Samsung 4K AMOLED för Galaxy Note 5 kan även användas i Oculus Rift CV1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

http://i.imgur.com/GESe11G.png

Synd att det är PenTile, men förhoppningsvis kanske det inte stör i den upplösningen.

Ja Pentile är inget som märks i dagsläget ens ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

För Oculus: superrelevant.
För mobiler: palla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

PenTile förstör bilden på både Galaxy S4 (1920x1080, 440 ppi) och Galaxy Note 10.1 2014 Edition (2560x1600, 300 ppi) samt på Oculus Rift DK2. Kan du utveckla vad du menar?

Note 10.1 har LCD, dvs varken pentile eller oled.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elnisse:

Avancerad matematik det där, så om man gör som Oculus så kan man få ett år hur långt som helst då?

Seriöst, om en representant för företaget ena dagen säger att "senaste prototypen är i princip en färdig produkt" och "det är månader till lansering" så är inte det första man tänker på ytterligare 11 månader och 29 dagar utan snarare "det lanseras till jul".

Men de är duktiga på spinn.

Fast han var ju väldigt noga med att poängtera att det inte handlar om år, utan om många månader. Tycker du att det är många månader till jul?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Korkskruv:

Det hade varit enormt häftigt om man hade en riktig högupplöst skärm men hade möjlighet att rendera bilden i olika upplösning. Lågupplöst för periferi och högupplöst på den lilla delen där ögonen fokuserar.

En mackapär som håller koll på var ögonen fokuserar och dessutom renderar en bild efter det med tillräckligt låg latens ligger nog rätt långt bort i framtiden.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Låter vettigt i mina öron. Visst blir det svår att köra tyngre spel i den upplösningen på riften, men Oculus kanske har en lösning på det problemet också?

Du behöver inte köra i 2160p, men du slipper serutnät/grönt i pentile på samma nivå.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av el_genius:

En mackapär som håller koll på var ögonen fokuserar och dessutom renderar en bild efter det med tillräckligt låg latens ligger nog rätt långt bort i framtiden.

Kan hålla med om att det ligger flera år framåt i tiden men inte på grund av den tekniska utmaningen. Att följa ögonen i en ytterst begränsad och sluten miljö borde inte vara några större problem att få till. Det största problemet är att skärmsladdarna (HDMI/DP) inte har något direkt stöd för det. Att uppdatera standarderna samt få till hårdvaru- och mjukvarukompabilitet är det som kommer att ta tid. Förmodligen så lång tid så att problemet löser sig själv med kraftfullare hårdvara. Det är mer trolig att man i någon kommande version använder ögonen som en form av inmatningsenhet istället.

För övrigt så kallades det för "foveated rendering".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azlan1:

Med tanke på att telefonerna är svagare än konsolerna och konsolerna orkar inte driva spel i 1080p i alla spel så är det inte så troligt

Nu måste jag flika in här efter all smörja jag hört beträffande konsoler de senaste veckorna. I regel är det många vettiga personer på Sweclockers, men även en del nötter som inte alls är så insatta som de själva tror.

Du inser självfallet att en utvecklare kan se till att ingen PC-ägare här kan driva ett spel i 1080p? Att det är en balans/avvägning sett till utvecklarens vision av deras grafiska presentation kontra den bilduppdatering och upplösning de tycker är tillfredsställande? När du har en utvecklare med ett grafiskt mål av hur spelet ska se ut, så kommer det först till största mån att göras för konsolerna. Därefter har vi PC-ägare som självfallet har kraftfullare hårdvara som med viss bekostnad (rejäl overhead) kan driva spelet i högre upplösning och bilduppdatering.

Att skapa något i 1080p 60fps är ingen konst, det är snarare utvecklaren som anser att det inte är relevant eller en nödvändig kompromiss, sett till de effekter/grafisk presentation de vill uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elnisse:

Avancerad matematik det där, så om man gör som Oculus så kan man få ett år hur långt som helst då?

Seriöst, om en representant för företaget ena dagen säger att "senaste prototypen är i princip en färdig produkt" och "det är månader till lansering" så är inte det första man tänker på ytterligare 11 månader och 29 dagar utan snarare "det lanseras till jul".

Men de är duktiga på spinn.

Alltså, Brendans citat är ju faktiskt “months, not years away” och "many months". Hur man kan få det till "lanseras till jul" hajar jag inte. Känns snarare att media sätter klickvänliga rubriker. Sen får man läsa artiklarna och bilda sin egen uppfattning av citaten.

