Permalänk

dual wan och failover Dovado pro

jag har problem med mitt ADSL som går ner 10-15 minuter då och då (störning på linjen)

Wan = ADSL
USB dongle=Huawei E1750 (Telia)
vad jag vill ha är att så snart jag får ett antal missade ping till till ex. google.se
så skall den koppla om till USB dongeln
och så snart pingen är tillbaka på WAN koppla om till wan

Kan detta fungera på Dovodo pro?
Hur lång nertid kan man räkna med (minuter sekunder)?

Sven Åke

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte hur snabbt Dovadon byter anslutning, (det står ju att du anger tiden mellan interfaceväxling i minuter i manualen) men det program du kör måste ju också växla väg, vissa program kommer inte att växla pga säkerhetsfunktioner så även om datorn i sig kan ha redundant uppkoppling så kan en del program behöva starta om kommunikationen så om det handlar om att täcka upp så korta avbrott som 15minuter så lär det i praktiken bli bökigt att få det att fungera smidigt eftersom det i bästa fall lär handla om några minuter för att få igång kommunikationen och vill du ha exakta tider för växlingen så varför inte fråga Dovado, ring/maila dem.
Det är nog an bättre ide att ta reda på vad som orsakar problemen med adsluppkopplingen och åtgärda dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Det är nog an bättre ide att ta reda på vad som orsakar problemen med adsl uppkopplingen och åtgärda dem.

Skanova har varit ut och mätt upp och allt ser bra ut
det är dom som säger att det är en störning (händer bara mellan 19:00 och 04:00 aldrig på dagen
så det är ett fel som dom har svårt att lokalisera

Citat:

så varför inte fråga Dovado, ring/maila dem.

skall göra det!
Tack

Sven Åke

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av storbacken29:

Skanova har varit ut och mätt upp och allt ser bra ut
det är dom som säger att det är en störning (händer bara mellan 19:00 och 04:00 aldrig på dagen
så det är ett fel som dom har svårt att lokalisera

skall göra det!
Tack

Sven Åke

Har du själv testat om det är nått i huset som stör ? Det var en tråd för ett år sedan om en som hade problem med en motorstyrning, men vad händer på kvällen hos dig ? Nått värmesystem som startar , nån belysning eller nått annat uppenbart som bara är aktivt på natten, har det nått med tempen att göra eller störs det ut på sommaren också ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Har du själv testat om det är nått i huset som stör ?

Ja jag har ingen Varmvatten som bara går på natten, inte heller någon digitalbox
Jag har inget hittat hos mig som kan störa detta !
men det kan tydligen vara någon efter linjen (har 4.1 km)

Sven Åke

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av storbacken29:

Ja jag har ingen Varmvatten som bara går på natten, inte heller någon digitalbox
Jag har inget hittat hos mig som kan störa detta !
men det kan tydligen vara någon efter linjen (har 4.1 km)

Sven Åke

Det var ju en bit till stationen, då kan det vara svårt att hitta vad som stör om det är andra hushåll i närheten .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storbacken29:

jag har problem med mitt ADSL som går ner 10-15 minuter då och då (störning på linjen)

Wan = ADSL
USB dongle=Huawei E1750 (Telia)
vad jag vill ha är att så snart jag får ett antal missade ping till till ex. google.se
så skall den koppla om till USB dongeln
och så snart pingen är tillbaka på WAN koppla om till wan

Kan detta fungera på Dovodo pro?
Hur lång nertid kan man räkna med (minuter sekunder)?

Sven Åke

Det minsta man kan ställa Connection tracker på i Dovado Pro är en minut. Sen är det tiden det tar för att växla interface som sagt.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

dovado svarar

Citat:

Ja, absolut!
Kopiera in dessa inställningar så är det löst!

och skickar med denna bild
CT%20failover.png

Sven Åke

Permalänk
Rekordmedlem

Vad ska du använda det till för funktion ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Vad ska du använda det till för funktion

jag skickar upp väderdata till egen hemsida + weatherunderground + temperatur.nu
data kommer från program och perl script och uppdaterar ca 1/per minut mest via ftp
och så kör jag webradio hela tiden

Sven Åke