Kommer inte åt System Recovery!?

Permalänk

Kommer inte åt System Recovery!?

Tjena!

Nu är det såhär att jag har glömt bort mitt lösenord till datorn och kommer verkligen inte på det igen. Har provat med ALLT jag kan tänkas ha använt utan någon som helst framgång.
Har suttit och letat lite på google och här på sweclockers om hur man återställer sitt lösenord men jag kommer inte riktigt igång eftersom jag inte kan komma in i Windows Recovery (F11) Har prövat med snart alla F1-F12 knappar utan framgång. Kommer bara in i Setup (F10), Diagnostics (F9) och Boot (Esc)

Är intresserad av detta här:

1. Stoppa in en win7 installations dvd eller usb i din dator
2. Boota till den
3. Klicka förbi sidan med språk och tangentbord.
4. Klicka på Repair your computer eller Reparera din dator (Beroende på språk)
5. När den hittar din installation så skriver du ner vilken hårddisks bokstav den är på. (Förmodligen D
6. Välj Win 7 i listan med os tryck på nästa/next
7. Från System Recovry Options välj Comand Prompt
8. Skriv in copy d:\windows\system32\utilman.exe d:\ (Ändra d: om ditt os låg på en annan disk)
9. Tryck enter
10. Skriv in copy d:\windows\system32\cmd.exe d:\windows\system32\utilman.exe (Ändra d: om ditt os låg på en annan disk)
12. Tryck enter
13. Svara med Yes
14. Ta bort usb-minnet /dvden och starta om datorn
15. När du kommer till inloggnings skärmen så trycker du på ikonen längst ner till vänster.
16. Nu när du får upp cmd skriver net user dittanvändarnman dittlösenord
ex net user iiGroMyZ SWECLOCKERS-ÄGER
17. stäng cmd och logga in med ditt nya lösenord

Finns det någon vänlig själv som hade kunnat hjälpa mig med det här? Kommer ju inte in i System Recovery? Blir ju bara så jäkla frustrerad när inget händer när man sitter och spammar F11. Jag har suttit och letat efter en lösning men det känns som ingen har exakt mitt problem. Det finns ingenting jag inte kan ladda ned igen på datorn ifall jag bör återställa den eller dylikt.

Har en extern hårddisk istället för ett USB-minne ifall det har någon betydelse.

Tack på förhand...

Permalänk
Medlem

Du nämnder system recovery men inte ett ord om vad det är för märkesdator. Hur man gör varierar mellan olika märken och ibland även modeller med samma märke.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du nämnder system recovery men inte ett ord om vad det är för märkesdator.

HP-Pavilion KX562AA-UUW a6541.sc
Operating System Microsoft Windows 7 Ultimate (64-bit)
Model HP-Pavilion KX562AA-UUW a6541.sc
Processor AMD Phenom X3 8450 @ 2.11 GHz
1 processor, 3 cores
Processor ID AuthenticAMD Family 16 Model 2 Stepping 3
Processor Codename Toliman
Processor Package Socket AM2+ (940)
L1 Instruction Cache 64 KB x 3
L1 Data Cache 64 KB x 3
L2 Cache 512 KB x 3
L3 Cache 2048 KB
Motherboard ECS Nettle3
Northbridge NVIDIA MCP61 A3
Southbridge NVIDIA MCP61 A2
BIOS Phoenix Technologies, LTD 5.29
Memory 8192 MB DDR2 SDRAM 402MHz

Här har ni. Ber om ursäkt ifall jag var otydlig innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skallemannen:

HP-Pavilion KX562AA-UUW a6541.sc
Operating System Microsoft Windows 7 Ultimate (64-bit)
Model HP-Pavilion KX562AA-UUW a6541.sc
Processor AMD Phenom X3 8450 @ 2.11 GHz
1 processor, 3 cores
Processor ID AuthenticAMD Family 16 Model 2 Stepping 3
Processor Codename Toliman
Processor Package Socket AM2+ (940)
L1 Instruction Cache 64 KB x 3
L1 Data Cache 64 KB x 3
L2 Cache 512 KB x 3
L3 Cache 2048 KB
Motherboard ECS Nettle3
Northbridge NVIDIA MCP61 A3
Southbridge NVIDIA MCP61 A2
BIOS Phoenix Technologies, LTD 5.29
Memory 8192 MB DDR2 SDRAM 402MHz

Här har ni. Ber om ursäkt ifall jag var otydlig innan.

Läste fel

Men tanka http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/
sedan en guide https://www.youtube.com/watch?v=y_rfXl4KZ50

Permalänk

Jag ska lägga in Windows 7 på den externa hårddisken, in i datorn, boota, och sen följa guiden jag postade i mitt första inlägg. Vad tror du om det?
Annars så får jag försöka mig på Pogostick.

Tack för länkarna!

Permalänk

Kan jag använda HP Recovery från min laptop till min stationära? Båda är Vista från början.

Att använda min externa fungerade inte. Den hittade den externa men ingenting på den. Testade att boota en cd med Password reset på, men den hittar inte ens cdn. Jag ger upp.

Permalänk
Medlem

Så det var ett annat Windows från början. Det förklarar varför inte system recovery funkar. Enda gången den INTE sabbas är när man använder dator tillverkarens skivor som man bränt själv enligt deras instruktioner (från manualer osv). Alla andra skivor köpta skivor från Microsoft osv sabbar datortillverkarens system recovery.

Hur gör du när du bränner CD/DVD skivorna och försökte använda din externa?

Du måste välja image alternativet i bränna programmen så att CD/DVD blir bootbar (så de går att starta med). Det blir FEL om du bara kopierar iso filen eller bara kopierar innehållet.

Liknande problem om du använder din externa. Den måste göra bootbar först. Enklast är det att använda ett program från en guide om man inte vet vad man gör. Allt som redan finns på den externa försvinner så flytta på det du inte vill förlora.

Permalänk
Medlem

Det går att använda en extern hårddisk för att installera Windows 7 utan att radera allt som finns på den, här är en liten guide som beskriver hur man kan krympa en partition och skapa en ny bootbar partition med Windows 7 installationsfiler på en extern hårddisk #14983777

Visa signatur

janee

Permalänk

Har du lösenord på adminstratörskontot? Om inte, boot med Windows7-skivan.
Öppna kommandoprompt vid språkval med: Shift+F10
byt till C:
skriv: net user administrator /active:yes
skriv: exit för att avsluta kommandoprompten

Klicka krysset så att installation avbryts
Boota om och du skall kunna välja administratören på inloggningssidan.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Så det var ett annat Windows från början. Det förklarar varför inte system recovery funkar. Enda gången den INTE sabbas är när man använder dator tillverkarens skivor som man bränt själv enligt deras instruktioner (från manualer osv). Alla andra skivor köpta skivor från Microsoft osv sabbar datortillverkarens system recovery.

Hur gör du när du bränner CD/DVD skivorna och försökte använda din externa?

Du måste välja image alternativet i bränna programmen så att CD/DVD blir bootbar (så de går att starta med). Det blir FEL om du bara kopierar iso filen eller bara kopierar innehållet.

Liknande problem om du använder din externa. Den måste göra bootbar först. Enklast är det att använda ett program från en guide om man inte vet vad man gör. Allt som redan finns på den externa försvinner så flytta på det du inte vill förlora.

Jag använde mig utav Windows Password Recovery Tool, vilket inte funka. Läste något om fejk senare.

Vill helst ha kvar mina 400gb serier på den och denna slitna laptopen har inte så mycket plats kvar. Men får ju ta konsekvenserna om jag inte hittar en annan lösning.

Jag tänkte installera ett nytt windows på datorn via den externa men vet inte riktigt hur jag ska lägga in Windows så det blir korrekt.

Permalänk
Skrivet av janee:

Det går att använda en extern hårddisk för att installera Windows 7 utan att radera allt som finns på den, här är en liten guide som beskriver hur man kan krympa en partition och skapa en ny bootbar partition med Windows 7 installationsfiler på en extern hårddisk #14983777

Okej, det såg intressant ut men förstår inte riktigt hur man gör.

"Du måste först krympa partitionen på den externa hårddisken med cirka 4GB (4096MB) i Diskhantering genom att högerklicka och välja Krymp volym."

Någon krymp volym knapp hittar jag inte.

Min hårddisk jag tänkte använda mig utav.
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk/mobile-2_5-tum/intenso-memorycase500gb/209450.4090/?gclid=Cj0KEQiAsueiBRCT8YOM4PDElsYBEiQAaiI4IPgRuyIqY-yxGhIzZXN6XiRCOeVR1J4MZWaSZnyNcoEaAkIs8P8HAQ

EDIT: Hittade hur man gjorde men det gick inte att krympa den. Antar att det är för den är FAT32 format istället för NTFS, eller?

EDIT2: Har börjat formatera hårddisken och tanka ned ISO-filen du länkade. Har du lust att vägleda?

