Trasiga sektorer på hårddisk

Permalänk

Trasiga sektorer på hårddisk

Har märkt att HTPC:n har problem att starta ibland. Kör Ubuntu på den och den säger att den har trasiga sektorer.

Kollade smart statusen och den verkar ha många fel på disken. Är det kört då eller kan man göra något åt det? Kanske dags att kopiera det man vill behålla till en annan disk då?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Troligen kört. Backa upp.

Ja den är antagligen snart helt trasig. Då får man sätta sig med det då. Lär ta tid att backa upp allt man vill ha kvar men så är det. Tack för svar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

En eller flera kassa sektorer = RMA eller köpa ny. Trasigt är trasig och med en HDD så blirt inte bättre med tiden.

Permalänk
Medlem

Hej!
Kommer inte längre in i Windows på min laptop. La in ubuntu på en sticka och kör live läge och kommer åt båda ntfs-partitionerna. Ser dock att det finns ett flertal skadade sektorer och vill rädda så mycket som möjligt innan jag köper en ny hdd (tog backup senast för några månader sedan så tack och lov inget vitalt som riskerar försvinna) Nu till min fråga:

Ska jag bara kopiera över allt innehåll direkt från ubuntu till en extern hårddisk eller är det något mer jag behöver tänka på? Finns det en risk att vissa filer missas eller är korrupta utan att jag märker det i kopieringen?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Du ska redan ha en backup med allt viktigt på. Köp en ny disk och kopiera tillbaka från den backup:en!
Om du inte tänkt till (än) så köper du två nya diskar. En live och en backup. Live and learn.


Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max