FPS-försämring sedan användning. (Besvärad)

Permalänk
Medlem

FPS-försämring sedan användning. (Besvärad)

Tjena!

Jag har funderat lite och det stör mig hela tiden att en gång i tiden (sep) så fungerade min nybyggda dator perfekt, den hade nästan aldrig FPS-drop under 60 FPS när jag spelade BF4 på Ultra.

Men sedan tiden har gått tills idag så har FPS:en bara blivit sämre - den går ofta under 50 FPS och jag blir besvärad över det. Och det är oftast i samband explosioner, mycket ljus, mycket händelser m.fl. (BF4) MEN detta hanterade mitt grafikkort perfekt när datorn var ny.

Min fråga är då, finns det program som kan ha påverkat? Blir allting bara sämre med tiden? Flaskhalsar min processor grafikkortet; har jag för mycket kylpasta på processorn? Funkar BF4 bättre med W8/8.1? Förbättras FPS-fenomenet av en omformatering?

Behövs mer information för ett mera utförligt svar så kan självklart detta göras med instruktioner.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem

Det är förändringar i grafiken på BF4 ska du se. Det är massor med "snyggheter" som dom lagt in med tiden, efter hand alltså, som drar mer och mer kraft.
Jag har ledsnat på det där (och jag har ett riktigt bra grafikkort, men upplever samma "drops" som dig) - och har hittat att det var väldigt enkelt att få upp FPS:en enormt mycket och det var att sänka reglaget för "resolution scale" från högsta till lite lägre, bara pyttelite.

Det är helt enkelt att datorn rendrerar en större bild än vad som visas och det drar GPU som satan.
Gör helt klart störst skillnad (för mig, förutom att ändra den vanliga upplösningen... men det gör man ju inte liksom).

När jag nu skulle hitta namnet på reglaget utan att öppna BF4 så hittade jag den här guiden, helt sjukt bra:
http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1248332-bf4-...

//edit - efter att ha läst den där länken två gånger nu så lutar iaf jag åt att sänka "effects quality" lite? Kanske är det man ska göra, även om jag själv tycker det är grymt med supersnygga stora explosioner.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är förändringar i grafiken på BF4 ska du se. Det är massor med "snyggheter" som dom lagt in med tiden, efter hand alltså, som drar mer och mer kraft.
Jag har ledsnat på det där (och jag har ett riktigt bra grafikkort, men upplever samma "drops" som dig) - och har hittat att det var väldigt enkelt att få upp FPS:en enormt mycket och det var att sänka reglaget för "resolution scale" från högsta till lite lägre, bara pyttelite.

Det är helt enkelt att datorn rendrerar en större bild än vad som visas och det drar GPU som satan.
Gör helt klart störst skillnad (för mig, förutom att ändra den vanliga upplösningen... men det gör man ju inte liksom).

När jag nu skulle hitta namnet på reglaget utan att öppna BF4 så hittade jag den här guiden, helt sjukt bra:
http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1248332-bf4-...

//edit - efter att ha läst den där länken två gånger nu så lutar iaf jag åt att sänka "effects quality" lite? Kanske är det man ska göra, även om jag själv tycker det är grymt med supersnygga stora explosioner.

/G

Tack så mycket för ditt svar, jag ska undersökta detta senare!!

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem

haha, kul att andra märker av det.. körde ultra med helt ok spelupplevelse i början men nu kör jag high/medium för att inte bli åksjuk av allt stutter/lagg. Klart de uppar grafiken lite för varje patch/dlc för att spelet inte ska åldras men konspirations älskaren inom mig anar att det har nog något att göra med att de vill sälja nya graffekort, höhö

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx