Permalänk
Medlem

Dela nätverk och streama viaplay

Hej,

Innan jag börjar beskriva mitt problem, så vill jag påpeka till moderatorerna att jag hoppas att detta är rätt forumdel, annars är ni välkommna att flytta på detta.

Det är så att jag har 2 funderingar och hoppas jag får goda råd för hur jag kan lösa det.
För att ni skall förstå tydligare problematiken, så är det så att jag har nyligen flyttat från en 1a, till en 3:a, och flickvännen vill inte längre ha den fula datorn med skärm okupera halva vardagsrummet. Tidigare använde vi datorn för att streama film osv (vägra betala för dyra kanaler med reklam), och kopplade HDMI sladden från datorn till TV'n.
Datorn ligger just nu i det lilla sovrummet (kontoret), och det finns inget internetuttag. Så problem nr 1:

1. Finns det någon routerförstärkare (eller adapter), jag kan köpa för att få internet från routern (som är 20 m bort), för att få tillgång till internet till den stationära datorn? Finns det någon smidig och hyfsad bra lösning utan att behöva dra 20 m kabel genom lägenheten?

2. Problematiken med dela bild från datorn till TVn vid streaming av tvkanaler? TVn ligger 20 m från den stationära datorn, finns det någon praktiskt lösning?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

1, Jag har själv inte testat det men du kanske skulle kika på, googla på Powerline Networking och se om det kan vara något? Men som sagt, jag har inte testat det så jag kan inte garantera att det är något att ha.

2, Om du inte har datorn nära TVn så hade jag nog kikat på en Chromecast eller Apple TV om du inte är intresserad av att köra med en HTPC eller liknande.

Permalänk
Medlem

Tack Honkel för svar, tror det blir en HTPC, allt annat blir krånligt.