6-8 år gammalt ZyXeL modem dålig prestanda ?

Permalänk
Medlem

6-8 år gammalt ZyXeL modem dålig prestanda ?

Tjenare jag har ett 6-8 år gammalt zyxel modem, och jag har lite problem med detta BARA ibland när det ringer så dör internet när man svarar , och jag måste starta om modemet minst 1 gång per dag för annars så ger den dålig internet prestanda, som exempel. Jag har 12mb/s men ibland 1 gång per dag så droppar det ner ända till 0.75 mb/s , jag startar om modemet och då är den på 12 mb/s och det kan vara så att jag har det väldigt ostabilt också.
Är modemet något som man bör byta ut i detta läge ?
Min isp tyckte att jag skulle göra det men jag vill höra det från andra också. Med tanke på att den är så pass gammal

Tacksam för snabba svar!

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Sötast

Om vi vänder på frågan istället:

Din ISP är villig att byta ut ditt 6 år gamla dåligt fungerande modem. Av vilken anledning skulle du inte vilja byta ut det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om vi vänder på frågan istället:

Din ISP är villig att byta ut ditt 6 år gamla dåligt fungerande modem. Av vilken anledning skulle du inte vilja byta ut det?

Dom är inte villiga att byta ut det, dom erbjöd att jag skulle köpa Ett nytt moden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Sötast

Gör en felanmälan av tjänsten och berätta var problemet ligger, om din ISP vill fortsätta ha dig som kund så lär de försöka fixa felet. Det är inte upp till dig att köpa nytt modem för en tillfredsställande tjänst då det är de som levererar modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Gör en felanmälan av tjänsten och berätta var problemet ligger, om din ISP vill fortsätta ha dig som kund så lär de försöka fixa felet. Det är inte upp till dig att köpa nytt modem för en tillfredsställande tjänst då det är de som levererar modemet.

hur menar du nu? Om tjänsten i sig fungerar ypperligt men att modemet orsakar hastighetsdropp etc, hur tänkte du då att ISP:n skulle lösa problemet som inte finns på deras sida?

Givetvis är det upp till kunden att köpa ett modem om det gamla på sex år inte fungerar som det ska, om det nu inte är så att det ingår ett modem i abonnemanget, vilket det inte verkar göra.

Permalänk

Vilken ISP har du? Jag har Telia, och hade också problem med gamla Zyxel-modem. Ringde och sa att det tappade uppkopplingen mm och funkade allmänt skitkasst, då skickade dom ett nytt gratis. Är inne på mitt 4:e gratismodem nu, senast i sommar fick jag ett nytt då åskan förstörde mitt gamla. Trodde det var praxis att ge kunder nya modem bara man frågar, det har jag alltid fått iaf

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om en ISP som inte skickar ett nytt modem om det man har inte fungerar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hucke:

hur menar du nu? Om tjänsten i sig fungerar ypperligt men att modemet orsakar hastighetsdropp etc, hur tänkte du då att ISP:n skulle lösa problemet som inte finns på deras sida?

Givetvis är det upp till kunden att köpa ett modem om det gamla på sex år inte fungerar som det ska, om det nu inte är så att det ingår ett modem i abonnemanget, vilket det inte verkar göra.

Tjah, jag kan såklart ha fel men jag har då aldrig hört talas om en ISP i Sverige som inte "lånar ut" modem till sina kunder.

Senast jag själv hörde om någon som själv köpte ett modem var på 56K/ISDN tiden.

Permalänk
Medlem

Ja, precis som jag sa: Om det inte ingår i tjänsten.

Någon skrev Telia här tidigare och visst skickar de ut nya modem till deras kunder, men som sagt enbart om det ingår i tjänsterna. Några Zyxelmodem finns enbart för garantihantering. Och någon garanti lär det inte finnas efter sex år :]

Permalänk

Om det är din ISP som tillhandahållit modemet från första början så ger dom dig ett nytt om de gamla krånglar, och bör inte kosta något om du inte haft sönder det gamla med flit/våld som de kan bevisa.

Det låter som att det är fel på ditt modem men kan även vara andra saker. det bästa är att ringa in och felanmäla till din ISP. De lär nog börja med att byta ut modemet då det är enklast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Om det är din ISP som tillhandahållit modemet från första början så ger dom dig ett nytt om de gamla krånglar, och bör inte kosta något om du inte haft sönder det gamla med flit/våld som de kan bevisa.

Det låter som att det är fel på ditt modem men kan även vara andra saker. det bästa är att ringa in och felanmäla till din ISP. De lär nog börja med att byta ut modemet då det är enklast.

Skrivet av Hucke:

Ja, precis som jag sa: Om det inte ingår i tjänsten.

Någon skrev Telia här tidigare och visst skickar de ut nya modem till deras kunder, men som sagt enbart om det ingår i tjänsterna. Några Zyxelmodem finns enbart för garantihantering. Och någon garanti lär det inte finnas efter sex år :]

Skrivet av Allexz:

Tjah, jag kan såklart ha fel men jag har då aldrig hört talas om en ISP i Sverige som inte "lånar ut" modem till sina kunder.

Senast jag själv hörde om någon som själv köpte ett modem var på 56K/ISDN tiden.

Skrivet av Kajlie:

Har aldrig varit med om en ISP som inte skickar ett nytt modem om det man har inte fungerar.

Skrivet av stingray454:

Vilken ISP har du? Jag har Telia, och hade också problem med gamla Zyxel-modem. Ringde och sa att det tappade uppkopplingen mm och funkade allmänt skitkasst, då skickade dom ett nytt gratis. Är inne på mitt 4:e gratismodem nu, senast i sommar fick jag ett nytt då åskan förstörde mitt gamla. Trodde det var praxis att ge kunder nya modem bara man frågar, det har jag alltid fått iaf

Skrivet av Hucke:

hur menar du nu? Om tjänsten i sig fungerar ypperligt men att modemet orsakar hastighetsdropp etc, hur tänkte du då att ISP:n skulle lösa problemet som inte finns på deras sida?

Givetvis är det upp till kunden att köpa ett modem om det gamla på sex år inte fungerar som det ska, om det nu inte är så att det ingår ett modem i abonnemanget, vilket det inte verkar göra.

Skrivet av Allexz:

Gör en felanmälan av tjänsten och berätta var problemet ligger, om din ISP vill fortsätta ha dig som kund så lär de försöka fixa felet. Det är inte upp till dig att köpa nytt modem för en tillfredsställande tjänst då det är de som levererar modemet.

Om vi säger så här då. http://gyazo.com/60b0a3141418e14bbd37e798a5827ab8 Det där är hur kurvan ser ut när modemet fungerar "bra" och det är en internetuppkopling på 12 / 1 och då har jag inte fått de riktiga dropsen än, vanligt vis så brukarn t.o.m nedladdningen droppa till 1 mb/s och det fungerar finnemang ifrån isp's sida enligt dem när jag då har kontaktat dem. Jag kan inte riktigt sitta och spela cs och kolla på tv3 play eller liknande samtidigt då hoppar pingen på en svensk cs server ifrån 5 - 500 vilket är jävligt irriterande. och går inte att spela med.

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Skrivet av xnos:

Om vi säger så här då. http://gyazo.com/60b0a3141418e14bbd37e798a5827ab8 Det där är hur kurvan ser ut när modemet fungerar "bra" och det är en internetuppkopling på 12 / 1 och då har jag inte fått de riktiga dropsen än, vanligt vis så brukarn t.o.m nedladdningen droppa till 1 mb/s och det fungerar finnemang ifrån isp's sida enligt dem när jag då har kontaktat dem. Jag kan inte riktigt sitta och spela cs och kolla på tv3 play eller liknande samtidigt då hoppar pingen på en svensk cs server ifrån 5 - 500 vilket är jävligt irriterande. och går inte att spela med.

Hade samma med mitt gamla (Zyxel) modem - när man spelade så ökade pingen sjukt mycket om någon annan laddade hem en fil eller liknande.. ett tag hade jag till och med problemet att jag alltid disconnectade från spel om tjejen bytte låt i Spotify :). Iaf, ringde och bad om ett nytt modem, och sen dess är det inga problem alls - nu kan jag spela med bra ping som inte påverkar alls även om jag tankar hem filer parallellt i maxhastigheten som min uppkoppling tillåter. Be om ett nytt så borde allt lösa sig.