Permalänk

Uppgradera AMD Phenom II -> I7-960?

Är följande uppgradering värd besväret vad gäller prestanda?

från:
AMD Phenom II X4 925 2.8 GHz
Gigabyte GA-MA69VM-S2
8 GB DDR2
SSD Samsung 840 EVO

till:
I7-960 3.2 GHz
Asus P6X58D-E
8 GB DDR3 1600 MHz
SSD Samsung 840 EVO (samma som ovan)

Permalänk
Entusiast

Är det gratis? Absolut.

Om inte, vad är priset? Vad ska det användas till?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Är det gratis? Absolut.

Om inte, vad är priset? Vad ska det användas till?

Inte gratis, men relativt lite pengar (under 1000 kr). Kostnaden ligger i tiden att installera om Windows och alla program.

Jag använder den till lite spelande (inte de mest krävande), fotoredigering med DxO, Matlab, upp och nerpackning av filmfiler tex...

Jag ser fördelar i att få lite USB 3 portar samt SATA3 istället för SATA1 för SSD:n

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gustavson:

Inte gratis, men relativt lite pengar (under 1000 kr). Kostnaden ligger i tiden att installera om Windows och alla program.

Jag använder den till lite spelande (inte de mest krävande), fotoredigering med DxO, Matlab, upp och nerpackning av filmfiler tex...

Jag ser fördelar i att få lite USB 3 portar samt SATA3 istället för SATA1 för SSD:n

Handlar det om 3 stickor? X58 använder Tripple-channel och behöver därför minst 3 stickor för att fungera optimalt, tycker därför att 8GB var lagom mysko.
Angående SATA III så ska du inte använda den som finns på X58, då den är från Marvel, du får bättre prestanda med SATA II kontrollen från Intel på brädan, skillnaden mellan SATA II och SATA III är troligen ändå inget som du märker i vardagsanvändande.

Om komponenterna är i gott skick så skulle jag säga att det är värt pengarna under tusenlappen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Handlar det om 3 stickor? X58 använder Tripple-channel och behöver därför minst 3 stickor för att fungera optimalt, tycker därför att 8GB var lagom mysko.
Angående SATA III så ska du inte använda den som finns på X58, då den är från Marvel, du får bättre prestanda med SATA II kontrollen från Intel på brädan, skillnaden mellan SATA II och SATA III är troligen ändå inget som du märker i vardagsanvändande.

Om komponenterna är i gott skick så skulle jag säga att det är värt pengarna under tusenlappen.

Alldeles riktigt. Jag skrev fel, det är 12GB RAM fördelat på 3 stickor.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Under 1000:- sammanlagt så visst, det blir nog en trevlig uppgradering. Kör på säger jag

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gustavson:

Alldeles riktigt. Jag skrev fel, det är 12GB RAM fördelat på 3 stickor.

Kör på.
Se dock till att fixa en annan kylare, stock kylaren till LGA1366 är väldigt klen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Kör på.
Se dock till att fixa en annan kylare, stock kylaren till LGA1366 är väldigt klen.

Har en 212 EVO till AMD:n idag, den borde funka till I7:an också?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gustavson:

Har en 212 EVO till AMD:n idag, den borde funka till I7:an också?

Ja, det borde gå att montera förutsatt att du har alla fästen kvar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Handlar det om 3 stickor? X58 använder Tripple-channel och behöver därför minst 3 stickor för att fungera optimalt, tycker därför att 8GB var lagom mysko.
Angående SATA III så ska du inte använda den som finns på X58, då den är från Marvel, du får bättre prestanda med SATA II kontrollen från Intel på brädan, skillnaden mellan SATA II och SATA III är troligen ändå inget som du märker i vardagsanvändande.

Om komponenterna är i gott skick så skulle jag säga att det är värt pengarna under tusenlappen.

Jag märker antagligen ingen skillnad mellan SATA 2 och SATA 3, men det är lite svårt att förstå hur 6 GB/s porten kan vara sämre. Har Marvel gjort bort sig så mycket, eller vad är felet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gustavson:

Jag märker antagligen ingen skillnad mellan SATA 2 och SATA 3, men det är lite svårt att förstå hur 6 GB/s porten kan vara sämre. Har Marvel gjort bort sig så mycket, eller vad är felet?

Ja, Marvell kontrollen på de gamla P55/X58 är helt åt skogen, lika bra att använda SATA2 porten för att slippa krångel och dylikt.
Fyi: 6Gb/s port, inte 6GB/s.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Ja, Marvell kontrollen på de gamla P55/X58 är helt åt skogen, lika bra att använda SATA2 porten för att slippa krångel och dylikt.
Fyi: 6Gb/s port, inte 6GB/s.

Jag har nu iaf lyckats uppgradera med datorn med dessa komponenter. Jag har dock upptäckt att LAN porten är rejält mycket segare än "Gigabit" porten på mitt förra moderkort, kommer bara upp i ca 200mbit.

