Permalänk

Hastighet med olika modem?

Hej,

Jag har två olika modem till mitt förfogande. Ett som jag använt tidigare på en 24mbit-lina som nästan alltid gett maxhastiget och det som är standard från Telia. Det från Telia har ALLTID presterat betydligt sämre. Men i nya lägenheten ger mitt eget modem mig bara 14mbit och det från Telia 17-18? Borde det vara så? Konstigt nog får jag samma MS med båda.

Jag har ca 10 meter kabel, skärmad, nån enkel från Euronics och ett nytt nätverkskort jag just satt i eftersom det på mitt moderbord gick sönder under lite åska.

Kan den fattiga standard-splitten med kabel jag fått från Telia vara en del av problemet?

Pingar runt 45 i World of Warcraft och märker inte av någon direkt lagg i SC2 heller.

Körde en ping-test mot Google genom TCP Optimizer om det är något som är matnyttigt:

Pinging [68.67.73.20] with 32 bytes ->bytes=32 time=190ms TTL=49
Pinging [68.67.73.20] with 32 bytes ->bytes=32 time=190ms TTL=49
Pinging [68.67.73.20] with 32 bytes ->bytes=32 time=187ms TTL=49
Pinging [193.10.252.19] with 32 bytes ->bytes=32 time=24ms TTL=247
Pinging [193.10.252.19] with 32 bytes ->bytes=32 time=24ms TTL=247
Pinging [193.10.252.19] with 32 bytes ->bytes=32 time=30ms TTL=247
Pinging [164.67.228.152] with 32 bytes ->Request Timed Out
Pinging [164.67.228.152] with 32 bytes ->Request Timed Out
Pinging [164.67.228.152] with 32 bytes ->Request Timed Out
Pinging [74.125.232.208] with 32 bytes ->bytes=32 time=41ms TTL=51
Pinging [74.125.232.208] with 32 bytes ->bytes=32 time=47ms TTL=51
Pinging [74.125.232.208] with 32 bytes ->bytes=32 time=45ms TTL=51
Pinging [67.212.154.218] with 32 bytes ->bytes=32 time=163ms TTL=113
Pinging [67.212.154.218] with 32 bytes ->bytes=32 time=162ms TTL=113
Pinging [67.212.154.218] with 32 bytes ->bytes=32 time=161ms TTL=113
Ping statistics for above hosts:
Packets: Sent = 15, Received = 12, Lost = 3 (20% loss)
Approximate round trip times (RTT) in milli-seconds:
Minimum = 24ms, Maximum = 190ms, Average = 84ms

Det ska tilläggas att jag inte har någon Router innan mitt modem, det går direkt till datorn så har inte trådlöst. Gör sånt skillnad?

Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem

Telia har inte skickat ut modem som standard på väldigt länge utan skickat ut smartar, modemdeln i dem brukar prestera väldigt bra, men vad är det du har för Teliamodem, ett gammalt Zyxel från tiden före smartarna ? och vad är "ditt egna" ?
Du kan alltid prova utan splitter, den är mest för att det inte ska bli störningar i ljudet i telefonen så det går bra att prova uppkopplingen utan den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telia har inte skickat ut modem som standard på väldigt länge utan skickat ut smartar, modemdeln i dem brukar prestera väldigt bra, men vad är det du har för Teliamodem, ett gammalt Zyxel från tiden före smartarna ? och vad är "ditt egna" ?
Du kan alltid prova utan splitter, den är mest för att det inte ska bli störningar i ljudet i telefonen så det går bra att prova uppkopplingen utan den.

Det där är tyvärr en ganska spridd missuppfattning.

En splitter kopplar (HF-mässigt) bort resterande del av telekabeln, dvs slingan som finns efter splittern.
Och en telekabel kan fungera som en antenn för störningar.

