Kan jag få en förklaring av CRC, FEC och HEC i routern

Permalänk
Medlem

Kan jag få en förklaring av CRC, FEC och HEC i routern

Hej idag så har mitt internet varit lite söligare än normalt och nyfiken som jag är så gick jag in i dsl-loggen på routern och såg att värden som normalt sätt ligger på 0 börjar röra sig uppåt sakta men säkert här är loggen jag startade om den för 43minuter sedan så det finns inte så mycket värden just nu.

Modulation : 4 Annex Mode : Annex A Line State : 3 Lan Tx : 1195306 Lan Rx : 743050 ADSL Tx : 526207 ADSL Rx : 853356 CRC Down : 0 CRC Up : 4 FEC Down : 0 FEC Up : 31 HEC Down : 30 HEC Up : 0 SNR Up : 8.7 SNR Down : 6.8 Line Attenuation Up : 6.2 Line Attenuation Down : 10.8 Data Rate Up : 1035 Data Rate Down : 20338

Så vad jag undrar är vad crc, fec och hec är för något och varför de inte längre är på 0 som det alltid varit tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklason:

Hej idag så har mitt internet varit lite söligare än normalt och nyfiken som jag är så gick jag in i dsl-loggen på routern och såg att värden som normalt sätt ligger på 0 börjar röra sig uppåt sakta men säkert här är loggen jag startade om den för 43minuter sedan så det finns inte så mycket värden just nu.

Modulation : 4 Annex Mode : Annex A Line State : 3 Lan Tx : 1195306 Lan Rx : 743050 ADSL Tx : 526207 ADSL Rx : 853356 CRC Down : 0 CRC Up : 4 FEC Down : 0 FEC Up : 31 HEC Down : 30 HEC Up : 0 SNR Up : 8.7 SNR Down : 6.8 Line Attenuation Up : 6.2 Line Attenuation Down : 10.8 Data Rate Up : 1035 Data Rate Down : 20338

Så vad jag undrar är vad crc, fec och hec är för något och varför de inte längre är på 0 som det alltid varit tidigare.

Det är olika former av error checks. Kortfattat, en checksum beräknas för datapaketet och skickas med, när det tas emot så verifieras denna checksum med samma beräkningsmetod och om värdena inte stämmer så har paketet inte kommit fram intakt/blivit korrupt på vägen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Kopparförbindelser är billiga, men inte alltid jättebra. Det finns ofta yttre störningar på vägen som distortar signalen så att iblan en etta kanske blir en 0:a eller tvärtom. I varje paket följer dock en checksumma med som används för att kolla att paketet kom fram helt eller inte.

Om paketet är trasigt räknas det som ett FEC- eller CV-fel:
FEC-fel kan modemet och stationen rätta till, dvs paketen som kommer fram trasiga är inte så fel att de inte går att laga, så modemet fixar det själv innan det skickar vidare.

CV-fel är paket som kommer fram och är så pass trasiga att modemet eller stationen inte kan laga dem, så de kastar istället paketet. Vad som händer är att t.ex TCP-protokollet inser att paketet kastats och skickar det på nytt. Är det UDP kommer paketet gå förlorat för alltid.

HEC-fel vet jag inte vad det är.

Edit:
http://www.kitz.co.uk/adsl/linestats_errors.htm
Enligt ovan länk är HEC-fel såna fel där själva headern i ATM-cellen blivit trasig, och den verkar endast räkna upp när det blivit så fel att den inte kan laga felet själv och därför tvingats kasta cellen.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Tack för infon är det något som jag borde felrapportera eller är det något som är lugnt sålänge det handlar om så pass få fel?

Permalänk
Medlem

Precis, nästan inga förbindelser går klockrent, du kommer alltid se FEC eller CV-fel. Det är bara när de är uppe iallafall några procent av den totala trafiken som du bör bli orolig och eventuellt felanmäla, som det är nu är det inte störande.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering på mitt problem med loggen efter 3 dagar så här ser det ut nu är det något att bry sig om?

ADSL Upptid 3 dagar 1 timmar 4 minuter 53 sekunder

Modulation : ADSL2+ Annex Mode : Annex A/L Line State : up Lan Tx : 48943988 Lan Rx : 31305314 ADSL Tx : 30144742 ADSL Rx : 48211558 CRC Down : 0 CRC Up : 324 FEC Down : 0 FEC Up : 1135 HEC Down : 1145 HEC Up : 0 SNR Up : 8.7 SNR Down : 6.4 Line Attenuation Up : 6.2 Line Attenuation Down : 10.8 Data Rate Up : 1035 Data Rate Down : 20338

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut och inget som du kommer att märka av.