Använda två routrar istället för lång nätverkskabel för att koppla in TVbox och tvspel

Permalänk

Använda två routrar istället för lång nätverkskabel för att koppla in TVbox och tvspel

Gokväll!

Måste på förhand be om ursäkt, min kunskap om nätverk är i stort sett obefintlig.

Jag har i veckan skaffat TV från BBB som ska kopplas in till internetanslutningen. Nätverksuttaget och min nuvarande router sitter i hallen, i andra sidan av lägenheten. Istället för att göra det enkelt för mig och bara dra en kabel från routern i hallen till TVn vill jag göra detta trådlöst.

Gick till lokala datorbutiken som tipsade om att göra Asus RT-N56U till en accesspunkt vid TVn, så den slog jag till på! Det enda jag skulle behöva göra var att flasha till senaste Padavanfirmwaren och sen skulle allt fungera! Har försökt ett par timmar utan resultat..

Jag vill alltså, via min Netgear-router i hallen, ta emot en signal till Asus-routern brevid TVn via wifi. Från Asus-routern vill jag sedan koppla in TV-boxern via kabel!

Routern i hallen är en Netgear WNR3500L, om det har någon betydelse.

Är det här möjligt med vad jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flanellograf:

Gokväll!

Måste på förhand be om ursäkt, min kunskap om nätverk är i stort sett obefintlig.

Jag har i veckan skaffat TV från BBB som ska kopplas in till internetanslutningen. Nätverksuttaget och min nuvarande router sitter i hallen, i andra sidan av lägenheten. Istället för att göra det enkelt för mig och bara dra en kabel från routern i hallen till TVn vill jag göra detta trådlöst.

Gick till lokala datorbutiken som tipsade om att göra Asus RT-N56U till en accesspunkt vid TVn, så den slog jag till på! Det enda jag skulle behöva göra var att flasha till senaste Padavanfirmwaren och sen skulle allt fungera! Har försökt ett par timmar utan resultat..

Jag vill alltså, via min Netgear-router i hallen, ta emot en signal till Asus-routern brevid TVn via wifi. Från Asus-routern vill jag sedan koppla in TV-boxern via kabel!

Routern i hallen är en Netgear WNR3500L, om det har någon betydelse.

Är det här möjligt med vad jag har?

Om det är en router du har vid TV:n så är nog svaret NEJ..

Nu vet jag inte hur mycket uppdateringar det har kommit sedan jag jobbade på BBB, men på den tiden var TV-mottagaren tvungen att vara kopplad till deras egna router/modem alternativet i en switch eller bryggad router.. Att koppla den först via din netgear router och vidare till en ASUS router lär inte fungera.. Ditt nät generellt bör fungera kasst om du har två routrar ihopkopplade med NAT/DHCP funktion påslaget..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Du kan köra RT-N56U som accesspunkt men då efter att du dragit en sladd till den. Vet inte om du har någon möjlighet att göra det trådlöst med en tredjepartsprogramvara men med standar FW går det iaf inte.

Du får isf köra på trådlös externder (inte att rekommendera om du ska spela) men skriv PM till mig om du vill köpa/låna för att testa med, eller köpa power-line prylar, dvs koppla ethernet-kabel via elnätet.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”