Permalänk
Medlem

i7-4790k 4.9ghz@1.35v, 24/7?

Endast kört intels XTU-stresstest och lite 3dmark utan problem, 4.8ghz var stabilt på 1.3 (kanske 1.29). Vad kan man med gott samvete lägga sig på? Temps i stress var som mest upp i 88grader @4.9ghz. Kanske lite högt men lär väl inte hända så ofta? Näst varmaste kärnan låg på 80 som högst.

Edit; glöm frågan med cache, jag som såg dåligt.

Finns det förresten någon samlingstråd för devils canyon oc, sökte...

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Avstängd

Använd Prime95 27.9 och kör vardera test i minst 16 timmar för att låta Prime95 få gå igenom varje AVX-sett. Först då vet du om du har en stabil överklock.

Permalänk
Medlem

Jo kommer göra rejälare stresstester när jag testat gränserna lite mer.

Försöker få med cachen i racet just nu, första som klara 5min är 4.5ghz@1.3v. Vad kan man förvänta sig här?

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Använd Prime95 27.9 och kör vardera test i minst 16 timmar för att låta Prime95 få gå igenom varje AVX-sett. Först då vet du om du har en stabil överklock.

Prime 95 v27.9 verkar få vilken 4790k som helst att trottla i standardhastigheter....

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sub:

Prime 95 v27.9 verkar få vilken 4790k som helst att trottla i standardhastigheter....

Vilken typ av throttling? På grund av värme? Eller vad?

Permalänk

Intel har väl sagt att man inte ska köra Prime95 (läst det här på forat så har inga källor på rak arm).
Aida64 skulle dock funka bra.

Permalänk
Medlem

Ja. Prime v2.66 eller lägre rekommenderas

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av somerandomguy91:

Intel har väl sagt att man inte ska köra Prime95 (läst det här på forat så har inga källor på rak arm).
Aida64 skulle dock funka bra.

Skrivet av Sub:

Ja. Prime v2.66 eller lägre rekommenderas

Ni har det fel båda två. Det är version 27.9 som rekommenderas. Senare versioner använder AVX2 instruktioner vilket hettar till som fan. Temperaturer långt över 80 kan väntas även vid stock frekvenser. Version 27.9 använder dock bara AVX instruktioner vilket funger prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Använd Prime95 27.9 och kör vardera test i minst 16 timmar för att låta Prime95 få gå igenom varje AVX-sett. Först då vet du om du har en stabil överklock.

Skrivet av Mars SSX:

Vilken typ av throttling? På grund av värme? Eller vad?

Skrivet av Mars SSX:

Ni har det fel båda två. Det är version 27.9 som rekommenderas. Senare versioner använder AVX2 instruktioner vilket hettar till som fan. Temperaturer långt över 80 kan väntas även vid stock frekvenser. Version 27.9 använder dock bara AVX instruktioner vilket funger prima.

Hehe ok det är så det är. Bra. Belastar prime v2.66 processorn mindre eller är den likvärdig?

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sub:

Hehe ok det är så det är. Bra. Belastar prime v2.66 processorn mindre eller är den likvärdig?

Fattar inte varför du ska använda någon tidigare än 2.79. Bara dumheter.

Permalänk
Medlem

Kört min 3570k i 5.0GHz @ 1.4V i ett år nu. Har Kraken X60 som kylare och ligger på maxtemps vid stresstest på strax över 80 grader. Inga problem. Har alltid kört mina processorer ganska hårt, är ingen fara om du inte siktar på att ha dem i mer än 5 år, vilket man ändå inte vill.

Ett tips att använda som stresstest är Handbrake och koda någon lite längre film. Har fått låsningar i Handbrake med inställningar som varit stabila i flera timmar i prime m.m. Blir även ett verkligt temperaturtest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rauf:

Kört min 3570k i 5.0GHz @ 1.4V i ett år nu. Har Kraken X60 som kylare och ligger på maxtemps vid stresstest på strax över 80 grader. Inga problem. Har alltid kört mina processorer ganska hårt, är ingen fara om du inte siktar på att ha dem i mer än 5 år, vilket man ändå inte vill.