Permalänk
Medlem

Då dröjer det år och inte månader, om dom ska vänta på dit och dat.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av merdique:

Note 10.1 har LCD, dvs varken pentile eller oled.

Vadå "dvs"? Menar du att en LCD-skärm inte kan ha en PenTile-matris? Kan du utveckla?

Galaxy Note 10.1 (2014 Edition) har PenTile. Prova den så ser du det direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vad stor blå pixel är. Är det för att få bukt med att blåa dioder bränns ut mycket snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Vad stor blå pixel är. Är det för att få bukt med att blåa dioder bränns ut mycket snabbare?

Delvis, de blå slits lite snabbare men de blå och röda är också större för att ögat har lättare att se grönt så man "fuskar" lite genom att para ihop subpixlarna i varannan pixel litengrön-storrröd och litengrön-storblå.
Så i realiteten tappar man 1/3 av subpixlarna med amoled jämfört med många andra tekniker men det märks oftast inte.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rebben:

Delvis, de blå slits lite snabbare men de blå och röda är också större för att ögat har lättare att se grönt så man "fuskar" lite genom att para ihop subpixlarna i varannan pixel litengrön-storrröd och litengrön-storblå.
Så i realiteten tappar man 1/3 av subpixlarna med amoled jämfört med andra tekniker men det märks oftast inte.

Det du beskriver är PenTile och inte AMOLED. En AMOLED-skärm måste inte ha en PenTile-matris (t ex Samsung Galaxy S II), och en PenTile-skärm måste inte vara AMOLED (t ex Samsung Galaxy Note 10.1 (2014 Edition)).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det du beskriver är PenTile och inte AMOLED. En AMOLED-skärm måste inte ha en PenTile-matris (t ex Samsung Galaxy S II), och en PenTile-skärm måste inte vara AMOLED (t ex Samsung Galaxy Note 10.1 (2014 Edition)).

Du har delvis rätt, men problemet är att Galaxy Note 10.1 (2014) edition inte har pentile skärm som den som alla klagade på från början source: http://www.androidauthority.com/note-10-1-2014-edition-rgbw-l...

Den klassiska (infamous) pentile matrisen var en helt annan. Att sen vissa vill kalla både den, note 10.1 lcd skärmen och den nya pixel mönstret som finns i både S5, Note 4 och i kommande Note 5 för pentile är enligt mig fel. Du har rätt att det inte är det klassiska RGB mönsret av pixlar, men båda dessa skärmar skiljer sig från varandra och från den gamla pentile mönstret. Så att kalla alla för samma sak, blir missvisande.

Dessutom, på skärmar som är så högupplösta som dessa, så kan du inte se de individuella pixalarna, och därför spelar pixelmönstret ingen roll. Så att klaga på det är fel, om du inte kan jämföra det.

PS. Det du upplever med Galaxy Note 10.1 är att du kan se individuella pixlar, men inte de vita imellan rgb, vilket gör att det är lättare att se de individuella pixlarna, men i min mening gör inte de flesta det. Men den skärmen är också nästan dubbelt så står som Note skärmarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vadå "dvs"? Menar du att en LCD-skärm inte kan ha en PenTile-matris? Kan du utveckla?

Galaxy Note 10.1 (2014 Edition) har PenTile. Prova den så ser du det direkt.

Jag trodde pentile bara var något samsung implementerat i sin OLED-teknologi, jag kontrollerade bara mitt antagande mot gsmarena där det står Super clear LCD, utgick från att pentile borde nämnts i deras i övrigt omfattande specifikationer, dvs jag hade fel. Du behöver inte vara spydig för det, normalt beteende när man anser att någon har fel är att bevisa motsatsen med t ex en källa.

Permalänk
Medlem

Tror knappt Samsungs 4k skärm kommer att ha 90 hz eller bättre uppdateringsfrekvens. Judder och illamående är minst lika viktig som upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Jag trodde pentile bara var något samsung implementerat i sin OLED-teknologi, jag kontrollerade bara mitt antagande mot gsmarena där det står Super clear LCD, utgick från att pentile borde nämnts i deras i övrigt omfattande specifikationer, dvs jag hade fel. Du behöver inte vara spydig för det, normalt beteende när man anser att någon har fel är att bevisa motsatsen med t ex en källa.

Som jag skrev... pentile och pentile. Det är RGBW mönster, och inte klassiskt RGB, den vita extra pixeln gör skärmen mer batterisnål, och högre ljusstyrka. Alltså inte något diamond eller annat mönster, bara en extra vit pixel i det annars standard utförandet.

Jag skulle inte kalla det pentile... men det är heller inte RGB mönster.

Skrivet av kusk0r:

Tror knappt Samsungs 4k skärm kommer att ha 90 hz eller bättre uppdateringsfrekvens. Judder och illamående är minst lika viktig som upplösningen.

De använder samsungs skärmar i Oculus Rift, men de skruvar upp frekvenserna för att gå över 60 Hz. På nån av panelerna i ett av det första 2 DK var det upp till 90 Hz om jag inte minns fel...

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Tycker att det är konstigt att Samsung slutar satsa på oled till tvapparater, men går på så in i helvete med mobiltelefonerna. LG kör oled på tv och IPS i mobilerna om jag inte minns fel. Borde ju vara ännu svårare på mindre paneler tycker jag :S

Nej, tvärtom. Det är lättare att tillverka små paneler utan fel.

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt positivt för VR. Jag tycker oculus ska sälja flera VR glasögon med olika upplösningar. Detta gör att de kan ha ett premium segment som kostar lite mer och kräver en kraftfullare dator pga högre skärmupplösning. Det hade varit irreterande om de måste föhålla sig till alla individer och därav måste kompromissa med skärmupplösningen för alla ska ha råd. Jag betalar gärna mer än den genomsnitliga användaren och tycker inte jag ska behöva vänta på de som inte har råd att uppgradera sin dator. Så flera VR glasögon med olika skärmupplösningar är ett måste.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

Det är mycket lättare att läsa japanska, kinesiska och koreanska tecken i hög upplösning

Koreanska vettefan om jag tycker är lättare i 4K jämfört med 2.5k speciellt inte på små skärmar. Kan inte tala för några av de andra Asiatiska språken.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Skonky:

Du har delvis rätt, men problemet är att Galaxy Note 10.1 (2014) edition inte har pentile skärm som den som alla klagade på från början source: http://www.androidauthority.com/note-10-1-2014-edition-rgbw-l...

Den klassiska (infamous) pentile matrisen var en helt annan. Att sen vissa vill kalla både den, note 10.1 lcd skärmen och den nya pixel mönstret som finns i både S5, Note 4 och i kommande Note 5 för pentile är enligt mig fel.

Det är inte alls fel: PenTile är en "familj" av olika sorters matriser. En av dem är PenTile RGBW, som ser ut så:

Citat:

Du har rätt att det inte är det klassiska RGB mönsret av pixlar, men båda dessa skärmar skiljer sig från varandra och från den gamla pentile mönstret. Så att kalla alla för samma sak, blir missvisande.

Dessutom, på skärmar som är så högupplösta som dessa, så kan du inte se de individuella pixalarna, och därför spelar pixelmönstret ingen roll. Så att klaga på det är fel, om du inte kan jämföra det.

Det syns ju tydligt även på SGS4 och ORDK2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av elnisse:

Men, ytterligare ETT ÅR nu ? Förr ett par dagar sedan var det "månader" till CV1.

Man börjar bli lite trött....

Jag skulle i detta fall Tolka "år" som plural dvs... inte flera år till release utan månader vilket som jag skulle tycka är okej att säga vid t.ex. 13-18 månader

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Sheytan:

Det är mycket lättare att läsa japanska, kinesiska och koreanska tecken i hög upplösning

Själv behöver jag nog minst 16k för att förstå kinesiska..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Som jag skrev... pentile och pentile. Det är RGBW mönster, och inte klassiskt RGB, den vita extra pixeln gör skärmen mer batterisnål, och "brighter". (kommer inte på svenska ordet just nu. Alltså inte något diamond eller annat mönster, bara en extra vit pixel i det annars standard utförandet.

Jag skulle inte kalla det pentile... men det är heller inte RGB mönster.

De använder samsungs skärmar i Oculus Rift, men de skruvar upp frekvenserna för att gå över 60 Hz. På nån av panelerna i ett av det första 2 DK var det upp till 90 Hz om jag inte minns fel...

Jag har en DK2 , den har displayn från note 3 uppskruvad från 60 till 75hz. Crescent bay har sannolikt 1440p skärmen från Note 4 överklockad till 90Hz. Det flesta 4k skärmar just nu körs på 60hz varför jag tror att det blir svårt att nå så högt med uppdateringsfrekvensen. Dessutom är det inte så klokt att sälja en konsument version med en överklockad skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är inte alls fel: PenTile är en "familj" av olika sorters matriser. En av dem är PenTile RGBW, som ser ut så:

http://www.nouvoyance.com/images/rgb-v-rgbw-circle-chart.png

Det syns ju tydligt även på SGS4 och ORDK2.

