Permalänk

RAM Disk

Jag har 24 GB 1600 Mhz RAM i mitt system, men så som jag använder min dator används förmodligen aldrig ens 8 GB RAM. Jag står nu inför att sälja 12 GB av dessa minnen eller ev bygga en RAM Disk. Har sneglat lite på AMD:s RAM Disk mjukvara för att åstadkomma detta isåfall.

Säg att jag bygger en 12-16 GB RAM disk med AMD:s program, kommer jag då få ett betydligt rappare system?
Skulle de innebära några nackdelar?

Jag tycker det pratas väldigt lite om RAM Disk på nätet och det verkar vara delade uppfattningar om nyttan och hur den ska konfigureras.

Hårdvaran i övrigt:
I7 samt en 128GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavson:

Jag har 24 GB 1600 Mhz RAM i mitt system, men så som jag använder min dator används förmodligen aldrig ens 8 GB RAM. Jag står nu inför att sälja 12 GB av dessa minnen eller ev bygga en RAM Disk. Har sneglat lite på AMD:s RAM Disk mjukvara för att åstadkomma detta isåfall.

Säg att jag bygger en 12-16 GB RAM disk med AMD:s program, kommer jag då få ett betydligt rappare system?
Skulle de innebära några nackdelar?

Jag tycker det pratas väldigt lite om RAM Disk på nätet och det verkar vara delade uppfattningar om nyttan och hur den ska konfigureras.

Hårdvaran i övrigt:
I7 samt en 128GB SSD.

Om du har någon plan för vad du ska lägga på ramdisken så lär det säkert vara bra för just det du lägger där. Om inte så minskar du ju bara mängden minne som OSet kan använda som cache, dvs i så fall blir det ungefär samma försämring som att minska mängden minne.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Prova kör RAM disk och se om du gillar det.
Visst är det snabbt men jag har aldrig tyckt det varit värt besväret.

Permalänk
Medlem

Man måste ha i åtanke att RAM-minne är flyktigt (eng. volatile), dvs. att allt som är lagrat försvinner när spänningen försvinner. Det innebär rent krasst att varje gång datorn startas så måste det som ska lagras på RAM-disken först laddas in från vanlig disk, att det kontinuerligt måste göras säkerhetsbackuper för att undvika dataförluster vid spänningsbortfall förutsatt att datan som lagras på RAM-disk förändras och är viktig, samt att dess innehåll återigen måste sparas till disk innan datorn stängs av förutsatt att datan förändrats och är viktig.

Edit: Med rätt programvara ska väl detta mer eller mindre sköta sig själv, inte tillräckligt insatt i det. Värt att tillägga är att det är ju endast de filer som läggs på RAM-disk som kommer att läsas och skrivas snabbare. Vill du lägga OS på RAM-disk får du köra ESXi eller något liknande också

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gustavson:

Jag har 24 GB 1600 Mhz RAM i mitt system, men så som jag använder min dator används förmodligen aldrig ens 8 GB RAM. Jag står nu inför att sälja 12 GB av dessa minnen eller ev bygga en RAM Disk. Har sneglat lite på AMD:s RAM Disk mjukvara för att åstadkomma detta isåfall.

Säg att jag bygger en 12-16 GB RAM disk med AMD:s program, kommer jag då få ett betydligt rappare system?
Skulle de innebära några nackdelar?

Jag tycker det pratas väldigt lite om RAM Disk på nätet och det verkar vara delade uppfattningar om nyttan och hur den ska konfigureras.

Hårdvaran i övrigt:
I7 samt en 128GB SSD.

En hel del av det minnet du inte använder används ju till att cacha filer, jag kommer iofs sällan upp till 32GB inklusive cachat men över 16GB brukar det bli.

Över till ramdisk som du ju frågade om, jag använder ramdisken till tempfiler och som vanlig slaskarea.
Jag har ställt in så att Windows tempfiler hamnar på ramdisken, likaså hamnar min webläsares tempfiler där.
Med allmän slaskarea menar jag som tillfällig lagringsplats tex downloads som jag inte vet om jag skall spara.

