Hur stoppa ddos? eller andra nätattacker?

Permalänk

Hur stoppa ddos? eller andra nätattacker?

Hej
Sen en vecka tillbaka, har jag blivit ddosad eller något så gott som varje dag.
Nån enstaka gång underdagen går min ping upp 2-300 sen till slut kan jag inte ens connecta till internet.
Så jag måste stänga av och på modemet starta om datorn, sedan funkar det igen.

Jag formatera datorn igår men problemet uppstod nyligen igen i en CS:GO MM och jag fick en varning/ avstängning på grund av detta.
Detta märker jag bara av när jag spelar online spel.

jag har modemet http://www.tp-link.se/products/details/?model=TD-W8960N
och har Adsl 24mbit, jag har också uppdaterat Firmware till senaste på modemet.

Finns det nå inställningar på modemet jag kan göra för säkra på något sätt?

tacksam för hjälp för detta har blivit riktigt störande.

Permalänk
Medlem

Testa din ping med http://www.pingtest.net/ och använd Firefox eller Internet Explorer då Java är lite cp i Chrome.
Testa med lokala serverar och emot amerikanska för att ta reda på din grund ping.

Tror inte du blir ddos'ad nämligen. Det kostar för mycket resurser att utföra en sådan attack emot någon som bara spelar ett spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultraform:

Hej
Sen en vecka tillbaka, har jag blivit ddosad eller något så gott som varje dag.
Nån enstaka gång underdagen går min ping upp 2-300 sen till slut kan jag inte ens connecta till internet.
Så jag måste stänga av och på modemet starta om datorn, sedan funkar det igen.

Jag formatera datorn igår men problemet uppstod nyligen igen i en CS:GO MM och jag fick en varning/ avstängning på grund av detta.
Detta märker jag bara av när jag spelar online spel.

jag har modemet http://www.tp-link.se/products/details/?model=TD-W8960N
och har Adsl 24mbit, jag har också uppdaterat Firmware till senaste på modemet.

Finns det nå inställningar på modemet jag kan göra för säkra på något sätt?

tacksam för hjälp för detta har blivit riktigt störande.

Om det verkligen är någon form av överbelastningsattack finns det i princip inget du kan göra på din sida. Den trafiken måste i så fall stoppas innan den skickas ut till dig.

Tycker dock inte att det låter självklart att det är någon attack, särskilt med tanke på hur lätt du verkar bli av med problemen (tillfälligt). Möjligen då om den tillfälliga fixen kan sammanfattas som att du genom de där stegen fått en ny IP-adress?

Oavsett vilket, prata med din internetleverantör.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Så blev mina test

Permalänk
Medlem

Som sagt kör det i IE eller Firefox, du måste få fram resultatet av packetloss också. Testa med båda en närstående server och en som ligger i USA eller asien.

Visa signatur
Permalänk

hmm :/ gjorde i firefox, bara den webbläsaren ja använder men testar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultraform:

hmm :/ gjorde i firefox, bara den webbläsaren ja använder men testar igen.

Testa i IE annars, Java är jobbigt och fungerar bäst i det.

Så här är det ifrån jobbets nät till Los Angeles tex:

Summan är att du använder ADSL och om du spelar på en tungt belastad amerikansk server är det inte helt omöjligt att du får 300 ms i ping. Det är inte helt omöjligt att man får 300 ms på europeiska serverar heller speciellt om man spelar när det är de är som mest populerat.
I spelet testa koppla emot europeiska serverar eller ännu bättre välj serverar så nära dig som möjligt, då får du bäst ping. Amsterdam servar brukar vara väldigt bra eftersom sverige och holland har väldigt bra koppling med varandra.

Visa signatur
Permalänk

Så testade igen fick installera JAVA!

Permalänk
Hjälpsam

Om ditt modem mår bra av en omstart då och då. Se över värmen och mängden damm i den. Överhettade modem och routers kan lätt ge liknande effekter med segare trafik och tapp av kontakt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vet ej hur CS:GO fungerar men om alla connectar till varann och inte en server så kan de see ip adresser, har för mig att du även kan det på t.ex skype om du använder det eller någon form av kommunikation. Kanske är mest troligt att du blir attackerad via skype än någon skulle helt plötsligt göra det i ett spel som du spelar.

Men det handlar troligtvis mer om något annat, t,ex problem med din adsl lina, modemet, kanske routing till spel servern eller vad det nu år. Det flesta har inte kunskapen eller resurserna att utföra DDoS attacker, sedan så räknas det som terrorism och kan leda till flera års fängelse och böter.

Om du nu blir attackera och ditt modem har router funktionalitet så stäng av modemed i typ 30 minuter och starta om, att starta om din dator hjälper inte då eftersom ditt modem/router kommer troligtvis behålla sin ip address ut mot nätet så länge den är påslagen.

Permalänk
Medlem

Igen, testa emot en amerikansk server. Du kan bara dra karta över till USA och testa emot t.ex Los Angeles genom att klicka på punkten på kartan. Du behöver inte trycka på begin test. Då kommer de leta efter de servern som är bäst och testa dig emot den. Du vill göra tvärtom, du vill ha ett resultat för sämsta tänkbara också för att se till att du har både det bästa och sämsta.

Visa signatur
Permalänk

Modemet är nytt och blir inte varmt vad jag känner av, Kanske kan vara skype då, om det är nån lucka i det nya skype, fast jag har ju inte på det jämt men får även de problemet.

Permalänk
Medlem

Tror Skype är boven i dramat.
Har hänt mig någon enstaka gang när man spelat WoW RBG på HÖG rating och möter nå jävla "ryss team", sitter man på Skype så kan man räkna med att 2-3st blir DDOS'ade och det är så jäkla uppenbart för allt bara klabbar ihop och allt går skitslött så fort man "förlorat" så kan man logga in som vanligt igen.
Kollar man sedan router loggen så är den helt jävla knökfull med skit från en jävla massa IP addresser.
Prova skippa Skype.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Felet fortsätter komma även nu inte i spel så stängs internet av och de blir utrops tecken vid nätverket.
Jag har testat utan o med antivirusskydd, brandvägg av osv.
Kör med Wifi avstängt, de hoppar igång efter jag varje gång resettar routern.
Vet ej vad jag ska göra nu händer mycket tätt in på varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultraform:

Felet fortsätter komma även nu inte i spel så stängs internet av och de blir utrops tecken vid nätverket.
Jag har testat utan o med antivirusskydd, brandvägg av osv.
Kör med Wifi avstängt, de hoppar igång efter jag varje gång resettar routern.
Vet ej vad jag ska göra nu händer mycket tätt in på varandra.

Har du diskuterat problemet med din internetleverantör?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara problem med ditt modem eller ström adaptern till modemet, behöver inte vara en DDoS attack. Om su stänger ned modemet och får ny ip address och bara låter det vara utan att ansluta till skype etc, om det händer då med så är det troligtvis inte DDoS, snarare nåt annat fel.

Permalänk
Medlem

"It wasn´t me"

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Det skulle kunna vara problem med ditt modem eller ström adaptern till modemet, behöver inte vara en DDoS attack. Om su stänger ned modemet och får ny ip address och bara låter det vara utan att ansluta till skype etc, om det händer då med så är det troligtvis inte DDoS, snarare nåt annat fel.

Ja! fast senare kom de igen så jag får höra med internetleverantören, troligtvis fel på modemet, vilket ja tycker är konstigt då de bara rullat 1 månad