Ny router - alla enheter utom en fungerar klockrent

Permalänk

Ny router - alla enheter utom en fungerar klockrent

Bytte ut min Netgearrouter mot en AC68U igår och är klart nöjd än så länge, frånsett en grej:

En av datorerna (laptop, Windows 8.1) har i princip noll åtkomst till internet. Jag säger "nästan", för en gång när jag pingade google.se så kom ett av paketen tillbaka, efter nästan en sekund. Men that's about it. Den får IP av routern och dyker upp i routerns nätverkskarta.

Vet bara inte var jag ska fortsätta felsöka. Har testat använda Windows standardfelsökningsmetoder, automatisk reparation osv.

Permalänk
Medlem

Vad får du för info om du kör en tracert till google i cmd:n? Hur många hopp blir det? Sen vad säger ipconfig? Stämmer allt?

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en laptop antar jag att du testar trådlöst.. vad har du för signal? Har du provat om det fungerar bättre med kabel? Hur är dom andra enheterna som fungera bra anslutna?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk

Signalen är svinbra. Inte konstigt kanske, då datorn står ca tre meter från routern. Kör jag trådat funkar allt galant.

Tracert mot Google ger dels timeouter, och dels några hopp på ca 1 sekund via min ISP (två gånger) och för mig okända IPn (3 st).

I ipconfig ser jag inget konstigt. Rätt gateway och subnätmask iaf.

Permalänk

Hmmm, tror fan det gav med sig även trådlöst efter att jag lät den sitta med kabel en stund.

Permalänk

Ähm, stryk det där sista. Nu fungerar den arsle igen.

Permalänk

Kan ju alltid testa att inaktivera/aktivera anslutning alternativt reparera den om det kan hjälpa.