Permalänk

5930k 100.2 bclk

Hej !
Bios sätter Bclk vid default till 100.2 ?!
varför? samt skall det vara så?
Bclk brukar väl ligga på 100 vid stock ?
Har Ai Suite autocklockat det här månne?
Är detta ok?

Cpu 5930k , Mobo Asus RAMPAGE V EXTREME
(cpu-z visar dock ett varierat 99.94 - 99.91)
Tack !
Lars Johan Mandel

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt någon extrem överklockning
Kör på det som det är...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är ju inte direkt någon extrem överklockning
Kör på det som det är...

nej den är aningens mild , frågan är ju vad det skall vara bra för ? o varför de använde bclk ?
Sliter det inte på komponenterna o gå över 100 i bclk ? man överklockar väl alltmöjligt med bclk har jag för mig , eller gäller inte det Hasse-e ? (haswell-e)

Permalänk
Medlem

Det är spread spectrum, du behöver inte va orolig, det är ingen överclock. Fullt normalt med spread spectrum

"This feature helps systems pass European electromagnetic interference (EMI) tests. It accomplishes this by constantly varying, ever so slightly, the frequency of the Front Side Bus (FSB). Be warned that enabling this feature with large values can result in Internet connection disruption, as well as stability problems if you overclock your system."

Du kan stänga av det i bios.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Det är spread spectrum, du behöver inte va orolig, det är ingen överclock. Fullt normalt med spread spectrum

"This feature helps systems pass European electromagnetic interference (EMI) tests. It accomplishes this by constantly varying, ever so slightly, the frequency of the Front Side Bus (FSB). Be warned that enabling this feature with large values can result in Internet connection disruption, as well as stability problems if you overclock your system."

Du kan stänga av det i bios.

Tack ska du ha! låter ju alldeles förträffligt !
Ja låter det vara som det är då , undrar dock varför det körs i 100,2 men det kanske är så det är i stock på denna model.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det är spread spectrum, du behöver inte va orolig, det är ingen överclock. Fullt normalt med spread spectrum

"This feature helps systems pass European electromagnetic interference (EMI) tests. It accomplishes this by constantly varying, ever so slightly, the frequency of the Front Side Bus (FSB). Be warned that enabling this feature with large values can result in Internet connection disruption, as well as stability problems if you overclock your system."

Du kan stänga av det i bios.

Dock har jag haft denna typ av variation i åratal även fast spread spectrum är avaktiverat, men avaktivera kan man ju göra för att ev minska den, om den inte redan är av...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Dock har jag haft denna typ av variation i åratal även fast spread spectrum är avaktiverat, men avaktivera kan man ju göra för att ev minska den, om den inte redan är av...

Mja ... Kanske skall stänga av den så ändå , känns jo onödigt med de där 2% eller vad det gör står 02% under TDUfliken i Ai suite cpu 100.2*37.

Permalänk
Medlem

varför vara så orolig om den visar 100,2 eller om den hade visat 99,8 Bclk ? en cpu visar aldrig 100 exakt vad jag vet och har själv socket 2011 cpu den visar nu 99,98 inget jag stör mig på

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

varför vara så orolig om den visar 100,2 eller om den hade visat 99,8 Bclk ? en cpu visar aldrig 100 exakt vad jag vet och har själv socket 2011 cpu den visar nu 99,98 inget jag stör mig på

Har aldrig sett 100.2 på någon dator jag ägt tidigare , verkade mysko så ja ville kika vad det kunde bero på.
Tack
Lars J Mandel

Permalänk
Medlem

Det är bara bra med mera Bclk snabbare bli ju allt med. jag brukar köra 170 Bclk på min 4820K

bevis

http://i62.tinypic.com/2vuc307.jpg

Qpi link 5455mhz

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

Det är bara bra med mera Bclk snabbare bli ju allt med. jag brukar köra 170 Bclk på min 4820K

bevis

http://i62.tinypic.com/2vuc307.jpg

Qpi link 5455mhz

Jävlar, ja kallar den där länken två flugor i en smäll ! Man såg inte ansiktet bra men det såg ut att vara fina siffror

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080