Permalänk
Skrivet av v3_nazgul:

Har du lösenord på adminstratörskontot? Om inte, boot med Windows7-skivan.
Öppna kommandoprompt vid språkval med: Shift+F10
byt till C:
skriv: net user administrator /active:yes
skriv: exit för att avsluta kommandoprompten

Klicka krysset så att installation avbryts
Boota om och du skall kunna välja administratören på inloggningssidan.

Tack men jag har bara 1 konto på datorn. Antar att det är admin-kontot då.

Permalänk
Medlem

Det ska finnas ett gömt admin konto som inte syns i vanliga fall. Det kontot du själv valde namn på är något annat.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
Kanske lättare att köpa ett USB minne som du har för såna här situationer och följa denna guiden. Program och Officiellt ISO filer från Microsoft.

Edit:
Om du vill rädda saker på laptop disken först så tar du ur den och kopplar den i din stationära som en vanlig lagrings disk. Borde vara SATA på båda datorerna. Du ser på din stationära hur disken ska kopplas och hur kablarna som behövs ser ut.

Laptop diskar sitter vanligen i nån hållare och har ibland även löstagbar kontakt som skyddar de riktiga SATA portarna när disken är i laptopen.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Det ska finnas ett gömt admin konto som inte syns i vanliga fall. Det kontot du själv valde namn på är något annat.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
Kanske lättare att köpa ett USB minne som du har för såna här situationer och följa denna guiden. Program och Officiellt ISO filer från Microsoft.

Edit:
Om du vill rädda saker på laptop disken först så tar du ur den och kopplar den i din stationära som en vanlig lagrings disk. Borde vara SATA på båda datorerna. Du ser på din stationära hur disken ska kopplas och hur kablarna som behövs ser ut.

Laptop diskar sitter vanligen i nån hållare och har ibland även löstagbar kontakt som skyddar de riktiga SATA portarna när disken är i laptopen.

Senast min förra dator crasha så köpte jag ett 8gbs USB-minne som jag tänkte att jag skulle ha för dessa situationer, men tankspridd som man är så har man glömt bort vart det är. Sen att jag har flyttat också försvårar saken ytterligare.

Hehe, det är för svårt. Tänkte prova med Janee's guide först.

Tack för hjälpen dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skallemannen:

Senast min förra dator crasha så köpte jag ett 8gbs USB-minne som jag tänkte att jag skulle ha för dessa situationer, men tankspridd som man är så har man glömt bort vart det är. Sen att jag har flyttat också försvårar saken ytterligare.

Hehe, det är för svårt. Tänkte prova med Janee's guide först.

Tack för hjälpen dock!

Om problemet bara beror på att du har glömt login lösenordet för windows så tycker jag att du försöker med fler metoder innan du gör en helt ny windows installation.

Här är en video som beskriver hur man återställer lösen för windows https://www.youtube.com/watch?v=Z13fLYiFRCg

Edit: Och här är en video som beskriver hur man skapar ett bootbart USB minne eller en extern hårddisk med Hiren's BootCD https://www.youtube.com/watch?v=M-_lNrAd2Cc&feature=youtu.be

Jag tycker att du bör köpa ett 4GB eller större USB minne då blir det mycket lättare att fixa en krånglande dator.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om problemet bara beror på att du har glömt login lösenordet för windows så tycker jag att du försöker med fler metoder innan du gör en helt ny windows installation.

Här är en video som beskriver hur man återställer lösen för windows https://www.youtube.com/watch?v=Z13fLYiFRCg

Edit: Och här är en video som beskriver hur man skapar ett bootbart USB minne eller en extern hårddisk med Hiren's BootCD https://www.youtube.com/watch?v=M-_lNrAd2Cc&feature=youtu.be

Jag tycker att du bör köpa ett 4GB eller större USB minne då blir det mycket lättare att fixa en krånglande dator.

Datorn är ändå ganska seg och fylld med skit så en ny windows installation skulle bara göra gott. Har inget som jag inte kan ersätta.

Har laddat ned din ISO-fil, tänkte föra in den på den externa så fort formateringen är klar där.

Permalänk
Skrivet av Skallemannen:

Tack men jag har bara 1 konto på datorn. Antar att det är admin-kontot då.

Nej, det konto som du använder är inte administratörskontot utan ett vanligt användarkonto som erhåller admin-rättigheter när så erfordras.
Det finns förutom det konto som du använder, ett administratörskonto som är dolt samt ett gästkonto som är både dolt och avstängt för användning.

Men en ominstallation är ju enklare än att pröva vad som föreslås.

Permalänk

Tack för all hjälp men jag gick och köpte en ny dator. Det var ändå tid för det. Får fixa den gamla burken en annan dag.