Permalänk
Medlem

När kommer 10/100 Gbit nätverk?

Jag tycker att det går fruktansvärt långsamt när jag ska föra över stora filer, 50GB+, i mitt hemmanätverk.

Jag har idag det snabbaste jag känner till, 1 Gbit switch och samma hastighet på nätverkskorten, vilket är standard idag.

Är det bara jag som tycker att det går för långsamt?

När kommer det en snabbare standard?

Kommer jag att få vänta till jag blir pensionär eftersom folk är kravlösa?

Permalänk
Skrivet av Petaflux:

Jag tycker att det går fruktansvärt långsamt när jag ska föra över stora filer, 50GB+, i mitt hemmanätverk.

Jag har idag det snabbaste jag känner till, 1 Gbit switch och samma hastighet på nätverkskorten, vilket är standard idag.

Är det bara jag som tycker att det går för långsamt?

När kommer det en snabbare standard?

Kommer jag att få vänta till jag blir pensionär eftersom folk är kravlösa?

Du får väl helt enkelt öppna plånboken och köpa dig en 10Gbit switch, 10Gbit nätverkskort samt några meter Cat6 kabel. Standarden finns, dock dyr!

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem

10, 40 & 100Gbit finns. Bara hosta upp pengarna så finns det säkert något företag som hjälper dig

10Gbit är nog knappast ovanligt nu.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizzamonstret:

Du får väl helt enkelt öppna plånboken och köpa dig en 10Gbit switch, 10Gbit nätverkskort samt några meter Cat6 kabel. Standarden finns, dock dyr!

Skrivet av BergHa:

10, 40 & 100Gbit finns. Bara hosta upp pengarna så finns det säkert något företag som hjälper dig

10Gbit är nog knappast ovanligt nu.

Jag antar att man även måste ha ett moderkort som stödjer den hastigheten?

Permalänk
Medlem

Det är skriv och läs hastigheten på hårddiskarna du använder som är mest betydelsefull i detta sammanhang. Det är oftast dom som sätter stopp först för överföringshastigheten.

@Pizzamonstret, Om han inte har ett par SSD:er i Raid 0 i båda ändarna kommer inte ett 10Gbit nätverk hjälpa någonting.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Det är skriv och läs hastigheten på hårddiskarna du använder som är mest betydelsefull i detta sammanhang. Det är oftast dom som sätter stopp först för överföringshastigheten.

@Pizzamonstret, Om han inte har ett par SSD:er i Raid 0 i båda ändarna kommer inte ett 10Gbit nätverk hjälpa någonting.

Jag har vanliga mekaniska diskar och maxar ut bandbredden i mitt nätverk medan jag för över filer, så att jag inte samtidigt kan tex se film samtidigt som överföringar, om jag inte begränsar hastigheten på överföringen.

Jag har mycket svårt att tro att ett standard pc moderkort kommer att få högre bandbredd om jag petar in ett 10 Gbit nätverksort i pci-platsen.

Vad jag vet så är det bara serverkort som stödjer den hastigheten idag?

Det skulle vara rätt surt att betala flera tusen för ett nätverkskort bara för att upptäcka att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Jag antar att man även måste ha ett moderkort som stödjer den hastigheten?

Nja, nätverkskort duger som pizzamonstret skrev. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s193328187

Skrivet av vikham:

Det är skriv och läs hastigheten på hårddiskarna du använder som är mest betydelsefull i detta sammanhang. Det är oftast dom som sätter stopp först för överföringshastigheten.

@Pizzamonstret, Om han inte har ett par SSD:er i Raid 0 i båda ändarna kommer inte ett 10Gbit nätverk hjälpa någonting.

1Gbit är ju inte svårt att fylla ut, drar då kring 120MB/s stadigt från min NAS.

Skrivet av Petaflux:

Jag har mycket svårt att tro att ett standard pc moderkort kommer att få högre bandbredd om jag petar in ett 10 Gbit nätverksort i pci-platsen.

Vad jag vet så är det bara serverkort som stödjer den hastigheten idag?

Det skulle vara rätt surt att betala flera tusen för ett nätverkskort bara för att upptäcka att det inte fungerar.

