Video: Rockstar jämför GTA V på PS3 och PS4

Permalänk
Skrivet av boogey:

Nytt jobb och barn och du tänker dig att du ska spela GTA5?

Jag fick en son för snart 3 månader sen, total speltid sen dess är 30 min för att testa så att lite saker jag köpt begagnat fungerade.

Jag lyckas få några timmar per kväll när mamman och barnet sover. Son på 16 månader. Men det kan vara lite problematiskt om han vaknar mitt i ett spel med andra spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Hur mycket cpu-delen begränsar ai osv törs jag inte svara på. Men det är inget man hör alltför ofta.

jag tycker allt klagomål av utvecklare som jag hört är just det, att CPU begränsar AI och liknande.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

jag tycker allt klagomål av utvecklare som jag hört är just det, att CPU begränsar AI och liknande.

Sen ska man ta det med en nypa salt, visst CPU,n i konsolerna är ju inte direkt något att hurra för men AI är inte direkt en av de saker som brukar vara särskilt super krävande. Det är svårt att koda så avancerad AI till spel så att de faktiskt riktigt tuggar på CPU,n, fast mängd spelar just också roll så viss sanning har det.

Tror mest att utvecklare är relativt less på att koda till 8 svaga kärnor istället för 4 starka vilket leder till strul även med AI som vanligt vis inte är ett problem även på svagare hårdvara.

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna spela detta på sin dator månntro? Har en gammal i5 2500K samt ett sketet gtx 560 ti.
Hur står sig tex denna kombo jämfört med hårdvaran i xbox one och ps4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Nytt jobb och barn och du tänker dig att du ska spela GTA5?

Jag fick en son för snart 3 månader sen, total speltid sen dess är 30 min för att testa så att lite saker jag köpt begagnat fungerade.

Har intalat mig att hon kommer sova när pappa vill spela^^ Låt mig leva i den världen ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Fin kassako för rockstar att sälja samma spel två gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja för det kostar ju inget alls att utveckla ett spel med runt 400+ utvecklare under 4-5 år. Gå o klaga på Halo eller nåt istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moztech:

Fin kassako för rockstar att sälja samma spel två gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Först gnälls det på att ni inte får spelet, sen gnälls det på ATT ni får spelet, gör er själva en tjänst så ni blir nöjda och skit i att spela det istället eftersom ni aldrig är nöjda.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Nytt jobb och barn och du tänker dig att du ska spela GTA5?

Jag fick en son för snart 3 månader sen, total speltid sen dess är 30 min för att testa så att lite saker jag köpt begagnat fungerade.

Knasig planering du har. Hur kan en ett barn som sover 18timmar i dygnet inte lämna dig fritid?

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Knasig planering du har. Hur kan en ett barn som sover 18timmar i dygnet inte lämna dig fritid?

18 timmar om dygnet? Du har inte barn själv va?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Alltså, det går verkligen inte att läsa någonting trevligt i YouTubes kommentarsfält på spelvideos. Det är helt omöjligt. Alltid är det de där personerna som skriker i caps och försöker få sin föredragna platform att se bättre ut än andra.

OnT: Är det värt att spela detta på Xbox One eller PC med mina specs? Är det ens värt att spela det över huvud taget?

Ingen vet än, men PC all the way enligt mig

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

De har gått ut med att det blir 30 FPS @ 1080p på Xbox One / PS4, samt 4K-stöd på PC.
Tar för givet att de inte begränsar PC-versionen till 30 FPS...

Citat:

Alongside the new First Person mode, Grand Theft Auto V for PlayStation 4, Xbox One and PC features hundreds of additions and enhancements including 1080p resolution at 30FPS on PS4 and Xbox One (4K compatible on PC).

http://www.rockstargames.com/newswire/article/52341/gtav-ign-...

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Knasig planering du har. Hur kan en ett barn som sover 18timmar i dygnet inte lämna dig fritid?

Hehe, två av mina bästa vänner fick barn för en månad sen... Knappt hört nåt från dem sen dess, och det man hör så har de fullt upp

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Grafikdelen är ungefär 7-10 gånger starkare jämfört med generationen innan, det är 16 gånger så mycket RAM. Men CPU-delen ligger på ungefär samma nivå.

Så vad man kommer få är samma typ av spelmekanik/AI/etc som förra generationen fast med bättre grafik. Inte fy skam det heller men det är inte alls det lyft som man fick från PS->PS2->PS3 där ALLA delar blev minst tio gånger starkare per generation.

Vilket är väldigt tråkigt, jag har alltid varit lite mer för utveckling av fysik i spel snarare än grafik.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vilket är väldigt tråkigt, jag har alltid varit lite mer för utveckling av fysik i spel snarare än grafik.

PS4 har bra mycket snabbare CPU än PS3 för gaming. Cell processorn är bättre på annat. Samt är den mycket enklare att arbeta med vilket gör att det kostar mindre att skapa spelen och det går fortare.

Permalänk
Medlem

60+fps hade man ju redan 96-97 när man spelade quake. 144+fps som gäller nu!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lutt95:

Ja för det kostar ju inget alls att utveckla ett spel med runt 400+ utvecklare under 4-5 år. Gå o klaga på Halo eller nåt istället.

Jag tror inte ens dom snuddar på att konka i vilket fall som helst.
Men håll med om att det var ett genidrag av Rockstar att först utveckla spelet till PS3 och X360. För att sen utveckla en lite upphottad version till PS4, One och pc lite senare Många kommer nu att köpa bägge versionerna.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag tror inte ens dom snuddar på att konka i vilket fall som helst.
Men håll med om att det var ett genidrag av Rockstar att först utveckla spelet till PS3 och X360. För att sen utveckla en lite upphottad version till PS4, One och pc lite senare Många kommer nu att köpa bägge versionerna.

Säkerligen alla 3

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av igelkotte:

Då får du inte glömma att cell processorn var det som det klagades mest på hos utvecklarna. Hur mycket cpu kraft används i spel mot vad grafikkortet får jobba? Ska man ha grafik i 4k eller hög fps så är grafikkortet det viktigaste som finns. Hur mycket cpu-delen begränsar ai osv törs jag inte svara på. Men det är inget man hör alltför ofta.

AI i actionspel begränsas nog rätt lite av CPU, men i strategispel som t.ex. Civ så är CPU-delen definitivt en flaskhals. För konsoler blir det kanske inte så mycket strategispel, så där är det mer fysik och de grafiska effekter som kräver iblandning av CPU-delen som är problemet. I t.ex. AC-Unity var det tydligen något med generering av skuggor som var den stora flaskhalsen, vilket var förklaringen till att det inte gick att ha bättre grafik på PS4 (XBO har ju marginellt starkare CPU-delen p.g.a. 1.75GHz mot 1.6GHz).

Initialt var det rätt jobbigt för utvecklare att hantera Cell, dels var den väldigt annorlunda och dels var den extremt flyttalsstark jämfört med något som existerade när PS3 var ny. Med tiden kom allt mer färdiga bibliotek som gjorde det betydligt enklare att använda Cell, Sony har t.ex. ett paket för hantering av relativt komplicerad fysik och många har ju lärt sig använda Cell för visa typer av grafiska partikeleffekter. Just fysikdelen är ju något som PS4/XBO nog blir sämre på än PS3 då den senare har över dubbelt så hög flyttalskapacitet i CPU-delen, vissa typer av flyttalsintensiva laster kan utföras av GPU-delen på PS4/XBO (på bekostnad av grafikkapacitet) men en SPE är betydligt mer lik en "vanlig" CPU än vad en GPU är så finns en rad saker som blir väldigt ineffektivt att köra på GPU-delen jämfört med att göra det på CPU eller en SPE.

Är ju lite trist att man inte kommer få se ett rejält lyft kring verklighetstrogen fysik och liknande i denna generations konsoler. Blir i stort sätt PS3/Xbox360 spel med bättre grafik.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

18 timmar om dygnet? Du har inte barn själv va?

Tredje barnet är beräknat i December.
Mina två första var välidgt lugna det första månaderna iaf. Sova, äta, bajsa, jollra lite och repetera.

Nu tog jag bara första bästa google-resultatet:

http://www.netdoktor.se/barn/artiklar/barns-somn/
"Spädbarn sover ofta 16 till 19 timmar per dygn. De vaknar varannan eller var tredje timme för att få mat."

Skrivet av Jojej:

Hehe, två av mina bästa vänner fick barn för en månad sen... Knappt hört nåt från dem sen dess, och det man hör så har de fullt upp

Mja, lite annorlunda där. Att få barn är en enorm omställning.
Det finns mycket tid för att spela lite TV-spel, vila och slappna av. Men det bör såklart vara ett spel som går att pausa.
Det går som sagt inte att spela timmar i sträck, man tar det när barnet sover, och under det första månaderna kommer man leva i 2-timmars invervaller....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Först gnälls det på att ni inte får spelet, sen gnälls det på ATT ni får spelet, gör er själva en tjänst så ni blir nöjda och skit i att spela det istället eftersom ni aldrig är nöjda.

Jag tog det som ett positiv konstaterande och inte kritik.
Kanske bara jag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AI i actionspel begränsas nog rätt lite av CPU, men i strategispel som t.ex. Civ så är CPU-delen definitivt en flaskhals. För konsoler blir det kanske inte så mycket strategispel, så där är det mer fysik och de grafiska effekter som kräver iblandning av CPU-delen som är problemet. I t.ex. AC-Unity var det tydligen något med generering av skuggor som var den stora flaskhalsen, vilket var förklaringen till att det inte gick att ha bättre grafik på PS4 (XBO har ju marginellt starkare CPU-delen p.g.a. 1.75GHz mot 1.6GHz).

Initialt var det rätt jobbigt för utvecklare att hantera Cell, dels var den väldigt annorlunda och dels var den extremt flyttalsstark jämfört med något som existerade när PS3 var ny. Med tiden kom allt mer färdiga bibliotek som gjorde det betydligt enklare att använda Cell, Sony har t.ex. ett paket för hantering av relativt komplicerad fysik och många har ju lärt sig använda Cell för visa typer av grafiska partikeleffekter. Just fysikdelen är ju något som PS4/XBO nog blir sämre på än PS3 då den senare har över dubbelt så hög flyttalskapacitet i CPU-delen, vissa typer av flyttalsintensiva laster kan utföras av GPU-delen på PS4/XBO (på bekostnad av grafikkapacitet) men en SPE är betydligt mer lik en "vanlig" CPU än vad en GPU är så finns en rad saker som blir väldigt ineffektivt att köra på GPU-delen jämfört med att göra det på CPU eller en SPE.

Är ju lite trist att man inte kommer få se ett rejält lyft kring verklighetstrogen fysik och liknande i denna generations konsoler. Blir i stort sätt PS3/Xbox360 spel med bättre grafik.

Jag håller med i allt du skriver. Men visst är det trist att man förlorat den stora kapaciteten för att kunna göra fysikberäkningar men å andra sidan hur mycket av fysik fick vi se på PS3? PS2 hade också enorm flyttalskapacitet på sin tid men som också knappt användes. Gemensamt får dom dela kritik på att vara svåra att programmera spel till. Att man kanske efter 5 år lärt sig kunna programmera på den hjälper inte heller så mycket.

PD verkar känna sig oerhört lättad att inte behöva programmera mer till Cell mer. Citerar Kazunori Yamauchi “I still cannot go into detail, but developing on PS3 was hard: you don’t have enough memory to do all you want. Our goal was to always preserve the feel of Gran Turismo but with the latest installment we had to face limitations. With PS4 we have a lot of memory available: we’ll be able to exploit it easily, inserting elements that we had to force or withheld on PS3.

There will be better graphics, better physics engine, smarter AI and more online options.”

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

vissa typer av flyttalsintensiva laster kan utföras av GPU-delen på PS4/XBO (på bekostnad av grafikkapacitet)

Mark Cerny har pratat om att det finns möjligheter att nyttja tidsluckor i renderingsprocessen som man kan användas till compute, ska bli intressant att se om nån kan använda det i praktiken.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av igelkotte:

Jag håller med i allt du skriver. Men visst är det trist att man förlorat den stora kapaciteten för att kunna göra fysikberäkningar men å andra sidan hur mycket av fysik fick vi se på PS3? PS2 hade också enorm flyttalskapacitet på sin tid men som också knappt användes. Gemensamt får dom dela kritik på att vara svåra att programmera spel till. Att man kanske efter 5 år lärt sig kunna programmera på den hjälper inte heller så mycket.

PD verkar känna sig oerhört lättad att inte behöva programmera mer till Cell mer. Citerar Kazunori Yamauchi “I still cannot go into detail, but developing on PS3 was hard: you don’t have enough memory to do all you want. Our goal was to always preserve the feel of Gran Turismo but with the latest installment we had to face limitations. With PS4 we have a lot of memory available: we’ll be able to exploit it easily, inserting elements that we had to force or withheld on PS3.

There will be better graphics, better physics engine, smarter AI and more online options.”

Verkar mest som han klagar på för lite RAM. Och det har ju varit en akilleshäl för PS3 i princip sedan start. Xbox360 hade en bättre design då det är 512MB man kan använda för både CPU och GPU medan PS3 hade 256MB per del. 512MB var väll ändå inte supermycket RAM ens när dessa konsoler var nya, måste ha varit den del de relativt PC var absolut klenast. Att ha för lite RAM gör ju livet rejält komplicerat så borde vara ett jättefall framåt denna generation, nog ett av de stora klagomålen då just den punkten fick den största förbättringen, en faktor 16.

PS2 behövde ju sin flyttalskapacitet för grafik, den hade ju bara VU0/VU1 för att göra det en GPU gör idag. GS-kretsen utförde enbart rastrering. PS3 hade ju en GPU som kunde göra transform/light så SPE-enheterna kunde användas till saker man tidigare inte haft kraft för. Last Of Us kör partikeleffekter och även en del grafikpostprocessing på SPEer, men är nog bara Naughty Dog och eventuellt Sucker Punch som lagt resurser på att utnyttja Cell på ett riktigt bra sätt.

Skrivet av ipac:

Mark Cerny har pratat om att det finns möjligheter att nyttja tidsluckor i renderingsprocessen som man kan användas till compute, ska bli intressant att se om nån kan använda det i praktiken.

Även utvecklare från Sucker Punch har nämnt att man rimligen borde ha en den kraft över i GPU-delen på PS4, den fixar trots allt nästan 2 TFLOPS. Problemet är ju mer att hinna hålla GPU-delen sysselsatt givet den relativt sätt lite för klena CPU-delen. Ett problem med att använda GPU-delen för beräkningar är att det inte finns något helt deterministisk sätt att verkligen garantera att beräkningar som läggs ut på GPUn faktiskt kommer utföras inom rimlig tid. Gissar att det är vad han menar med "tidsluckor", tyvärr är det så att man MÅSTE ha tidsluckor annars utförs inte beräkningarna som läggs ut på "Asynchronous Compute Engine" då de har lägre prioritet jämfört med "vanlig" grafik.

Givet att CPU-delen verkar vara något för klen för att maximera GPU-delen på PS4 (XBO verkar vara mer balanserad här) så är det i praktiken ett icke-problem att ACE-jobb eventuellt inte skulle köras, det kommer helt enkelt att finnas luckor som gör att ACE-jobb faktiskt kör. Känns ändå inte som en helt optimal design. Överhuvudtaget verkar Microsoft inte lägga lika mycket fokus på ACE då XBO har 2 sådana mot 8st i PS4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tror dom har spelat in hela sekvensen på en PC med högre inställningar än vad dagens konsoler klarar av. Kommer knappast vara denna kvalitet på grafiken hos PS4/Xbox one. Inte en chans, PR jippo endast..

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Tror dom har spelat in hela sekvensen på en PC med högre inställningar än vad dagens konsoler klarar av. Kommer knappast vara denna kvalitet på grafiken hos PS4/Xbox one. Inte en chans, PR jippo endast..

Så du tror alltså att de ljuger när de i klartext skriver att det är inspelat på PS4? Det är jag extremt tveksam till då det väldigt enkelt skulle kunna uppstå stämningar från det. Om de hade fakeat detta genom att köra på PC så hade det enkelt kunnat motbevisas. Har svårt att se att de skulle våga ta den chansen.

Går inte att jämföra E3 videos, de har alltid en text som säger att det inte är en slutgiltig version och att den kan ändras.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av lutt95:

Ja för det kostar ju inget alls att utveckla ett spel med runt 400+ utvecklare under 4-5 år. Gå o klaga på Halo eller nåt istället.

Skrivet av Rajat:

Först gnälls det på att ni inte får spelet, sen gnälls det på ATT ni får spelet, gör er själva en tjänst så ni blir nöjda och skit i att spela det istället eftersom ni aldrig är nöjda.

Ni två måste ju ha köpt spelet 10 gånger redan (och förbokat det 4 gånger) när ni tänker sådär.

Kanske ni är glada att ni fick köpa spelet så många gånger i beta-version till PS3 och 360 men det tycker jag låter lite onödigt. Varför inte bara vänta på den fullständiga versionen som dyker upp till PC?

Struntade i att spela GTA4 i och med att portningen var dålig och att spelet var tråkigt.

Permalänk
Medlem

För er som hoppas på bra PC prestanda kan nog glömma detta.

http://gtaforums.com/topic/745799-v-pc-to-use-denuvo-drm/

Lords of Fallen har samma system och spelet flyter bra till totalt otroligt dåligt från burk till burk på maskiner som har liknande specs.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Om man är som jag och inte står ut med Youtube "kvalité" så är det glädjande att Gamersyde lagt upp de senaste GTA-klippen:
http://www.gamersyde.com/game_2397_en.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Mjo... men efter vad man har läst så tycker jag det verkar som få nyheter i övrigt?

De har lagt in ett riktigt first person mode med animationer skapade för att passa just first person, sen har de även förbättrat grafiken kraftigt. Vad mer ska de göra? Det är 2 rätt stora förändringar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Tror dom har spelat in hela sekvensen på en PC med högre inställningar än vad dagens konsoler klarar av. Kommer knappast vara denna kvalitet på grafiken hos PS4/Xbox one. Inte en chans, PR jippo endast..

Där är jag helt övertygad om att du har fel !
Microsoft gjorde en liknande grej av vad du påstår, dem tog en trailer ifrån ps3`s final fantasy och använde det som sin egen vilket sedan ledde till en stämning.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.