internet via ethernet kabel slutat fungera medans wi-fi flyter på

Permalänk
Avstängd

internet via ethernet kabel slutat fungera medans wi-fi flyter på

Halloj!

Har dykt på ett skumt problem då mitt internet la av helt sådär medans jag kollade streams, (kör ethernetkabel) testade byta över till min wi-fi adapter och då får jag internet men jävligt segt och funkar en liten stund och sen läggs det ner och sen funkar igen..

testade gå in på speedtest.net och se vad jag fick ut, (har 100/100 och får alltid ut ca 95/95 trådlöst) och dels så står själva testet inställt på att jag är i trondheim av nån anledning (har aldrig vart så förut, bor i sthlm) och själva testet går trögt som fasen och går inte ens igenom.

Har gjort standard felsökning så som att starta om dator, router och installerat drivrutiner men funkar fort farande inte,

Är inte världens fena på all sånt här så skulle inte sitta fel med lite förslag på vad jag kan göra

Permalänk
Medlem

Börja med att utesluta att problemet inte ligger i den specifika datorn, tex kan du koppla in annan dator eller mobil eller liknande.
När du kommit fram till om det är routern eller datorn så kan du skriva igen här så hjälper vi dig vidare.
Hur länge har du haft problemen förresten och har du kollat om din ISP rapporterat några problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av honkel:

Börja med att utesluta att problemet inte ligger i den specifika datorn, tex kan du koppla in annan dator eller mobil eller liknande.
När du kommit fram till om det är routern eller datorn så kan du skriva igen här så hjälper vi dig vidare.
Hur länge har du haft problemen förresten och har du kollat om din ISP rapporterat några problem?

Telefon och annat kopplas utan problem till datorn om det va det du undra.
Problemet hände runt 20:30 tiden och har inte vart inne och ändrat nånting i datorn, däremot när jag försökte med vanliga windows troubleshooting så fick jag upp "local area connection doesn't have a valid IP configuration" så då testade jag köra en ipconfig/release ipconfig/renew men verkade inte skapas en ny ip

angående om jag kollat med min isp så har jag inte det ännu då dom inte har öppet, men är ingen som har skrivit om störningar eller dylikt på deras sida så tror det lutar åt något med routern eller datorn.

Som sagt är inte världens fena på allt detta men förstår självklart instruktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av krimpaa:

Telefon och annat kopplas utan problem till datorn om det va det du undra.
Problemet hände runt 20:30 tiden och har inte vart inne och ändrat nånting i datorn, däremot när jag försökte med vanliga windows troubleshooting så fick jag upp "local area connection doesn't have a valid IP configuration" så då testade jag köra en ipconfig/release ipconfig/renew men verkade inte skapas en ny ip

angående om jag kollat med min isp så har jag inte det ännu då dom inte har öppet, men är ingen som har skrivit om störningar eller dylikt på deras sida så tror det lutar åt något med routern eller datorn.

Som sagt är inte världens fena på allt detta men förstår självklart instruktioner

Tänker mer på att du ska testa koppla din telefon eller annan dator till routern, för att se om dom enheterna får samma problem, isf är det antingen din router eller din ISP.
Har du testat dom vanliga stegen?
Gör routern strömlös en minut och starta upp igen.
Se till att routern inte står för instängt och blir överhettad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av honkel:

Tänker mer på att du ska testa koppla din telefon eller annan dator till routern, för att se om dom enheterna får samma problem, isf är det antingen din router eller din ISP.
Har du testat dom vanliga stegen?
Gör routern strömlös en minut och starta upp igen.
Se till att routern inte står för instängt och blir överhettad.

Telefonen funkar med wi-fi, har ingen annan dator jag kan testa med tyvärr.
Har kollat också så att ipv4 och 6 är ibockade vilket dom var, har kört lite standard steg som jag kollat upp på google osv och gjort routern strömlös sammtidigt som datorn, och routern står helt öppet så inte inträngd eller skymd eller nått sånt.. Skitskumt :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av honkel:

Tänker mer på att du ska testa koppla din telefon eller annan dator till routern, för att se om dom enheterna får samma problem, isf är det antingen din router eller din ISP.
Har du testat dom vanliga stegen?
Gör routern strömlös en minut och starta upp igen.
Se till att routern inte står för instängt och blir överhettad.

hmm, skumt fick det att funka nu. har alltid haft internetkabeln inkopplad i min fiberbox och det har funkat tills nu, men testade att koppla in kabeln i min wi-fi router istället och nu har jag internet, men det funkar inte i nån av portarna från fiberboxen. jävligt skumt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krimpaa:

hmm, skumt fick det att funka nu. har alltid haft internetkabeln inkopplad i min fiberbox och det har funkat tills nu, men testade att koppla in kabeln i min wi-fi router istället och nu har jag internet, men det funkar inte i nån av portarna från fiberboxen. jävligt skumt!

Bra att det fungerar, men routern sitter väl in i fiberboxen också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av honkel:

Bra att det fungerar, men routern sitter väl in i fiberboxen också?

Ja och det gör hela saken mer skumt! :S

Permalänk
Medlem

Aja, lika bra att ha kabeln i routern, enda anledningen att ha den direkt i fiberboxen (förutom att det kanske är enklare kabelmässigt) är att du får en unik fast ip-adress då. Något du inte behöver om du inte har tänkte driva någon form av server för spel eller annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av honkel:

Aja, lika bra att ha kabeln i routern, enda anledningen att ha den direkt i fiberboxen (förutom att det kanske är enklare kabelmässigt) är att du får en unik fast ip-adress då. Något du inte behöver om du inte har tänkte driva någon form av server för spel eller annat.

haha ja nu rör jag inte skiten förens det knasar igen haha.

Stort tack för hjälpen iallafall!

Permalänk
Medlem

Snackar du om en fiberkonverter? Bara en av dess portar är aktiverade. Den konverterar optiken bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Snackar du om en fiberkonverter? Bara en av dess portar är aktiverade. Den konverterar optiken bara.

Ah precis och har normalt en kabel från fiberjacket i väggen till wan uttaget och den har jag en rad till utan (wlan) och där har jag dels haft en kabel till min dator och en till min router och det har funkat perfa tills som sagt igår så om bara en av portarna är aktiverade hur har då internet funkat både med tråd och även wi-fi när dom hade en port var?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krimpaa:

Ah precis och har normalt en kabel från fiberjacket i väggen till wan uttaget och den har jag en rad till utan (wlan) och där har jag dels haft en kabel till min dator och en till min router och det har funkat perfa tills som sagt igår så om bara en av portarna är aktiverade hur har då internet funkat både med tråd och även wi-fi när dom hade en port var?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är vanligt att man har ett vlan var för olika tjänster och vlanen delas i switchen som sitter i anslutning till konvertern, en port till internet, en till tv och en till tele, det kan ju ha varit felkonfat hos operatören och så har de märkt det eller gjort nån annan uppdatering som gjort att du fick "normalkonfiguration" och då bara får internetaccess på den avsedda porten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.