Varför tror du inte att kortet skulle fungera? Finns det drivrutiner så ska det gå bra.
En pcie3.0 x16 port klarar 15.75 GB/s åt båda hållen...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Jag antar att man även måste ha ett moderkort som stödjer den hastigheten?

Finns nog inte så mkt för hemanvändaren. Du får köra Fiber, eller flera nätverkort i en trunk, eller "link aggregation" som det så fint heter.

http://www.sevenforums.com/network-sharing/124720-link-aggreg...

men då måste du ha switch som stödjer, det, diskar som klarar läshastigheten, osv osv. Det är inte så bara...

EDIT:

Eller bygga 10gbit lan...
http://www.zdnet.com/blog/storage/build-a-10-gbit-home-networ...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nja, nätverkskort duger som pizzamonstret skrev. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s193328187

Är du säker på det?
Har du provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Varför tror du inte att kortet skulle fungera? Finns det drivrutiner så ska det gå bra.
En pcie3.0 x16 port klarar 15.75 GB/s åt båda hållen...

Den bandbredden är väl inte reserverad per pci port?
Är det inte den maximala totala teoretiska bandbredden, som i själva verket äts upp av en massa andra komponenter och processer?
Dessutom är väl pcie 3.0 x16 en port för grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Är du säker på det?
Har du provat?

Säker ja, ej provat.
Intel X540-T2 har då drivrutiner för win7 32/64 bit, t.om för Vista. http://www.intel.com/content/www/us/en/network-adapters/conve...
http://www.intel.com/support/network/adapter/pro100/sb/CS-033...

Dock kan jag ju råda dig att kolla mer än nå kommentarer gjorda mitt i natten på en helg
Snackar ju inköp för minst 10k här.

Skrivet av Petaflux:

Den bandbredden är väl inte reserverad per pci port?
Är det inte den maximala totala teoretiska bandbredden, som i själva verket äts upp av en massa andra komponenter och processer?
Dessutom är väl pcie 3.0 x16 en port för grafikkort?

Man har ett visst antal lanes per cpu, under 16 är det sällan.
Sen tar t.ex kortet jag länkade "bara" x8 pcie 2.0.

Varför skulle en pcieport bara vara för grafikkort? :s

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

En vanlig 3.0 pci plats för instickskort har väl bara en maximal teoretisk bandbredd på 1000MB/s, vilket skulle innebära 8000Gbit/s, vilket i sin tur jag betvivlar att moderkortet kommer att klara, då den behöver säkert minst hälften av den kraften eller kanske till och med 2/3 av den bandbredden till andra processer?

Och då har jag köpt grejer för 11000:- och kanske i bästa fall dubblat min överföringshastighet?

Tänker jag galet nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Säker ja, ej provat.
Intel X540-T2 har då drivrutiner för win7 32/64 bit, t.om för Vista. http://www.intel.com/content/www/us/en/network-adapters/conve...
http://www.intel.com/support/network/adapter/pro100/sb/CS-033...

Dock kan jag ju råda dig att kolla mer än nå kommentarer gjorda mitt i natten på en helg
Snackar ju inköp för minst 10k här.

Man har ett visst antal lanes per cpu, under 16 är det sällan.
Sen tar t.ex kortet jag länkade "bara" x8 pcie 2.0.

Varför skulle en pcieport bara vara för grafikkort? :s

Jag menade att x16 bara är för grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nu ser jag att switcharna även drar flera hundra watt i ström, det lät ju inte så roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Jag har vanliga mekaniska diskar och maxar ut bandbredden i mitt nätverk medan jag för över filer, så att jag inte samtidigt kan tex se film samtidigt som överföringar, om jag inte begränsar hastigheten på överföringen.

Jag har mycket svårt att tro att ett standard pc moderkort kommer att få högre bandbredd om jag petar in ett 10 Gbit nätverksort i pci-platsen.

Vad jag vet så är det bara serverkort som stödjer den hastigheten idag?

Det skulle vara rätt surt att betala flera tusen för ett nätverkskort bara för att upptäcka att det inte fungerar.

Vad är det för läs/skriv hastigheter på dom diskarna?.

http://www.tomshardware.com/reviews/gigabit-ethernet-bandwidt...

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

En vanlig 3.0 pci plats för instickskort har väl bara en maximal teoretisk bandbredd på 1000MB/s, vilket skulle innebära 8000Gbit/s, vilket i sin tur jag betvivlar att moderkortet kommer att klara, då den behöver säkert minst hälften av den kraften eller kanske till och med 2/3 av den bandbredden till andra processer?

Och då har jag köpt grejer för 11000:- och kanske i bästa fall dubblat min överföringshastighet?

Tänker jag galet nu?

Ja du tänker galet. Varje lane i pcie 3.0 klarar 985MB/s. 16 lanes klarar alltså 15,75GB/s så bandbredden finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Ja du tänker galet. Varje lane i pcie 3.0 klarar 985MB/s. 16 lanes klarar alltså 15,75GB/s så bandbredden finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det finns inget i ett vanligt moderkort, som kan sänka den hastigheten från hårddisken i burk ett till hårddisken i burk två, om jag har tillräckligt snabba hårddiskar?

Jag kan alltså kopiera en 8GB stor fil på tio sekunder, från dator 1 till dator två, med ett 10Gbit nätverkskort med i en port med 8 lanes, i ett helt vanligt Z97 chipset moderkort om hårddiskarna vore så snabba?

Och håller alla andra med som läser den här tråden?

I så fall köper jag nog ett par 10Gbit nätverkskort och kopplar ihop datorerna utan switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Så det finns inget i ett vanligt moderkort, som kan sänka den hastigheten från hårddisken i burk ett till hårddisken i burk två, om jag har tillräckligt snabba hårddiskar?

Jag kan alltså kopiera en 8GB stor fil på tio sekunder, från dator 1 till dator två, med ett 10Gbit nätverkskort med i en port med 8 lanes, i ett helt vanligt Z97 chipset moderkort om hårddiskarna vore så snabba?

Och håller alla andra med som läser den här tråden?

I så fall köper jag nog ett par 10Gbit nätverkskort och kopplar ihop datorerna utan switch.

Det är fortfarande hårddisken som kommer flaska.....

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Det är fortfarande hårddisken som kommer flaska.....

Det vore perfekt, för som det är nu så är det nätverket som flaskar, så att jag inte kan göra någonting medan jag för över filer om jag inte begränsar hastigheten på överföringarna mellan mina lagringsdiskar.
Om hårddisken flaskar är ju ganska ointressant eftersom jag fortfarande kan ha tillgång till dom andra tre diskarna på min andra dator från min första dator medan jag för över filer utan att det hänger sig och jag får vänta.

Jag kan alltså i så fall, föra över stora filer från hårddisk 1, pc 1 till hårddisk 1 på pc 2, föra över en annan stor fil från hårddisk 2 på pc 2, till hårddisk 2 på pc 1, samtidigt som jag kan kolla på en film från pc 1, från hårddisk 3 på pc 2, utan att det hänger sig och jävlas?

Det finns inget annat i ett z97 chipset arkitektur som kommer att begränsa min bandbredd, om jag bara köper nätverkskorten?

Det låter nästan för bra för att vara sant men jag ska definitivt prova.

Jag pratar alltså här om att föra över stora filer mellan sex olika diskar (tre diskar på resp dator) på två olika datorer samtidigt som jag kollar på film från en sjunde disk från den andra datorn på den första datorn?

Det kommer att flyta som smör?

Alla hårddiskarna kommer att arbeta i sin maximala hastighet?

Filmen kommer inte att lagga?

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande inte sagt hur snabba dom är.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Du har fortfarande inte sagt hur snabba dom är.

Det är vanliga mekaniska typ WD green, dom brukar arbeta som snabbast i runt 117MB/s

Permalänk
Medlem

Kommer det att stå 120MB/s på alla överföringarna med två 10Gbit nätverkskort installerade mellan datorerna, dvs respektive disks max write speed?

Finns det inget annat som begränsar, typ chipset, RAM eller CPU?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Ja, jag läste hela artikeln förra gången du postade den men det handlade om gigabitnätverk.

