Permalänk
Medlem

Problem med min ping (comhem)

Hej Sweclockers, jag har nu haft problem med min ping och hastighet från ComHem ända sen jag bestämde mig att jag vill byta till BBB i December.
I spel såsom League of Legends och Counter Strike så hade jag förut en ping på ca. 40 ms, och ända sen jag haft samtal med ComHem om att jag inte kommer att förnya mitt Bredband från dem i december så har min ping studsat mellan 50-300 ms konstant. Jag brukar testa att pinga till googles servrar via cmd (ping google.se) och får en ping mellan 10-200.. Förlåt om inlägget är slarvigt gjort, vill bara se om det finns någon med lite mer erfarenhet här som kan hjälpa mig med mitt problem (eller om det bara är så att jag har haft otur?) Värt att nämna kan vara att jag för tillfället inte har fiber utan har internet via kabel-tv.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kontrollera att din och andra datorer hemma inte använder uploaden för mycke paralellt om spelandett. Allt över 90% av det du betalar för kommer störa pingen. Tex bör man inte köra spotify samtidigt som man lirar, allra helst om man bara har 1mbit i upload. Kolla så ingen gör molnbackup samtidigt osv osv. Sedan framgår det inte vad du har för problem med hastigheten riktigt?

Sedan beror det ju på vilket modem du har och kör du med kabel eller trådlöst? Kör med kabel och testa utan routerfunktioneni modemet är allmänna tips då jag inte vet din setup hemma.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Kontrollera att din och andra datorer hemma inte använder uploaden för mycke paralellt om spelandett. Allt över 90% av det du betalar för kommer störa pingen. Tex bör man inte köra spotify samtidigt som man lirar, allra helst om man bara har 1mbit i upload. Kolla så ingen gör molnbackup samtidigt osv osv. Sedan framgår det inte vad du har för problem med hastigheten riktigt?

Sedan beror det ju på vilket modem du har och kör du med kabel eller trådlöst? Kör med kabel och testa utan routerfunktioneni modemet är allmänna tips då jag inte vet din setup hemma.

Vad är det du vill veta med min setup? Jag har just nu 100/10 med sladd, ingen annan som använder internet utom jag och ingenting annat än spelet som används till internetet (inget spotify etc.) Routern jag har är en Netgear CG3100. Vad menar du med att testa utan routerfunktionen i modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spamib:

Vad är det du vill veta med min setup? Jag har just nu 100/10 med sladd, ingen annan som använder internet utom jag och ingenting annat än spelet som används till internetet (inget spotify etc.) Routern jag har är en Netgear CG3100. Vad menar du med att testa utan routerfunktionen i modemet?

Brygga modemet. Hur man gör kan du söka efter här eller på Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Brygga modemet. Hur man gör kan du söka efter här eller på Google.

Vad kommer det att hjälpa med om man bryggar routern? Någon slags TL:DR på vad det gör? Och kommer man att kunna använda sig av WiFi efter att man bryggar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spamib:

Vad kommer det att hjälpa med om man bryggar routern? Någon slags TL:DR på vad det gör? Och kommer man att kunna använda sig av WiFi efter att man bryggar det?

Bryggar man modemet kommer den endast att skicka vidare paketen utan att göra någonting med dem (som en NAT-router brukar göra).
Det är ett bra sätt att se om modemet slöar ner (vilket det brukar vara). Dock så kan du inte använda den trådlösa delen under tiden du testar.

Här nedan har du en djupgående förklaring till hur det hela fungerar :
https://www.youtube.com/watch?v=Ac7G7xOG2Ag&feature=youtu.be