Ett exempel är när jag uppdaterar grafikkortets drivrutin, då laddar jag ned exe-filen till ramdisk, installationsprogrammet vill packa upp filerna på C:\AMD, för att sedan installera därifrån, jag väljer Z:\AMD i stället, på så sätt går installationen snabbare samtidigt som jag slipper att rensa C efteråt.

Jag tycker inte att du skall lägga swapen på ramdisk, swapen används i praktiken väldigt lite om du har 24GB, en stor del av dessa användning är också imagenär nämligen till att garantera program oanvänt men allokerat minne, minnet används bättre till Windows cachefiler.

Ramdisken behöver inte vara stor, i de exempel jag givet, räcker 1GB långt, själv har jag köpt en ramdisk som har dynamiskt minne, den använder mer av mitt minne om ju mer jag slänger in i den, men börja med en gratisversion för att se hur det känns att använda ramdisk. då ser du mer av vad du behöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Jag använder Dataram RAMDisk
http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd...

Men önskar jag hade mer minne, får bli ordetnligt med nästa datorbygge 64-128GB RAM just föra RAMDisk.

Jag använder ramdisken antingen som slask eller för att installera vanligt använda program, exempel är Firefox, även kört vissa spel på RAMdisken som inte är för stora.

Det är skillnad. Minne kan man aldrig ha för mycket av

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fluf:

Jag använder Dataram RAMDisk
http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd...

Men önskar jag hade mer minne, får bli ordetnligt med nästa datorbygge 64-128GB RAM just föra RAMDisk.

Jag använder ramdisken antingen som slask eller för att installera vanligt använda program, exempel är Firefox, även kört vissa spel på RAMdisken som inte är för stora.

Det är skillnad. Minne kan man aldrig ha för mycket av

Nä minne kan man inte få för mycket av, tänk om man kunde få X99 128GB stickorna 8x

When is dat beer btw
@DH?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Att ha t.ex. program som PS eller indesign är nice på en ramdisk bara för att de startar så löjligt snabbt, om man nu inte gillar att vänta 8 sekunder. Annars är det nice med tempfiler som många andra säger

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Får en nostalgitår i ögat. Ramdisk höll man på med när jag köpte min första PC, back in the 80's. Vinsten var enorm. Jämfört med 5 1/4 tums disketter så.. 512 k minne kostade ca 2000kr... det var tider det...

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Nä minne kan man inte få för mycket av, tänk om man kunde få X99 128GB stickorna 8x

When is dat beer btw
@DH?

Tror inte jag hinner DHW i år Vill men det är rätt mycket på plåten just nu tyvärr. Kommer resa en del på veckodagarna, men kan nog få till en fredags AW nångång snart?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fluf:

Tror inte jag hinner DHW i år Vill men det är rätt mycket på plåten just nu tyvärr. Kommer resa en del på veckodagarna, men kan nog få till en fredags AW nångång snart?

Ahh synd

Men AW nångång blir bra!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ramdiskhanteringen i Windows är fullständigt värdelös, så är man låst till det så håller jag med om att det inte är värt besväret.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Jag körde radeon ramdisk som fungerade bra (gratis upp till 4gb tror jag) Jag hade 1.5 gb av mina 16 gb och lade Firefox-cachen där men använde den främst för spotify. Spotify skapar och fragmenterar små filer hela tiden och arbetar på disken. Mycket små skrivningar och byte av filer. Minskade skrivningen på min ssd och om man har en hdd som systemdisk så är det superbra. Nu har jag inte ramdisk igång för att en ssd ska klara skrivningar och byter säkert ut dom innan de slits ut. Att lägga cache och tempfiler på ramdisken kan ge märkbar skillnad, men i de flesta fall inte så mycket.
Det va skillnad på Amiga-tiden där det va RAM: eller RAD: istället för 3.5" disketter

Att ladda in vissa program stora från starten till ramdisken kan vara fördel om man verkligen behöver starta ett program snabbt. Men att lägga anteckningar på ramdisk vet jag inte om det är så mycket skillnad.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hjälpsam

Just för Firefox behöver man ingen ramdisk för att cachen skall kunna läggas i ram, så här gör man.
http://downloadsquad.switched.com/2010/11/11/speed-up-firefox...
http://lifehacker.com/5687850/speed-up-firefox-by-moving-your...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |