Permalänk
Avstängd

CPU uppe i 113C. Hjälp sökes omgående.

Hej!

Har ett problem med processorn och kylningen, den har en tendens att gå upp till 113 C när jag lirar spel såsom Cs:Go.

Den har varit överklockad till 4,2 GHz men ligger nu på 3,6 GHz då jag trodde att detta skulle hjälpa men icke!
Det är en AMD A10-5800K APU med stockkylare.

Här är lite värden på delarna enlight HWMonitor : http://imgur.com/kUr774e

Det är alltså vid högre belastning, har endast hunnit testat wow och Cs:go, som processorn är över 100 C.
Nu när jag skriver detta så ligger det strax under 60 C.

Allting fungerar i datorn och flyter på bra förutom den här processorn och dess temperatur som gör mig orolig.
Så vad skulle vara bra att göra i detta skede? Köpa ny processorn, ny kylare eller vad tror ni?

Lessen om det är stavfel, dålig meningsuppbyggnad osv för är riktigt trött men hoppas ni förstår ändå

Tack på förhand och kommer kika in på tråden några gånger under dagen så all hjälp uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är cpu tempen faktiskt.

Bör vara CPUTIN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spidey:

Tror inte att det är cpu tempen faktiskt.

Bör vara CPUTIN

Ursäkta men är inte riktigt skitbra på orden. Är det där alltså inte tempen på Cpun? För mäter även tempen i programmet som följde med i moderkortet och då visar den 40C när jag använder webbläsaren men går upp till 60 och lite till när jag lirar Cs:Go.

Så vad borde jag göra?

Permalänk

överklocka en AMD med stockkylare ? du har ju över 100Watt TDP som ska bort. köp en tornkylare, CM 212 evo om ditt chassit klarar av den 159mm

skriv ner alla dina delar.
kanske investera i nytt chassi om ditt gamla inte funkar. hur många fläktar in/ut har du?
tror också att det är CPUTIN som du ska läsa av.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

överklocka en AMD med stockkylare ? du har ju över 100Watt TDP som ska bort. köp en tornkylare, CM 212 evo om ditt chassit klarar av den 159mm

skriv ner alla dina delar.
kanske investera i nytt chassi om ditt gamla inte funkar. hur många fläktar in/ut har du?
tror också att det är CPUTIN som du ska läsa av.

Hallå där Jonatan! Ligger i sängen och har tyvärr inte delarnas namn i huvudet men ska kolla direkt imorrn och hör av mig i tråden.

Chassit är nytt, ett Fractal Design Core 3000 så det ska nog tillåta en lite större kylare. Tror du att det kommer lösa problemen så jag slipper köpa ny processor?

Har 3 fläktar varav en sitter på frontpanelen och drar in luft och två sitter bak med utgående luft.

Permalänk

kolla så inte kylaren är full i damm.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huldaa:

Ursäkta men är inte riktigt skitbra på orden. Är det där alltså inte tempen på Cpun? För mäter även tempen i programmet som följde med i moderkortet och då visar den 40C när jag använder webbläsaren men går upp till 60 och lite till när jag lirar Cs:Go.

Så vad borde jag göra?

Varför föredrar du att lite på en mjukvara som någon annan har gjort, över den som medföljer ditt moderkort? Ett rimligt alternativ hade ju varit att starta båda, och se vilken temp som verkar stämma med moderkortets mjukvara...

Din CPU är för övrigt speccad till en maxtemp på 74 grader. Antingen väljer du att inte göra ett skit och har fått en bra överklockning, eller så letar du reda på en kylningslösning som låter dig sova bättre. I teorin ska temp under tillverkarens angivna maxtemp inte påverka livslängden. Det är mot den tempen OEM tillverkare dimmensionerar sina kylningslösningar. I praktiken, eftersom du gärna överklockar, så kommer det säkert att kosta lite på livslängden. Exakt hur mycket vet man helt enkelt inte. Mycket för att det inte enbart beror på din temp, utan även drivspänningen, osv...

Möjligen kan du hoppas på bättre klockningsresultat med en effektivare kylning, knappt 10% är inte mycket att hurra över.4.2gHz gör den stock, när turbo funktionen kickar in. 4.6-4.9 är ganska frekventa resultat, men då har man petat på spänningen, och sett till så att den får ordentlig kylning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Varför föredrar du att lite på en mjukvara som någon annan har gjort, över den som medföljer ditt moderkort? Ett rimligt alternativ hade ju varit att starta båda, och se vilken temp som verkar stämma med moderkortets mjukvara...

