Permalänk
Medlem

Ny router med fler portar

Hej

Ber om ursäkt om tråden är en upprepning, tycktes inte hitta en aktuell tråd kring det jag ämnar fråga om.

Jag har för tillfället en massvis med spelkonsoller och annat som jag helst av allt vill köra tråd till istället för just trådlöst. Problemet är att jag via min ISP Ownit bara har två (2) öppna portar (eftersom de två resterande är till för TV, vilket vi har via samma ISP). Till denna konfiguration har jag en äldre D-Link med 4 portar. Så totalt har jag 5 portar just nu, men då går de på två separata Wifi (har inte orkat mecka mer än så eftersom jag vill ha en störrre router).

Frågan är då denna. Vilken router/switch skulle ni rekommendera om jag önskar säg 8 portar? I slutändan vill jag att alla trådade ska ligga på samma Wifi utan att behöva mecka allt för mycket, det vill säga om det finns en prisvärd och bra router med 8 portar som även har trådlöst vore det drömmen. Har själv kollat runt lite och hittat ett par för väldigt skilda priser. Och det känns inte som att jag själv har kunskapen om hur jag får ut bäst prestanda ur rätt peng utan vänder mig då till er.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Koppla in en Switch med valfritt antal portar till din router/modem/switch/whatever.

Edit : Jag borde läsa trådar bättre innan jag svarar.

Permalänk
Skrivet av seppuko:

.
.
Frågan är då denna. Vilken router/switch skulle ni rekommendera om jag önskar säg 8 portar?
.
.

De flesta routrar som säljs har bara några få portar, för det är vad de flesta är behov av, och att göra en router med många portar gör den för dyr.

Istället skaffar du en switch med lämpligt antal portar, som du ansluter efter din router.

Finns billiga Gigabit switchar att köpa, tex denna 8portars, (295kr på Webhallen)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.