Asus Strix 980 visar 3GB VRAM?

Permalänk
Medlem

Asus Strix 980 visar 3GB VRAM?

Har nu upptäckt en hemsk sak(!?)

Har nyligen köpt mig ett Gtx 980 (se sign)
och nu har jag upptäckt att i vissa spel så visar det att jag har 3GB Vram, men jag har ju 4GB??

Här är en logg ifån Archeage

<22:49:11> NVIDIA GeForce GTX 980 (vendor = 0x10de, device = 0x13c0, subSys = 0x85061043)
<22:49:11> -- Video memory: 3072 MB

Och här är en screenshot ifrån GTA IV

Är rädd att något minne på grafikkoret är pajj!? Eller är det ens möjligt?
All hjälp uppskattas <3

Skrivet av leyer32:

Skapa ett text-dokument i din GTA IV folder som du döper till commandline och skriv:

-norestrictions
-noprecache
-AVAILABLEVIDMEM 4096

Spara och sedan testa att starta igen.

Blev ju inte bättre direkt.. Nu visar den mindre minne
och dessutom kan jag inte ändra Night Shadows??

Dock är det ju som sagt inte bara GTA IV som visar galet, utan Archeage med?

Hmm.. Kolla här..

Ser allt ok ut?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Skapa ett text-dokument i din GTA IV folder som du döper till commandline och skriv:

-norestrictions
-noprecache
-AVAILABLEVIDMEM 4096

Spara och sedan testa att starta igen.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Så ingen mer som kan hjälpa mig med detta?? Snälla!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd

Måste vara nån bugg i GTA IV isåfall.
Vad står det i Geforce Experience?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Så ingen mer som kan hjälpa mig med detta?? Snälla!

Jag vet inte om det beror på detta men ser ut som ditt kort verkar köra i PCI-E 1.1 x16 istället för 2.0 eller om ditt moderkort stödjer 3.0. Det är det enda som jag kan se som ser konstigt ut.

MVH Nollan

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag vet inte om det beror på detta men ser ut som ditt kort verkar köra i PCI-E 1.1 x16 istället för 2.0 eller om ditt moderkort stödjer 3.0. Det är det enda som jag kan se som ser konstigt ut.

MVH Nollan

Hej Det beror på Power save.
Om du trycket på '?' bakom rutan så kan man köra igång ett renderingstest.. då går bussen upp till full hastighet..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Hej Det beror på Power save.
Om du trycket på '?' bakom rutan så kan man köra igång ett renderingstest.. då går bussen upp till full hastighet..

Japp såg det nu, det stämmer! Nu står det 2.0

Men varför visas det typ 3GB Vram i flera spel??

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ja det funkar, men varför visas det 3GB i Archeage då?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Inaktiv

Korten kanske bara har 3Gb och fejkar 4Gb?

Permalänk
Medlem

Riktigt konstigt. GPU-Z visar ju rätt... Återkom gärna ifall du hittar något svar.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Hjälpsam

Tror att det är spelet som rapporterar fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att det är spelet som rapporterar fel.

Ja det är möjligt, men konstigt att ett sådant nytt och modernt spel inte ska klara av att visa mängden minne korrekt, när den funktionen ändå finns där.

Ungefär som en klocka som är till för att visa tiden, och visar fel tid!?

Men iaf, ska se om ja hittar fler spel som ska visa mängden Vram, och se om dem också visar 3GB istället för 4GB

Fortsätt att kommentera och kom med tips och ideer

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Ja det är möjligt, men konstigt att ett sådant nytt och modernt spel inte ska klara av att visa mängden minne korrekt, när den funktionen ändå finns där.

Ungefär som en klocka som är till för att visa tiden, och visar fel tid!?

Men iaf, ska se om ja hittar fler spel som ska visa mängden Vram, och se om dem också visar 3GB istället för 4GB

Fortsätt att kommentera och kom med tips och ideer

ArcheAge använder CryEngine 3 som är från 2009. Spelet må vara nytt och modernt men under ytan är det bitvis flera år gammalt.
https://en.wikipedia.org/wiki/CryEngine#CryEngine_3

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drasteroid:

Ja det funkar, men varför visas det 3GB i Archeage då?

"This is a well-known video memory bug in GTA4 that affects systems with graphics cards that have 2GB of video RAM or more."

http://steamcommunity.com/app/12210/discussions/0/84694171053...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Ja det är möjligt, men konstigt att ett sådant nytt och modernt spel inte ska klara av att visa mängden minne korrekt, när den funktionen ändå finns där.

Ungefär som en klocka som är till för att visa tiden, och visar fel tid!?

Men iaf, ska se om ja hittar fler spel som ska visa mängden Vram, och se om dem också visar 3GB istället för 4GB

Fortsätt att kommentera och kom med tips och ideer

Nytt och nytt. Det är skrivet för en konsol med 0,25GB Vram

I slutet på år 1999 så fanns det plötsligt en mängd av klockor som kanske inte skulle klara av att visa tiden efter nyårafton. Så ja, knappats första gången någon glömmer att göra saker framtiddsäkra

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Nytt och nytt. Det är skrivet för en konsol med 0,25GB Vram

I slutet på år 1999 så fanns det plötsligt en mängd av klockor som kanske inte skulle klara av att visa tiden efter nyårafton. Så ja, knappats första gången någon glömmer att göra saker framtiddsäkra

Som visade sig vara en myt som IT företag tjänade pengar på

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Som visade sig vara en myt som IT företag tjänade pengar på

Nja, datorklockorna ja. Men det finns andra digitala enheter med datuminställningar än så.
Det var knappats så att myten växte fram ur ingenting.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Nja, datorklockorna ja. Men det finns andra digitala enheter med datuminställningar än så.
Det var knappats så att myten växte fram ur ingenting.

Allt var uppförstorat och överdrivet, de enda som tjänade på det var en massa IT företag för åtgärder som inte behövde göras

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Var samma sak för mig i med mitt referens 980 i Rome 2 Total War. Sa att jag bara hade 3Gb så var tvungen att ändra i någon textfil så fungerade det. Är inget fel på kortet utan är spelen som krånglar.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Allt var uppförstorat och överdrivet, de enda som tjänade på det var en massa IT företag för åtgärder som inte behövde göras

Men sluta tjafsa nu. jag refererar till dom faktiska situationer där problemet uppstod, som exempel på när utveckling glömmer att tänka helt på framtiden.
Att experter förstorade upp det på annat håll gör inte att dom faktiska problemen aldrig fanns.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nytt och nytt. Det är skrivet för en konsol med 0,25GB Vram

I slutet på år 1999 så fanns det plötsligt en mängd av klockor som kanske inte skulle klara av att visa tiden efter nyårafton. Så ja, knappats första gången någon glömmer att göra saker framtiddsäkra

Nu syftade ju jag på Archeage och inte GTA IV men..

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB