Permalänk
Medlem

Ni som har Telia ADSL 6-8 Mbit/s

Hur tycker ni det funkar? Har ni haft problem med lagg när man spelar eller tycker ni det är lite för slött om man ska slanga hem saker?
Är den medföljade routern stabil? BBB har ju just höjt sina priser och deras medfäljade router har ju sina problem.
Kan det vara värt att byta internetleverantör?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Du skall inte uppleva någon större skillnad på hastighet och liknande då dom avgörande faktorerna för detta inte kan påverkas av operatören..

Ledningen från stationen till ditt jack är detsamma oavsett vilken operatör du väljer.
Den utrustning du får av operatören i form av modem skall inte påverka din hastighet.
Kablaget i ditt hus är densamma..
Beroende på station så kan även utrustning där vara densamma.. (skulle den inte vara det så är det sällan något som påverkar hastighet eller kvaliteten..)

Skulle du dock uppleva skillnad så kan supporten finjustera din anslutning för att få ett så bra resultat det går..

För att göra det enkelt om du skulle byta leverantör, Kör några tester med bredbandskollen när du är kopplad med kabel till modemet och se vad du får för resultat.. Gör sedan samma sak när du blivit inkopplad på det nya och se om det är någon skillnad. Det bör inte vara det, skulle det mot förmodan var det så kontakter du supporten och informerar dom om detta..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

"Com Hem har fått nog av bredband i 10Mbit/s och erbjuder därför nu som långsammast 50Mbit/s istället, för samma kostnad."
Tycker andra operatörer borde följa det exemplet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

"Com Hem har fått nog av bredband i 10Mbit/s och erbjuder därför nu som långsammast 50Mbit/s istället, för samma kostnad."
Tycker andra operatörer borde följa det exemplet

Det beror på att dem har en annan lösning.. Det är begränsning på koppar ledningen och därför går inte ett sådant avtal att erbjuda till ADSL kunder..

Så ComHem kan med andra ord vara hur stolta dem vill med deras avtal som dem INTE kan erbjuda typ hälften av Sverige´s befolkning..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Telia och BBB använder väl båda snarlika Thompson-modem, gjorde iaf förut.
En lösning är att brygga modemet och skaffa en egen router som man kopplar in istället.

Prisökningen med 40kr fick jag ner till 20kr iom att dom inte längre kräver att man har telefoni så jag sparade in 20kr på att säga upp den(som jag hade via dom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Telia och BBB använder väl båda snarlika Thompson-modem, gjorde iaf förut.
En lösning är att brygga modemet och skaffa en egen router som man kopplar in istället.

Prisökningen med 40kr fick jag ner till 20kr iom att dom inte längre kräver att man har telefoni så jag sparade in 20kr på att säga upp den(som jag hade via dom).

Både BBB och Telia har börjat gå ifrån Thomson mer och mer.. BBB kör för det mesta på Zyxel medans Telia använder någon Technilogics eller var det heter..

Att brygga modemet kommer dock inte påverka hastigheten då det är modemet som förhandlar upp hastigheten.. Så oavsett vad du har kopplat efter modemet kommer det aldrig bli snabbare än vad modemet får ifrån stationen

EDIT: Telia verkar köra Thomson fortfarande fast med någon Technicolor märkning.. Inte helt hundra på vad det är..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk bryggar modemen, Jag sa bara att jag inte ville ha något modem eller gateway och kopplade in min egen netgear gateway och det funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag förstår inte varför folk bryggar modemen, Jag sa bara att jag inte ville ha något modem eller gateway och kopplade in min egen netgear gateway och det funkar hur bra som helst.

Kör du ADSL då? Problemet kan ofta vara så att man även har t.ex VOIP eller TV via bredbandet vilket oftast tvingar en till att köra operatörens utrustningen. Sedan är ju modemet man får oftast gratis (eller lånar) vilket är schysst om man inte vill springa ut och köpa ett för 500-1000 kr..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har telia 8/1 funkar hur bra som helst, inte haft nåt större problem vid spelade.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Både BBB och Telia har börjat gå ifrån Thomson mer och mer.. BBB kör för det mesta på Zyxel medans Telia använder någon Technilogics eller var det heter..

Att brygga modemet kommer dock inte påverka hastigheten då det är modemet som förhandlar upp hastigheten.. Så oavsett vad du har kopplat efter modemet kommer det aldrig bli snabbare än vad modemet får ifrån stationen

EDIT: Telia verkar köra Thomson fortfarande fast med någon Technicolor märkning.. Inte helt hundra på vad det är..

Thomson bytte namn till Technicolor 2010, så där har du förklaringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Thomson bytte namn till Technicolor 2010, så där har du förklaringen

Aha! Tack för det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Kör du ADSL då? Problemet kan ofta vara så att man även har t.ex VOIP eller TV via bredbandet vilket oftast tvingar en till att köra operatörens utrustningen. Sedan är ju modemet man får oftast gratis (eller lånar) vilket är schysst om man inte vill springa ut och köpa ett för 500-1000 kr..

Ja det gör jag och det gör min granne också, som också kör egen gateway utan något telia trams.

Man behöver bara göra några ändringar i inställningarna så funkar det hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det gör jag och det gör min granne också, som också kör egen gateway utan något telia trams.

Man behöver bara göra några ändringar i inställningarna så funkar det hur bra som helst.

Det kanske du har rätt i... Att brygga modemet påverkar dock inte hastighet eller ping och att koppla på mer utrustning efter modemet går bra i många lägen men det är också något som kan försämra ens anslutning..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |