[LÖST] Hittar 2.4 trådlösa men inte 5.0, nytt nätverkskort [LÖST]

Permalänk
Medlem

[LÖST] Hittar 2.4 trådlösa men inte 5.0, nytt nätverkskort [LÖST]

Tjena. Jag har ett nytt trådlöst integrerat nätverkskort, med namn asus pce ac68. Det är så att jag har 2 olika anslutningar, en 2.4 och en 5.0. Men med det nya kortet hittar jag enbart 2.4 anslutningen och får därför inte ut maximal hastighet.

Jag kan säga så att jag inte är bra alls på nätverk och antar att detta är någon inställning i nätverkskortets mjukvara, men vad jag ska ställa in har jag ingen aning om? På mobilen, andra datorer och med ett usb nätverkskort på min dator hittar jag 5.0 anslutnigen.

Tacksam för hjälp!

Problemet löst, testade att byta mellan varenda kanal inne i routern.

Permalänk
Medlem

Borde dyka upp i listan över nätverk tycker jag, har du installerat drivrutiner från asus hemsida? Så du inte sitter med någon dålig drivrutin som Windows Update letat upp åt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Borde dyka upp i listan över nätverk tycker jag, har du installerat drivrutiner från asus hemsida? Så du inte sitter med någon dålig drivrutin som Windows Update letat upp åt dig?

Yes, jag har senaste drivrutiner från asus hemsida.

Permalänk
Medlem

Testa starta om routern en gång eller två, har varit buggit att få 5Ghz bandet att fungera ibland för mig.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Testa starta om routern en gång eller två, har varit buggit att få 5Ghz bandet att fungera ibland för mig.

Testat det med, funkar fortfarande inte....

Permalänk
Medlem

Vad är det för router?
Testa mata in uppgifterna för nätverket manuellt (SSID / Lösen)

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Sitter du på win 8.1 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vad är det för router?
Testa mata in uppgifterna för nätverket manuellt (SSID / Lösen)

Har redan testat matat in det manuellt, fungerar inte. Routern är comhems egna, kollade på baksidan och det jag får fram är:
cbn
Model: CH7284E

Skrivet av trollhattan:

Sitter du på win 8.1 ?

Nej, windows 7 64bit

Permalänk

Är du säker på att 5ghz är aktiverat och har annat namn än 2.4ghz vissa använder samma namn för båda frekvenserna så nätverkskortet ska välja rätt själv. Annars är frågan är du säker att den inte redan använder 5ghz / AC.
Osäker dock var man kan se det men tänker mig i Visa nätverkansluting och höger clicka på nätverkskortet och välj status

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av knatteanka:

Är du säker på att 5ghz är aktiverat och har annat namn än 2.4ghz vissa använder samma namn för båda frekvenserna så nätverkskortet ska välja rätt själv. Annars är frågan är du säker att den inte redan använder 5ghz / AC.
Osäker dock var man kan se det men tänker mig i Visa nätverkansluting och höger clicka på nätverkskortet och välj status

Ja, jag är helt säker. På alla andra enheter hittar jag 2 olika anslutningar, ett med 2.4 i slutet av namnet och ett med 5.0 i slutet. Jag hade ett usb nätverskort innan på samma dator och där hittade jag 5.0 anslutningen....

Permalänk
Medlem

Testa ändra kanalbredden på 5ghz-nätverket och se om du hittar det då, dessutom kan du testa att ändra till en annan kanal manuellt istället för att köra auto. Vissa nätverkskort har problem med vissa kanalbredder iaf.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Är det ett internt kort i en laptop? Är de internt antennerna designade för att ta in även 5 GHz-bandet?

Är dom bara designade för 2.4 GHz-bandet kan du kanske ha problemet där.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Är det ett internt kort i en laptop? Är de internt antennerna designade för att ta in även 5 GHz-bandet?

Är dom bara designade för 2.4 GHz-bandet kan du kanske ha problemet där.

Det är ett integrerat nätverkskort som sitter i en stationär dator, helt nytt är det.
http://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-dual-band-ac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekmannen:

Det är ett integrerat nätverkskort som sitter i en stationär dator, helt nytt är det.
http://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-dual-band-ac...

Blir väll inte mycket bättre än så Men jäkla konstigt är det att du inte får upp bägge näten. Då skulle jag tippat på drivisarna, men dom har du de senaste.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Logga in i routern och byt kanal på 5Ghz-nätet.

Kan du se nätet i inSSIDer?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Logga in i routern och byt kanal på 5Ghz-nätet.

Kan du se nätet i inSSIDer?

Har testat bytt kanal och då får jag fram den när jag byter till en viss kanal, men då går det endå inte att ansluta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekmannen:

Har testat bytt kanal och då får jag fram den när jag byter till en viss kanal, men då går det endå inte att ansluta..

Testa ändra channelwith och olika kryptering...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Testa ändra channelwith och olika kryptering...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar, jag löste det genom att testa byta mellan varenda kanal som fanns att välja på och tillslut hitta jag en som funkade! Mäter upp 247 Mbit/s på bredbandskollen så nu äre götta