Dela ut Wi-Fi från TP-Link TL-MR3420 från ComHem modem

Permalänk

Dela ut Wi-Fi från TP-Link TL-MR3420 från ComHem modem

Hej,

En anhörig har nyss skaffat sig ComHem uppkoppling ("300" mbit) men när Wi-Fi används kommer en bärbar dator i närheten av modemet, aldrig upp än 40-50 mbit. Via tråd får de ~250 mbit /s vilket är väldigt bra.
Detta är dock inte det stora problemet. Hennes son som sitter på en stationär i ett annat rum (med usb wi-fi antenn) får ynka 4-12 mbit.

Innan använde de ett mobilt bredband vars dongel satt i en TP-Link TL-MR3420 (är nästan 100% på att det är den modellen) och den har ju ett par gigantiska antenner som man kan tycka skulle kunna Wi-Fi spotta ComHem uppkopplingen på ett mer tillfredställande sätt.

Går detta att fixa eller måste man köpa en speciell hårdvara till det?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kolla om TP-Linken har AP-mode så att den bara agerar som accesspunkt och koppla den till en LAN-port på ComHem-modemet. Stäng av WLAN på ComHem-modemet och se om det blir bättre. Enl min erfarenhet är bästa sättet att få upp hastigheterna trådlöst att köra på 5GHz bandet.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Kolla om TP-Linken har AP-mode så att den bara agerar som accesspunkt och koppla den till en LAN-port på ComHem-modemet. Stäng av WLAN på ComHem-modemet och se om det blir bättre. Enl min erfarenhet är bästa sättet att få upp hastigheterna trådlöst att köra på 5GHz bandet.

Tack för snabbt svar! Ja, det var just AP mode jag letade efter hos TP-Linken men jag fann inget just då ; hade lite bråttom!

Så om AP mode finns ska jag :

1. Stänga av DHCP på Comhem
2. Stänga av allt som har med WLAN att göra, på Comhem
3. Aktivera AP mode och DHCP på Tp-Link
4. LAN kabel mellan Comhem och TP-link

Ovan räcker?

5ghz : Tyvärr stöder ungens wi-fi mottagare inte den frekvensen.

* Edit : har även testat alla kanaler och kom då fram till att kanal 9 var bäst. Fick veta senare att kanal 9 ska undvikas pg a överlappning! Typiskt. Har möjlighet att fixa detta inte förrän december...

Permalänk
Mattecoach

Om det inte funkar tillfredsställande så kolla in Powerline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tack för snabbt svar! Ja, det var just AP mode jag letade efter hos TP-Linken men jag fann inget just då ; hade lite bråttom!

Så om AP mode finns ska jag :

1. Stänga av DHCP på Comhem
2. Stänga av allt som har med WLAN att göra, på Comhem
3. Aktivera AP mode och DHCP på Tp-Link
4. LAN kabel mellan Comhem och TP-link

Ovan räcker?

5ghz : Tyvärr stöder ungens wi-fi mottagare inte den frekvensen.

* Edit : har även testat alla kanaler och kom då fram till att kanal 9 var bäst. Fick veta senare att kanal 9 ska undvikas pg a överlappning! Typiskt. Har möjlighet att fixa detta inte förrän december...

Fortsätt köra DHCP på ComHem-modemet tycker jag. Annars låter det rätt.

EDIT: Om du vill köra alla funktioner i TP-Link:en kan du kika om det finns något "bridge mode" i ComHem-modemet, då gör den egentligen inget annat än agerar modem.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Om det inte funkar tillfredsställande så kolla in Powerline.

Tack för tipset. Ska göra det.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Fortsätt köra DHCP på ComHem-modemet tycker jag. Annars låter det rätt.

EDIT: Om du vill köra alla funktioner i TP-Link:en kan du kika om det finns något "bridge mode" i ComHem-modemet, då gör den egentligen inget annat än agerar modem.

Ja, bridge-mode känner jag igen på ComHem modemet. Så det är kanske det första jag ska göra att aktivera den och sen låta TP-linken ansvara för resten, Wi-Fi, brandvägg mm.
DHCP - Ok, ska hålla det i minnet.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ja, bridge-mode känner jag igen på ComHem modemet. Så det är kanske det första jag ska göra att aktivera den och sen låta TP-linken ansvara för resten, Wi-Fi, brandvägg mm.
DHCP - Ok, ska hålla det i minnet.
Tack!

Låter lovande, bara för att förtydliga det så ska DHCP vara på i TP-Linken om du kör bridged mode

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Låter lovande, bara för att förtydliga det så ska DHCP vara på i TP-Linken om du kör bridged mode

Du märker kanske hur newbie jag är. ^^
Jag ska bokmärka denna diskussions-sida och försöka mig på detta vid ett tillfälle när jag har tillgång till deras hårdvara!
Men det låter spontant som att bridge-mode förfarandet låter mindre komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Du märker kanske hur newbie jag är. ^^
Jag ska bokmärka denna diskussions-sida och försöka mig på detta vid ett tillfälle när jag har tillgång till deras hårdvara!
Men det låter spontant som att bridge-mode förfarandet låter mindre komplicerat.

Ja alltså ju mindre funktioner som du kör i ComHem:s skräp-modem desto bättre, det är min erfarenhet

Permalänk

Jag har skummat igenom tp-linkens manual och jag hittar inget som indikerar att den skulle ha en AP funktion. Det kanske beroro på att routern är billig och bara de lite mer påkostade modellerna har AP funktion? Ska gräva i inställningarna nästa gång jag får tillfälle.

Om AP inte finns är homeplug/powerline (som Pumah tipsade om) en vettig lösning åtminstone för ungens PC som då kan åtnjuta en snabb internetuppkoppling. De bärbara datorerna får såklart nöja sig med ~50 mbit då det nästan är tabu att nämna nätverkskabel i sammanhanget. ^^