Uppgradering utav datorn. Hjälp med Grafikkort.

Permalänk
Medlem

Uppgradering utav datorn. Hjälp med Grafikkort.

Hejsan!

Har planer att uppgradera datorn under de kommande veckorna. Här är min kundvagn:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7300605/uppgradering-utav-datorn

Har tänkt att återanvända mina 16 gig ramminne, chassi.

Jag spelar för det mesta WoW, just nu på en 1980x1080 skärm. Kommer förmodligen uppgradera mig till en 2560x1440 skärm under de kommande månaderna. Sitter just nu hemma på ett Gigabyte 7970 3 gb kort. Är det verkligen lönt för mig att uppgradera till gigabyte g1 kortet just nu eller skulle jag lika väl kunna slänga in 1-2 stycken vid ett senare tillfälle då det ändå inte kommer göra någon skillnad på min performance i WoW just nu? Då WoW ändå är mer cpu krävande än gpu. Eller kommer 7970 flaska min i5 4690k i wow vid 2560x1440?

MVH
Leonard Adelmann

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt testa att köra med 7970-kortet först, och se om det duger. Gör det inte det så kan du uppgradera det! Som du säger är WoW väldigt CPU-krävande, och bör flyta på fint med din uppgradering och gamla grafikkort.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Jubileumsmästare

Wow klarar du utan problem på 7970. Du har ett chassi redan?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Köper ett sidofönster till mitt nuvarande chassi. Kommer med största sannolikhet uppgradera GPU inom de kommande månaderna men känner att jag hellre köper ett 980 om några månader och sedan slänger in ytterliggare ett och kör 980 i sli än att köpa ett 970 som ändå inte kommer göra någon större skillnad i wow då jag ärligt talat enbart spelar wow. Tycker det känns som en onödigt stor investering på en gång om jag ändå inte kommer att märka någon skillnad.

Sitter just nu på något skräpigt 1150 moderkort, låst i5a och lite diverse komponenter från mitt första bygge.

Tips på alternativa moderkort?
Tror ni 7970 kommer vara tillräckligt för att driva wow i ultra i 2560x1440?

Permalänk
Medlem

Du klarar dig med 7970 utan problem i WoW så kör på det så länge.
Sedan undrar jag vad ska du med 8st 120mm fläktar till?

Permalänk
Medlem

2 stycken fläktar i fronten, 4 stycken på h100i, 1 bak, 1 vid nätagget? Overkill? Vill se till och få bra med luftflöde till framtidens sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonardadelmann:

2 stycken fläktar i fronten, 4 stycken på h100i, 1 bak, 1 vid nätagget? Overkill? Vill se till och få bra med luftflöde till framtidens sli.

Galet overkill enligt mig. Jag kör mitt system med bara dom 2 fläktar som följer med R4 i taket för att få ut luften på lägsta hastigheten. Sedan har jag min H110 i fronten som suger in luft.

Har klockat lite och ligger oftast kring 50c när man spelar på prollen.

Permalänk
Mattecoach

Tycker också att det låter som overkill på fläktarna.

Skrivet av Hcz:

Galet overkill enligt mig. Jag kör mitt system med bara dom 2 fläktar som följer med R4 i taket för att få ut luften på lägsta hastigheten. Sedan har jag min H110 i fronten som suger in luft.

Har klockat lite och ligger oftast kring 50c när man spelar på prollen.

Skulle du kunna ta en bild på hur det ser ut? Jag skulle också vilja ha min H110i i fronten, men är tveksam till om sladdarna räcker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Tycker också att det låter som overkill på fläktarna.

Skulle du kunna ta en bild på hur det ser ut? Jag skulle också vilja ha min H110i i fronten, men är tveksam till om sladdarna räcker...

Ska gå att fixa när man kommer hem. Är på jobbet nu så lite svårt då =P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Tycker också att det låter som overkill på fläktarna.

Skulle du kunna ta en bild på hur det ser ut? Jag skulle också vilja ha min H110i i fronten, men är tveksam till om sladdarna räcker...

Annars kan jag rekommendera NZXT Kraken X41 & X61.
Dessa har betydligt längre slangar än Corsair´s dito.

http://www.inet.se/produkt/5322389/nzxt-kraken-x61-280mm
http://www.inet.se/produkt/5322388/nzxt-kraken-x41-140mm

Permalänk
Medlem

Funderar på och Köpa 4 fläktar. Byta de på h100i'n då de ska låta en hel del, samt byta den bak. Sen kanske satsa på en i7 4790k ? Eller är det en onödig investering?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Leonardadelmann:

Funderar på och Köpa 4 fläktar. Byta de på h100i'n då de ska låta en hel del, samt byta den bak. Sen kanske satsa på en i7 4790k ? Eller är det en onödig investering?

Tycker att du ska byta de som sitter i kylaren, men oftast räcker det att bara ha pull, push/pull behövs endast om man ska pressa processorn. Har själv överklockat en del med endast pull, det är tyst och kyler bra. Tycker också att fläktarna som följer med R4 är riktigt bra, kör man på lägsta inställningen är de tillräckligt tysta.

Snyggt! Var har du hårddiskarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Tycker att du ska byta de som sitter i kylaren, men oftast räcker det att bara ha pull, push/pull behövs endast om man ska pressa processorn. Har själv överklockat en del med endast pull, det är tyst och kyler bra. Tycker också att fläktarna som följer med R4 är riktigt bra, kör man på lägsta inställningen är de tillräckligt tysta.

Snyggt! Var har du hårddiskarna?

Jag har en 500GB SSD på baksidan moderkort och rymmer en till om jag vill. Sedan har jag NAS hemma så behöver inte så mycke HDD i burken =P