Har installerat drivrutinen på ASUS hemsida "MarvellYukon_Ethernet_V111053_Windows7"

Vad kan vara problemet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gustavson:

Jag har nu iaf lyckats uppgradera med datorn med dessa komponenter. Jag har dock upptäckt att LAN porten är rejält mycket segare än "Gigabit" porten på mitt förra moderkort, kommer bara upp i ca 200mbit.

Har installerat drivrutinen på ASUS hemsida "MarvellYukon_Ethernet_V111053_Windows7"

Vad kan vara problemet?

Denna?

Det borde inte vara några problem, titta i inställningarna för nätverkskortet om du har Full Duplex 1Gb/s aktiverat.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tänk på att i framtiden om du uppgraderar till p67, eller framåt så är marvelkretsen du ska använda för SSD och liknande

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

En fråga till

Har haft lite resetter av datorn. Jag funderar på om dessa kan bero på dålig strömförsörjning. Är mitt kraftaggregat på 500W för klent för denna setup:

I7-960 3.2 GHz
Asus P6X58D-E
8 GB DDR3 1600 MHz
SSD Samsung 840
Radeon 7750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavson:

En fråga till

Har haft lite resetter av datorn. Jag funderar på om dessa kan bero på dålig strömförsörjning. Är mitt kraftaggregat på 500W för klent för denna setup:

I7-960 3.2 GHz
Asus P6X58D-E
8 GB DDR3 1600 MHz
SSD Samsung 840
Radeon 7750

Nej. Iofs. kan märke/modell avgöra, så märke/modell?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Nej. Iofs. kan märke/modell avgöra, så märke/modell?

BeQuiet Kraft 500W

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gustavson:

En fråga till

Har haft lite resetter av datorn. Jag funderar på om dessa kan bero på dålig strömförsörjning. Är mitt kraftaggregat på 500W för klent för denna setup:

I7-960 3.2 GHz
Asus P6X58D-E
8 GB DDR3 1600 MHz
SSD Samsung 840
Radeon 7750

Förutsatt att aggregatet är i bra skick och av bra kvalitet så borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Fögammalttt att aggregatet är i bra skick och av bra kvalitet så borde det inte vara några problem.

Det är bara något halvår gammalt, så det borde vara ok.
Då är frågan vad resetterna (omstarterna) kan bero på?

Hade en medans jag skrev detta inlägg....

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gustavson:

Det är bara något halvår gammalt, så det borde vara ok.
Då är frågan vad resetterna (omstarterna) kan bero på?

Hade en medans jag skrev detta inlägg....

Kan vara problem med t.ex distanserna mellan moderkort och chassi. Satte du i alla och satte du dem rätt? Sen kan det vara någon överklock/övrig inställning som spökar. Återställ alla bios inställningar till orginal och se om det hjälper.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Kan vara problem med t.ex distanserna mellan moderkort och chassi. Satte du i alla och satte du dem rätt? Sen kan det vara någon överklock/övrig inställning som spökar. Återställ alla bios inställningar till orginal och se om det hjälper.

Jag gjorde en reset av BIOS (tog ut batteriet och strömkabeln en LÅNG stund). Det blev bättre men den startar fortfarande om, tex när jag isntallerade ett program.

Du menar att det kan vara för kort avstånd till chassit? Eller för få distanser, så att moderkortet böjs?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gustavson:

Jag gjorde en reset av BIOS (tog ut batteriet och strömkabeln en LÅNG stund). Det blev bättre men den startar fortfarande om, tex när jag isntallerade ett program.

Du menar att det kan vara för kort avstånd till chassit? Eller för få distanser, så att moderkortet böjs?

Om du satt i för få distanser eller om du satt en distans fel så kan något strömförande på moderkortet ligga emot den felplacerade distansen alternativt chassiet tänkte jag?

Annars kan det vara fel på en hårddisk eller ett RAM-minne. Prova att köra med en ram-sticka i taget för att se om det är någon av dem som felar. Samt kör windows felsök för hårddiskarna. Jag vet inte om det finns något annat bra program för att felsöka hårddiskar, men någon här borde kunna tipsa om det också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Tar jag bort drivrutinen för grafikkortet så kan datorn gå utan omstart. Men så fort jag installerar Catalyst (har provat senaste, en som är 6 mån gammal och en från 2011) så börjar problemen.
Kan grafikkortet vara defekt och därmed orsaka omstarterna?
Byta PCI-e plats på grafikkortet?

Har testat med Memtest 86, inget fel hittat.

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Handlar det om 3 stickor? X58 använder Tripple-channel och behöver därför minst 3 stickor för att fungera optimalt, tycker därför att 8GB var lagom mysko.
Angående SATA III så ska du inte använda den som finns på X58, då den är från Marvel, du får bättre prestanda med SATA II kontrollen från Intel på brädan, skillnaden mellan SATA II och SATA III är troligen ändå inget som du märker i vardagsanvändande.

Om komponenterna är i gott skick så skulle jag säga att det är värt pengarna under tusenlappen.

En annan fråga, i BIOS står det i inställningarna för minnes hastighet "For locked CPU only 800 and 1066 MHz works". Vad innebär detta? Är min 960 "låst"? Minnena är PC12800/1600MHz. Vilken inställning bör jag välja? (Jag har stabilitetsproblem med datorn)