Permalänk

konstigt fel på hastigheten

Hej alla
Har Telias fiber lan 100/100 men ikväll har det betett sig mer underligt än på länge, har drygt 1mbit ta emot sen ett litet tag efteråt 88m,bit ta emot och nu senast igen drygt 1mbit tam emot skicka filer har skiftat precis som ta emot.
vet ej hur detta med internet vs nätverk fungerar har 2 externa HDD´s jag flytta mellan kan sånt påverka internet hastigheten så pass att den sjunker till 1,5mbit/s?

Med vänlig hälsning
Lego

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Ehm, va?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

ok 19:24 hade jag 88mbit/sec i ta emot 97mbit/sec i skicka i bredbandskollen
nån timme senare 1,5mbit ta emot och 16,5mbit skicka i bredbandskollen
hur fasen kan fiber lan skifta så mycket nu alldeles nyss gjorde jag nytt bredbandskoll 2mbit i tam emot och 13 Mbit i skicka?
hur är detta möjligt och utan att det finns nån driftstörning hos Telia?
är mitt killer nic nånting på väg att ge upp eller?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Verkar som något är vajsing med uppkopplingen ikväll, själv fick jag mitt under en omgång payday disconnect startade om router och allting funkade, kanske inte var så konstigt men exakt samtidigt så fick min vän disconnect sitter på fast lina annan levarantör. Medans jag sitter på 4g uppkoppling. Så något verkar vara fel :/

Permalänk
Medlem

låter mer som att din ISP har störningar i nätet. hur ser pingen ut? ligger den normal eller håller den också på att fladdra med höga värden? testa även att köra en tracert (traceroute) när du får jätte dåligt resultat.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är Telia som har problem idag på vissa ställen i landet. Har själv haft problem sen typ 17.00. Standard Telia.

(Jättebra timing när man försöker kolla på BlizzCon)

Permalänk

ok ja pingen senast jag kollade nån timme sen låg på över 652ms men tror ni att om man via nätverket mellan datorer skickar foton eller vad som helst även kan påverka internet hastigheten?
ska kolla pingen nästa gång ska testa ett bredbandskollen nu
hade återigen över 88 ner och 90 upp konstigt men om Telia har problem kan det ju vara därför

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

ok ja pingen senast jag kollade nån timme sen låg på över 652ms men tror ni att om man via nätverket mellan datorer skickar foton eller vad som helst även kan påverka internet hastigheten?
ska kolla pingen nästa gång ska testa ett bredbandskollen nu
hade återigen över 88 ner och 90 upp konstigt men om Telia har problem kan det ju vara därför

Det är ur felsökningssynpunkt intressant att veta var din fördröjning uppstår.
Om du använder t.ex pingplotter så ser man var eventuella fördröjningar uppstår.

Självklart påverkas din hastighet till/från internet av att ditt hemmanät är nedlastat.
Din dator använder ditt hemmanät för att nå internet och är det kö och trång på ditt nät så blir det trögt och trång att nå internet.