Permalänk
Medlem

Dra nya nätverksuttag

Idag har min lägenhet endast ett nätverksuttag vid ytterdörren medans alla rummen med datorer är i andra ändan av lägenheten . Då jag har ett telefonuttag bredvid nätverksuttaget vill jag dra en kabel genom telerören och koppla det bakom den befintliga nätverksuttaget.

Går det?

Permalänk
Avstängd

Ja det går ju. Däremot får du inte dra nätverkskabel tillsammans med 230V.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Ja det går ju. Däremot får du inte dra nätverkskabel tillsammans med 230V.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag vet men det finns telefonuttag där jag behöver de.

Det som gör mig osäker är http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Jag vill alltså inte koppla in en nätverkskabel i det befintliga uttaget utan koppla det bakom.

Permalänk
Medlem

Du kan inte koppla nätverkskablage så som man kopplar telefoni. Dvs i slinga/serie.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska använda det uttaget vid dörren så är det nog lättast att förlänga den kabeln som går till uttaget och sen sätta ett täcklock där uttaget sitter idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Om du inte ska använda det uttaget vid dörren så är det nog lättast att förlänga den kabeln som går till uttaget och sen sätta ett täcklock där uttaget sitter idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är just att jag behöver ha uttaget vid dörren.

Permalänk
Medlem

Förläng patchkabeln som kommer in till uttaget vid ytterdörren med hjälp av en Cat 6 förlängare, som denna t.ex.:

Sen drar du cat6 kabel i teleröret till var du vill ha utrustningen.
Sen från switch/router så drar du en kabel tillbaka till uttaget vid ytterdörren.

Man kan göra på många sätt, detta är bara ett exempel.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vid dörren har en RJ-45. Det du borde göra är att köpa cat 5e eller cat6 installationskabel om du tänker ha ett rj-45 uttag i rummet. tänkte du ha fler rum så bör du sätta en switch i hallen och sedan dra varje installationskabel till rummen. Tänk bara på att sätta switchen bakom routern, alltså borde din topologi vara.. rj-45 hall > router > switch > intallationskabel till rummen > utanpåliggande rj-45 utag > patchkabel till datorer.

Skillnaden på patch och installationskabel är att en patchkabel är massa små koppartrådar i varje wire i en installationskabel är det en solid koppartråd i varje wire.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Förläng patchkabeln som kommer in till uttaget vid ytterdörren med hjälp av en Cat 6 förlängare, som denna t.ex.:
http://comms2go.co.uk/media/catalog/product/cache/1/thumbnail...

Sen drar du cat6 kabel i teleröret till var du vill ha utrustningen.
Sen från switch/router så drar du en kabel tillbaka till uttaget vid ytterdörren.

Man kan göra på många sätt, detta är bara ett exempel.

Är det en sådan https://www.dustin.se/product/5010016520/kopplingsdon-for-nat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiZzard:

Tänk bara på att sätta switchen bakom routern, alltså borde din topologi vara.. rj-45 hall > router > switch > intallationskabel till rummen > utanpåliggande rj-45 utag > patchkabel till datorer.

Varför?

Permalänk
Medlem

Ta denna istället. Cat6.
https://www.dustinhome.se/product/5010585478/kopplingsdon-for...

Skrivet av denisb:

För att om du sätter en switch först så får dina enheter mest troligen publika IP addresser från din internetleverantör (om de ger dig mer än en vill säga), vilket gör att dina enheter inte kommer kunna prata med varandra alls.

En router med inbyggd switch sätter upp ett NAT nät med privata IP address där alla enheter i nätverket kan prata med varandra. Sätter du en switch efter en router så fortsätter du på det privata nätet.

Googla lite på OSI modellen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

För att om du sätter en switch först så får dina enheter mest troligen publika IP addresser från din internetleverantör (om de ger dig mer än en vill säga), vilket gör att dina enheter inte kommer kunna prata med varandra alls.

En router med inbyggd switch sätter upp ett NAT nät med privata IP address där alla enheter i nätverket kan prata med varandra. Sätter du en switch efter en router så fortsätter du på det privata nätet.

Googla lite på OSI modellen.

Varför sätta både och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av denisb:

Varför sätta både och?

Jag tänkte inte på att man ofta använder router med inbygd switch, men självklart om du använder det behöver du inte en till switch.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av denisb:

Varför sätta både och?

Skrivet av WiZzard:

Jag tänkte inte på att man ofta använder router med inbygd switch, men självklart om du använder det behöver du inte en till switch.

Ja, men det kan ju finns många exempel på varför man behöver en switch, t.ex:
Du vill koppla in en nätverksskrivare och en PC i ett annat rum än det där routern står, så då drar du en kabel från routern till en switch, och sen kopplar du in de enheterna i switchen. På så sätt så får de enheterna privata IP-adresser tilldelade av routern och alla enheter kan skicka utskriter till skrivaren.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ja, men det kan ju finns många exempel på varför man behöver en switch, t.ex:
Du vill koppla in en nätverksskrivare och en PC i ett annat rum än det där routern står, så då drar du en kabel från routern till en switch, och sen kopplar du in de enheterna i switchen. På så sätt så får de enheterna privata IP-adresser tilldelade av routern och alla enheter kan skicka utskriter till skrivaren.

SJälvklart, så har jag kopplat, har en swtitch i datorrummet som går till alla grejer där inne sen används WIFI och routerns egna switch till resten

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |