Permalänk
Medlem

Asus x99-e WS

Hej jag hjälper en polare att installera ett Asus x99-e WS system.
Han har köpt 2 RAM stickor som finns med i QVL listan till kortet och allt är inkopplat processor minne grafikkort kylning hårddiskar.
Kortet har startat en gång och vi fick ett felmeddelande CPU fan error, eftersom vi kör vattenkylning struntade jag att slänga in nån fläkt där och jag kom in i bios.
Sen skulle jag starta om datorn och stoppa in en 4 pins fläkt i CPU fan för att få tyst på meddelandet, och efter det så har inte datorn startat.
Får error 53 hela tiden, som enl asus är Invalid or unsupported memory. Har testat bara köra en av varje sticka för att få igång datorn men den envisas med error 53 och sen så stänger den av sig efter ett tag.
Tänkte om nån har erfarenhet av dom här korten eller felkoderna som kan ge nåt tips.

/Christer

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

Kan inte säga något för din setup, men jag fick error 53 när jag delidade och skadade min minneskontroller på CPU, men eftersom du inte kan delida CPUn så kanske det är en moderkortspin som böjts?

Känns dock väldigt konstigt att det skulle ske efter du stoppa in en 4-pin fläkt.

Har ni resetat BIOS?

Har läst att vissa X99 brädor hade minnes problem i början, vet dock inte om det gällde ditt mobo. Men kör med en sticka och uppdatera BIOS, så kanske det löser problemet.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Låter märkligt. Men ser att ni kör med bara 2 stickor, kan inte säga något på rak arm, men vill minnas att det stod något om det i manualen. Kolla så att man inte måste ha dem på något specifik sätt!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

CPU Fan error meddelandet går att stänga av i BIOS
Prova ta bort den fläkten och stäng av funktionen i BIOS. Det är vad jag kan komma på som en lösning på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRitZa:

Hej jag hjälper en polare att installera ett Asus x99-e WS system.
Han har köpt 2 RAM stickor som finns med i QVL listan till kortet och allt är inkopplat processor minne grafikkort kylning hårddiskar.
Kortet har startat en gång och vi fick ett felmeddelande CPU fan error, eftersom vi kör vattenkylning struntade jag att slänga in nån fläkt där och jag kom in i bios.
Sen skulle jag starta om datorn och stoppa in en 4 pins fläkt i CPU fan för att få tyst på meddelandet, och efter det så har inte datorn startat.
Får error 53 hela tiden, som enl asus är Invalid or unsupported memory. Har testat bara köra en av varje sticka för att få igång datorn men den envisas med error 53 och sen så stänger den av sig efter ett tag.
Tänkte om nån har erfarenhet av dom här korten eller felkoderna som kan ge nåt tips.

/Christer

Har inte x99 men jag antar att det är samma sak som det var med min x79 setup. FAN error löste jag genom att sätta fläktarna till vatten kylaren på cpufan pinen på moderkortet. Eller så stänger du av varningen men personligen tycker jag det är bra att den ger en varning om fläkten står still.

Minne ska sitta i rätt slott efter det angiva turordning som finns beskrivet i manualen. Gjorde samma fel själv och bara satte i minnena där jag tycke det passade bra.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

2 Stickor med DDR4 minnen ska sitta i slot B1 och D1 enligt manualen om inte minnet sviker.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska testa uppgradera bios.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

2 Stickor med DDR4 minnen ska sitta i slot B1 och D1 enligt manualen om inte minnet sviker.

Precis, kolla det först, eller för att vara säker, i manualen. Om du nu inte redan gjort det och fått igång allt.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Hittills allt väl, kortet behövde bara resettas så gick det bra, nåt hade hängt sig

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm