för långt ifrån. kollat upp avståndet och har runt 400meter till stationen. har igentligen 30Mbit/s ner och 10Mbit/s upp. och har tidigare haft exakt samma hastighet som innan dom slog på den nya hastigheten (se bifigade bilder)

Skrivet av Nepo:

Internet_VDSL som inte är aktivt kör på IPv6 medan du kör på IPv4 & det är rätt.
En sak dom du kan kolla är, högerklicka på Computer & välj Properties --> Device Manager --> Network adapters, högerklicka på ditt nätverkskort (kan heta ex. Intel Gigabit netowkr connection) & välj Properties --> Link Speed.

Vad står det under Speed & Duplex? Den ska vara på Auto Negotiation men man kan även välja & se om det blir någon skillnad ex. 100Mbps Full duplex.
Det kan hjälpa, sen kör du tptest igen.

Det står på "Auto Negotiation" satte det på "100Mbps Full duplex" ingen skillnad och får samma hastighet vid test.

Skrivet av Nepo:

En till sak, inte alltid som man får ut hastigheten man betalar för, jag har 100/10 får ut max 10 mbit/s vid nedladdning.

Nej det är jag medveten om men då jag har runt 400 meter till stationen. och mitt tidigare internet va via BBB, 12-24mbit/s ner och upp till 2mbit/s upp och låg alltid på 22mbit/S ner och 2mbit/s upp. nu skaffa jag telias 30 bredband(upp till 30mbit/s ner och upp till 10mbit/s upp) och låg då på 21mbit/s ner och 10-11mbit/s upp. så med tanke på hur nära jag har till stationen med så ska jag få ut högre.

Skrivet av Ashzala:

Kör du med kabel eller använder du wifi?

Kabel naturligtvis (glömde skriva med det)

Skrivet av krillekernel:

Å fy fan, vilken leverantör?? Du menar inte 100Mbit/s -> 12.5MByte/s så då borde du ju ha 80Mbit/s -> 10MByte/s

hehe, trött/irriterad o en släng ADHD får jag skylla på. ska naturligtvis vara "Mbit/s" och inte "MiB/s"

Skrivet av Snigeln Bert:

Ja du, jag betalar för "upp till 30 Mb/s" från Telia och får ut cirka 16. Men om du läser noggrannare står det att hastigheten är mellan 12 och 30 Mb/s. Kan tänka mig något liknande för deras "60 Mb/s" abonnemang.
Vad fick du för hastighet innan din gratis uppdatering?

Sen beror det ju på servern/seeders hur mycket som faktiskt kan utnyttjas också...

se mitt svar ovan i detta citatet. exakt samma hastighet hade jag, så när de slängde på uppgraderingen med den högre hastigheten så ändrades det inte ett dugg.

serven/seeders. jadu om man gör test på bradbandskollen och speedtest så kan jag säga att det är nog kapacitet att "seeda" så pass mycket så jag kan komma över 30mbit/s

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

det är inte att jag bor för långt ifrån. kollat upp avståndet och har runt 400meter till stationen. har igentligen 30Mbit/s ner och 10Mbit/s upp. och har tidigare haft exakt samma hastighet som innan dom slog på den nya hastigheten (se bifigade bilder)

Japp, jag såg, men vet inte vad det är för bilder. Är det på datorn? Är det i modemet? Eller är det från telias sida där du ser vilken tjänst du har, jag gissar på att det är modem/dator eftersom det står om DHCP.

Jag såg att de stod typ 12upp/67 ned på adsl bilden, antar att det är mätbar synk i dator/modem, i sånt fall så ligger felet troligtvis hos telia, därför jag skrev att det kan vara en fel konfig på din tjänst där den stryper till 30Mbit. Har ej jobbat som tekniker hos telia så kan inte definitivt säga vad som skulle kunna vara fel rent konfigurations mässigt eller hur de har satt upp sitt nät.

Tror iaf att felet ligger hos telia och det är nog ingenting någon kan göra åt dig här eller nåt någon kan hjälpa dig med. Du kan väl prova med det vanliga att uppdatera drivrutiner, direkt koppla in i modemet, om du har admin rättigheter prova brygga modemet och stäng av alla router tjänster som dhcp, nat. qos. eller vad det nu finns i den, så din dator tar ett publikt ip direkt. Om inget sånt hjälper så kan du troligtvis inte göra nåt åt saken själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Tack för alla snabba svar!!!
Nej det är jag medveten om men då jag har runt 400 meter till stationen. och mitt tidigare internet va via BBB, 12-24mbit/s ner och upp till 2mbit/s upp och låg alltid på 22mbit/S ner och 2mbit/s upp. nu skaffa jag telias 30 bredband(upp till 30mbit/s ner och upp till 10mbit/s upp) och låg då på 21mbit/s ner och 10-11mbit/s upp. så med tanke på hur nära jag har till stationen med så ska jag få ut högre.

Kabel naturligtvis (glömde skriva med det)

Du fick ut 21Mbit med Telia förut och får ut 32Mbit nu? Hm... frågan är om kanske inte gränsen är nådd då ändå. Kör ni TV från dem också? Den stjäl ju några Mbit den med.

Och angående kabel/wifi... den missen har jag sett några gånger här på forumet, bäst att dubbelkolla :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Japp, jag såg, men vet inte vad det är för bilder. Är det på datorn? Är det i modemet? Eller är det från telias sida där du ser vilken tjänst du har, jag gissar på att det är modem/dator eftersom det står om DHCP.

Jag såg att de stod typ 12upp/67 ned på adsl bilden, antar att det är mätbar synk i dator/modem, i sånt fall så ligger felet troligtvis hos telia, därför jag skrev att det kan vara en fel konfig på din tjänst där den stryper till 30Mbit. Har ej jobbat som tekniker hos telia så kan inte definitivt säga vad som skulle kunna vara fel rent konfigurations mässigt eller hur de har satt upp sitt nät.

Tror iaf att felet ligger hos telia och det är nog ingenting någon kan göra åt dig här eller nåt någon kan hjälpa dig med. Du kan väl prova med det vanliga att uppdatera drivrutiner, direkt koppla in i modemet, om du har admin rättigheter prova brygga modemet och stäng av alla router tjänster som dhcp, nat. qos. eller vad det nu finns i den, så din dator tar ett publikt ip direkt. Om inget sånt hjälper så kan du troligtvis inte göra nåt åt saken själv.

bilderna är naturligvis info som jag tagit från min dator på modemets "meny"

jo hade hoppats på det va ngt man kunde göra åt saken för lite trött på telia nu, då dom inte fattar ngt själva vad dom gör. är inte så kunnig inom moden/routrar, så ändra/stänga av tjänster har jag dålig koll på hur man gör. men ska ta en titt på de sakerna du nämt och se.

I värsta fall får dom väl skicka ut en tekniker som kundtjänst prata om, men vad ska han göra om felet ligger hos telia
(kommer ju inte kunna göra ngt åt felet på platts då antagligen.? )

Skrivet av Ashzala:

Du fick ut 21Mbit med Telia förut och får ut 32Mbit nu? Hm... frågan är om kanske inte gränsen är nådd då ändå. Kör ni TV från dem också? Den stjäl ju några Mbit den med.

Och angående kabel/wifi... den missen har jag sett några gånger här på forumet, bäst att dubbelkolla :).

oj felskrivining(får nog ta och vakna till lite) ska stå "31Mbit/s" så samma hastighet innan som nu.
kör inte internett till tv eller något sådant.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

bilderna är naturligvis info som jag tagit från min dator på modemets "meny"

jo hade hoppats på det va ngt man kunde göra åt saken för lite trött på telia nu, då dom inte fattar ngt själva vad dom gör. är inte så kunnig inom moden/routrar, så ändra/stänga av tjänster har jag dålig koll på hur man gör. men ska ta en titt på de sakerna du nämt och se.

I värsta fall får dom väl skicka ut en tekniker som kundtjänst prata om, men vad ska han göra om felet ligger hos telia
(kommer ju inte kunna göra ngt åt felet på platts då antagligen.? )

oj felskrivining(får nog ta och vakna till lite) ska stå "31Mbit/s" så samma hastighet innan som nu.
kör inte internett till tv eller något sådant.

Om vi bortser från hastigheten, fungerar det stabilt? Inga konstiga avbrott? För om du ha stabil uppkoppling samt att du inte får ut mer än innan (ca 32 Mbit/s) så är det nog gränsen som är nådd samt att om tekniker kommer kan du med stor sannolikhet åka på en felsökningsavgift.

Visst du har en länkhastighet på ca 68/12 så det borde gå att få ut krämen. Antingen har någon glömt att ändra något på Telias sida som begränsar din hastighet. Eller något hemma hos dig som stör. Så att skicka en tekniker är inget som är fördelaktigt för dig....

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Skrivet av Solding:

Hej, ska under 4månader utan kostad få dubblas hastigheten (60MiB/s) via ADSL av Telia. varit i kontakt med dom ett flertal gånger nu men dom verkar inte veta ett skit vad dom håller på med nästa steg för dom verkar vara att skicka ut tekniker osv.

Dom har lyckats slänga på rätt hastighet så står nu "Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 11.999 / 67.997" (se bild)

Men får enbart ut ~30 MiB/s (se bild)

http://i.gyazo.com/b32eb0306f5886af6518915aa6b16b77.png

test gjort på bredbandskollen och speedtest

Dold text

Att modemet synkar i ca 12/68 är ju väldigt bra. Märkligt dock att du inte kan få ut den hastighet. Det verkar som om något
begränsar din hastighet. Förmodligen något hos telia som gör att du har 30MBit profilen vald hos dem men synkprofil för VDSL 60.

När jag hade VDSL 30 synkade det i 11998/31998 vilket stämmer väl med din nuvarande maximala nedladdningshastighet enl. bredbandskollen.

Permalänk
Medlem

Känns som något galet hos telia. Inte i dslam då eftersom du länkar på 60mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

En sak jag la märke till är "Internet_VDSL" som inte verkar vara aktivt, (eller det kanske det inte behöver vara för jag ska kunna få ut 60MiB/s) (se bild)

Strulat med detta ett par dagar och vill bara få rätt på det så man slipper hålla på, inte så kul :/

Någon som vet vad det kan vara för fel snälla hör av er. behöver ni mer info bara säg till så lägger jag till det!!

Tack på förhand
Dennis

Det där ser inte okey ut.
Jag har själv vdsl och under min "Internet_VDSL link status" står det "IPv4 connected".
Och min "Internet" står som "Contacting DHCPv4 server..."

Så på något vis verkar det som om du fortfarande kör på interfacet "Internet" i stället för "Internet_VDSL".

Testa att göra en factory reset genom att trycka in knappen:
http://www.telia.se/privat/support/aska/fabriksaterstallsmart

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

Om vi bortser från hastigheten, fungerar det stabilt? Inga konstiga avbrott? För om du ha stabil uppkoppling samt att du inte får ut mer än innan (ca 32 Mbit/s) så är det nog gränsen som är nådd samt att om tekniker kommer kan du med stor sannolikhet åka på en felsökningsavgift.

Visst du har en länkhastighet på ca 68/12 så det borde gå att få ut krämen. Antingen har någon glömt att ändra något på Telias sida som begränsar din hastighet. Eller något hemma hos dig som stör. Så att skicka en tekniker är inget som är fördelaktigt för dig....

Jo vill ju gärna skippa att få hit en tekniker, tar på min tid/ och kan åka på avgift som du säger. Dock tänker jag inte bara skita i det o se nöjd ut då detta är för att kompensera för dom har strulat. så utan högre hastighet så blir jag utan kompåensation. och ska ju kunna ha 60mbit/s

Att det ska vara så svårt för dom, 3-4 olika på telias kundtjänst som tittat på det och försökt åtgärda felet. då börjar man undra är dom inkompetenta eller är ngt riktigt galet fel

Skrivet av maltenizer:

Att modemet synkar i ca 12/68 är ju väldigt bra. Märkligt dock att du inte kan få ut den hastighet. Det verkar som om något
begränsar din hastighet. Förmodligen något hos telia som gör att du har 30MBit profilen vald hos dem men synkprofil för VDSL 60.

När jag hade VDSL 30 synkade det i 11998/31998 vilket stämmer väl med din nuvarande maximala nedladdningshastighet enl. bredbandskollen.

ja tycker med det är lite skummt, :/
Jo kan ju va ngt sådant men man tycker dom borde ha märkt det då flera har kollat på ärendet och försökt fixa det. dom kan ju inte va så "blinda" allihopa där ?

Skrivet av jocke92:

Känns som något galet hos telia. Inte i dslam då eftersom du länkar på 60mbit.

Jo det vill jag med få det till. innan ville jag få det till att det berodde lite på att "Internet_VDSL" inte är aktivt

Skrivet av madtop:

Det där ser inte okey ut.
Jag har själv vdsl och under min "Internet_VDSL link status" står det "IPv4 connected".
Och min "Internet" står som "Contacting DHCPv4 server..."

Så på något vis verkar det som om du fortfarande kör på interfacet "Internet" i stället för "Internet_VDSL".

Testa att göra en factory reset genom att trycka in knappen:
http://www.telia.se/privat/support/aska/fabriksaterstallsmart

Du är lite inne på det jag trodde det kunde bero på. nämnt det för telia med att "Internet_VDSL" inte är aktivt.
så jag kör ju på "DSL-anslutning" som man ser högst upp på bilden nedan.

Dold text

återställning har jag redan gjort idag i samband med supporten försökte fixa problemet.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta spelar någon roll men längst ner på denna bilden(det gulmarkerade) ser man jag får mängder med "FEC-fel" osv
vad är detta och är det relevant ?

Dold text

EDIT:

Ser även att under "DHCP gränssnittskontroll" står Internet_VDSL som status "SELECTING" eller det är som det ska där ? (se gulmarkerat på bild nedan)

Dold text
Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Vet inte om detta spelar någon roll men längst ner på denna bilden(det gulmarkerade) ser man jag får mängder med "FEC-fel" osv
vad är detta och är det relevant ?

EDIT:

Ser även att under "DHCP gränssnittskontroll" står Internet_VDSL som status "SELECTING" eller det är som det ska där ? (se gulmarkerat på bild nedan)

Allt är ju relativt men sen jag satt på support för DSL anslutningar skulle jag säga att det är lite. FEC står för forward error correction, alltså paket som på ett eller annat sätt felkorrigeras. Du har totalt ca 500 fel ned på 6,5 h, det att jämföra med att du kan pressa igenom igenom i teorin ca 6000 st i sekunden (ta inte mitt ord på siffran, var ett tag sedan jag räknade på det sist). Så länken är ok, det är någon stans i ändarna felet ligger. Att skicka ut tekniker kommer bara resultera i att någon betalar pengar och risken är stor att det blir du!

I alla fall så vet inte jag hur Telia har det med taggade VLAN för sina tjänster men som andra säger att de har en IP-adress på tjänsten "VDSL_Internet" och du har inte det, känns det som om någon tomte på Telia satt dig på fel VLAN. Jag är inte anställd av Telia och kan inte säga att det är så men känslan är lite så i alla fall.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

Allt är ju relativt men sen jag satt på support för DSL anslutningar skulle jag säga att det är lite. FEC står för forward error correction, alltså paket som på ett eller annat sätt felkorrigeras. Du har totalt ca 500 fel ned på 6,5 h, det att jämföra med att du kan pressa igenom igenom i teorin ca 6000 st i sekunden (ta inte mitt ord på siffran, var ett tag sedan jag räknade på det sist). Så länken är ok, det är någon stans i ändarna felet ligger. Att skicka ut tekniker kommer bara resultera i att någon betalar pengar och risken är stor att det blir du!

I alla fall så vet inte jag hur Telia har det med taggade VLAN för sina tjänster men som andra säger att de har en IP-adress på tjänsten "VDSL_Internet" och du har inte det, känns det som om någon tomte på Telia satt dig på fel VLAN. Jag är inte anställd av Telia och kan inte säga att det är så men känslan är lite så i alla fall.

Okej. Men känner jag fått lite mer kött på benean ang mitt problem. kommer ta kontakt med telia igen och påpeka att jag inte har ngn ip adress på "VDSL_Internet" och att det inte är aktivt, så får dom ta en titt på det.

Hänvisar dom till denna tråden med så får dom se till o lägga tid på det o läsa igenom och "göra om gör rätt"
Inte meningen jag ska lägga all min fritid på detta :/

Men tack till alla för input och hjälp. Uppdaterar imorn hur det går!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Inaktiv

så som du visar här ska det INTE se ut. "internet" ska vara "rödkryssat" och "Internet_VDSL" ska vara "grönbockat" om man kör på VDSL. Det är således inget fel i din dator..

Det kan vara så att något är felkonfigurerat i kopplingen i din telestation.. eller att omkoppling fysiskt behöver göras av en tekniker på telestation och detta inte hunnit ske ännu. Bara att ringa och be dem felanmäla till 2nd line om det behövs. När det ser ut så i modemet är det garanterat inget du kommer få betala för i en ev felanmälan. Det är under telias ansvar, modem-ledning-telestationsutrustning.

De FEC-fel du ser är extremt få, inget att bry sig om.

edit: möjligt scenario kan vara att den du pratar med, säger att "det ser jättebra ut här". (jo dom ser samma sak som du på DSL-anslutning när de mäter. 67/12 ungefär. )

denne vill då skicka en "tekniker för idioter", som kollar med egen dator (-du kan bli debiterad, bla bla bla.). det kommer inte att hjälpa dig ett dugg. det är uppenbarligen ett fel i din telestation/konfigureringen från telia, att beställningen inte är klar, eller mindre troligt, ditt/telias modem.

Permalänk
Medlem

Japp, du får 60+ Mbit sync verkar det som men att det ligger på fel tjänst, det är nog det bästa du kan säga till Telia supporten. Eftersom du provar 60 Mbit gratis så blev de nog nåt fel, kanske att det ligger dubbla tjänster provisionerade eller att det ligger nån statiskt konfig i bakgrunden i typ dist switchen för tjänsten eller ditt vlan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Ja du, jag betalar för "upp till 30 Mb/s" från Telia och får ut cirka 16. Men om du läser noggrannare står det att hastigheten är mellan 12 och 30 Mb/s. Kan tänka mig något liknande för deras "60 Mb/s" abonnemang.
Vad fick du för hastighet innan din gratis uppdatering?

Sen beror det ju på servern/seeders hur mycket som faktiskt kan utnyttjas också...

Precis!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillekernel:

Å fy fan, vilken leverantör?? Du menar inte 100Mbit/s -> 12.5MByte/s så då borde du ju ha 80Mbit/s -> 10MByte/s

Jo jag menar 100. Allt beror på server också som en redan skrev, seeders vid nedladdningen etc.
Kan inte få ut 80mbit om 2 seedar, tptest är en sak som den visar men lite annorlunda när du väl börjar köra.
Allt flyter på även spel, ping ca 20-30 beroende på server.
Har comhem.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Bara en heads-up, MiB != MB != Mb.
De är alla olika saker.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag fick ut 60mbit ner när jag hade BBB för några år sedan och jag bodde ca 800 meter från stationen. Då hade jag en Thomson TG797n Modem/Router från BBB. Hade inga problem med hastigheten då. Så du borde nog få ut mer speed än vad du får idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

http://i.gyazo.com/5f623445710caf7581deec6d85904823.png

så som du visar här ska det INTE se ut. "internet" ska vara "rödkryssat" och "Internet_VDSL" ska vara "grönbockat" om man kör på VDSL. Det är således inget fel i din dator..

Det kan vara så att något är felkonfigurerat i kopplingen i din telestation.. eller att omkoppling fysiskt behöver göras av en tekniker på telestation och detta inte hunnit ske ännu. Bara att ringa och be dem felanmäla till 2nd line om det behövs. När det ser ut så i modemet är det garanterat inget du kommer få betala för i en ev felanmälan. Det är under telias ansvar, modem-ledning-telestationsutrustning.

De FEC-fel du ser är extremt få, inget att bry sig om.

edit: möjligt scenario kan vara att den du pratar med, säger att "det ser jättebra ut här". (jo dom ser samma sak som du på DSL-anslutning när de mäter. 67/12 ungefär. )

denne vill då skicka en "tekniker för idioter", som kollar med egen dator (-du kan bli debiterad, bla bla bla.). det kommer inte att hjälpa dig ett dugg. det är uppenbarligen ett fel i din telestation/konfigureringen från telia, att beställningen inte är klar, eller mindre troligt, ditt/telias modem.

Skrivet av VexedRelic:

Japp, du får 60+ Mbit sync verkar det som men att det ligger på fel tjänst, det är nog det bästa du kan säga till Telia supporten. Eftersom du provar 60 Mbit gratis så blev de nog nåt fel, kanske att det ligger dubbla tjänster provisionerade eller att det ligger nån statiskt konfig i bakgrunden i typ dist switchen för tjänsten eller ditt vlan.

Tack för er hjälp, ska ta kontakt med telia nu och framföra de saker som nänts här som det troligtvis är som är fel
Håller tummarna dom fixar det denna gången.

Uppdate kommer snart

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Varit i kontakt med dom nu och dom verkade inte till o göra ett skit :/ kändes inte som om hon ens tog tag i det utan ställde orelevanta andra frågor sedan bara ville skicka ut en tekniker, och sa allt ser bra ut här.. hon mena även att jag ligger aktiv i en VDSL port fast "Internet_VDSL" står som deaktiverat. tråkigt sånthär

chatlog

14:01:20 Chatten är placerad i kö

Vi vill gärna veta hur du upplever vår kundservice!
Efter att chatten är avslutad får du möjlighet att besvara 3 st. korta frågor.

14:01:22 Din handläggare Ester har kommit in i chatten
14:01:22 Ester Hej och välkommen till kundservice!
Vad kan jag hjälpa dig med?
14:01:48 stephanie(anv.Dennis) hej har problem och kommer skicka en ganska lång text
14:02:04 stephanie(anv.Dennis) Hej!

Har varit i kontakt med er många gånger nu pga mitt internett, och är trött på det nu. Ny kund hos er, bytte precis över till er men man börjar ju ångre det lite nart om det ska hålla på såhär, ta nu tag i problemet så vi får det fixat så ni kan få en nöjd/glad kund istället
Blev lovad dubbla hastigheten i 4 mån, men ingen av er verkar reda av att få igång det så har tagit saken i gna händer.
Fått väldigt många bra svar och hjälp via swecklockers.

Följande svar har jag fått, som kan det va som orsakar problemet.
*Förmodligen något hos telia som gör att du har 30MBit profilen vald hos dem men synkprofil för VDSL 60.

*i sånt fall så ligger felet troligtvis hos telia, därför jag skrev att det kan vara en fel konfig på din tjänst där den stryper till 30Mbit

*Känns som något galet hos telia. Inte i dslam då eftersom du länkar på 60mbit.
14:02:10 stephanie(anv.Dennis) *verkar som om du fortfarande kör på interfacet "Internet" i stället för "Internet_VDSL".

*känns det som om någon tomte på Telia satt dig på fel VLAN.

*så som du visar här ska det INTE se ut. "internet" ska vara "rödkryssat" och "Internet_VDSL" ska vara "grönbockat" om man kör på VDSL. Det är således inget fel i din dator..
Det kan vara så att något är felkonfigurerat i kopplingen i din telestation.. eller att omkoppling fysiskt behöver göras av en tekniker på telestation och detta inte hunnit ske ännu. Bara att ringa och be dem felanmäla till 2nd line om det behövs. När det ser ut så i modemet är det garanterat inget du kommer få betala för i en ev felanmälan. Det är under telias ansvar, modem-ledning-telestationsutrustning.

*du får 60+ Mbit sync verkar det som men att det ligger på fel tjänst
14:02:17 stephanie(anv.Dennis)
--------------------------------------------------------------------
Så ser gärna ni går över dessa skerna nämda oven och allt annat och löser problemet omgående.

Mvh
14:05:46 Ester Dröj så ska jag kika på ditt bredband.
14:05:52 stephanie(anv.Dennis) Gör så
14:10:13 Ester Bryts uppkopplingen eller uppplever du att det går långsamt?
14:10:25 stephanie(anv.Dennis) nej, bara det att det är fel hastighet
14:11:12 stephanie(anv.Dennis) skaffa 30. så skulle jag få 60 i 4 månader för det va strul. men har fortfarande samma hastighet och ingen hos er redar av det(3-4st som kolla på ärendet nu)
14:11:21 stephanie(anv.Dennis) allt annat fungerar och är som det ska
14:13:42 Ester Dröj bara så ska jag se över det här med en kollega.
14:13:48 stephanie(anv.Dennis) okej
14:14:34 Ester har du kontrollerat hastigheten på bredbanskollen?
14:14:52 stephanie(anv.Dennis) ja det har jag, och speedtest och tptest osv
14:15:01 Ester Vad fick du för resultat på bredbandskollen?
14:15:26 stephanie(anv.Dennis) som jag fick innan "uppgraderingen" till 60 dvs: 10 upp och 30 ner
14:16:39 Ester Har du kontrollerat så att modemet sitter i 1:a jack?
14:17:06 stephanie(anv.Dennis) har bara en jack i min lägenhet så ja jag är ganska säker det är första jacket
14:18:29 Ester kopplar du upp dig via kabel ellertrådlöst?
14:18:41 stephanie(anv.Dennis) kabel
14:19:25 stephanie(anv.Dennis) och ja, jag har testat med annan kabel och annan dator samma resultat
14:22:47 Ester Jag har kontrollerat kontakten som din trådlösa router från Telia upprätthåller med telestationen, allting ser mycket bra ut.

Vi har möjlighet att boka ut en tekniker för att felsöka. Blir det aktuellt med hembesök så kommer teknikern att kontakta dig.

Konstateras det att felet ligger i Telias utrustning står naturligtvis vi för teknikerkostnaden.

Ligger felet i din utrustning eller om du kopplat din utrustning fel debiteras du för teknikerbesöket. Det kostar 599 kronor och då ingår resa samt 30 minuters arbete. Därefter kostar det 300 kronor per påbörjad halvtimma. Det är av den anledningen vi vill att du kontrollerar så mycket som möjligt själv så att du slipper en onödig debitering.
14:23:29 stephanie(anv.Dennis) har du kollat över allt jag skrev? varför står "Internet_VDSL" inte som aktivt osv ?
14:23:49 stephanie(anv.Dennis) kolla över allt som jag nämde i första texten
14:26:19 stephanie(anv.Dennis) ert ansvar att fixa det. ska jag "riskera" betala mängder med pengar för ngt ni LOVAT mig för NI strula till det?? vad är ni för företag. jag har gett dig massa saker det kan va. blandannat ska "Internet_VDSL" va aktivt det är det inte se över det och ta tag i det ist för o skicka annat folk. felet ligger hos er
14:26:23 Ester Jag håller på att kika på det.
14:27:09 stephanie(anv.Dennis) vad hjälper det o skicka ut en tekniker, säg en sak som det kan vara som är fel här hos mig. förutom ni har gett mig ett söndrigt modem? nej inget
14:29:43 Ester Precis som jag informerat dig tidigare så ser kontakten mellan stationen och modemet bra ut. Eftersom du upplever att hastigheten är sämre så behöver vi skicka ut en tekniker.
14:30:19 stephanie(anv.Dennis) kan du svara på varför "Internet_VDSL" inte är aktivt och ist står som rösmarkerat ?
14:31:56 stephanie(anv.Dennis) men det handlar inte bara om kontakten meller stationen och modemet. kan va ni satt mig på fel "profil" era inställningar osv. har ett jack så är i 1:a jacket. hade jag kopplat fel(vilket jag inte har) då hade jag inte haft internett ens. du måste väl förstå felet ligger hos er ERA inställningar osv som är galet
14:32:30 Ester Vart är det du ser denna information? Du ligger nämligen aktiv i en VDSL port och modemet ansluter i över 60 Mbit/s.
14:32:31 stephanie(anv.Dennis) drar bara ut på det och kommer inte lösa något att skicka ut tekniker mer än att det drar ut på det ännu mer jag blir mer onöjd och felet kommer va kvar
14:33:11 stephanie(anv.Dennis) modemets meny/inställningar
14:34:13 Ester En tekniker kommer gå vidare med felsökningen tills felet är åtgärdat. Jag ser inga fel alls ifrån min sida.
14:35:08 stephanie(anv.Dennis) otroligt, så enda ni kan göra är att skicka ut en tekniker ? om han kommer tillbaka o säger "inget är fel här" vad tar ni er till då?
14:35:38 Ester Som sagt en tekniker felsöker tills felet är åtgärdat.
14:36:42 stephanie(anv.Dennis) har han med egen madrass ? för det kommer han behöva då felet inte är här. men är han på platts imorn då antar jag. för har strulat tillräckligt och inte fått vad jag blev lovad. tänker inte vänta enigheter på en tekniker med
14:38:16 Ester Det vi kan erbjuda dig i det här fallet är att skicka en tekniker som undersöker felet du upplever. Teknikern kommer att kontakta dig för att boka en tid.
14:38:21 stephanie(anv.Dennis) tar det längre än så behöver jag kompensation då jag inte får det tjänster jag har rätt till och va lovad
14:39:22 stephanie(anv.Dennis) han ska ringa mig idag då och kommer han inte inom 2-3 dagar får ytterligare kompensation fixas. (DOLT) är nummert som ska ringas isf
14:40:21 Ester Om det skulle vara så att det fel du upplever ligger hos oss så har du givetvis rätt till ersättning enligt våra allmänna villkor. http://www.telia.se/villkor.

Vi behöver även Stephanies godkännande för att kunna boka en tekniker.
14:41:23 stephanie(anv.Dennis) för fan.. hennes nummer är (DOLT). hon kan va på jobbet men man kan testa ringa mer än en gång..
14:42:36 Ester Om hon inte har möjlighet att godkänna teknikerbokningen just nu är ni välkommen att återkomma vid senare tillfälle. Ni når oss här, via mail eller telefon på 90200. Via telefon har vi öppet till kl 21:00.
14:42:38 stephanie(anv.Dennis) en fråga, vill ni ha kvar mig som kund? vad tror du jag har fått för första intryck av er? allt detta, trött på det och sa när jag täckna hos er. tolererar inget strul. hänger på dig nu om jag ska va kvar som kund när detta är löst
14:43:06 stephanie(anv.Dennis) nej vi har inte tid med telefonkö i 20min. ni får ringa tills hon svarar
14:43:37 Ester Den möjlighet jag som sagt har är att boka en tekniker till dig. precis som jag skrivit tidigare. Bredbandet ser bra ut hos oss och upprättar en god kontakt med modemet. Vi behöver undersöka saken närmare genom att skicka ut en tekniker, och därefter får ni givetvis kompensation om det skulle vara så att felet ligger hos oss.
14:44:02 Ester Tyvärr, så måste ni kontakta oss via 90200 om ni önskar muntlig kontakt. Via denna ingång besvarar vi endast ärenden via chatt.
14:44:30 stephanie(anv.Dennis) mm bra. han ringeridag för o boka tid ?
14:45:07 Ester Innan jag har fått hennes godkännande kommer ingen bokning att kunna genomföras.
14:45:48 stephanie(anv.Dennis) så vi ska sitta i kö i 20 min för o säga ja skicka en tekniker. ? ring henne ni har mummert
14:47:14 Ester Hur kötiden ser ut har jag dessvärre ingen möjlighet att förutspå. Du har möjlighet att kontakta oss via chatt eller mail om du inte har möjlighet att ringa. Som jag skrev tidigare behöver ni själv kontakta oss om ni önskar muntlig kontakt. Jag har ingen möjlighet att kontakta henne härifrån även om vi känner till hennes telefonnummer.
14:49:04 stephanie(anv.Dennis) man kan skicka vidare saker. men beslutar jag mig för o säga upp mitt internett då detta är usel servis från telia. 3 dagar och 4-5 handläggare har jag strulat med. hänvisar dom till dig att dom ska tacka dig om jag går över till annan leverantör. vi hör av oss senare men ett ok från steph. sämsta jag varit med om tyvärr :/

Dold text
Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

Varit i kontakt med dom nu och dom verkade inte till o göra ett skit :/ kändes inte som om hon ens tog tag i det utan ställde orelevanta andra frågor sedan bara ville skicka ut en tekniker, och sa allt ser bra ut här.. hon mena även att jag ligger aktiv i en VDSL port fast "Internet_VDSL" står som deaktiverat. tråkigt sånthär

chatlog

14:01:20 Chatten är placerad i kö

Vi vill gärna veta hur du upplever vår kundservice!
Efter att chatten är avslutad får du möjlighet att besvara 3 st. korta frågor.

14:01:22 Din handläggare Ester har kommit in i chatten
14:01:22 Ester Hej och välkommen till kundservice!
Vad kan jag hjälpa dig med?
14:01:48 stephanie(anv.Dennis) hej har problem och kommer skicka en ganska lång text
14:02:04 stephanie(anv.Dennis) Hej!

Har varit i kontakt med er många gånger nu pga mitt internett, och är trött på det nu. Ny kund hos er, bytte precis över till er men man börjar ju ångre det lite nart om det ska hålla på såhär, ta nu tag i problemet så vi får det fixat så ni kan få en nöjd/glad kund istället
Blev lovad dubbla hastigheten i 4 mån, men ingen av er verkar reda av att få igång det så har tagit saken i gna händer.
Fått väldigt många bra svar och hjälp via swecklockers.

Följande svar har jag fått, som kan det va som orsakar problemet.
*Förmodligen något hos telia som gör att du har 30MBit profilen vald hos dem men synkprofil för VDSL 60.

*i sånt fall så ligger felet troligtvis hos telia, därför jag skrev att det kan vara en fel konfig på din tjänst där den stryper till 30Mbit

*Känns som något galet hos telia. Inte i dslam då eftersom du länkar på 60mbit.
14:02:10 stephanie(anv.Dennis) *verkar som om du fortfarande kör på interfacet "Internet" i stället för "Internet_VDSL".

*känns det som om någon tomte på Telia satt dig på fel VLAN.

*så som du visar här ska det INTE se ut. "internet" ska vara "rödkryssat" och "Internet_VDSL" ska vara "grönbockat" om man kör på VDSL. Det är således inget fel i din dator..
Det kan vara så att något är felkonfigurerat i kopplingen i din telestation.. eller att omkoppling fysiskt behöver göras av en tekniker på telestation och detta inte hunnit ske ännu. Bara att ringa och be dem felanmäla till 2nd line om det behövs. När det ser ut så i modemet är det garanterat inget du kommer få betala för i en ev felanmälan. Det är under telias ansvar, modem-ledning-telestationsutrustning.

*du får 60+ Mbit sync verkar det som men att det ligger på fel tjänst
14:02:17 stephanie(anv.Dennis)
--------------------------------------------------------------------
Så ser gärna ni går över dessa skerna nämda oven och allt annat och löser problemet omgående.

Mvh
14:05:46 Ester Dröj så ska jag kika på ditt bredband.
14:05:52 stephanie(anv.Dennis) Gör så
14:10:13 Ester Bryts uppkopplingen eller uppplever du att det går långsamt?
14:10:25 stephanie(anv.Dennis) nej, bara det att det är fel hastighet
14:11:12 stephanie(anv.Dennis) skaffa 30. så skulle jag få 60 i 4 månader för det va strul. men har fortfarande samma hastighet och ingen hos er redar av det(3-4st som kolla på ärendet nu)
14:11:21 stephanie(anv.Dennis) allt annat fungerar och är som det ska
14:13:42 Ester Dröj bara så ska jag se över det här med en kollega.
14:13:48 stephanie(anv.Dennis) okej
14:14:34 Ester har du kontrollerat hastigheten på bredbanskollen?
14:14:52 stephanie(anv.Dennis) ja det har jag, och speedtest och tptest osv
14:15:01 Ester Vad fick du för resultat på bredbandskollen?
14:15:26 stephanie(anv.Dennis) som jag fick innan "uppgraderingen" till 60 dvs: 10 upp och 30 ner
14:16:39 Ester Har du kontrollerat så att modemet sitter i 1:a jack?
14:17:06 stephanie(anv.Dennis) har bara en jack i min lägenhet så ja jag är ganska säker det är första jacket
14:18:29 Ester kopplar du upp dig via kabel ellertrådlöst?
14:18:41 stephanie(anv.Dennis) kabel
14:19:25 stephanie(anv.Dennis) och ja, jag har testat med annan kabel och annan dator samma resultat
14:22:47 Ester Jag har kontrollerat kontakten som din trådlösa router från Telia upprätthåller med telestationen, allting ser mycket bra ut.

Vi har möjlighet att boka ut en tekniker för att felsöka. Blir det aktuellt med hembesök så kommer teknikern att kontakta dig.

Konstateras det att felet ligger i Telias utrustning står naturligtvis vi för teknikerkostnaden.

Ligger felet i din utrustning eller om du kopplat din utrustning fel debiteras du för teknikerbesöket. Det kostar 599 kronor och då ingår resa samt 30 minuters arbete. Därefter kostar det 300 kronor per påbörjad halvtimma. Det är av den anledningen vi vill att du kontrollerar så mycket som möjligt själv så att du slipper en onödig debitering.
14:23:29 stephanie(anv.Dennis) har du kollat över allt jag skrev? varför står "Internet_VDSL" inte som aktivt osv ?
14:23:49 stephanie(anv.Dennis) kolla över allt som jag nämde i första texten
14:26:19 stephanie(anv.Dennis) ert ansvar att fixa det. ska jag "riskera" betala mängder med pengar för ngt ni LOVAT mig för NI strula till det?? vad är ni för företag. jag har gett dig massa saker det kan va. blandannat ska "Internet_VDSL" va aktivt det är det inte se över det och ta tag i det ist för o skicka annat folk. felet ligger hos er
14:26:23 Ester Jag håller på att kika på det.
14:27:09 stephanie(anv.Dennis) vad hjälper det o skicka ut en tekniker, säg en sak som det kan vara som är fel här hos mig. förutom ni har gett mig ett söndrigt modem? nej inget
14:29:43 Ester Precis som jag informerat dig tidigare så ser kontakten mellan stationen och modemet bra ut. Eftersom du upplever att hastigheten är sämre så behöver vi skicka ut en tekniker.
14:30:19 stephanie(anv.Dennis) kan du svara på varför "Internet_VDSL" inte är aktivt och ist står som rösmarkerat ?
14:31:56 stephanie(anv.Dennis) men det handlar inte bara om kontakten meller stationen och modemet. kan va ni satt mig på fel "profil" era inställningar osv. har ett jack så är i 1:a jacket. hade jag kopplat fel(vilket jag inte har) då hade jag inte haft internett ens. du måste väl förstå felet ligger hos er ERA inställningar osv som är galet
14:32:30 Ester Vart är det du ser denna information? Du ligger nämligen aktiv i en VDSL port och modemet ansluter i över 60 Mbit/s.
14:32:31 stephanie(anv.Dennis) drar bara ut på det och kommer inte lösa något att skicka ut tekniker mer än att det drar ut på det ännu mer jag blir mer onöjd och felet kommer va kvar
14:33:11 stephanie(anv.Dennis) modemets meny/inställningar
14:33:12 stephanie(anv.Dennis) http://gyazo.com/cad5c8b8345d7606e96802d55c007ec1
14:34:13 Ester En tekniker kommer gå vidare med felsökningen tills felet är åtgärdat. Jag ser inga fel alls ifrån min sida.
14:35:08 stephanie(anv.Dennis) otroligt, så enda ni kan göra är att skicka ut en tekniker ? om han kommer tillbaka o säger "inget är fel här" vad tar ni er till då?
14:35:38 Ester Som sagt en tekniker felsöker tills felet är åtgärdat.
14:36:42 stephanie(anv.Dennis) har han med egen madrass ? för det kommer han behöva då felet inte är här. men är han på platts imorn då antar jag. för har strulat tillräckligt och inte fått vad jag blev lovad. tänker inte vänta enigheter på en tekniker med
14:38:16 Ester Det vi kan erbjuda dig i det här fallet är att skicka en tekniker som undersöker felet du upplever. Teknikern kommer att kontakta dig för att boka en tid.
14:38:21 stephanie(anv.Dennis) tar det längre än så behöver jag kompensation då jag inte får det tjänster jag har rätt till och va lovad
14:39:22 stephanie(anv.Dennis) han ska ringa mig idag då och kommer han inte inom 2-3 dagar får ytterligare kompensation fixas. (DOLT) är nummert som ska ringas isf
14:40:21 Ester Om det skulle vara så att det fel du upplever ligger hos oss så har du givetvis rätt till ersättning enligt våra allmänna villkor. http://www.telia.se/villkor.

Vi behöver även Stephanies godkännande för att kunna boka en tekniker.
14:41:23 stephanie(anv.Dennis) för fan.. hennes nummer är (DOLT). hon kan va på jobbet men man kan testa ringa mer än en gång..
14:42:36 Ester Om hon inte har möjlighet att godkänna teknikerbokningen just nu är ni välkommen att återkomma vid senare tillfälle. Ni når oss här, via mail eller telefon på 90200. Via telefon har vi öppet till kl 21:00.
14:42:38 stephanie(anv.Dennis) en fråga, vill ni ha kvar mig som kund? vad tror du jag har fått för första intryck av er? allt detta, trött på det och sa när jag täckna hos er. tolererar inget strul. hänger på dig nu om jag ska va kvar som kund när detta är löst
14:43:06 stephanie(anv.Dennis) nej vi har inte tid med telefonkö i 20min. ni får ringa tills hon svarar
14:43:37 Ester Den möjlighet jag som sagt har är att boka en tekniker till dig. precis som jag skrivit tidigare. Bredbandet ser bra ut hos oss och upprättar en god kontakt med modemet. Vi behöver undersöka saken närmare genom att skicka ut en tekniker, och därefter får ni givetvis kompensation om det skulle vara så att felet ligger hos oss.
14:44:02 Ester Tyvärr, så måste ni kontakta oss via 90200 om ni önskar muntlig kontakt. Via denna ingång besvarar vi endast ärenden via chatt.
14:44:30 stephanie(anv.Dennis) mm bra. han ringeridag för o boka tid ?
14:45:07 Ester Innan jag har fått hennes godkännande kommer ingen bokning att kunna genomföras.
14:45:48 stephanie(anv.Dennis) så vi ska sitta i kö i 20 min för o säga ja skicka en tekniker. ? ring henne ni har mummert
14:47:14 Ester Hur kötiden ser ut har jag dessvärre ingen möjlighet att förutspå. Du har möjlighet att kontakta oss via chatt eller mail om du inte har möjlighet att ringa. Som jag skrev tidigare behöver ni själv kontakta oss om ni önskar muntlig kontakt. Jag har ingen möjlighet att kontakta henne härifrån även om vi känner till hennes telefonnummer.
14:49:04 stephanie(anv.Dennis) man kan skicka vidare saker. men beslutar jag mig för o säga upp mitt internett då detta är usel servis från telia. 3 dagar och 4-5 handläggare har jag strulat med. hänvisar dom till dig att dom ska tacka dig om jag går över till annan leverantör. vi hör av oss senare men ett ok från steph. sämsta jag varit med om tyvärr :/

Dold text

Du hängde ut din ipadress i spoilern :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSebbish:

Du hängde ut din ipadress i spoilern :/

tack, såg det nu när du sa det, men inte hela världen. vill ngn väldigt gärna ha det för o ställa till ngt så kan dom få tag i det ändå. (tog dock bort bilden iallafall) får se om jag ens blir kvar hos dom.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solding:

Varit i kontakt med dom nu och dom verkade inte till o göra ett skit :/ kändes inte som om hon ens tog tag i det utan ställde orelevanta andra frågor sedan bara ville skicka ut en tekniker, och sa allt ser bra ut här.. hon mena även att jag ligger aktiv i en VDSL port fast "Internet_VDSL" står som deaktiverat. tråkigt sånthär

Har du funderat över vad det egentligen är du vill? Du verkar lägga mycket energi på att dirigera Telia, men låter dem inte själva undersöka problemet. Vad förväntar du dig ska hända? Detta med att Telia blandar in en tekniker beror bara på att man uttömt sina möjligheter hos kundtjänst.

Är du bara orolig för kostnaden så är det ju ganska enkelt för dig att kolla om det är din utrustning som ställer till det. Låna en dator och en ny kabel och kolla om du får samma hastighet med den. Får du det är det frid och fröjd, inget är fel på din utrustning och Telia kan felsöka tills de blir blåa. Istället börjar du skjuta på dem med en massa frågor som du har fått från ett gäng personer på ett forum. Hur vet du att de tips och idéer du fått över huvud taget är relevanta?

Har du tröttnat på Telia så tycker jag att du ska lägga ner detta och ta en annan leverantör. Sedan önskar jag bara dig lycka till med att få den leverantören att funka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!