Kan ej gå in i bios eftersom knapparna inte registrerar. (Win 7, z68 extreme3 gen 3)

Permalänk
Medlem

Kan ej gå in i bios eftersom knapparna inte registrerar. (Win 7, z68 extreme3 gen 3)

Hej !

Tänkte klocka upp min gamla i5 processor lite, men kan helt enkelt inte komma in i bios.
Jag hamrar på F2, F5, F11 som det står att man ska trycka på för att något ska hända under startup,
men absolut ingenting händer.

Hamrar jag på "delete" så kommer jag ibland in i en simpel meny om jag satt tangentbordet i rätt port.
Där ska man tex få välja vilket operativsystem man ska välja (med windows 7 som enda val för min del).
Härifrån ska man även kunna komma till andra menyer genom att tex trycka F8. Dock är tangentbordet helt dött därinne.
Man kan trycka på vadsomhelst utan att något alls händer.

Det ska sägas att jag inte gjort några skumma förändringar i bios själv, utan det har varit såhär sedan Inet satte ihop datorn för ett antal år sedan.
Har hört att det kan ha med att göra att USB portarna inte fungerar som de ska förrän de initialiserats uppstarten, men då är det ju lite för sent att gå in i bios.

Någon som på rak arm vet något knep för att få det att fungera ?
Att testa olika USB portar och trixa med att koppla ut allt annat och så har jag gjort, utan framgång.
Skulle ett tangentbord som använder PS/2 ingången hjälpa här ?

(Jag vill ogärna resetta bios och installera alla drivrutiner från början, eftersom jag är osäker på vad som behöver göras.)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hej !

Tänkte klocka upp min gamla i5 processor lite, men kan helt enkelt inte komma in i bios.
Jag hamrar på F2, F5, F11 som det står att man ska trycka på för att något ska hända under startup,
men absolut ingenting händer.

Hamrar jag på "delete" så kommer jag ibland in i en simpel meny om jag satt tangentbordet i rätt port.
Där ska man tex få välja vilket operativsystem man ska välja (med windows 7 som enda val för min del).
Härifrån ska man även kunna komma till andra menyer genom att tex trycka F8. Dock är tangentbordet helt dött därinne.
Man kan trycka på vadsomhelst utan att något alls händer.

Det ska sägas att jag inte gjort några skumma förändringar i bios själv, utan det har varit såhär sedan Inet satte ihop datorn för ett antal år sedan.
Har hört att det kan ha med att göra att USB portarna inte fungerar som de ska förrän de initialiserats uppstarten, men då är det ju lite för sent att gå in i bios.

Någon som på rak arm vet något knep för att få det att fungera ?
Att testa olika USB portar och trixa med att koppla ut allt annat och så har jag gjort, utan framgång.
Skulle ett tangentbord som använder PS/2 ingången hjälpa här ?

(Jag vill ogärna resetta bios och installera alla drivrutiner från början, eftersom jag är osäker på vad som behöver göras.)

Resetta bios kan du göra hela dagarna utan att behöva installera om drivrutiner.
Dock så verkar det vara så att i ditt bios verkar USB vara avstängt. Minns inte vad det heter men kan vara något liknande "USB Legacy" ON/OFF.

Har du ett PS/2 tangentbord så testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Resetta bios kan du göra hela dagarna utan att behöva installera om drivrutiner.
Dock så verkar det vara så att i ditt bios verkar USB vara avstängt. Minns inte vad det heter men kan vara något liknande "USB Legacy" ON/OFF.

Har du ett PS/2 tangentbord så testa.

Ok, tack.
Har aldrig resettat bios eller liknande tidigare så jag är nybörjare här.
Har desvärre inget ps/2 tangentbord, men det är ju i princip gratis att köpa in ett billigt sådant, eller köra med en adapter.
Ska testa och återkommer.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Du kan prova att koppla ditt tangentbord på en annan usb2 port för ett par av dem ska ha legacy support för just tangentbord och mus.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Testa annan port, märkte det efter jag inskaffat nytt moderkort, ett rog gene VII, att det går att stänga av alla eller seperata usb portar, varav 1 är gjord specifikt för tangentbord för något macro program från asus, och vill minnas att mina usb portar inte fungerade direkt när jag skulle boota, fick göra en reset/byta port

Permalänk
Medlem

Köpte en USB/ PS/2 adapter.
Ingen som helst respons när jag kopplar in tangentbordet där. Inte ens när datorn bootat klart till Windows så reagerar den på knapptryckningar.
Att byta usb portar har jag testat. I flera av dem händer inte ett dugg, i någon enstaka kan jag trycka "delete" och komma till boot menyn, men därinne är tangentbordet dött.

Behöver jag installera speciella drivrutiner för ps/2 stöd för tangentbordet eller något ?
Eller har PS/2 stöd överhuvudtaget stängts av när datorn byggdes ?

Börjar få helt slut på ide'er har jag överhuvudtaget skulle kunna komma in i bios. Alla tips välkomnas..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Köpte en USB/ PS/2 adapter.
Ingen som helst respons när jag kopplar in tangentbordet där. Inte ens när datorn bootat klart till Windows så reagerar den på knapptryckningar.
Att byta usb portar har jag testat. I flera av dem händer inte ett dugg, i någon enstaka kan jag trycka "delete" och komma till boot menyn, men därinne är tangentbordet dött.

Behöver jag installera speciella drivrutiner för ps/2 stöd för tangentbordet eller något ?
Eller har PS/2 stöd överhuvudtaget stängts av när datorn byggdes ?

Börjar få helt slut på ide'er har jag överhuvudtaget skulle kunna komma in i bios. Alla tips välkomnas..

Ta och reseta din bios. Det står i din manual hur du gör.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Dock kolla först på vilken USB port tangentbordet sitter, ska inte sitta i en USB3 port tex, många moderkort har även speciell port för tangentbord.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ta och reseta din bios. Det står i din manual hur du gör.

Jo, jag har tom en knapp för att resetta bios.
Dock är jag orolig för att jag efter en reset fortfarande inte kan komma in i bios och att jag på köpet inte kan starta upp datorn.

Skrivet av ggustavsson:

Dock kolla först på vilken USB port tangentbordet sitter, ska inte sitta i en USB3 port tex, många moderkort har även speciell port för tangentbord.

Har dessvärre testat alla usb portar utan framgång.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av JesperT:

Jo, jag har tom en knapp för att resetta bios.
Dock är jag orolig för att jag efter en reset fortfarande inte kan komma in i bios och att jag på köpet inte kan starta upp datorn.

Har dessvärre testat alla usb portar utan framgång.

Oroa dig inte över BIOS Reset, det kommer ej fucka upp datorn

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Oroa dig inte över BIOS Reset, det kommer ej fucka upp datorn

Ok, låter betryggande.
Vad händer efter en reset ? Vad måste göras därefter ?
Måste jag inte ange bootordning för olika enheter och annat i bios ?
Och kommer jag verkligen att kunna komma in i bios efter en reset ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ok, låter betryggande.
Vad händer efter en reset ? Vad måste göras därefter ?
Måste jag inte ange bootordning för olika enheter och annat i bios ?
Och kommer jag verkligen att kunna komma in i bios efter en reset ?

Verkar möjligen som att det är något problem med ditt tangentbord.
(Inkompatibilitet?)

Prova med annat USB-tangentbord, och se om problemet kvarstår.

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Verkar möjligen som att det är något problem med ditt tangentbord.
(Inkompatibilitet?)

Prova med annat USB-tangentbord, och se om problemet kvarstår.

...

Tack för tipset, det visade sig göra susen.
Köpte ett nytt billigt USB tangentbord för 50 spänn. Med detta gick det alldeles utmärkt att komma in i BIOS.
Lite lustigt att de två USB tangentbord jag hade sedan tidigare inte alls fungerade för detta ändamål.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.