Ett tips att använda som stresstest är Handbrake och koda någon lite längre film. Har fått låsningar i Handbrake med inställningar som varit stabila i flera timmar i prime m.m. Blir även ett verkligt temperaturtest.

Då är det ändå bättre att använda x264 som är mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Ett tips att använda som stresstest är Handbrake och koda någon lite längre film. Har fått låsningar i Handbrake med inställningar som varit stabila i flera timmar i prime m.m. Blir även ett verkligt temperaturtest.

Håller med om detta. RealBench från Asus kör även en del med Handbrake. Jag trodde att jag hade en stabil OC tills jag provade det programmet, fick höja spänningen med 0,10v.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad du ska använda datorn till primärt? Ska du spela spel osv och inte hålla på med något jobbrelaterat så varför panikstressa prollen med syntetiska idiotlaster? Jag hade testat och se om den håller för att spela spel (om det är det du ska göra mest). Funkar det så var nöjd? Ska du använda den till arbetsrelaterade saker eller rendera väldigt mycket är man nog mer intresserad av en klock som är riktigt stabil, men annars ser jag ingen vits med det alls.

Oavsett tycker jag att du verkar ha fått ett riktigt fint exemplar om den klarar 4,9 på 1.35

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tack!! Precis det jag ville höra Rauf :-). Då ska jag ta och se vad som krävs för att hamna på 5.0... Inte över 1.4 dock. Tror det kommer bli alldeles för varmt vid all sorts benchning redan där...

Har låst cachen nu på stock 4.0 också istället att ha den på auto... men vad är egentligen stockspänning på den?

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Får jag fråga vad du ska använda datorn till primärt? Ska du spela spel osv och inte hålla på med något jobbrelaterat så varför panikstressa prollen med syntetiska idiotlaster? Jag hade testat och se om den håller för att spela spel (om det är det du ska göra mest). Funkar det så var nöjd? Ska du använda den till arbetsrelaterade saker eller rendera väldigt mycket är man nog mer intresserad av en klock som är riktigt stabil, men annars ser jag ingen vits med det alls.

Oavsett tycker jag att du verkar ha fått ett riktigt fint exemplar om den klarar 4,9 på 1.35

Spel och lightroom mest. Visst vill man ha den stabil men som du säger tror inte jag behöver tokstressa den i dygn... Realbench/handbrake lät dock intressanta!

kärna #2 är mycket varmare än övriga, den går iväg över 90grader ibland medan de andra tre ligger 5-15 grader under. Kolla/lägga om kylpastan??

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Blev tempdöden på 5ghz... den #2 kokheta kärnan slår i 100grader så kraschar det. Trist tror den hade varit stabil på 1.40-1.41 annars med input på 2.0v. Måste kolla kylpastan men den spinner på riktigt svalt på 1.3v/4.8ghz. Blir nog att optimera på den nivån ner mot 1.29.

Får man 75% av "gainsen" om man klockar upp de tre svalare kärnorna endast? Eller går vcore att ställa på det viset att man kan köra en kärna mycket svalare?

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Jag körde min i 4.9ghz ett tag också med 1.38v, men när det vart sommar så körde jag ner den till 4.8ghz 1.28v och sen har den blivit där(funkar fin fint).
Nb/catch 4600mhz 1,35v

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av somerandomguy91:

Intel har väl sagt att man inte ska köra Prime95 (läst det här på forat så har inga källor på rak arm).
Aida64 skulle dock funka bra.

Aida är sämst..
Körde stresstest i 20 timmar utan krasch; Kraschade första 10 minutrarna när jag spelade och livestreamade.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Processorn kanske inte var lika villig som man trodde. Intels XTU-test verkar ganska dåligt, det kraschade rätt snabbt i realbenchs handbrake-stresstest på 4.8ghz/1.3v sen. 4.7ghz@1.26v och stresstestat över natten nu, blir nog en fin 24/7-klock.

Hör det verkligen till vanligheterna dock att det skiljer 15-20grader mellan högsta och lägsta kärnan? 65 ligger lägsta på och den högsta slår i 85 ibland.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sub:

Processorn kanske inte var lika villig som man trodde. Intels XTU-test verkar ganska dåligt, det kraschade rätt snabbt i realbenchs handbrake-stresstest på 4.8ghz/1.3v sen. 4.7ghz@1.26v och stresstestat över natten nu, blir nog en fin 24/7-klock.

Hör det verkligen till vanligheterna dock att det skiljer 15-20grader mellan högsta och lägsta kärnan? 65 ligger lägsta på och den högsta slår i 85 ibland.

Om det hade skiljt som max 10~ grader mellan varmaste och kallaste, kanske. Om det är en större skillnad så nej, det är inte vanligt. Dock så använder Intels mainstream processor ett kilster mellan IHS och CPU som gör att avståndet mellan dom två blir allt för stort, vilket gör att IHSen inte avleder värmen så bra som den egentligen ska göra. Detta kan man lösa vid att göra en så kallad delid. Då kan man få ner temperaturerna med minst 10~ grader.

Permalänk
Medlem

Har väldigt dålig koll på dessa typer av test.. HeavyLoad är det något att hänga i granen?
http://www.jam-software.com/heavyload/index.shtml

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Har väldigt dålig koll på dessa typer av test.. HeavyLoad är det något att hänga i granen?
http://www.jam-software.com/heavyload/index.shtml

Aldrig hört det eller läst om någon benchmarking site som använder det. Skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Aldrig hört det eller läst om någon benchmarking site som använder det. Skräp.

Tack.. "vissel" "vissel" "avinstallera det diskret!"

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Tack.. "vissel" "vissel" "avinstallera det diskret!"

Håll dig till välkända program för att stressa komponenter, så som Folding@home, Prime95, 3DMark, x264 och mer.

Permalänk
Medlem

4.7 CPU 4.5 cache blir nattens stress. Båda på 1.26v. Hade lite problem att det låste sig när jag lät GPU-fläktarna gå för 100%, kanske att någon volt droppade lite. Har level 1 på den där load line calibration, vilken nivå är lagom?

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sub:

4.7 CPU 4.5 cache blir nattens stress. Båda på 1.26v. Hade lite problem att det låste sig när jag lät GPU-fläktarna gå för 100%, kanske att någon volt droppade lite. Har level 1 på den där load line calibration, vilken nivå är lagom?

Ju högre LLC du har ju mindre fluktuationer blir det i spänningen.

Permalänk
Medlem

Ja men det finns ju 5 levlar. Varför inte bara köra på lvl 5 direkt?

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Skrivet av Sub:

Endast kört intels XTU-stresstest och lite 3dmark utan problem, 4.8ghz var stabilt på 1.3 (kanske 1.29). Vad kan man med gott samvete lägga sig på? Temps i stress var som mest upp i 88grader @4.9ghz. Kanske lite högt men lär väl inte hända så ofta? Näst varmaste kärnan låg på 80 som högst.

Edit; glöm frågan med cache, jag som såg dåligt.

Finns det förresten någon samlingstråd för devils canyon oc, sökte...

Har försökt klocka min prossesor 4790k bytt kylpasta flera gånger men fick skyhöga värden stockklock va 90 grader.

Har nu bytt till vattenkylning men hjälpte knappt det så tog ner prossesorn till jobbet att planslipade den och fick ett Ra värde på 0,09 Gamla låg på Ra 0,26 och kör nu tom utan kylpasta och här är mitt resultat (OBS ) Ökad volt välldigt mycket och lite ghZ https://www.n0.se/f/f/8c611_overklock.png

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredrik910402:

Har försökt klocka min prossesor 4790k bytt kylpasta flera gånger men fick skyhöga värden stockklock va 90 grader.

Har nu bytt till vattenkylning men hjälpte knappt det så tog ner prossesorn till jobbet att planslipade den och fick ett Ra värde på 0,09 Gamla låg på Ra 0,26 och kör nu tom utan kylpasta och här är mitt resultat (OBS ) Ökad volt välldigt mycket och lite ghZ https://www.n0.se/f/f/8c611_overklock.png

utan kylpasta? Något av det dumaste man kan göra förutom att inte använda en processorkylare.