Permalänk
Medlem

Telefonidosa IP-telefoni

Vi har Telia Öppen Fiber och har precis bytt över till Bahnhof för bredband och telefoni. IPTV har vi kvar via Telia. Jag vill (som jag kunde tidigare med Telia Smart-modemet) kunna sätta en mellanpropp i första jacket för att kunna ringa med IP-telefoni i hela huset och på mina vanliga telefoner.

Hur gör jag ?
Jag har en Inteno bredbandsswitch.
LAN1 är kopplad till min nyinköpta ASUS RT-AC66U router
LAN2 är kopplad till en switch och vidare till mina TV-apparater via IPTV (från Telia)
Hur gör jag enklast och billigast för att koppla in telefonen ? Kan jag koppla en telefonidosa till LAN3 på Inteno-switchen eller kopplar jag till routern ? Och SNÄLLA ge mig tips på enkel och billig telefoni-adapter - Bahnhofs egna som de säljer är slut och vi behöver telefon ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av calise:

Vi har Telia Öppen Fiber och har precis bytt över till Bahnhof för bredband och telefoni. IPTV har vi kvar via Telia. Jag vill (som jag kunde tidigare med Telia Smart-modemet) kunna sätta en mellanpropp i första jacket för att kunna ringa med IP-telefoni i hela huset och på mina vanliga telefoner.

Hur gör jag ?
Jag har en Inteno bredbandsswitch.
LAN1 är kopplad till min nyinköpta ASUS RT-AC66U router
LAN2 är kopplad till en switch och vidare till mina TV-apparater via IPTV (från Telia)
Hur gör jag enklast och billigast för att koppla in telefonen ? Kan jag koppla en telefonidosa till LAN3 på Inteno-switchen eller kopplar jag till routern ? Och SNÄLLA ge mig tips på enkel och billig telefoni-adapter - Bahnhofs egna som de säljer är slut och vi behöver telefon ..

Menar du att Bahnhof inte tillhandahåller nödvändig utrustning för att få igång tjänsterna dem säljer? :S låter konstig, eller missuppfattar jag något?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ja jösses vad folk håller på att strula.
If it ain't broken don't fix it.
Vad det något fel med din förra lösning?

Du får ta och kontakta Bahnhof och fråga hur de har tänkt att det ska funka.
De har sålt på dig en tjänst - kan de inte leverera den så får du häva ditt avtal.

Permalänk
Medlem

Fel och fel, Telia är mycket dyrare än Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calise:

Vi har Telia Öppen Fiber och har precis bytt över till Bahnhof för bredband och telefoni. IPTV har vi kvar via Telia. Jag vill (som jag kunde tidigare med Telia Smart-modemet) kunna sätta en mellanpropp i första jacket för att kunna ringa med IP-telefoni i hela huset och på mina vanliga telefoner.

Hur gör jag ?
Jag har en Inteno bredbandsswitch.
LAN1 är kopplad till min nyinköpta ASUS RT-AC66U router
LAN2 är kopplad till en switch och vidare till mina TV-apparater via IPTV (från Telia)
Hur gör jag enklast och billigast för att koppla in telefonen ? Kan jag koppla en telefonidosa till LAN3 på Inteno-switchen eller kopplar jag till routern ? Och SNÄLLA ge mig tips på enkel och billig telefoni-adapter - Bahnhofs egna som de säljer är slut och vi behöver telefon ..

Köp först Cisco SPA112, koppla den sedan efter routern. Se info HÄR. För att sen ansluta mellanproppen i väggen! Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av calise:

Vi har Telia Öppen Fiber och har precis bytt över till Bahnhof för bredband och telefoni. IPTV har vi kvar via Telia.

Jag "kapar" din tråd med en fråga relaterad till Telia Öppen Fiber. Menar du att ni kan köra bredband från en leverantör och TV från en annan? När jag undersökte just Bahnhof för bredband och Telia för TV fick jag reda på att Telia bara kan leverera IPTV i eget nät, dvs om de får leverera bredbandet också. Trots att jag som du kör separat router och tv-switch istf Telias Smart-låda (även om det nog inte var med i ursprungliga frågan till Telia).

Permalänk
Medlem
Skrivet av calise:

Fel och fel, Telia är mycket dyrare än Bahnhof.

Allt är väl relativt men att säga att 20kr är mycket dyrare låter lite väl överdrivet...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sickan_swe:

Jag "kapar" din tråd med en fråga relaterad till Telia Öppen Fiber. Menar du att ni kan köra bredband från en leverantör och TV från en annan? När jag undersökte just Bahnhof för bredband och Telia för TV fick jag reda på att Telia bara kan leverera IPTV i eget nät, dvs om de får leverera bredbandet också. Trots att jag som du kör separat router och tv-switch istf Telias Smart-låda (även om det nog inte var med i ursprungliga frågan till Telia).

går utmärkt med olika operatörer för alla tre tjänster (även ip-telefoni alltså) på telia öppen fiber... Annat via telejacket (och diverse andra fibernät) dock.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför det här blev en prisdiskussion, det var inte det tråden handlade om. Med telefoni är skillnaden över 100 kr per månad , tycker iaf jag är mycket.

Permalänk
Medlem

Ja det funkar med olika leverantörer. Vi har bredband + telefon från Bahnhof och telefoni från Telia.

Permalänk
Medlem

* sorry tv menar jag från Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Köp först Cisco SPA112, koppla den sedan efter routern. Se info HÄR. För att sen ansluta mellanproppen i väggen! Lycka till!

Tack !!