Nej det är inte samma sak. Alltså, du har rätt att folk klassar det som inom pentile familjen, men vad jag sa var att det är inte samma teknik, som alla klagade på från början när Samsung började experimentera med olika matriser av pixlar.

[/img]

Där har du "orginal" pentile, och nej det är inte samma sak som rgbw. Som jag sa. Därför anser jag att det är missvisande att kalla alla dessa skärmar för pentile, när de skiljer sig åt. Därav ville jag uppmärksamma dig på att det är olika skärmar, och mycket bättre kvalité numer än vad det var då. På så små skärmar som 5-6" kommer du inte kunna se skillnaderna mellan pixlarna med 4k även om det är diamant matrisen som används i de senaste pentile skärmarna eller inte. Som även de är bättre än "orginal" pentile. Det var skillnaderna i skärmarna som jag ville uppmärksamma. Inte att det var fel att kalla dem pentile, för de är vad de kallas, om än missvisande imo.

Skrivet av kusk0r:

Det flesta 4k skärmar just nu körs på 60hz varför jag tror att det blir svårt att nå så högt med uppdateringsfrekvensen. Dessutom är det inte så klokt att sälja en konsument version med en överklockad skärm.

Varför skulle de inte gå att överklocka en 4k skärm? Varför skulle Oculus Rift överklocka skärmarna på deras Developer kits om de inte tänkte göra det på deras consumer product?

Edit: Förtydligade lite vad jag menar...

Permalänk

Häftigt om det stämmer, men det är nu lite väl mycket spekulation för att detta ska klassas som "nyhet" tycker jag. Knappast nyhetsvärdigt med dagens (brist på) information.

Flagga upp posten med "spekulation" eller eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Dessutom, på skärmar som är så högupplösta som dessa, så kan du inte se de individuella pixalarna, och därför spelar pixelmönstret ingen roll. Så att klaga på det är fel, om du inte kan jämföra det.

Men det är ju precis det man kan när skärmarna används i VR-sammanhang - se de individuella pixlarna.
Ett problem med PenTile-varianterna är hur upplösningen marknadsförs. En PenTile-pixel (till skillnad från en RGB, eller RGBW-pixel) kan inte återge alla färger. Man behöver två PenTile-pixlar för det. De första varianterna hade inte varit så tokiga om pixlarna hade marknadsförts som halva upplösningen. Istället valde Samsung att köra med "halva pixlar". Och det var, enligt mig, ett eländigt beslut både av tekniska skäl och för att det gav hela approachen dåligt rykte.
Det hade varit bättre om de hade väntat ett halvår till ett år och kunnat marknadsföra fullfärgsupplösningen utan att behöva skämmas jämte största konkurrenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Det du syftar på kallas "foveated rendering", där en mycket bra eye-tracking krävs för att det ska fungera bra. Tveksamt om CV1 kommer att ha det, men CV2 kommer nog nästan garanterat ha någon form av eye-tracking.

Jag tror man kan göra mycket optimeringar i VR som man inte haft anledningar att göra i "vanliga" 3D-spel. Eyetracking är säkert en av dem. En annan är att det bara är saker som ligger nära "kameran" som behöver se olika ut i höger och vänster bild. Alla objekt över ett visst avstånd är samma bild (eftersom ögonen sitter så nära varandra) men idag beräknas uppvisningen av dem antagligen två gånger till viss del.

Permalänk

Uppskalning

Jag kör idag en 5760x1080p-rigg som drivs av 2st GTX780. Den höga upplösningen gör att jag i rätt många tunga titlar måste offra lite AA för att få bra framerate. 4k kräver 33% mer av riggen, vilket skulle kräva ännu mer nedjusteringar av grafisk kvalitet. Samtidigt är den grafikkortslösningen jag kör med så pass dyr att den är sällsynt.

Summa summarum blir att OR med stor säkerhet kommer ha som grundscenario att köra spel i 1920x1080 och sedan skala upp dem till 4k. Då blir de i alla fall av med rutnätet. Allt annat skulle skära ner de möjliga kunderna till oss som nördat ur fullständigt med grafiken. Och vi är rätt få procentuellt räknat.