Din CPU är för övrigt speccad till en maxtemp på 74 grader. Antingen väljer du att inte göra ett skit och har fått en bra överklockning, eller så letar du reda på en kylningslösning som låter dig sova bättre. I teorin ska temp under tillverkarens angivna maxtemp inte påverka livslängden. Det är mot den tempen OEM tillverkare dimmensionerar sina kylningslösningar. I praktiken, eftersom du gärna överklockar, så kommer det säkert att kosta lite på livslängden. Exakt hur mycket vet man helt enkelt inte. Mycket för att det inte enbart beror på din temp, utan även drivspänningen, osv...

Möjligen kan du hoppas på bättre klockningsresultat med en effektivare kylning, knappt 10% är inte mycket att hurra över.4.2gHz gör den stock, när turbo funktionen kickar in. 4.6-4.9 är ganska frekventa resultat, men då har man petat på spänningen, och sett till så att den får ordentlig kylning.
B!

Schysst svar! Inte jag som gillar att överklocka dock utan min polare som var där o pillade när han använde prylarna, själv är jag nöjd om datorn fungerar och mår bra. Men ska ta och kolla vart man kan köpa kylaren som Jonatan snackade om i sitt svar så får vi se vad som händer, kanske är så att processorn är bränd tyvärr men det vet jag inte ännu.
Tack för svar!

Skrivet av asconakille:

kolla så inte kylaren är full i damm.

Ska kolla direkt imorrn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huldaa:

kanske är så att processorn är bränd tyvärr men det vet jag inte ännu.

Det behöver du nog inte fundera på...
Dock en annan nyfiken fråga... Varför har man köpt en CPU specifikt inriktad på överklockning om man inte är intresserad av att köra den klockad?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har du någonsin sett cpun i den temperaturen, i realtid? eller har det alltid varit så att hwmonitor rapporterar det som max? men aldrig actual?

du ska givetvis kolla upp om något är fel på kylaren, damm etc.
men det kan även vara hwmonitor som spökar.

checka mina temps exempelvis

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

säker på att den faktiskt är den temperaturen? throttlar den?

jag har byggt en dator med den cpun och den hade det trevliga problemet med felaktiga temperaturvärden, vilket tråkigt nog resulterade att cpu fläkten tog det lungt och cpun throttlar konstant under prime95

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det behöver du nog inte fundera på...
Dock en annan nyfiken fråga... Varför har man köpt en CPU specifikt inriktad på överklockning om man inte är intresserad av att köra den klockad?
B!

Det här är min polares gamla processor, tog över den igår då min dator gick sönder för någon vecka sen. Han var intresserad av överklockningen och jag är väl detsamma om det inte skulle va så att temperaturen spökar därav jag sänkte hastigheten på den till 3,6 GHz.

Skrivet av Laggzor:

säker på att den faktiskt är den temperaturen? throttlar den?

jag har byggt en dator med den cpun och den hade det trevliga problemet med felaktiga temperaturvärden, vilket tråkigt nog resulterade att cpu fläkten tog det lungt och cpun throttlar konstant under prime95

Om jag har förstått rätt så menar du alltså att processorn sänker hastigheten för att skydda sig från värmen? Det har jag inte märkt av tyvärr och när min polare använde delarna så stängdes inte datorn av sig själv utan han fick själv göra det när processorn blev för varm.

Permalänk
Medlem

Det är inte fahrenheit du kollar på? (edit, nevermind, ser ju att du har en bild bifogad)
Du har alltså tagit över en processor från en kompis, vad kör du för inställningar på processorn?
Jag förutsätter att du gjorde RENT processorn från hans gamla kylpasta om så behövdes, och applicerade ny, fräsch, smaskig pasta?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Nå, det förklarar ju det i alla fall. I så fall, kör den stock, och behåll kylningen du har nu. Det är inte ett problem de närmaste 5 åren. Sen vill du nog byta ut den i alla fall, om inte något annat gett upp, och tagit livet av den längs vägen. Tänker främst på moderkort / PSU.

Mycket nöje.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har inte ägt en AMD-processor själv, men har hört ett antal gånger att dom visar fel värmevärden. Tror inte din processor går över 100 grader, då borde den ha stängt ner sig själv för att inte gå sönder.

Permalänk
Avstängd

Såhär mäter det andra programmet som följde med på skivan med drivrutinerna: http://imgur.com/zXVzNN4

Här är delarna i datorn:
Grafikkort: Nvidia Geforce Gtx 560 Ti
Moderkort: F2A85-M PRO
Minnen: Några äldre ddr3 men funkar klockrent.
Processor: AMD A10-5800K APU with Radeon(tm) HD Graphics
Sen en hårddisk på 1TB

Fick tag på en annan kylare som blev rekommenderad längre upp i tråden, hade tydligen en liggandes hemma som kom från en kompis så allt som behövs är lite kylpasta för att montera dit den igen.
Här är en bild på saken: http://imgur.com/VlvhpEj
Dåligt tagen men man ser ungefär vad det är för något.

Kan det va så att HWMonitor spökar för mig? Tänkte testa att montera dit kylaren idag för att se om det hjälper.

Tack för alla svar än så länge (stavningen där!)
Riktigt schysst utav er

Skrivet av MoNkeY-05:

Det är inte fahrenheit du kollar på? (edit, nevermind, ser ju att du har en bild bifogad)
Du har alltså tagit över en processor från en kompis, vad kör du för inställningar på processorn?
Jag förutsätter att du gjorde RENT processorn från hans gamla kylpasta om så behövdes, och applicerade ny, fräsch, smaskig pasta?

Har tyvärr inte gjort det då jag tog moderkortet också så bytte vi enbart över allt direkt. Han snackade om att processorn hade betett sig konstigt för han kollade på någon stream och lirade wow samtidigt och datorn frös sig och han fick stänga av på knappen. Funderar på att göra rent kylaren och slänga på ny kylpasta bara för att

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nå, det förklarar ju det i alla fall. I så fall, kör den stock, och behåll kylningen du har nu. Det är inte ett problem de närmaste 5 åren. Sen vill du nog byta ut den i alla fall, om inte något annat gett upp, och tagit livet av den längs vägen. Tänker främst på moderkort / PSU.

Mycket nöje.
B!

Tack! Går det att på något sätt att återställa allting till stock genom bios? Tänker på alla inställningar som gjorts.

Skrivet av m4gnify:

Har inte ägt en AMD-processor själv, men har hört ett antal gånger att dom visar fel värmevärden. Tror inte din processor går över 100 grader, då borde den ha stängt ner sig själv för att inte gå sönder.

Tycker detsamma eftersom moderkortet har en spärr och det programmet som följde med i skivan för drivrutinerna varnade om 60C medans HWMonitor visade över 100C. Tror det är något som är fel på mätningen eller så är det jag som är sämst och inte kan läsa av

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Ursäkta! Är lite ny på forumet men ska i fortsättningen använda verktyget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huldaa:

Ursäkta men är inte riktigt skitbra på orden. Är det där alltså inte tempen på Cpun? För mäter även tempen i programmet som följde med i moderkortet och då visar den 40C när jag använder webbläsaren men går upp till 60 och lite till när jag lirar Cs:Go.

Så vad borde jag göra?

Tror att du ändå kan lita mer på asus egna program i detta fallet.

OM CPU skulle bli 113c skulle datorn ha stängt av sig och det vid bra mycket lägre temp än 113c

AMD är kända att ge konstiga temp värden med olika program.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inofficiell ambassadör

över 100 grader låter helt absurt, måste vara fel på en sensor någonstans

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt men HW monitor visar fel på AMD processorer!
Tanka AMD overdrive, det visar rätt. Tror även easy tune 6 från gigabyte visar rätt. Så lita inte på HW monitor den visar för högt.

Du skall nog lite mer på asus program. Gigabytes easy tune visar för mig 50-60 grader vid full belastning klockat AMD 760k medan ha monitor visar 90-100c.

Känner jag på kylaren så verkar easy tune stämma bättre för i idle visar den 25-30c medan hw monitor visar på 50grader i idle men kylaren är sval.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Orkar inte läsa allt men HW monitor visar fel på AMD processorer!
Tanka AMD overdrive, det visar rätt. Tror även easy tune 6 från gigabyte visar rätt. Så lita inte på HW monitor den visar för högt.

Du skall nog lite mer på asus program. Gigabytes easy tune visar för mig 50-60 grader vid full belastning klockat AMD 760k medan ha monitor visar 90-100c.

Känner jag på kylaren så verkar easy tune stämma bättre för i idle visar den 25-30c medan hw monitor visar på 50grader i idle men kylaren är sval.

Ska tanka redan nu! Har fixat en annan kylare också men ska försöka se så den passar på min processor. Återkommer med resultaten i Easy Tune.
Tack för svaret!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Devildoll:

Har du någonsin sett cpun i den temperaturen, i realtid? eller har det alltid varit så att hwmonitor rapporterar det som max? men aldrig actual?

du ska givetvis kolla upp om något är fel på kylaren, damm etc.
men det kan även vara hwmonitor som spökar.

checka mina temps exempelvis

http://i.imgur.com/y0LWjPT.png

Skrivet av ggustavsson:

Tror att du ändå kan lita mer på asus egna program i detta fallet.

OM CPU skulle bli 113c skulle datorn ha stängt av sig och det vid bra mycket lägre temp än 113c

AMD är kända att ge konstiga temp värden med olika program.

Stämmer bra, stänger av sig vid 90°C.

Skrivet av stimpen:

Orkar inte läsa allt men HW monitor visar fel på AMD processorer!
Tanka AMD overdrive, det visar rätt. Tror även easy tune 6 från gigabyte visar rätt. Så lita inte på HW monitor den visar för högt.

Du skall nog lite mer på asus program. Gigabytes easy tune visar för mig 50-60 grader vid full belastning klockat AMD 760k medan ha monitor visar 90-100c.

Känner jag på kylaren så verkar easy tune stämma bättre för i idle visar den 25-30c medan hw monitor visar på 50grader i idle men kylaren är sval.

HW Monitor visar Temperturen för VRM:erna istället för CPU oftast.

Skrivet av Huldaa:

Ska tanka redan nu! Har fixat en annan kylare också men ska försöka se så den passar på min processor. Återkommer med resultaten i Easy Tune.
Tack för svaret!

Kör med Overdrive istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

laggar du när du ligger på 113c? min fläkt när jag körde på amd x4 955 gick sönder för ett tag sen och laggade väldigt mycket kollade temps och låg på 107c.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Stämmer bra, stänger av sig vid 90°C.

HW Monitor visar Temperturen för VRM:erna istället för CPU oftast.

Kör med Overdrive istället.

Här är alla resultat från Overdrive: http://imgur.com/sS3XIA3,VO0cvVE,euQyeGA#0

Skrivet av dedumannen:

laggar du när du ligger på 113c? min fläkt när jag körde på amd x4 955 gick sönder för ett tag sen och laggade väldigt mycket kollade temps och låg på 107c.

Laggade ingenting förutoom att stockkylaren lät som en djungel i parningsäsong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huldaa:

Här är alla resultat från Overdrive: http://imgur.com/sS3XIA3,VO0cvVE,euQyeGA#0

Laggade ingenting förutoom att stockkylaren lät som en djungel i parningsäsong!

Kör loggningen i overdrive så ser du var thermal margin varit som lägst när du spelat etc. Observera att overdrive mäter marginalen till maxtemp vad jag förstått? Så gissar 0c thermal margin är 74c på cpun? Kan ngn bekräfta detta påståendet?

Så på din bild har du 41.6c kvar till cpuns maxtemp vad jag förstått det rätt? Är thermal margin olika på olika processorer eller alla AMD kör maxtemp som 74c?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Kör loggningen i overdrive så ser du var thermal margin varit som lägst när du spelat etc. Observera att overdrive mäter marginalen till maxtemp vad jag förstått? Så gissar 0c thermal margin är 74c på cpun? Kan ngn bekräfta detta påståendet?

Så på din bild har du 41.6c kvar till cpuns maxtemp vad jag förstått det rätt? Är thermal margin olika på olika processorer eller alla AMD kör maxtemp som 74c?

Jag kör det just nu och kommer lira lite wow i några minuter för att se vad som händer. Det som är bra just nu är att fläkten har slutat låta som en motor så det är ju bra. Återkommer om en halvtimme.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Huldaa:

Här är alla resultat från Overdrive: http://imgur.com/sS3XIA3,VO0cvVE,euQyeGA#0

Laggade ingenting förutoom att stockkylaren lät som en djungel i parningsäsong!

Idle temps är inte intressant.

Skrivet av stimpen:

Kör loggningen i overdrive så ser du var thermal margin varit som lägst när du spelat etc. Observera att overdrive mäter marginalen till maxtemp vad jag förstått? Så gissar 0c thermal margin är 74c på cpun? Kan ngn bekräfta detta påståendet?

Så på din bild har du 41.6c kvar till cpuns maxtemp vad jag förstått det rätt? Är thermal margin olika på olika processorer eller alla AMD kör maxtemp som 74c?

62°C på
FX 8xx0
FX6xx0
43x0

70°C på
FX41x0.

Har inga officiella siffror på Kaveri eller Kabini.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Verkar som det är temp sensorn som spökar, sådana där höga temps är annars orsakade av dålig kontakt mellan kylare och CPU så om du nyligen monterat den kan du kolla om det är problemet. Tempsen från det andra programmet såg ju bättre ut så är förmodligen inte det...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Idle temps är inte intressant.

62°C på
FX 8xx0
FX6xx0
43x0

70°C på
FX41x0.

Har inga officiella siffror på Kaveri eller Kabini.

Sådär, har gjort ett test i några minuter där jag har spelat wow.
http://imgur.com/8tZzBLX Bra eller dåliga resultat?

Skrivet av Fjaman:

Verkar som det är temp sensorn som spökar, sådana där höga temps är annars orsakade av dålig kontakt mellan kylare och CPU så om du nyligen monterat den kan du kolla om det är problemet. Tempsen från det andra programmet såg ju bättre ut så är förmodligen inte det...

Ska nog köpa ny kylpasta och rena det andra.