Permalänk

Erfarenheter om delat nätverk

Hej, jag har just nu ingen internet uppkoppling till min stationära dator eftersom jag skulle ALDRIG vilja installera en USB WiFi adapter WiFi nätverkskort till den så jag bestämde mig för att dela från bärbara datorn till den stationär med en kabel via Win7 egna delning. Det funkade "bra" den första veckan, nu då jag testade igen kan inte min stationära identifiera nätverket och blir då utan internetåtkomst. Någon annan som haft detta problem och lyckats lösa det?

Permalänk
Medlem

Varför drar du inte bara en TP-kabel till din stationära från routern?

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Varför drar du inte bara en TP-kabel till din stationära från routern?

Det är en AP....

Permalänk
Medlem

Skaffa en router och dra kabel til den stationära.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Skaffa en router och dra kabel til den stationära.

Inte så lätt då inte jag som ställer in och kan bestämma över dedär, är tyvärr uppsala kommun som bestämmer... Men ja det har diskuterats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technorat:

Hej, jag har just nu ingen internet uppkoppling till min stationära dator eftersom jag skulle ALDRIG vilja installera en USB WiFi adapter WiFi nätverkskort till den så jag bestämde mig för att dela från bärbara datorn till den stationär med en kabel via Win7 egna delning. Det funkade "bra" den första veckan, nu då jag testade igen kan inte min stationära identifiera nätverket och blir då utan internetåtkomst. Någon annan som haft detta problem och lyckats lösa det?

Varför inte usb adapter om man får fråga?
Jag har gjort ungefär som du, dock dragit till en router istället för annan dator och fick samma problem. Det löste sig själv efter en del omstarter och återställning av nätverkskort, så det jag tror är ip-konfiguration blir fel någonstans, men är som sagt är inte säker.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Tror också det är något me IP. Gav med mig för en usb adapter men nätverket tillåter inte mig att ansluta till steam eller origin eller dylika saker

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Technorat:

Det är en AP....

Du kan använda en AP/brygga i klientänden, den ansluter du med nätverkskabel till din dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan använda en AP/brygga i klientänden, den ansluter du med nätverkskabel till din dator.

Alltså problemet är att accses punkten som hänger i taket endast sänder ut trådlöst och har inge ethernetportar som jag behöver

Permalänk

Problemet med delningen är att du inte har någon DHCP server som ger din dator ett IP.
Ändrar du inställningarna på adaptern och sätter ett fast IP och DNS så kommer det att fungera utan problem!

Dock kan jag inte se vinningen i det hela för din del, din laptop är ansluten till APn ändå antar jag? (AP -> Laptop -> Dator)
Det innebär att du inte kommer att kunna komma ut på Steam osv om blocken ligger tidigare i kedjan...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Technorat:

Alltså problemet är att accses punkten som hänger i taket endast sänder ut trådlöst och har inge ethernetportar som jag behöver

Du ansluter bryggan trådlöst mot APn och drar en nätverkskabel till datorn, det är dessutom det som ger bäst prestanda om man ska ha en wifilänk, det kräver däremot extern utrustning och kostar oftast mer än ett internt nätverkskort eller dongel, men prestandan blir bra och det är ju varken usbanslutet eller ett nätverkskort så det uppfyller dina originalkrav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ansluter bryggan trådlöst mot APn och drar en nätverkskabel till datorn, det är dessutom det som ger bäst prestanda om man ska ha en wifilänk, det kräver däremot extern utrustning och kostar oftast mer än ett internt nätverkskort eller dongel, men prestandan blir bra och det är ju varken usbanslutet eller ett nätverkskort så det uppfyller dina originalkrav.

Tack för tipset men då kommer jag till problemet som uppståt nyligen vilket är att Uppsalas nätverk tillåter inte mig att connecta till steam, uplay, battle.net, lol eller origin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Technorat:

Tack för tipset men då kommer jag till problemet som uppståt nyligen vilket är att Uppsalas nätverk tillåter inte mig att connecta till steam, uplay, battle.net, lol eller origin

Det är ett annat problem det, handlar det om en skolnätverk eller liknande ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ett annat problem det, handlar det om en skolnätverk eller liknande ?

Jo det är det... och dem har ett gästnätverk jag har min stationära på men på laptopen har man skolnet där steam fungerar så hmmm