Var det något särskilt i den artikeln du tänkte på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Ja, jag läste hela artikeln förra gången du postade den men det handlade om gigabitnätverk.

Var det något särskilt i den artikeln du tänkte på?

Där var det hårddisken som flaska, vilket din också gör.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Där var det hårddisken som flaska, vilket din också gör.

Med andra ord kommer hans hårddiskar få jobba till max utan att nätverket begränar

Men kommer det här verkligen fungerar nu då? I den här artikeln

Skrivet av Da´Russian Stallion:

eller snarare i kommentarerna pratas det om att 10Gbit ethernet skulle komma om 2 år, dvs 2010 då, men vi står kvar på samma ställe än. Det pratas också om att overheaden för 10Gbit ethernet är så stor i de hastigheterna att det krävs dyra switchar och annat bjäfs för att få ut all prestanda. Därför kör många istället Infiniband, som är billigare och bättre.

Men om man kör rakt in från ena datorn till den andra... Det här känns som ett experiment, ingen vet riktigt, inte ens Internet Du får prova och berätta sen hur det gick

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Kanske en dum fråga, men man ska ju alltid tänka utanför lådan.

Om två datorer ska dela på stora filer, det är inte värt att fundera på delad lagring istället? Då behöver inte hastigheten på anslutningen mellan dator och lagring vara så hög.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Kingston KC2500 2TB + NV2 2 TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Det är vanliga mekaniska typ WD green, dom brukar arbeta som snabbast i runt 117MB/s

De ligger runt 60mb/s read write i snitt. Sequential 4k/2mb bench som speglar normal operation. Det är 700 Mbit ish.

Min erfarenhet så ligger de närmare 35 när jag överför en stor fil och lägre när jag kör backup på mina bilder.

Jag har 2 Gbit trunk mellan mina switchar.

https://www.dropbox.com/s/kqnunwm8w16t76r/home.png?dl=0

Finns intel kort där du kan konfigurera teaming och kan komma upp i 2-4 Gbit vill jag tro. Sen aggregerar du 4x 1gbit portar mellan switchar och har större kapacitet relativt billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

10Gbit

10Gbit är väl inte direkt anpassat för hemdatorer, dels är det lite klent med PCI-E lanes och nätverkskort och switchar är fortfarande dyra. Men priser på kort går stadigt nedåt.

Men, använder 10Gbit hemma för test, och ja, det går undan, 1100MB/s korta peakar och 600-700MB/s under längre perioder beroende på vad och hur det är som passerar fiberlänken.

Rekommenderar intel's X kort och att man använder lite värre hårdvara än några enkla SATA diskar och z97 eller liknande chipsets för att få lite fart på grejjerna.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Det är vanliga mekaniska typ WD green, dom brukar arbeta som snabbast i runt 117MB/s

Som snabbast, dvs i ytterspår där sträckan varvet runt är som längst, men det är inte många GB lagring som du kan läsa i 117 MB/s. Alltefter som du fyller upp dem så kommer hastigheten falla för att till slut vara nere på kanske 50-65MB/s.
Kurva över sjunkande prestanda på WD Green 3TB

Skrivet av Petaflux:

http://i58.tinypic.com/1j9js5.jpg

Kommer det att stå 120MB/s på alla överföringarna med två 10Gbit nätverkskort installerade mellan datorerna, dvs respektive disks max write speed?

Finns det inget annat som begränsar, typ chipset, RAM eller CPU?

En hyffsat modern dator har inget bekymmer att fylla bandbredden på SSD (~550 MB/s) utan att ens behöva klocka upp sig från strömsparläge, så hårdvaran hänger med utan problem.

För att nå diskarnas maximala hastighet måste du läsa och skriva till ytterspår på disken, vilket knappast händer om de är halvfulla. Självklart gäller också att varje enhetsbokstav representerar EN fysisk disk så att du inte lagt flera partitioner på diskarna och läser/skriver simultant från flera områden på diskarna.

Som svar på din fråga:
Nej, det kommer inte stå 120MB/s på alla överföringar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara