Permalänk
Medlem

Vpn, inte på router.

Hej!

Har börjat använda vpn men eftersom min router inte stöder vpn kör jag det genom den stationära datorn.
Problemet är att min mediaspelare inte hittar datorn som det ser ut nu.
Hur ska jag göra för att hitta datorn på mediaspelaren med vpn aktiverat?

PC(vpn)-------------------------Router(TG799vn v2)---------------------------Xtreamer(mediaspelare)

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Oklart lite granna här men du kör VPN ut på din dator (genom routern) och när du nu gör detta så kan du inte se din mediaspelare (som du har i hemmanätet?)

Det är isf enbart en namnupplösningsfråga, din dator har ... när du kör vpn... liksom bytt punkt där den frågar efter namn på anslutningen. Det är andra änden på VPN-tunneln som är "nätverkskortet" för din dator (det är ju detta som är lite vitsen med VPN in på arbetsplatser exempelvis).

Lösningen är att helt enkelt fråga efter namnet på det lokala nätverket, det som kallas nätverkssuffix.
Saknas ett så fyll i ett för anslutningen, detta görs under IPv4 på det nätverkskort du använder.
Slutligen använd det i namnupplösningen till mediaservern, exempelvis "http://mediaservern.kleggish" eller hur det är namngivet/hur du ansluter.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jodå, jag hittar mediaspelaren på hemmanätet när vpn är igång.

Däremot när jag ska hitta pc:n med de utdelade mapparna på mediaspelaren så hittar den inte pc:n.
Stänger jag av vpn, funkar det fint.
Antar att det är för att pc:n får nytt ip?

Permalänk
Medlem

Läste fullständigt fel, och du har helt rätt. Ja det är för att din dator inte kan svara till mediaspelaren. Det går inte någon väg tillbaks till mediaspelaren från datorn, när den är uppkopplad mot VPN. (Datorn har ju samma IP som innan, men när den får trafik från mediaspelaren och ska returnera den så har datorns nätverksinställningar helt plötsligt en annan "route" som det så fint heter). Lösningen borde vara att ha två nätverkskort, eller kanske bara två IP-adresser (sätter du fast ip kan du ha flera på samma kort).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Gurk!

Får leta efter antingen ett nätverkskort till eller en router som tillåter vpn.