Snabbtest: Grafikprestanda i Call of Duty: Advanced Warfare

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

Skulle inte klassa MSAA som någon av de "smarta" AA-algoritmerna, det är "riktig" AA som ofta ligger väldigt nära FSAA i kvalité vid samma multiplikator tal, d.v.s MSAA x2 är i nivå (sämre där det finns skillnad men det är typiskt få ställen) med FSAA x2, MSAA kräver betydligt mindre kraft för att uppnå detta. MSAA x4 och FSAA x2 är jämförbar i mängden arbete som måste utföras och där vinner nog MSAA i kvalité nästan jämnt.

Och som jag skrev, säger inte att det är fel i artikeln. Dels kan man definitivt MSAA som tolka "supersampling", dels kan jag ha helt fel och det faktiskt är FSAA som används. Tycker dock att det borde bli större påverkan på prestanda från 0x till x2 om det verkligen var FSAA/SSAA.

Det jag menade med "smart" är att MSAA inte blint vrider upp upplösningen, utan att det finns lite mer bakom. Jag lade ingen mer vikt än så bakom just det ordet, därav citationstecken.

Jag skulle nog säga tvärt om - jag förväntade mig ett mindre prestandatapp från 0x till 2x om det faktiskt är MSAA som används. Min erfarenhet är att 2x MSAA i praktiken ger ganska små förluster med moderna grafikkort, givetvis lite beroende på spelmotor. Som sKRUVARN säger en bit upp är dock FSAA/SSAA inte helt ovanligt i dagens spel, där bland annat Witcher 2 i princip exploderade och skapade svart hål om man råkade pilla för frikostigt på reglaget.

I alla fall, jag vet helt enkelt inte säkert och det ska jag inte sticka under stol med. En del av poängen med de här "snabbtest"-artiklarna är just att vi slänger ut lite resultat till nyfikna utan att gräva ned oss allt för mycket i research runt om. Märker vi att det är en titel som kan fungera för mer ingående GPU-benchmarks är det givetvis en annan femma.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Läser Radeon 285 i listan och inser att jag nästan helt glömt bort att kortet existerade och till och med hade sitt eget AMD-event när det släpptes. Att döma på prestandasiffrorna så glömde väl AMD bort det också.

Men 280X finns kvar på butikshyllorna och kostar ungefär lika mycket, så vem har köpt 285 ännu egentligen..

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag har kört 2,5h online på PS4 och inte märkt av det du pratar om. Har haft väldigt lite serverrelaterade problem och inte varit med om att FPSen sjunker märkvärt.

Jag har kört närmare 20 timmar online och har 100/100-lina. Med andra ord så har du nog bara inte hunnit uppleva problemen. Jag anser dock, trots dessa, att det är ett mycket bra spel. Det är min åsikt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Teddis:

Läser Radeon 285 i listan och inser att jag nästan helt glömt bort att kortet existerade och till och med hade sitt eget AMD-event när det släpptes. Att döma på prestandasiffrorna så glömde väl AMD bort det också.

Men 280X finns kvar på butikshyllorna och kostar ungefär lika mycket, så vem har köpt 285 ännu egentligen..

Jag vet inte vad som pågår med 285. Vi har fortfarande inte fått mjukvara som klarar hela testsviten, och ser man på resultaten här är det uppenbart annat som strular med. Faktum är att vi inte hört något alls i ärendet på flera veckor nu, så.. någon kanske har somnat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Tycker jag inte, 99% av alla PC-spel spel fungerar kalasbra i rätt framerates.

Stutter och mindre frysningar är anledningen till att jag övergav PC-spelande, för ett tag sedan, i allt förutom exklusiva spel. Det spelar ingen roll om det står 144-fps i vänstra hörnet om spelet inte subjektivt flyter bra när jag faktiskt spelar.

Kan nämnas att jag körde en FX-8320 vilket gav upphov till en hel del av den varan...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Byt ut "man" mot "jag". Jag väljer hellre högre grafikinställningar och 60fps än lägre inställningar och 120 fps, det tycker jag ger en bättre spelkänsla. Det är en subjektiv åsikt.

Seriöst !!

Trodde det här var Sweclockers. Prova spela på en 144Hz skärm så ska du märka en enorm skillnad och flyt, det är som natt och dag faktiskt. Självklart vill man då kunna spela nya spel i den fps:en.

ps, ni som vet nått om datorer vet vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Då är ju frågan om den ens finns någon mening med att släppa spel som ingen hårdvara klarar av att driva i 144hz? Det är ju ändå där man vill ligga för att få bästa spelkänslan. Iaf över 120 fps.

Man får ställa ned settings om man vill spela i 144hz ofta. precis som om man ska spela nvidia surround så blir det svårt att ha bra fps med allt på maxat oavsett hur många titans man har.

Personligen ser jag i rörlig bild ingen skillnad på super ultra x16 superantialiasing elite och att köra på typ high med typ x4 i aa-inställningarna men det brukar bli väldigt mycket mer lättdrivet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av apefreeze:

Seriöst !!

Trodde det här var Sweclockers. Prova spela på en 144Hz skärm så ska du märka en enorm skillnad och flyt, det är som natt och dag faktiskt. Självklart vill man då kunna spela nya spel i den fps:en.

ps, ni som vet nått om datorer vet vad jag menar

Alla har väl sin egna åsikt ändå?

Föredrar lägre inställningar och 144 hz än 60 hz och högra inställningar alla dagar i veckan. Men det betyder inte att alla gör det.

Permalänk
Medlem

Men hörrni, nu har ni ju glömt att googla lite inför snabbtestet De lågupplösta texturerna är på grund av en bug i inställningen "Cache Spot Shadow Maps" - Stäng av denna inställning (vilket inte ens tillför något rent praktiskt) så ska ni se att ni endast stöter på högupplösta texturer i fortsättningen!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sanazin:

Men hörrni, nu har ni ju glömt att googla lite inför snabbtestet De lågupplösta texturerna är på grund av en bug i inställningen "Cache Spot Shadow Maps" - Stäng av denna inställning (vilket inte ens tillför något rent praktiskt) så ska ni se att ni endast stöter på högupplösta texturer i fortsättningen!

Hehe, sådant som är lätt att missa. Märkte det redan igår, men lade för tydlighetens skull till ett stycke i texten nu.

Oavsett bör det som du säger handla om en bugg och inte "by design". Inget av tooltipsen för cache-funktionerna nämner något om att de ska ge (markant) lägre bildkvalitet eller ens påverka texturer alls. Skillanden i prestanda med cache-funktionerna på/av verkar också vara minimal, så siffrorna fungerar oavsett.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Första gången på 5ish år som jag stört mig på laddningstider! Min SSD verkar inte hänga med längre, dålig optimering?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Har jag inte märkt. Kör dock med två Titans.

Jag vet inte om man kan kalla det stuttering för stuttering är milt jämförelse med hur det flyter på i vissa lägen. Har du inte märkt det så har du förmodligen inte varit på de ställena. Finns rätt många som klagat på flytet under vissa delar, inklusive Sweclockers prestandatest.

"Siffrorna är dock inte allt. Det är nämnvärt att titeln bitvis rycker märkligt, både under filmsekvenser och faktiskt spelande. Det förstnämnda kan förklaras av cache-funktionerna, men prestandatapp under gaming är desto jobbigare. Förhoppningsvis kan detta lösas med framtida optimeringar."

Även om du inte märker av det något nämnvärt så finns det där, och du lär se det på FPS'n.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hehe, sådant som är lätt att missa. Märkte det redan igår, men lade för tydlighetens skull till ett stycke i texten nu.

Oavsett bör det som du säger handla om en bugg och inte "by design". Inget av tooltipsen för cache-funktionerna nämner något om att de ska ge (markant) lägre bildkvalitet eller ens påverka texturer alls. Skillanden i prestanda med cache-funktionerna på/av verkar också vara minimal, så siffrorna fungerar oavsett.

Yay! Jo det är väl det jag antog med, att det just inte är tänkt att det ska leda till en lägre texturupplösning så det hela verkar väldigt märkligt.
Dock så märke jag av en sak och det är att spelet varnar en för att den visuella kvalitén (kommer inte ihåg den exakta frasen) kan komma att sänkas med denna inställning igång om man har för lite VRAM, men med tanke på att GTX 980 som ni använde i testet har 4GB VRAM så verkar det ändå väldigt märkligt med de lågupplösta texturerna så det handlar nog mer om just en bug. O_o

Skrivet av Tommy_h:

Första gången på 5ish år som jag stört mig på laddningstider! Min SSD verkar inte hänga med längre, dålig optimering?

Stäng av Shader Preload eller vad det nu heter.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sanazin:

Yay! Jo det är väl det jag antog med, att det just inte är tänkt att det ska leda till en lägre texturupplösning så det hela verkar väldigt märkligt.
Dock så märke jag av en sak och det är att spelet varnar en för att den visuella kvalitén (kommer inte ihåg den exakta frasen) kan komma att sänkas med denna inställning igång om man har för lite VRAM, men med tanke på att GTX 980 som ni använde i testet har 4GB VRAM så verkar det ändå väldigt märkligt med de lågupplösta texturerna så det handlar nog mer om just en bug. O_o

Ja, det kommer upp en varning, men den kopplas inte direkt till just de funktionerna vilket är förvirrande. Om de nu har en grovt visuellt degraderande effekt borde det onkeligen nämnas direkt i tooltip, därför tror jag det framför allt handlar om en bugg.

Något som däremot är fortsatt fult är explosionerna, hehe. I scenen jag tester flyger en helikopter in i ett hus och smäller, jag tycker det ser extremt platt och tråkigt ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Ingen egentlig aning men eftersom flera CoD spel är låsta till just 91 så måste det ju vara något med just dom fps:en som är speciellt. Vore intressant att veta.

I CS:GO har man en högre cap på fps än vad tickraten ligger på. För att spelet ska kännas "smooth" att spela gör servern en massa uträkningar om var en spelare förväntas att göra härnäst innan servern väl får reda på det. (Klaget på att man kan dö bakom väggar och liknande -64tick) Anledningen till 91fps är väl helt enkelt av samma anledning: att ha fps:en nära en tickrate som servern klarar för att slippa dessa problem? Eller är jag helt ute o cyklar?

Visa signatur

Case - 900D | CPU - 3570K @ 4.1Ghz | Mobo - ASUS P8Z68-V PRO | GPU - GTX780ti

PSU - Cooler Master 700W | SSD - 120GB Corsair GT | HDD - 1TB WD black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

250 var sweetspot gällande firerate, hopphöjd och hopplängd.

Aa, det var den fpsen jag körde i CoD4 promod. Nån på reddit som skrev om 125fps i quake och att det var sweetspoten, han ljög väl då.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TobbeH94:

Kan nämnas att jag körde en FX-8320 vilket gav upphov till en hel del av den varan...

Inte helt omöjligt, kommer inte ihåg var testet var ifrån men jag har sett något test för ett tag sen där frametimes med olika processorer mätess och där FX-serien inte låg så bra till.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Slarvigt att inte ett enda Titan-kort är med i testet, när spelet äter VRAM som en flodhäst om det får chansen, och att supersampling inte är testat i 1920x1080 också...

Ja, jag håller med. De tillfällen supersampling är intressant är när man kör lite lägre upplösning. Har man en skärm med nativ 1680x1050, kan det vara en bra idé att rendera i högre upplösning.

Permalänk
Master of Overkill

0 sutter tearing, G-SYNC funkar rätt bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av lutt95:

Aa, det var den fpsen jag körde i CoD4 promod. Nån på reddit som skrev om 125fps i quake och att det var sweetspoten, han ljög väl då.

I quake ja, inte i CoD4.

Permalänk

hur kan era resultat vara så lågt jämfört mot LinusTechtips ?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av RaW D Coy:

hur kan era resultat vara så lågt jämfört mot LinusTechtips ?

Jadu, ingen aning. Vi kör väl såpass olika slingor i spelet, där Linus-gängets variant helt enkelt är mycket mer lättdriven. Vill man testa "min" sekvens själv är det inga problem, kör igång uppdraget "Fission" och logga 110 sekunder med Fraps efter att scenen inuti flygplanet startat. Borde stanna ett par sekunder innan rälssekvensen slutar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S