Får inte igång SLI, GTX 570

Permalänk
Medlem

Får inte igång SLI, GTX 570

Håller på med min broders dator och har givit han mitt GTX 570.
Korten har installerats och upptäcks av datorn, men jag får inga alternativ att aktivera SLI i Nvidia panelen. Har googlat efter problemet och tror jag kommit fram till felet...

När jag kollar på korten så går ena kortet på PCIE BUS 16x, och det andra 4x.
Jag misstänker att detta är problemet, men hittar ingenstans i moderkortet att ändra till 8x/8x eller vad man behöver.

Är felet busshastigheten? Finns det en lösning?

EDIT: detta är moderkortet:
http://www.asus.com/se/Motherboards/M5A97_R20/specifications/

Det står detta:
1 x PCIe 2.0 x16 (blue)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Moderkortet har inte SLI stöd

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Moderkortet har inte SLI stöd

Lustigt att svaret var så simpelt...
Nu blev jag ju väldigt besviken, nej nu ljuger jag, blev fan deprimerad xD

Ska det vara så svårt att gestöd för SLI till alla moderkort med dubbla PCIE platser?

Jaja, mest lillbror på 14 som fick hjärtat krossat

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Lustigt att svaret var så simpelt...
Nu blev jag ju väldigt besviken, nej nu ljuger jag, blev fan deprimerad xD

Ska det vara så svårt att gestöd för SLI till alla moderkort med dubbla PCIE platser?

Jaja, mest lillbror på 14 som fick hjärtat krossat

Problemet är inte moderkortet. Problemet är att nVidia inte tillåter SLI på AMD chipset. För att nVidia ska låsa upp för SLI på AMD chipset krävde de tidigare att moderkortstillverkaren la in ett dyrt NF200-chip. Nu kanske de nöjer sig med en licens i bios.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Lustigt att svaret var så simpelt...
Nu blev jag ju väldigt besviken, nej nu ljuger jag, blev fan deprimerad xD

Ska det vara så svårt att gestöd för SLI till alla moderkort med dubbla PCIE platser?

Jaja, mest lillbror på 14 som fick hjärtat krossat

Ja, det kostar pengar och då höjs priset på moderkortet. Betalar man extra kan man få stöd för både sli och xfire, väljer man ett billigt moderkort så brukar det inte stödja båda.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Innan du ger upp så testa med Hypersli: http://www.techpowerup.com/forums/threads/hypersli-enabling-s...

Det kan fungera, såg att någon fick igång SLI med "EVO" versionen av ditt moderkort i tråden i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Innan du ger upp så testa med Hypersli: http://www.techpowerup.com/forums/threads/hypersli-enabling-s...

Det kan fungera, såg att någon fick igång SLI med "EVO" versionen av ditt moderkort i tråden i alla fall.

Ännu finns det hopp!
Nu packade jag ihop, men ska testa detta inom veckan och återkomma med resultatet, tack för tipset!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti