Permalänk

Hur funkar VRM-temperatur?

Jag tänkte överklocka processorn lite och undrar över vad som påverkar VRM-temperatur.

Ökar temperaturen när man ökar volten eller när man höjer multipeln för processorn? Är det annat som påverkar?

Ibland ångrar jag att jag läst samhällsvetenskap rakt igenom skolan...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag tänkte överklocka processorn lite och undrar över vad som påverkar VRM-temperatur.

Ökar temperaturen när man ökar volten eller när man höjer multipeln för processorn? Är det annat som påverkar?

Ibland ångrar jag att jag läst samhällsvetenskap rakt igenom skolan...

När det går åt mer effekt blir det varmare, så både multipel och spänning påverkar ju

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

När det går åt mer effekt blir det varmare, så både multipel och spänning påverkar ju

Jo det antog jag, men jag kanske skulle precisera mig lite mer.

Om jag överklockar dit jag vill och sedan försöker hålla volten så låg jag kan, ger det bättre VRM-temp än om jag överklockar dit jag vill och bara håller volten inom "säkra" nivåer?

Är det alltså bra för VRM-temp att hålla så låg volt som möjligt för en överklockning?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag tänkte överklocka processorn lite och undrar över vad som påverkar VRM-temperatur.

Ökar temperaturen när man ökar volten eller när man höjer multipeln för processorn? Är det annat som påverkar?

Ibland ångrar jag att jag läst samhällsvetenskap rakt igenom skolan...

Vrm blir varm pga effektförlusterna som uppstår i dem när man konverterar mellan olika spänningar, (det vrm:er är tillför). Högre effektuttag ger ju högre total effektförlust. Detta blir värme.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Jo det antog jag, men jag kanske skulle precisera mig lite mer.

Om jag överklockar dit jag vill och sedan försöker hålla volten så låg jag kan, ger det bättre VRM-temp än om jag överklockar dit jag vill och bara håller volten inom "säkra" nivåer?

Är det alltså bra för VRM-temp att hålla så låg volt som möjligt för en överklockning?

En lägre VRM, temperatur gör att ändringarna VRM:erna gör går snabbare och man får en stabilare spänning till cpu och samtidigt mindre rippel.

VRM:erna är specade till 120°C i nästan alla fall, dock börjar PCB:n ta mer stryk redan vid 90°C så försök hålla VRM under 95° för absolut längsta möjliga hållbarhet på moderkortet, ska du uppgradera inom 3-5år så spelar det mindre roll

För att svara på din fråga, en lägre Vcore ger självklart lägre VRM-temperaturer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shitpommfrit:

Temperaturen ökar med belastning. Full belastning, högst temperatur. Temperaturen beror enbart på vilken spänning man har och vilken ström man har. Så vad den har för frekvens, multipel osv. bidrar ju egentligen inte förutsatt att du belastar processorn till max. Det är enbart Spänningen som ökar temperaturen. Dock brukar spänningen korrespondera med frekvensen och multipeln, men det är en annan sak. I moderna processorer sänks spänningen när den inte används och därav blir den kallare.

Beror helt hur man överklockar. Och nej, den beror mer eller mindre helt på strömmen som tas genom VRM:erna, spänningen är mer eller mindre konstant då vi pratar om dc-dc moduler, visst att du sänker Vcore med kanske 30% men den stora grejen mellan idle och belastning är strömmen som går från exempelvis 16A till 0,3A, vilket procentuellt är en mycket större skillnad.

Och effekt som du vet är A*V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För de som verkar förvirrande ang huruvida högre multipel ger mer förluster: spänning och ström genom en transistor ger minst effektuttag när den antingen är helt öppen (mycket litet spänningsfall, full ström) eller helt stängd (totalt spänningsfall, ingen ström). Eftersom det i en processor varierar mellan dessa lägen, är det vid omställningen, som alltså inte är momentan, som effektförlusten sker. Alltså: Trycks det in fler sådana cykler/sekund, ökar effektförlusten. Ökar spänningen ("volten" är något man gjort på gymnastiken) ökar även då effektförlusten.

Permalänk
Skrivet av Shitpommfrit:

Temperaturen ökar med belastning. Full belastning, högst temperatur. Temperaturen beror enbart på vilken spänning man har och vilken ström man har. Så vad den har för frekvens, multipel osv. bidrar ju egentligen inte förutsatt att du belastar processorn till max. Det är enbart Spänningen som ökar temperaturen. Dock brukar spänningen korrespondera med frekvensen och multipeln, men det är en annan sak. I moderna processorer sänks spänningen när den inte används och därav blir den kallare.

Du har fel, det är inte bara spänning som påverkar tempen, vilken frekvens och multipel du har på CPUn spelar absolut roll, då lasten och därmed tempen på vrm som du försöker säga beror på effektförbrukningen i CPUn och denna är en funktion av spänningen i kvadrat samt frekvensen linjärt så frekvens och därmed multipel påverkar absolut temp på vrm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Jo precis, det är helt korrekt strömmen det beror på. Men det är spänningen man kontrollerar vid överklockning. Processorn kan ju inte förbruka mer ström om inte spänningen höjs. Så jag uppfattade frågan mer som "Vad ställer man in vid överklockning för att få högre temperatur" och det är ju spänningen. Sen att strömmen är den korrekt faktorn till värme tyckte jag var en annan sak.

Fel, se mitt svar ovan. Högre multipel=fler cykler=högre effekt, även om inte spänningsnivån ändras.

Permalänk
Skrivet av Mushkot:

Fel, se mitt svar ovan. Högre multipel=fler cykler=högre effekt, även om inte spänningsnivån ändras.

helt rätt

Permalänk
Avstängd

Jag skyller på att jag är trött och vill hem å sova
Högre effekt = Högre spänning och Högre ström
Högre spänning fås genom att höja den
Högre ström fås genom ökad multipel, belastning m.m.

Permalänk

Bombarderad av svar! Nice!

Skulle man kunna säga, grovt förenklat, att vrm-temperatur är kopplat till cpu-temperatur? Varmare CPU, varmare VRM?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S