Så utan splitter ökar risken att din dsl får in störningar från ditt hem.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Telia har inte skickat ut modem som standard på väldigt länge utan skickat ut smartar, modemdeln i dem brukar prestera väldigt bra, men vad är det du har för Teliamodem, ett gammalt Zyxel från tiden före smartarna ? och vad är "ditt egna" ?
Du kan alltid prova utan splitter, den är mest för att det inte ska bli störningar i ljudet i telefonen så det går bra att prova uppkopplingen utan den.

Zyxel P 600-series. Det från Telia fick jag alldeles nyss, ett smart, som du säger.

Jag menade mest själva kontakten i väggen, den känns lite fattig. Men de brukar de jag fått från Telia göra. Inte bytt den än dock. Men nästan alltid blivit lite bättre med den utbytt.

Permalänk

Såg att det stod något om "packet loss". Hade jag hög eller typ...rimlig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Det där är tyvärr en ganska spridd missuppfattning.

En splitter kopplar (HF-mässigt) bort resterande del av telekabeln, dvs slingan som finns efter splittern.
Och en telekabel kan fungera som en antenn för störningar.

Så utan splitter ökar risken att din dsl får in störningar från ditt hem.

Jo den kan filtrera hf också men många verkar vara rädda att prova utan, filtret tar ibland stryk av åska och då brukar de skapa problem som försvinner om man kör utan det, funkar det bättre utan filtret så vet man ju att nått är galet med det och att det bör bytas ut, jag skrev pröva, inte att man skulle ta bort det för gott.

Teliasmarten har bra modemdel och den brukar ge bra prestanda, de flesat som klagar på den är de som inte orkar lära sig hur man gör portforwrd eller så klagar de på wifi, wifidelen är väl dess svaga sida rent tekniskt men i övrigt bukar den presrara bra så att den ger högre fart är inte så konstigt tycker jag, smartarna får oförtjänt mycket klagomål (speciellt på detta forum av hetsiga spelare som inte orkar läsa manualerna) men modemen i dem är bland det bästa man kan köra med, wifidelen däremot saknar 5GHz i den version Telia skickar ut och det är synd men det går ju lätt att brygga dem numera om man vill ha en egen router efter eller så ansluter man accesspunkter.

Det finns även ett dectoption till smarten och även det tror jag Telia hade tjänat på att erbjuda åtminstone som tillval, det skulle lösa en del problem för de som använder iptelefoner om de kunde ansluta via dect, speciellt med tanke på fiberkunderna, sista versionen av smartens hårdvara (hos Thomson) har faktiskt fått 802.11ac och med det och dect i dem så skulle de bli änn bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Såg att det stod något om "packet loss". Hade jag hög eller typ...rimlig?

Menar du pingarna mot 164.67.228.152 ? Det är mot University of California, Los Angeles och det är väl inte helt orimligt att tro att deras servrar inte svarar på ping från Sverige eller menar du nått annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Menar du pingarna mot 164.67.228.152 ? Det är mot University of California, Los Angeles och det är väl inte helt orimligt att tro att deras servrar inte svarar på ping från Sverige eller menar du nått annat ?

Jag bara tog dem för att det stod i TCP Optimizer. Jag är semi-noob.

Kopplat in Telias modem nu, får 16.5-17mbit upp från 13.9 med mitt eget. Kan göra något för att öka hastigheten ytterligare? Däremot fick jag 2,2 ner med mitt eget men bara 1,65 med Telias... 0_o

Permalänk

Kan man typ stänga av brandvägg, eller så? Om något sånt gör skillnad för ping. I modemet menar jag nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Jag bara tog dem för att det stod i TCP Optimizer. Jag är semi-noob.

Kopplat in Telias modem nu, får 16.5-17mbit upp från 13.9 med mitt eget. Kan göra något för att öka hastigheten ytterligare? Däremot fick jag 2,2 ner med mitt eget men bara 1,65 med Telias... 0_o

Har du blandat ihop upp o ner nu ? modemen förhandlar iofs om farten utifrån ledningskvalitet och den kan även ändras lite under drift om det händer nått på ledningen, det kan ju påverkas av väder eller om det blir telefonsamtal med analogtelefon, adsl är ju så och sånt kommer man inte ifrån och man byter inte ut koppar idag utan bygger man nytt lär det bli fiberbaserat.

Skrivet av Djungelkrigarn:

Kan man typ stänga av brandvägg, eller så? Om något sånt gör skillnad för ping. I modemet menar jag nu.

Brandväggen lär inte strypa det i de hastigheter du får med adsl, om du har Gbit länka kan ju router och brandvägg ibland bli en begränsning, men inte när det handlar om farter runt 20 Mbit, det orkar delarna med utan större ansträngning om de inte är direkt trasiga på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du blandat ihop upp o ner nu ? modemen förhandlar iofs om farten utifrån ledningskvalitet och den kan även ändras lite under drift om det händer nått på ledningen, det kan ju påverkas av väder eller om det blir telefonsamtal med analogtelefon, adsl är ju så och sånt kommer man inte ifrån och man byter inte ut koppar idag utan bygger man nytt lär det bli fiberbaserat.

Brandväggen lär inte strypa det i de hastigheter du får med adsl, om du har Gbit länka kan ju router och brandvägg ibland bli en begränsning, men inte när det handlar om farter runt 20 Mbit, det orkar delarna med utan större ansträngning om de inte är direkt trasiga på nått sätt.

Jag får alltid 2 ut med mitt och 1,6 med telias. Oavsett väder etc. Alla kablar i huset är bytta för någon månad sen av Telia. Har inte så man kan ringa in heller. Men är inte det konstigt att mitt alltid utpresterar Telias i in men inte ut? :S

Jättetack för alla svaren! Bor centralt så lär väl få fiber snart.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Jag får alltid 2 ut med mitt och 1,6 med telias. Oavsett väder etc. Alla kablar i huset är bytta för någon månad sen av Telia. Har inte så man kan ringa in heller. Men är inte det konstigt att mitt alltid utpresterar Telias i in men inte ut? :S

Jättetack för alla svaren! Bor centralt så lär väl få fiber snart.

Du skrev "16.5-17mbit upp" det är inte möjligt via Telias normala adslabbinemang.

Hursomhelst så om det är små skillnader så får du väl bestämma själv om du har mest nytta av upp eller ner beroende på modemet och köra med det som passar dina behov bäst, vid normalt surfande så har man sällan mer än 1/20 del så mycket upptrafik som ner men laddar man upp till tex Youtube så är uppfarten viktig speciellt om den är så låg som med adsl och då kan det ju vara värt att offra lite neråt men användarmönstret vet du bäst själv.
Bor du centralt så borde du undersöka om du kan få vdsl i väntan på fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du skrev "16.5-17mbit upp" det är inte möjligt via Telias normala adslabbinemang.

Hursomhelst så om det är små skillnader så får du väl bestämma själv om du har mest nytta av upp eller ner beroende på modemet och köra med det som passar dina behov bäst, vid normalt surfande så har man sällan mer än 1/20 del så mycket upptrafik som ner men laddar man upp till tex Youtube så är uppfarten viktig speciellt om den är så låg som med adsl och då kan det ju vara värt att offra lite neråt men användarmönstret vet du bäst själv.
Bor du centralt så borde du undersöka om du kan få vdsl i väntan på fiber.

Men du förstår vad jag menade med det innan även om jag rörde ihop upp och ner? xD Är Telia bredband 30 jag har tror jag.

Jag spelar mest så tar nog den som get 16-17/1.6 istället för 13.9/2.1.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Men du förstår vad jag menade med det innan även om jag rörde ihop upp och ner? xD Är Telia bredband 30 jag har tror jag.

Jag spelar mest så tar nog den som get 16-17/1.6 istället för 13.9/2.1.

Är det spelande så spelar bandbredden det ingen större roll, det är så lite trafik att det är närmast försumbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.